handdator

Visa fullständig version : bra kolhydratskällor


robert86
2006-05-02, 11:15
Jag undrar vilka bra kolhydratskällor man kan ta direkt efter träningen förutom maltodextrin. Vad jag har hört ska bananen inte vara såpass bra som jag trott. Jag läste i en tråd om riskakor, är det något bra?

Isdrake
2006-05-02, 11:31
Druvsocker.

Jag prövade att ta med rikakor en gång men jag rekommenderar det inte. Man måste mula i sig väldigt mycket för att det ska bli något. Det var ganska jobbigt faktiskt.

Fredrik_S
2006-05-02, 13:07
Jag undrar vilka bra kolhydratskällor man kan ta direkt efter träningen förutom maltodextrin. Vad jag har hört ska bananen inte vara såpass bra som jag trott. Jag läste i en tråd om riskakor, är det något bra?

Potatis, havregryn, rågbröd, pasta, ris.
Såvida du inte har extremt brottom å få tillbaka energin till ett nytt pass samma dag.

Gunnfjaun
2006-05-02, 14:06
Varför är inte bananer bra?

King Grub
2006-05-02, 14:07
Varför är inte bananer bra?

Långsamma kolhydrater och mycket fruktos. Men det fungerar utmärkt med banan för medelmotionären.

zirak
2006-05-02, 14:15
Banan hör väll till det bättre för snabb återhämtning av CNS, eller har jag missuppfattad något?

robert86
2006-05-02, 17:33
Potatis, havregryn, rågbröd, pasta, ris.
Såvida du inte har extremt brottom å få tillbaka energin till ett nytt pass samma dag.

rågbröd är det enda som är praktiskt att ta med sig, resten måste man ha tillgång till mikro ifall man inte vill äta rå potatis. *spy*

Men innehåller rågbröd så mycket kolhydrater då?

sissa
2006-05-02, 17:53
Potatis, havregryn, rågbröd, pasta, ris.
Såvida du inte har extremt brottom å få tillbaka energin till ett nytt pass samma dag.


Jag har nog läst svaret nånstans men jag har glömt det;

Är det alltså enbart för återhämtningens skull? Finns det nån annan fördel med att snabbt fylla på glykogennivåerna? Typ bättre rent muskelbyggarmässigt

Fredrik_S
2006-05-02, 17:58
rågbröd är det enda som är praktiskt att ta med sig, resten måste man ha tillgång till mikro ifall man inte vill äta rå potatis. *spy*

Men innehåller rågbröd så mycket kolhydrater då?

Kokt kall potatis?
---------
ca 20 g per skiva om du väljer Skovmand, Det goda fullkorn Extra grov, Pågen Leva eller Polarkraft extrem.
----
Havregryn kan man ta med sig och blanda med lite mjölk eller vatten plus lite russin om man vill.
----
Kall pasta med sallad och kyckling går ju också bra.
-----

martynj
2006-05-02, 18:14
Hur är det egentligen med exempelvis skumgummigodis efter träning? Det är ju snabba kolhydrater, men är det något negativt med den typen av kolhydrat?

Tar nu maltodextrin men överväger att byta till skumgummigodis *popcorn*

Krille 87
2006-05-02, 18:49
Hur är det egentligen med exempelvis skumgummigodis efter träning? Det är ju snabba kolhydrater, men är det något negativt med den typen av kolhydrat?

Tar nu maltodextrin men överväger att byta till skumgummigodis *popcorn*

Skumgodis är rent socker och socker är suboptimalt för en maximal återhämtning.. Däremot är maltodextrin väldigt bra :thumbup:..

King Grub
2006-05-02, 19:28
Jag har nog läst svaret nånstans men jag har glömt det;

Är det alltså enbart för återhämtningens skull? Finns det nån annan fördel med att snabbt fylla på glykogennivåerna? Typ bättre rent muskelbyggarmässigt

Inte just med glykogennivåerna att göra, men insulin är kraftigt antikatabolt i samband med träning, och att stimulera insulinfrisättning genom intag av kolhydrat med högt II som t ex maltodextrin eller druvsocker innebär bättre proteinbalans.

Cerberus
2006-05-02, 19:30
Personlig föredrar jag vanlig mat, typ gröt, surdegsbröd, potatis, pasta osv.

Kanske inte det optimala efter träningen men jag äter hellre vanlig mat än pulver(om det inte e proteinpulver förstås :hbang: )

sissa
2006-05-02, 19:44
Inte just med glykogennivåerna att göra, men insulin är kraftigt antikatabolt i samband med träning, och att stimulera insulinfrisättning genom intag av kolhydrat med högt II som t ex maltodextrin eller druvsocker innebär bättre proteinbalans.

Okej. Hur mkt bättre?
Jag vet ej om det går att svara eller hur man svara på det men jag frågar ändå. :)

King Grub
2006-05-02, 19:46
Signifikant. Plus större GH-frisättning.