handdator

Visa fullständig version : Förslag till teknikuppgift (jepp, en tråkig tråd)


Sheogorath
2006-05-03, 07:51
Yo, sup, hi.

Som ett bedömningsmoment i mitt betyg i Teknologi A ska jag lämna in ett litet (3-4 A4-sidor) "paper" i teknikhistoria. Då jag är rätt omanlig tycker jag att teknik är jävligt ointressant. Jag bryr mig varken om bilar, scootrar, mobiltelefoner eller motorcyklar. Men det ska göras, och det är klart att man kan hitta något som är tillräckligt intressant för att man ska orka skriva om det. Frågan är bara: "Vad?" Det enda jag kommit på är hur negativ återkoppling börjat användas, utvecklats och hur det används idag. Det är coola grejor. Men jag vill ha det här snabbt gjort (ska in på fredag) och om det innebär jobbigt och ansvarstagande faktasök så pallar jag inte.

Det här är en tråkig tråd, men om någon av er orkat läsa hit och fått någon idé om någon man kan skriva om i teknikhistoria så kan ni ju bara kasta ut det.

Thanks and stuff.

/Sheo

z_bumbi
2006-05-03, 08:01
Från stenblock till skivstänger.

ugglan
2006-05-03, 08:07
Svenska nationalkommittén för teknikhistoria utger Polhem - Årsbok för teknikhistoria. Kolla om du kan få tag på någon av dom så kan du säkert hitta något som intresserar dig.

TrasMannen
2006-05-03, 08:10
http://www.bestofgooglevideo.com/video.php?video=272

grisbil3n
2006-05-03, 08:20
http://www.bestofgooglevideo.com/video.php?video=272

Soft!

Diggler
2006-05-03, 08:30
Kanske finns något på mvg+ ? Tydligen måste man vara medlem, så jag orkade inte registrera och kolla igenom siten:

http://www.mvgplus.com/

hahavaffan
2006-05-03, 08:40
Z_bumbis förslag kan ju vara ball! Annars kan du skriva om hur vi nu för tiden har maskiner och hjälpmedel för att utföra även de enklaste sakerna. Köksredskap t.ex. Kanske inte världens roligaste, men så har jag skrivit en uppsats om "The singing bass" :D

Bengan
2006-05-03, 09:01
Det är ju självklart du ska skriva om vägar. om du fastnar får du dessutom prata med mig

hejhopp
2006-05-03, 09:55
Skriv om hur brobyggandet har förändrats genom åren.

The_RobRoy
2006-05-03, 10:05
negativ återkoppling?

Sheogorath
2006-05-03, 10:09
negativ återkoppling?

Mmm... Känns som att det blir det ändå. Negativ återkoppling är ett reglersystem som går ut på att om något går för fort/blir för mycket så nedregleras det automatiskt, och om något går för långsamt/blir för lite så uppregleras det. Ångmaskiner funkar så via någon slags strypventil och målsökande missiler fungerar tydligen efter samma princip. Jag tror någon kommer vara tvungen att lära sig en massa om skiten inom de närmsta timmarna. Jaja :D.

Sheogorath
2006-05-03, 10:24
Nej, jag sökte 5 minuter på Google och hittade inget direkt. Nu skiter jag i det där och skriver om datorernas utveckling istället. Det finns hur mycket som helst skrivet om.

Bite
2006-05-03, 10:31
Gör som drivor av ungdomar gjort före dig: skriv om transistorn, och nå slutsatsen att det är en fantastiskt üppfinning. Den har haft stor betydelse för möjligheten att utveckla elektroniken, och det finns massor av info överallt.

The_RobRoy
2006-05-03, 10:31
Mmm... Känns som att det blir det ändå. Negativ återkoppling är ett reglersystem som går ut på att om något går för fort/blir för mycket så nedregleras det automatiskt, och om något går för långsamt/blir för lite så uppregleras det. Ångmaskiner funkar så via någon slags strypventil och målsökande missiler fungerar tydligen efter samma princip. Jag tror någon kommer vara tvungen att lära sig en massa om skiten inom de närmsta timmarna. Jaja :D.

Hade aldrig hört det namnet förrut, verkar ju inte va något speciellt, reglerteknik helt enkelt, vilket dock är jäkligt fascinerande.

Baan
2006-05-03, 10:32
Hade aldrig hört det namnet förrut, verkar ju inte va något speciellt, reglerteknik helt enkelt, vilket dock är jäkligt fascinerande.

Wtf, har du inte läst ångmaskiner 5p? n00b. ;)

hahavaffan
2006-05-03, 10:35
Nej, jag sökte 5 minuter på Google och hittade inget direkt. Nu skiter jag i det där och skriver om datorernas utveckling istället. Det finns hur mycket som helst skrivet om.Inrikta dig på lagringsmedia, så kan du gå lite djupare utan att överstiga 3-4 A4 sidor. Gigantiska magnetiska band till dagens små microminnen som lagrar flera tusen gånger mer. Ta då även upp finansministerns utveckling. Papper -> Diskett -> Cd-rom -> Usb-minne :)

The_RobRoy
2006-05-03, 10:35
Wtf, har du inte läst ångmaskiner 5p? n00b. ;)

Du är på och hackar på mig i alla skolrelaterade trådar, tror jag får utmana dig i en duell i trippelintegrallösning, transformberäkningar eller något annat sånt coolt :cool:

Baan
2006-05-03, 10:38
Du är på och hackar på mig i alla skolrelaterade trådar, tror jag får utmana dig i en duell i trippelintegrallösning, transformberäkningar eller något annat sånt coolt :cool:

Beh, nu håller du ställning alltför mycket ;) Statestikgrejen var ju given, bättre jag än någon oschysst djävel :D

Ångmaskiner 5p var annars ett skämt. Jag har inte heller hört talas om det som sheo nämnde (å andra sidan läser jag inte närsläktade ämnen på skolan så..)

Annars ontopic så är säkert datorer intressant men 3-4 A4 om datorns utveckling känns lite b, ungefär som att man återberättar det dom flesat visste om ENIAC och dators utveckling. Roligare fokusera på en aspekt av utvecklingen, som någon nämnde t ex lagringsmedia.

The_RobRoy
2006-05-03, 10:40
Beh, nu håller du ställning alltför mycket ;) Statestikgrejen var ju given, bättre jag än någon oschysst djävel :D



:D

Måste ju få skojja jag också :)

Wain
2006-05-03, 11:11
Mmm... Känns som att det blir det ändå. Negativ återkoppling är ett reglersystem som går ut på att om något går för fort/blir för mycket så nedregleras det automatiskt, och om något går för långsamt/blir för lite så uppregleras det. Ångmaskiner funkar så via någon slags strypventil och målsökande missiler fungerar tydligen efter samma princip. Jag tror någon kommer vara tvungen att lära sig en massa om skiten inom de närmsta timmarna. Jaja :D.

Kan låna ut "Reglerteknikens grunder" av Bengt Lennartson om du vill lära dig "lite" om reglerteknik.
*spy*