handdator

Visa fullständig version : Deffa på ensidigaste kosten i världen?


Nadja
2006-05-02, 14:39
Min killkompis är i deffartagen och jag fick just tag i hans schema.

Killen käkar caseinproteinpulver, wheyproteinpulver, havregryn och olivolja. Enbart. 6 gånger om dagen i olika kombinationer (läs mer havregryn på morgonen/fm än på kvällen)

Energiintag: ca 1900 kcal/dygn. Energifördelning E%: Protein 50 E% Kolhydrat 25 E% Fett 25 E%. Tillskott: vitaminer (mkt vitamin c), mineraler, omega 3.

Han tränar förbränning på morgonen 6 gånger i veckan och kör gym 3 gånger i veckan.

han hade kört på detta schema i 2 veckor nu, och säger att han mår prima. Han är lat, har dåligt med tid och pengar och han tycker därför att detta ensidiga upplägg funkar alldeles kanoners för de 8 veckor han tänkt deffa.

Kommentarer? Kan det funka för denna begränsade tid? Det är ju ändå bra och näringsrika livsmedel han valt.

Nadja

GymTT
2006-05-02, 14:52
Det funkar nog, jag ser dock inte poängen med att använda sig av ett femtal livsmedel när man kan variera mycket mer och ändå hamna på samma kcal nängd. Men annars så, visst?

MVH

apa_ola
2006-05-02, 14:57
Min killkompis är i deffartagen och jag fick just tag i hans schema.

Killen käkar caseinproteinpulver, wheyproteinpulver, havregryn och olivolja. Enbart. 6 gånger om dagen i olika kombinationer (läs mer havregryn på morgonen/fm än på kvällen)

Energiintag: ca 1900 kcal/dygn. Energifördelning E%: Protein 50 E% Kolhydrat 25 E% Fett 25 E%. Tillskott: vitaminer (mkt vitamin c), mineraler, omega 3.

Han tränar förbränning på morgonen 6 gånger i veckan och kör gym 3 gånger i veckan.

han hade kört på detta schema i 2 veckor nu, och säger att han mår prima. Han är lat, har dåligt med tid och pengar och han tycker därför att detta ensidiga upplägg funkar alldeles kanoners för de 8 veckor han tänkt deffa.

Kommentarer? Kan det funka för denna begränsade tid? Det är ju ändå bra och näringsrika livsmedel han valt.

Nadja

Är det? Hälften av energin kommer ju från näringsfattiga pulver...

Nadja
2006-05-02, 15:09
Är protein av vassle respektive kasein näringsfattigt?!

Liten Men Fet
2006-05-02, 15:53
Frågan är väl hur han får i sig med salter och andra spårämnen, vitaminer också.
Magen kan nog bli lite körig, en del fibrer från havregrynen iallafall. Han märker väl om han börjar må dåligt, det är inget jag skulle göra tycker alldeles för mycket om mat för att plåga mig så.

BiTBoY
2006-05-02, 16:00
Det fungerar säkerligen alldeles utmärkt. Låter ungefär som det jag håller på med i min träningsjournal.
Det är egentligen ingenting konstigt med det här. Det låter som en skonsam LCD-diet ungefär som vilken annan som helst (som min Ninjadiet), men inte i närheten av lika lågt energiintag som till exempel Nutrilett.

Vill man fungerar det absolut. Ner i vikt går man. Så länge din kompis mår bra av det finns det väl ingen särskild anledning att lägga sig i det heller?

Lite av tjusningen med en sån här diet är att det är enkelt att genomföra och ger resultat snabbt. Det är enkelt att räkna ut precis vad man ska äta (exempelvis 6 Whey-80 shakes om dagen) och på så sätt hamna på ett ganska exakt energiintag per dygn. Sen håller man sig till det. Magen anpassar sig och suger efter mat minskar fort, därför är en sån här diet ganska enkel att hålla när man väl kommit över första tröskeln.

Men det finns självklart andra sätt. Passar det här sättet tycker jag att man ska hålla sig till det. Känns det dåligt tycker jag att man ska prova nåt annat.

Kika gärna i min journal också ;)

apa_ola
2006-05-02, 18:29
Är protein av vassle respektive kasein näringsfattigt?!

Ja, om man intar det via pulverform lär det vara det. Antioxidanter, spårämnen och vitaminer lär det ju knappast vara fullspäckat av..

Nadja
2006-05-03, 10:57
Var hittar du antioxidanter i protein från "riktig" mat?

Nä men visst - i get tha point ;-)

Killen kör nog på, han är envis som synden och som skrivet: lat och fattig...

z_bumbi
2006-05-03, 11:11
Var hittar du antioxidanter i protein från "riktig" mat?


Selen från fisk.

apa_ola
2006-05-03, 19:41
Var hittar du antioxidanter i protein från "riktig" mat?

Nä men visst - i get tha point ;-)

Killen kör nog på, han är envis som synden och som skrivet: lat och fattig...

Ok, det kryllarju kanske inte av det. Tänkte kanske att om man t.ex. gör någon köttgrej så kryddar man och smaksätter med vissa grönsaker

Papi
2006-05-03, 22:18
Men, hur mår magen av en sån diet? *spy*
Blir han inte risig i magen av allt proteinpulver?

Nadja
2006-05-07, 16:34
Na, psylliumfrö is the secret :)