handdator

Visa fullständig version : Jogging före frukost.


Cartwright
2006-05-03, 09:22
Jag skrev på ett annat forum att jag har vanan att jogga före frukost ibland, varpå jag blev tillrättavisad. "Det är dumt, slöseri med tid etc. eftersom glykogendepåerna är halvtomma på morgonen, och kroppen saknar energi.", lät det.

Två frågor alltså:

1. Är det bra eller dåligt att jogga före frukost?

2. I vilket skick är glykogenlagren på morgonen, givet att de var fulla när jag gick till sängs?

apa_ola
2006-05-03, 09:28
Jag skrev på ett annat forum att jag har vanan att jogga före frukost ibland, varpå jag blev tillrättavisad. "Det är dumt, slöseri med tid etc. eftersom glykogendepåerna är halvtomma på morgonen, och kroppen saknar energi.", lät det.

Två frågor alltså:

1. Är det bra eller dåligt att jogga före frukost?

2. I vilket skick är glykogenlagren på morgonen, givet att de var fulla när jag gick till sängs?

Det är bra, eller iaf inte dåligt så länge du käkar frukost snart inpå efter joggen.

Förutsatt att du äter hyfsat på kvällen är glykogendepåerna mer fulla (kan man säga så?) på morgonen än på kvällen, iom. att depåerna fylls under natten.

Spawn
2006-05-03, 09:30
vad menas med glykogendepåerna och vad har de föf funktion?

apa_ola
2006-05-03, 09:32
vad menas med glykogendepåerna och vad har de föf funktion?

ställen (levern och musklerna) där man lagrar energi i form av kolhydrater. Funktion: förse kroppen med energi när det behövs.

Cartwright
2006-05-03, 10:09
Förutsatt att du äter hyfsat på kvällen är glykogendepåerna mer fulla (kan man säga så?) på morgonen än på kvällen, iom. att depåerna fylls under natten.

Ungefär vad jag trodde alltså. Du har möjligen inte någon referens på det?

tenchi
2006-05-03, 10:15
vill du jogga på morgonen så gör det. anledningen till att jag föredrar det (även om jag till större del joggar senare på dagen) är för att det helt enkelt känns lättare än när jag har en hel dags måltider i magen.

Vet inte vad dina mål är, men jag har då inte märkt av något negativt på muskelutvecklingen. Mitt mål är dock inte att bli som Coleman.

Dina glykogendepåer töms inte under natten och har du ätit lite rejälare på kvällen så känner iaf jag att det går bättre att jogga innan frukost.

Ingen källa på det här ;)