Visa fullständig version : Blodsockermätare
Det finns ju mätare som mäter blodsockret som diabetiker använder för att hålla koll på detta. Har sett att de inte var så dyra även om man knappast får gratis remsor som icke-diabetiker. Jag har dock funderat på att köpa en sådan och testa lite bara för att stilla min nyfikenhet. (Borde gå utan recept va?)
Jag undrar dock om det ger ett värde som är intressant. Jag tänkte om jag äter livsmedel A och det ger jättestor blodsockerökning så kommer ju insulinet trycka ner detta medan livsmedel B som inte ger så hög ökning kommer inte heller släppa ut så mycket insulin. Så är det helt värdelöst för att läsa insulinrespons? Eller reagerar kanske inte kroppen så fort?
Annars tänkte jag mest för nyfikenheten se vad som händer när man äter en påse lösgodis eller snabbmakaroner med korv etc. Alltid något som kan roa en. Tipsa gärna om andra saker som kan mätas och testas på sig själv. :)
Nitrometan
2006-05-02, 15:52
En stor fet kebabpizza!
Hos apoteket (http://www.apoteket.se/rd/d/5031)
KÄnns mest som ett bra sätt att skaffa sig en massa nojor att kolla blodosockret sådär när man egentligen inte behöver tycker jag. :) (om man skall vara lite negativ då)
KÄnns mest som ett bra sätt att skaffa sig en massa nojor att kolla blodosockret sådär när man egentligen inte behöver tycker jag. :) (om man skall vara lite negativ då)
Heh, nej sådan är verkligen inte jag fast jag förstår vad du menar. Det är mest nyfikenhet på hur kroppen fungerar och vad som faktiskt stämmer av den teori man läst. Har blivit mer och mer intresserad av näringslära på sistone.
Jag får själv stickor gratis eftersom jag är diabteiker, men såg inget på sidan där om vad själva stickorna skulle kosta? fanns det ngnstans?
tror dom e rätt dyra för mätarna brukar dom ju typ kasta efter en nästan
Jag får själv stickor gratis eftersom jag är diabteiker, men såg inget på sidan där om vad själva stickorna skulle kosta? fanns det ngnstans?
tror dom e rätt dyra för mätarna brukar dom ju typ kasta efter en nästan
Såg inte heller det, men man får väl med 10 stycken tror jag? Det räcker ju till en del testning. Fast undrar när man skall testa, vilken tid efter måltid för att få ett bra värde på hur måltiden påverkar.
runt 1.5 -2 timmar efter en normal måltid "peakar" ungeför blodosockervärdena, men varierar väl väldigt om man tex bara tar et ensamt livsmedel etc
finns tror jag nånstans en massa tabeller för det där(king grub eller sverkver vet säkert)
runt 1.5 -2 timmar efter en normal måltid "peakar" ungeför blodosockervärdena, men varierar väl väldigt om man tex bara tar et ensamt livsmedel etc
finns tror jag nånstans en massa tabeller för det där(king grub eller sverkver vet säkert)
Ok, tackar.
Tintomara
2006-05-02, 18:32
Blodsockermätarna är billiga (ibland har företagen rent av gratiskampanjer), cirka 100 kr/st. Provstickorna är däremot desto dyrare, drygt 300-400 kr för en liten kartong med 2 burkar. Men, som du själv sa, när du beställer från ett företag så följer med det oftast med 10 gratisstickor.
Tänk förresten på att du behöver blodprovstagare och lancetter också! :-)
Kolla så att blodprovstagare och 10 gratislancetter ingår i kitet du köper, om du vill slippa köpa det separat. Sånt är billigt visserligen, men det är kanske onödigt med en förpackning hundratals lancetter om du bara ska ta högst 10 blodsockerprov.
Det låter som en ganska dyr historia :)
Du känner ingen diabetiker som du kan få låna mätaren av ?
Annars finns det mätstickor man inte behöver digital-instrument till utan man torkar av bloddroppen och får då en färg på mätstickan man kollar av på förpackningen.
Det låter som en ganska dyr historia :)
Du känner ingen diabetiker som du kan få låna mätaren av ?
Annars finns det mätstickor man inte behöver digital-instrument till utan man torkar av bloddroppen och får då en färg på mätstickan man kollar av på förpackningen.
Jag tänkte denna typ:
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=5031&ProductSKU=219559&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
"FreeStyle mini säljs som ett färdigt kit innehållande: 1 mätare, 1 blodprovtagare med 2 olika framdelar (klar för testning på arm och grå för testning på finger), 10 lancetter och 10 teststickor."
Betyder det att det är tillräckligt för 10 prov? 50 kr är inte så farligt om det är så. Jag är en nyfiken person. Även fast jag förmodligen skulle vilja testa några fler gånger. Känner tyvärr ingen diabetiker nära nog.
Blir dock att vänta lite, käkar kortison nu och det kan nog påverka en del. Även om det kanske vore intressant att mäta också. Jaja, får se när jag svänger förbi apoteket nästa gång. Tack för tipsen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.