handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein vid varje måltid?


MikeAlex
2006-05-03, 07:23
Det snackas ju om att man måste få i sig proteiner var 3:e timma för att kroppens egna proteiner inte ska börja brytas ned, det jag undrar är, exakt hur mycket proteiner är det man vid varje mål måste få i sig? Antar att några få gram inte räcker, men gissar att man heller inte måste proppa i sig 500g kvarg... vore kul att få en liten fingervisning att gå efter om någon vet.

Pepz
2006-05-03, 07:27
Hur många gånger äter du per dag?

Äter du 6ggr på en dag och ska ha i dig 240g protein på en dag så är det 40g per måltid. svårare än så är det inte

Dajollee
2006-05-03, 08:30
jag brukar käka lite mer än 20g har inte råd med mer.... men jag e nöjd jag älskar livet

RassK
2006-05-03, 09:57
jag brukar käka lite mer än 20g har inte råd med mer.... men jag e nöjd jag älskar livet

fyfan vad härligt svar ;D
det är fint väder ute! JAG ÄLSKAR LIVET *<|:)

Skrollovicz
2006-05-03, 10:45
Enligt King Grub så kan inte kroppen lagra mer än 20 g EAA vid varje tillfälle. Sedan är EAA-förhållandena olika i olika livsmedel tror jag... men det är 20 gram EAA som gäller. :)

pragmatist
2006-05-03, 11:07
Det snackas ju om att man måste få i sig proteiner var 3:e timma för att kroppens egna proteiner inte ska börja brytas ned, det jag undrar är, exakt hur mycket proteiner är det man vid varje mål måste få i sig? Antar att några få gram inte räcker, men gissar att man heller inte måste proppa i sig 500g kvarg... vore kul att få en liten fingervisning att gå efter om någon vet.

Du behöver inte äta var 3:e timme, det där är mest en sorts tumregel. Hur ofta man behöver äta beror på hur mycket protein du äter vid varje tillfälle och vilken sorts protein det är. Käkar du en dundermiddag som innehåller kanske 80-100 gram protein så kommer maten ligga i magen och brytas ned under lång tid, och det finns ingen poäng med att proppa i sig protein igen redan efter 3 timmar. Om du å andra sidan drar i dig en vassleproteindrink på tom mage så kommer den försvinna ut i systemet på 1-2 timmar, och då är 3 timmar snarare för lång intervall.

Detta betyder också att hur mycket protein du kan tillgodogöra dig vid ett tillfälle beror på hur snabbt proteinet är och vad du äter tillsammans med proteinet. Ett riktigt långsamt protein kan man äta betydligt mer av på en gång utan att aminosyrorna oxideras än ett riktigt snabbt.

z_bumbi
2006-05-03, 11:14
Om du å andra sidan drar i dig en vassleproteindrink på tom mage så kommer den försvinna ut i systemet på 1-2 timmar, och då är 3 timmar snarare för lång intervall.

En ganska liten proteindrink om den är borta på 2 timmar men annars är resonenmanget nästan helt i linje med vad jag anser.

Cerberus
2006-05-03, 20:16
Igår t.ex så åt jag en kebabpizza och godis efter styrkepasset, efter det så käkade jag nog inte förrän ja gick o la mig(var ganska så mätt hehe). Var nog minst 5 timmar emellan måltiderna, e det okej? Tidsmässigt?

Alltid nojig för att bli av me muskler.

apa_ola
2006-05-03, 20:57
Igår t.ex så åt jag en kebabpizza och godis efter styrkepasset, efter det så käkade jag nog inte förrän ja gick o la mig(var ganska så mätt hehe). Var nog minst 5 timmar emellan måltiderna, e det okej? Tidsmässigt?

Alltid nojig för att bli av me muskler.

visst är det ok. Du fick i dig mycket energi och insulinet sköt i taket, därför lär du inte förlorat några muskler. Att du sedan inte utnyttjade tiden till att bygga in ÄNNU mer muskelprotein är inte samma sak som att förlora muskler.

internethjälten
2006-05-03, 21:01
Hur många gånger äter du per dag?

Äter du 6ggr på en dag och ska ha i dig 240g protein på en dag så är det 40g per måltid. svårare än så är det inte

Jag resonerar på samma sätt, enligt dina bilder så funkar
det uppenbarligen i praktiken med :thumbup:

MikeAlex
2006-05-03, 22:50
Hur många gånger äter du per dag?

Äter du 6ggr på en dag och ska ha i dig 240g protein på en dag så är det 40g per måltid. svårare än så är det inte

Hmm... jag äter 5-6 ggr per dag, men det var inte riktigt så jag menade, vid vissa äter man mer, och vid vissa mindre protein. Jag undrar inte över hur mkt man kan tillgodogöra sig, utan helt enkelt hur mkt som behövs för att stoppa katabolismen, man kan ju knappast behöva proppa i sig 40g protein för att göra det? Då skulle ju varenda Svensson vid det här laget ha ruttnat bort...

Sen undrar jag, måste det vara EAA, eller går det bra med vilket protein som helst?

apa_ola
2006-05-04, 07:41
Hmm... jag äter 5-6 ggr per dag, men det var inte riktigt så jag menade, vid vissa äter man mer, och vid vissa mindre protein. Jag undrar inte över hur mkt man kan tillgodogöra sig, utan helt enkelt hur mkt som behövs för att stoppa katabolismen, man kan ju knappast behöva proppa i sig 40g protein för att göra det? Då skulle ju varenda Svensson vid det här laget ha ruttnat bort...

Sen undrar jag, måste det vara EAA, eller går det bra med vilket protein som helst?

EAA finns i allt protein. EAA ha bättre sammansättning i fullvärdiga proteiner, oftast från kött..

MikeAlex
2006-05-04, 10:44
Aha, jag trodde EAA endast fanns i animaliska produkter, samt baljväxter, men jag måste ha missuppfattat det hela då.

RajtanTajtan
2006-05-05, 03:54
Igår t.ex så åt jag en kebabpizza och godis efter styrkepasset, efter det så käkade jag nog inte förrän ja gick o la mig(var ganska så mätt hehe). Var nog minst 5 timmar emellan måltiderna, e det okej? Tidsmässigt?

Alltid nojig för att bli av me muskler.


Du är ju för rolig, ena dagen så säger du hej då till ätardagar etc, och nu säger du att du körde en kebabpizza + godis efter träningen. I en annan tråd såg jag att du åt mjukglass igår eller idag... hur går det med kosten din spjuver :)