handdator

Visa fullständig version : ******* dymetadrine extreme


davve
2002-11-23, 23:55
ngn som har erfarenhet av denna produkt;
http://www.*******.se/produkter/dymetadrine_xtreme/dymetadrine_xtreme.asp

eiselt
2002-11-25, 13:23
Den är dopingklassad.

/ Henrik

Stålkrull
2002-11-25, 14:13
Dock bara vid tävling!!

//Janne

z_bumbi
2002-11-25, 14:23
Stålkrull: Spelar det någon roll ?

Petrus
2002-11-25, 14:25
Originally posted by eiselt
Den är dopingklassad.

/ Henrik

Fult att döma ut produkter bara för att dom är dopingklassade!
DX fungerar mycket bra, MEN får inte användas i samband med tävling!

Vänligen,,,
Petrus

eiselt
2002-11-25, 14:25
Ta gärna AST Dymetadrine vid tävling så får tidningarna något roligt att skriva om. :thumbup:

/ Henrik

Grahn
2002-11-25, 14:27
Originally posted by Tinner

Fult att döma ut produkter bara för att dom är dopingklassade!


Tror våra definitioner på vad som är fult går lite isär, själv tycker jag att det är lite "fult" att använda skiten om den är dopingklassad även om det bara är vid tävling.

Petrus
2002-11-25, 14:31
>Grahn,,,
Det jag menade var att man inte ska döma ut produkter i den bemärkelsen att dom är skit bara för att dom är dopingklassade...
Jag tror inte att Mr Eiselt skriver så om sin egna 7-Keto...

Vänligen,,,
Petrus

Grahn
2002-11-25, 14:32
Är 7-keto dopingklassat?

eiselt
2002-11-25, 15:05
Originally posted by Grahn
Är 7-keto dopingklassat?

Nej det är inte dopingklassat. Vi har ganska mycket kontakt med dopinglab i flera länder och de är lite skeptiska och tycker att det ska dopinklassas, men vi tror att de har missförstått vad 7-keto DHEA är. De utgår från att det är en typ av prohormon bara för att det heter "DHEA". Egentligen är det ju en mataboliserar form av DHEA som inte kan omvandlas tillbaka till DHEA eller till något aktivt hormon. Vi har försett Mats Garle som är chef på svenska dopinlabbet med studier som visar att det har någon effekt på kroppens hormonella system... har inte fått något respons på det.

Vi har en lapp på vår burk som avråder tävlanda från att ta 7-keto eftersom det kan bli dopingklassat i framtiden. Vi har dopingtestat vår produkt så det finns inga dopingklassade ämnen i den.

/ Henrik

Kjellstroem
2002-11-25, 16:23
Originally posted by Tinner
>
Det jag menade var att man inte ska döma ut produkter i den bemärkelsen att dom är skit bara för att dom är dopingklassade...
Jag tror inte att Mr Eiselt skriver så om sin egna 7-Keto...

Vänligen,,,
Petrus

Han skrev "Den är dopingklassad".
Jag förstår inte riktigt hur du får fram att han sa att den var skit.

mikki
2002-11-25, 22:55
Drick inte mycket kaffe speciellt den röda gevalia brygg.
Skulle vara kul om de skrev nått om alla som åker ditt på koffeindoping - jävlar annamma det skulle bli. Kaffeindustrin skulle stämma skiten ur de - eller inte, bara för att mestandels av befolkningen är beroende av kaffe, vilket gör att industrin inte bryr sig.
Se det som skoj - jag förespråkar inte till att ta medicinskapreparat. Men om nån frågar om nått jag anser gett mig positiva egenskaper/erfarenheter - ja varför inte säga min sanning. Jag tycker änsålänge att produkter med effedrin gett bra resultat.

EiseltUK
2002-11-25, 23:44
Originally posted by mikki
Drick inte mycket kaffe speciellt den röda gevalia brygg.
Skulle vara kul om de skrev nått om alla som åker ditt på koffeindoping - jävlar annamma det skulle bli. Kaffeindustrin skulle stämma skiten ur de - eller inte, bara för att mestandels av befolkningen är beroende av kaffe, vilket gör att industrin inte bryr sig.
Se det som skoj - jag förespråkar inte till att ta medicinskapreparat. Men om nån frågar om nått jag anser gett mig positiva egenskaper/erfarenheter - ja varför inte säga min sanning. Jag tycker änsålänge att produkter med effedrin gett bra resultat.

Ajabaja!

Stålkrull
2002-11-26, 11:10
Originally posted by z_bumbi
Stålkrull: Spelar det någon roll ?

Om någon frågar efter erfarenheter, så svarar man inte bara att det är dopingklassat. Om syftet är att försöka framställa något som olagligt, så måste svaret klargöras.

Vi måste lära oss att skilja på dopning (doping) och doping (dopning). (Har tidigare skrivit om vad jag anser om stavning och uttal.) Men nu till ämnet.

Dopning är två skilda begrepp. För det första är det en företeelse inom idrottsvärden, som kallas fusk. Där är det idrottsvärlden själva som avgör vad som är tillåtet och vad som är otillåtet. Vad som är tillåtet ena dagen kan vara förbjudet nästa. Grunden för förbjudet preparat eller metod, grundar sig inte på vad som är farligt/ohälsosamt utan just på fuskbegreppet. Idrottsvärlden är själva är regelstiftare, domare och ”åklagare”. Man kan endast i undantagsfall få ”domen” prövad i allmän domstol och då bara som civilrättsligt mål.

Olika specialförbund kan ha olika regler, även om IOC:s lista är den dominerande. Den som inte tävlar behöver därför inte bry sig om de olika förbundens listor. Undantag gäller om man tränar på en anläggning som säger att de tränande ska följa ett vissa dopingsregler. Då måste man givetvis följa dessa, annars gör man sig skyldig till avtalsbrott vilket i värsta fall kan leda till avstängning eller uteslutning.

Den andra betydelsen av dopning grundar sig på lag (i Sverige ”Lagen om förbud mot vissa dopningsmedel”). Lagen är i princip en speciallag av läkemedelslagstiftningen. Att bryta mot den är ett brottmål som bestraffas med upp till två års fängelse (eller mer enligt brottsbalken). Lagen omfattar endast ASS, testosteron, tillväxthormon och kemiska substanser som kan öka produktionen och frigörelsen av dessa.

//Janne

eiselt
2002-11-26, 11:20
Jag kan komplettera med att försäljning av produkter som går under läkemedelslagen kan ge upp till två års fängelse. Bland dessa produkter finns växtextrakt innehållande Efedrin, Tribulus Terresris och andra örter som påverkar hormonproduktionen. I praktiken är det nog bara t ex Ma Huang som skulle kunna orsaka problem. De andra örterna leder nog bara till en varning, om man fortsätter sälja produkterna så blir det vite.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2002-11-26, 11:39
Stålkrull: Hade du skrivit det senaste inlägget först så hade jag inte behövt fråga :D

Jag är medveten om skillnaden men vet även att efedrinprodukter inte får säljas utan recept från läkare och då via apoteket. (Visste inte straffskalorna däremot.)

Alltså är det ju ingen större skillnad i stort då man inte borde kunna få ta på preparatet, nu behöver jag bara ringa ett eller två samtal så får jag tag i efedrin men i allla fall.

Just i efedrinets fall så finns det ju faktiskt skäl för att det är läkemedelsklassat då det vid missbruk har en del bieffekter.

Stålkrull
2002-11-26, 12:06
>Henrik.
Du och jag har diskuterat frågan om Ma Huang/Efedra tidigare. Du hänvisar till läkemedelsverket (och läkemedelslagstiftning) men vid kontakt med dem så vill de inte befatta sig med ämnet utan hänvisar till livsmedelsverket. Jag har inte funnit några rättsfall med Ma Huang/ Efedra och läkemedelslagstiftning, men däremot finns det några fall som berör livsmedelslagen. Se http://www.slv.se/ och sök på efedrin. Har Du några andra referenser?

F.ö är det inte olagligt att använda mediciner, även om de är utskrivna åt någon annan och den straffskala som hänvisas till berör som Du säger försäljning.

>z_bumbi

Sista ordet i frågan vad som är tillåtet är nog inte sagt, angående försäljning av ”naturprodukterna” Ma Huang/Efedra. Eftersom de bedöms enligt livsmedelslagen så är den lokala miljö och hälsoskyddsförvaltningen tillsynsmyndighet. Resultatet blir att olika kommuner har olika syn om Ma Huang/Efedra är farligt eller otjänligt som livsmedel.

//Janne

z_bumbi
2002-11-26, 12:23
Stålkrull: Okey, jag vet att det är kommunerna som har ansvaret och om de hade tiden/kompetensen att kolla upp allt så vore det intressant att se vad de säger om efedrinet.

Personligen ser jag ingen skillnad på syntetiska produkterna och de naturliga men det får väl kommunerna avgöra då, lite sjuk ansvarsfördelning faktiskt om jag ska vara ärlig.

eiselt
2002-11-26, 16:44
>Henrik.
Du och jag har diskuterat frågan om Ma Huang/Efedra tidigare. Du hänvisar till läkemedelsverket (och läkemedelslagstiftning) men vid kontakt med dem så vill de inte befatta sig med ämnet utan hänvisar till livsmedelsverket. Jag har inte funnit några rättsfall med Ma Huang/ Efedra och läkemedelslagstiftning, men däremot finns det några fall som berör livsmedelslagen. Se http://www.slv.se/ och sök på efedrin. Har Du några andra referenser?

Under följande länk står allt om läkemedelsklassificering. Eftersom Efedrin ärläkemedelsklassas så går alla "naturliga" variationer också automatiskt under Läkemedelslagen.

http://www.mpa.se/lagar/klassifbroschyr.shtml

Om du ska tala med Läkemedelsverket så be att få tala med Helena Calles, om du bara frågar vem som helst så får du hur många svar som helst.

Mvh
Henrik

Langster
2002-11-26, 16:50
Originally posted by z_bumbi

Just i efedrinets fall så finns det ju faktiskt skäl för att det är läkemedelsklassat då det vid missbruk har en del bieffekter.

Vilka bieffekter anser du att det har vid missbruk?
Och vad menar du med missbruk?

eiselt
2002-11-26, 16:54
Jag förstår inte varför den här diskussionen dyker upp hela tiden....varför tror ni att de etablerade kosttillskottsföretagen inte säljer Ma Huang. Nästan alla gjorde det i början av 80-talet men sen sa Läkemedeslverket stopp.

Mvh
Henrik

JJ
2002-11-26, 17:06
Så här svarade Helena Calles då jag mailade henne för ca 1 år sen:
Hej!

Efedra är en växt som innehåller efedrin. Kostiilskott innehållande
efedraextrakt kan i Sverige klassificeras antingen som läkemedel eller
livsmedel. Läkemedel måste vara godkända för att få säljas och något godkänt
läkemedel med efedraextrakt finns inte i Sverige. Livsmedel innehållande
efedraextrakt får inte säljas i Sverige eftersom de kan vara hälsofarliga
och livsmedel måste vara ofarliga. Det är alltså olagligt att sälja
efedraprodukter i Sverige.

Med vänlig hälsning
Helena Calles

LÄKEMEDELSVERKET
Husargatan 8, Box 26
751 03 Uppsala
tel: 018-17 47 93

eiselt
2002-11-26, 17:07
Klart och tydligt.

/ Henrik

Petrus
2002-11-26, 22:48
"Efedra är en växt som innehåller efedrin. Kostiilskott innehållande
efedraextrakt kan i Sverige klassificeras antingen som läkemedel eller
livsmedel. Läkemedel måste vara godkända för att få säljas och något godkänt
läkemedel med efedraextrakt finns inte i Sverige. Livsmedel innehållande
efedraextrakt får inte säljas i Sverige eftersom de kan vara hälsofarliga
och livsmedel måste vara ofarliga. Det är alltså olagligt att sälja
efedraprodukter i Sverige."

Kan ju inte bli mer patetiskt!!! :insane:

Livsmedel MÅSTE VARA OFARLIGA för att få säljas i sverige? Det finns inte mer som styrker att att efedrin skulle vara farligare än t ex koffein. Livsmedelsverket förbjöd varken rostat bröd, pommes eller chips när det kom varningar om akrylamid i dessa produkter! Varför förbjöds inte dom?

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2002-11-26, 23:06
Det grundar sig troligen från början på att efedrin används som läkemedel (luftrörsvidgande) och då blir allt med efedrin (syntetiskt och naturligt) också klassade som läkemedel. Egentligen ska det vara vilka indikationer (vad man påstår att produkten ska göra) som avgör om det är ett läkemedel, men Läkemedelsverket är lite fascistiska och har gjort en egen tolkning om att detta inte spelar någon roll. Det kan vara underförstått att det är ett läkemedel även om man inte anger några medicinska indikationer.

De är inte konsekventa: Om man t ex säger att fibrer är bra för diabetiker så klassas fibrerna som läkemedel. Men d e kan ju inte klassa alla fibrer som läkemedel. när det gäller vissa ämnen så drar de allt över en kam. Men man förstår varför de gör så. Annars kunde man ju sälja steroider utan att påstå något för att de ska kunna säljas fritt.

Biverkningsfrågan är också avgörande för om ett ämne ska klassas som Läkemedel. När det gäller efedrin så kan man överdosera, och det finns risk för att personer med hjärtfel råkar illa ut. Det har förekommit några dödsfall så där är de väl inte helt ute och cyklar.

Jag tycker personligen att man kan ha en lite liberalare lag, som ger tillverkana större ansvar om att t ex sätta ut varningstexter osv. Det är ju inte helt ovanligt att Efedrin nu säljs på den svarta marknaden och då har man ju ingen kontroll alls.

Mvh
Henrik

stybb
2002-11-28, 22:02
Är inte speciellt insatt i ämnet men efter att läst igenom trådarna måste jag fråga.

Någon skrev att ephedra borde vara dopingklassat för att det ökar hormon produktionen. Vad är det ephedra bidrar till egentligen. Jag vet att man får en extremt mkt bättre tränings intensitet osv enligt det jag läst. Men borde inte hormon produktionen göra så att musklerna växer mer?..

äsch :p:eating:

EiseltUK
2002-11-29, 00:32
Originally posted by stybb
Någon skrev att ephedra borde vara dopingklassat för att det ökar hormon produktionen. Vad är det ephedra bidrar till egentligen. Jag vet att man får en extremt mkt bättre tränings intensitet osv enligt det jag läst. Men borde inte hormon produktionen göra så att musklerna växer mer?..

äsch :p:eating:

SVAR:Efedrin stimulerar utsöndringen av noradrenalin som i frösta hand påverkar vissa receptorer ( alfa-1, beta-1 och beta-2) och har effekt på centrala nervsystemet, ökar pulsen och vidgar luftrören och mycket annat. Studier visar att det kan ha en proteinsparande effekt (antikatabol), men inget tyder på att det skulle ha en anabol effekt. Biverkningar är i första hand de vanliga när det gäller uppiggande stimulantia (darrighet, sömnproblem osv). Sekundära biverkningar skulle kunna vara att du stör den naturliga noradrenalinfunktionen i nerverna. Exakt vad detta skulle kunna leda till kan jag inte, men kroppen har en viss harmoni bland sina egna kemiska ämnen och transmittorsubstanser osv. Det bästa är att undvika efedrin eftersom det egentligen bara göra att du kanske tränar mer, vilket kan leda till överträning. Om man känner sig trött så ska man i första hand sova. :sleep: Den fettförbrännande effekten av efedrin är främst bra för kraftigt överviktiga efter som det dämpar aptiten.

Mvh
Henrik