handdator

Visa fullständig version : simning som fettförbränning


AlexGBG
2006-05-02, 11:06
Simning borde väl vara ett bra allternativ till förefrukostpromenaden? Jag avskyr att promenera och vill därför hitta andra bra sätt att bränna fett.
jag tänkte nu gå ner lite i fett och var därför idag för första gången på länge och simmade, simmade innan frukost, endast koffein hade tagits in innan.
kollade pulsen i bassängen och låg på ungefär 120-130 vilket väl borde vara hyfsat lagom puls?

idag har alltså motionsmängden före frukost varit 15min promenad till badhuset, 50 minuter simning och 15 minuter promenad. är detta sämre, lika bra eller bättre jämfört med 80 minuter promenad före frukost?

och en fråga som säkert är ganska svår att besvara, men ungefär hur mkt energi/fett gör man av med under ett sånt här pass? nån som har en liten aning på ett ungefärligt värde?

Slartibartfast
2006-05-02, 11:16
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

AlexGBG
2006-05-02, 11:20
tackar.. 440kcal på simningen=)
kan man räkna att i princip allt kommer från kroppsfett då jag förmodligen inte haft några kolisar i magen? hur mkt kan tänkas komma från glykogen?

AlexGBG
2006-05-02, 11:26
nu hittar jag ju inte edit knappen. det var 733kcal på 50 minuter.. desto bättre =)

King Grub
2006-05-02, 11:30
kan man räkna att i princip allt kommer från kroppsfett då jag förmodligen inte haft några kolisar i magen?

Nej, eftersom människans arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle vid aktivitet överhuvudtaget.

Simning är dock en bra, skonsam energiförbrukare, och det är som sådan du skall använda den, att skapa det önskade energiunderskottet.

Slartibartfast
2006-05-02, 11:32
Alex, du är inte eskimå, va?

AlexGBG
2006-05-02, 11:36
Nej, eftersom människans arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle vid aktivitet överhuvudtaget.

Simning är dock en bra, skonsam energiförbrukare, och det är som sådan du skall använda den, att skapa det önskade energiunderskottet.

var kommer energin ifrån då?

King Grub
2006-05-02, 11:37
Främst kolhydrat och till viss del protein.

http://bjsm.bmjjournals.com/content/vol38/issue1/images/medium/sm2121.f1.gif

Br J Sports Med. 2004 Feb;38(1):31-5.

AlexGBG
2006-05-02, 11:38
vilka kolhydrater då? jag menar, jag har ju inte ätit nånting innan jag drog å simmade.
och vilken muskulatur i kroppen kan använda fett som energikälla?

King Grub
2006-05-02, 11:39
vilka kolhydrater då? jag menar, jag har ju inte ätit nånting innan jag drog å simmade.

Det har inte med saken att göra. Det är det du åt dagen innan eller ännu längre tillbaka som har lagrats in som energi. Det tar tid för energin du äter att lagras in som muskelglykogen. Äter du timmen innan aktivitet har maten knappt lämnat magen, än mindre lagrats in som energi i muskulaturen.

AlexGBG
2006-05-02, 11:40
okay.. jag får väl acceptera då =)

finns det nått sätt att ta energin direkt från fettet då? typ promenader eller är det samma sak som gäller där?

King Grub
2006-05-02, 11:41
Det spelar ingen roll för viktminskningen om du förbrukar mest kolhydrat eller mest fett under aktiviteten. Förbrukar du mest kolhydrat, minskar kolhydratoxidationen och du förbränner mer fett resten av dygnet i stället. Tvärtom om du förbränner fett under aktiviteten: då sjunker fettförbränningen resten av dygnet till förmån för kolhydratförbränning. Ingen form av träning ökar 24-timmarsfettförbränningen. Det är ett sätt att åstadkomma energiunderskott, och det är energiunderskottet som innebär fettförlust. Simning fungerar utmärkt i det hänseendet.

TrasMannen
2006-05-02, 11:45
Nej, eftersom människans arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle vid aktivitet överhuvudtaget.

Simning är dock en bra, skonsam energiförbrukare, och det är som sådan du skall använda den, att skapa det önskade energiunderskottet.

Var det inte bara Europeer som detta stämde på?

King Grub
2006-05-02, 11:46
Var det inte bara Europeer som detta stämde på?

Va?

Det är inuiter som är undantaget och som kan använda arm- och axelmuskulaturen till fettförbränning.

Det lär inte vara relevant på det här forumet...

AlexGBG
2006-05-02, 11:55
Va?

Det är inuiter som är undantaget och som kan använda arm- och axelmuskulaturen till fettförbränning.

Det lär inte vara relevant på det här forumet...

För mig är det inte relevant även om det är rätt så kul att veta..
aja, jag får väl ta å simma varje morgon nu då. att simma på morgonen före frukost borde väl ändå vara det bästa om man nu ska envisas att simma?
och köra styrketräning senare på dagen/kvällen...

TrasMannen
2006-05-02, 12:14
Va?

Det är inuiter som är undantaget och som kan använda arm- och axelmuskulaturen till fettförbränning.

Det lär inte vara relevant på det här forumet...

Aight så var det kanske ja. My bad.

Daniiiel
2006-05-02, 13:37
Nej, eftersom människans arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle vid aktivitet överhuvudtaget.

Simning är dock en bra, skonsam energiförbrukare, och det är som sådan du skall använda den, att skapa det önskade energiunderskottet.


är inte det lite fel? för en vanlig människa så kanske det är så. Tittade på en dokumentär om just detta, där det var ett antal försöks personer som fick leva under hårda förhållanden i grönland, eller om det var nånannanstans där det var väldigt kallt. Sen fick dom gå flera mil varje dag och när dom kommit hem så visade proverna att armarna hade börjat använda fett som bränsle.

Slartibartfast
2006-05-02, 16:27
För mig är det inte relevant även om det är rätt så kul att veta..
aja, jag får väl ta å simma varje morgon nu då. att simma på morgonen före frukost borde väl ändå vara det bästa om man nu ska envisas att simma?
och köra styrketräning senare på dagen/kvällen...

Gör helst cardion och styrketräningen på skilda dagar. Du drar slut batterierna. Men visst går det som du säger.

Sen har det ingen praktisk betydelse ifall du simmar före frukost eller efter. Om du bränner mera fett på tom mage innan frukost så bränner du mindre fett resten av dagen och mera kolhydrater istället. Om du simmar efter frukost bränner du mindre fett under aktiviteten, men mera under resten av dagen. Summan av kardemumman blir densamma.

AlexGBG
2006-05-02, 17:06
Gör helst cardion och styrketräningen på skilda dagar. Du drar slut batterierna. Men visst går det som du säger.

Sen har det ingen praktisk betydelse ifall du simmar före frukost eller efter. Om du bränner mera fett på tom mage innan frukost så bränner du mindre fett resten av dagen och mera kolhydrater istället. Om du simmar efter frukost bränner du mindre fett under aktiviteten, men mera under resten av dagen. Summan av kardemumman blir densamma.

Jag har inte tänkt köra det här så länge.. bara försöka få bort lite fett samtidigt som jag vilar axlar/vänster bröst som har lite ont vid tung styrketräning, typ stelhet, så simningen funkar ganska bra där å få lite cirkulation under längre tid och hoppas på att bli lite mjukare av det iaf.. så jag går nog ner på 3 pass/vecka nu i styrketräning och försöka köra 5 pass simning eller nått sånt, möjligtvis promenad nån dag ifall det blir finfint väder å flickorna har korta kjolar.

joo.. jag har börjat förstå det med 24timmarsförbränningen, jag har dock ändå lite svårt att greppa det:P
aja, jag VET ju däremot att vill man få bort fett så går det ju faktiskt ganska lätt =) iaf. med min fetthalt

hasse36
2006-05-02, 18:15
Fett förbränns till följd av energiunderskott. Aktivitet på fastande mage gör det lättare att nå detta energiunderskott. Min erfarenhet är att det skall vara ett rejält underskott för att det skall fungera riktigt bra. I mitt fall handlar det om minst 700 kcal netto.

Det går att uppnå samma effekt med icke-fastande träning men det verkar krävas mer träning då. Jag har en polare som springer ca 20 km varannan eller var tredje dag och som har gått ner rejält av detta. Han har inte inte tränat på fastande mage.

Om man småduttar med 45-minuterspromenader på kvällen, är risken stor att man äter ifatt.

kanfall
2006-05-02, 18:25
Gör helst cardion och styrketräningen på skilda dagar. Du drar slut batterierna. Men visst går det som du säger.

Sen har det ingen praktisk betydelse ifall du simmar före frukost eller efter. Om du bränner mera fett på tom mage innan frukost så bränner du mindre fett resten av dagen och mera kolhydrater istället. Om du simmar efter frukost bränner du mindre fett under aktiviteten, men mera under resten av dagen. Summan av kardemumman blir densamma.
Om man styrketränar fem dagar i veckan och vill utöva intervallträning tre gånger i veckan, det slutar ju med att man får två dagar då det blir både styrka och cardio. :S Drar det slut på batterierna rent för mycket?

apa_ola
2006-05-02, 18:30
Om man styrketränar fem dagar i veckan och vill utöva intervallträning tre gånger i veckan, det slutar ju med att man får två dagar då det blir både styrka och cardio. :S Drar det slut på batterierna rent för mycket?

testa och se hur du känner dig efter en vecka. Jag klarar att köra så ett par veckor, men knappast månad in och månad ut...

King Grub
2006-05-02, 19:31
Om man styrketränar fem dagar i veckan och vill utöva intervallträning tre gånger i veckan, det slutar ju med att man får två dagar då det blir både styrka och cardio. :S Drar det slut på batterierna rent för mycket?

Det går utmärkt att köra både styrka och kondition samma dag. Veckan är för kort för att köra varannan dag för dom allra flesta idrottsmän. Dela gärna upp passen: kondition morgon, styrka kväll. Förvisso hämmas muskeltillväxten, men under en deffperiod där man inte önskar dra ned alltför mycket på energiintaget är det inte fel.

AlexGBG
2006-05-02, 21:47
Det går utmärkt att köra både styrka och kondition samma dag. Veckan är för kort för att köra varannan dag för dom allra flesta idrottsmän. Dela gärna upp passen: kondition morgon, styrka kväll. Förvisso hämmas muskeltillväxten, men under en deffperiod där man inte önskar dra ned alltför mycket på energiintaget är det inte fel.

är just vad jag har tänkt göra nu, ska upp 06:00 imorrn å knata till simhallen..

kanfall
2006-05-04, 07:47
Det går utmärkt att köra både styrka och kondition samma dag. Veckan är för kort för att köra varannan dag för dom allra flesta idrottsmän. Dela gärna upp passen: kondition morgon, styrka kväll. Förvisso hämmas muskeltillväxten, men under en deffperiod där man inte önskar dra ned alltför mycket på energiintaget är det inte fel.
Helst i den ordningen eller går det bra med: styrka morgon, kondition kväll?
Vilket av det på grund av vad? Tack :)

King Grub
2006-05-04, 07:52
Testosteron/kortisolration är fördelaktigare för styrketräning på eftermiddag/kväll, men hur stor påverkan det har på praktiska resultat kan jag inte säga.

kanfall
2006-05-04, 17:36
Testosteron/kortisolration är fördelaktigare för styrketräning på eftermiddag/kväll, men hur stor påverkan det har på praktiska resultat kan jag inte säga.
Jaha, så pass! Om vi säger så att jag drar till träningen och tar ett styrkepass vid 16:30 och sen kör cardion vid en 19 - 20?

King Grub
2007-12-11, 16:52
Bump på simning och fettförbränning under passet.

In a 12-hour swimming event, an athlete with constant body weight lost 1.1 kg of muscle mass and 2 l of total body fluids whereas fat mass remained stable. Based both on the urine's specific gravity and haematological parameters, the athlete did not suffer from dehydration. We assume that loss of skeletal muscle mass occurred due to degradation of intramyocellular lipids and muscle glycogen.

Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10. Swimming for 12 hours leads to no reduction of adipose subcutaneous tissue--a case study.

tano
2007-12-11, 18:44
Bump på simning och fettförbränning under passet.



Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10. Swimming for 12 hours leads to no reduction of adipose subcutaneous tissue--a case study.

Konstant kroppsvikt men förlorade 1.1 kg muskler? Är det så att 1.1 kg av musklerna bröts ner till protein som pissades ut sedan? Låter ju som en otroligt mängd. Står ju iof muskel glykogen och vätska senare, blev lite lurigt.

Sniggel
2007-12-11, 21:09
Lägg märke till "we assume that". Intressant dock att inget subkutant fett försvann...

Koloftw
2007-12-12, 16:07
Bump på simning och fettförbränning under passet.



Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10. Swimming for 12 hours leads to no reduction of adipose subcutaneous tissue--a case study.

Vansinnigt! Helt galet om jag tolkar det rätt ...

machine gun
2007-12-13, 15:29
Vid bröstsim använder man ju främst benen, så där borde väl fettförbränningen fortgå som vanligt?

Väldigt intressant dock, om man i stort sett bara kan använda glykogen som bränsle vid t.ex. frisim, speciellt i uthållighetssporter som triathlon där man börjar med simning. Det borde ju innebära att trots att det är en lågintensiv aktivitet, så har man lyckats tära på glykogenlagren redan innan cyklingen börjar. Iofs använder man ju knappast armar och axlar så mkt under cykling och löpning heller, så det kanske spelar mindre roll?

Slartibartfast
2007-12-19, 09:33
In a 12-hour swimming event, an athlete with constant body weight lost 1.1 kg of muscle mass and 2 l of total body fluids whereas fat mass remained stable. Based both on the urine's specific gravity and haematological parameters, the athlete did not suffer from dehydration. We assume that loss of skeletal muscle mass occurred due to degradation of intramyocellular lipids and muscle glycogen.

Tror du/ni att detta experiment hade gett samma resultat även om man använt någon annan form av cardio, typ löpning, cykling eller roddmaskin?

Eller har det uttryckligen att göra med att simmarens armar/axlar inte förbränner fett under aktiviteten?

King Grub
2007-12-19, 09:44
Eller har det uttryckligen att göra med att simmarens armar/axlar inte förbränner fett under aktiviteten?

Ja, antagligen. Glykogendepåerna är snart slut, och kan fettoxidation inte tjäna som bränsle, finns det bara ett substrat kvar.

King Grub
2007-12-19, 09:46
Effekten av en 12-timmars cykelrunda:

In a 12 hour indoor cycling marathon, an athlete has lost 0.4 to 1.2 kg of body mass depending on the time of measurement. Fat mass has decreased by 0.9 kg independent of the time of measurement. Calculated skeletal muscle mass increased by 0.27 to 0.67 kg - depending on the time of measurement. Due to the specific weight of urine, a possibly minimum dehydration was objectified, whereas specific weight right after exercise and 24 h after exercise had the same value. We assume that there was a substantial loss of fat mass, since repeated measurements after exercise showed an increasingly lower body weight and a constantly lower fat mass after exercise independent of the time of measurement.

Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Jul 4;96(27-28):1071-7.

Ökningen i muskelmassa berodde antagligen på intramuskulärt, tillfälligt, ödem.

King Grub
2007-12-19, 09:54
Det här spelar ingen roll vid mer normal längd på träningspassen; cykling ökar inte heller dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans under normala förhållanden. Vid extrem varaktigthet, som 12-timmarspass, hinner fettoxidationen inte kompenseras vid något annat tillfälle.

Som normal viktminskningsträning är simning lika bra som landaktivitet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17119521&ordinalpos=7&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Slartibartfast
2007-12-19, 09:56
Väldigt intressant.


Väldigt intressant dock, om man i stort sett bara kan använda glykogen som bränsle vid t.ex. frisim, speciellt i uthållighetssporter som triathlon där man börjar med simning. Det borde ju innebära att trots att det är en lågintensiv aktivitet, så har man lyckats tära på glykogenlagren redan innan cyklingen börjar. Iofs använder man ju knappast armar och axlar så mkt under cykling och löpning heller, så det kanske spelar mindre roll?

Iofs skulle ju fettförbränningen under aktivitet teoretiskt bli maximal under cyklingen och löpningen (om det vore nånslags målsättning) då glykogenet är slut redan efter simningen. Men så är det ju inte i praktiken, eftersom triatleter suger i sig gelpåsar under hela loppet.

machine gun
2007-12-19, 10:08
Iofs skulle ju fettförbränningen under aktivitet teoretiskt bli maximal under cyklingen och löpningen (om det vore nånslags målsättning) då glykogenet är slut redan efter simningen. Men så är det ju inte i praktiken, eftersom triatleter suger i sig gelpåsar under hela loppet.

Testa att cykla 18 mil och springa 4,2 mil med tömda glykogendepåer och känn hur kul det känns :Virro Men å andra sidan använder man inte benen nämnvärt i triathlonsimning, så man lär ha större delen av allt muskelglykogen kvar.

King Grub
2007-12-19, 10:10
Här har den akuta effekten av ett Triple Iron Triathlon undersökts:

We investigated in a non-stop ultra-endurance triathlon, whether adipose subcutaneous tissue or skeletal muscle mass decreased. DESIGN: Descriptive field study.

The Triple Iron Triathlon Germany 2006 in Lensahn over 11.6 km swimming, 540 km cycling and 126.6 km running. SUBJECTS: 17 male Caucasian triathletes (mean ± SD, age 39.2 ± 7.5 years, body mass 80.7 ± 8.9 kg, body height 178 ± 5 cm, BMI 25.4 ± 2.4 kg/m2).

Determination of body mass, skin fold thicknesses, circumferences of extremities as well as calculation of body mass index (BMI), skeletal muscle mass and percent body fat in order to show changes after the race.

A statistically significant decrease was shown for body mass (p<0.001), BMI (p<0.001) and calculated percent body fat (p<0.001) whereas skeletal muscle mass did not change statistically significantly (p>0.05). Circumferences of thigh, upper arm and calf did not decrease statistically significantly (p>0.05) whereas all skin fold thickness decreased statistically significantly (p<0.05) with exception of chest and thigh. A statistically significant correlation was found between the loss of percent body fat and the loss of body mass (p<0.01, r2=0.55) as well as percent body fat with race performance (p<0.05, r2=0.24).

Ultra-triathletes at the Triple Iron Triathlon Germany 2006 showed a statistically significant decrease of body mass and percent body fat, where decrease of percent body fat was associated with race intensity.

Br J Sports Med. 2007 Nov 29.

Slartibartfast
2007-12-19, 10:16
Testa att cykla 18 mil och springa 4,2 mil med tömda glykogendepåer och känn hur kul det känns :Virro Men å andra sidan använder man inte benen nämnvärt i triathlonsimning, så man lär ha större delen av allt muskelglykogen kvar.

Nåt annat har jag väl inte påstått? Men eftersom deltagarna hela tiden tillför kolhydrater genom gel och vätska så kommer i första hand dessa att användas som bränsle, och inte fettet (när de väl tömt glykogenet i benen) som hade varit fallet ifall de inte tillfört energi.

machine gun
2007-12-19, 10:18
Nåt annat har jag väl inte påstått? Men eftersom deltagarna hela tiden tillför kolhydrater genom gel och vätska så kommer i första hand dessa att användas som bränsle, och inte fettet som hade varit fallet ifall de inte tillfört energi.

Fast det finns inte en chans att täcka hela energibehovet med kolhydrater under loppet, så en hel del fett kommer att användas som substrat ändå.

Slartibartfast
2007-12-19, 10:20
Fast det finns inte en chans att täcka hela energibehovet med kolhydrater under loppet, så en hel del fett kommer att användas som substrat ändå.

Självklart.

Ironwoman
2007-12-19, 11:40
Det är inte bara att stoppa i sig gel och sportdryck på IM distans. Man kör ofta med ganska bra intensitet trots distansen, så att problem med magsäckstömning, illamående och liknande är mycket vanligt. Det är snarare en vinst om man inte får några problem. Ser man eliten kan en normal siffra på kaloriförbränning vara 1000 i timmen, det är svårt att stoppa i sig så mycket.

Alla som går imål brukar ha mycket lågt blodsocker.

machine gun
2008-10-16, 21:41
Främst kolhydrat och till viss del protein.

http://bjsm.bmjjournals.com/content/vol38/issue1/images/medium/sm2121.f1.gif

Br J Sports Med. 2004 Feb;38(1):31-5.

Bump på simning och fettförbränning under passet.



Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10. Swimming for 12 hours leads to no reduction of adipose subcutaneous tissue--a case study.

Bumpar denna gamla goding till tråd med frågan om det finns fler studier än dessa två att få tag på som stödjer teorin om att människans arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle? Jag har inte läst fullängdaren, men i abstractet tyckte jag mig inte direkt finna stöd för den teorin i den första artikeln här ovan, men jag kan ha missuppfattat något. Den andra är ju en fallstudie, vilket inte har speciellt stark evidens.

Jag är alltså ute efter bra studier att slänga fram för att backa upp påståendet.

Zagrow
2008-10-16, 23:06
Tänkte låna topicen lite då å ställa en fråga jag funderar kring.. ( eftersom jag är allmänt hatad pga jag skapar massor av topics )

Vad är den absolut mest effektivaste förbrännings träningen? Bortsett från crosswalking som kräver gym ( iaf om man vägrar se uber nerdig ut med stavarna i skogen )


Låt oss säga att man tar 2H per dag. Och detta skall kunna gå att göra ute i naturen... Vet att sex är effektivt så lär la va en å annan som nämner det...

Men om man är seriös; bara på rak arm t.ex

Jogging/springa på tom mage? ( Dock fixar jag inte 2h jogging )
Powerwalk? Promenad i högt tempo? ( Effektivare med fastande mage eller inte? Att det är effektivast på morgonen har jag förstått men gäller det all typ av träning? De där med insulinet syftar jag på )

Simmning? ( Antar att det är ett nej här eftersom jag skummat igenom tråden )

Behöver veta då jag kör på ganska låg kcal kost och fixar kanske max 1,5h-2h träning per dag då jag dessutom skall framöver jobba c.a 8-12h pass ( har fått jobb från å med idag )


Så... Jag behöver inte många svar eller så utan kanske 1 svar från nån av er lite mer pålästa... Vad är absolut effektivast? Under humana förhållanden med lite verklighets insikt då jag är en 102,9kg tung grek som har absolut 0 kondition...

Tack för eventuella svar och hoppas inte ni blir sura på mig bara för ja lånar denna topic!

Zagrow
2008-10-16, 23:10
En liten sak till bara... Vad är en bra puls att ligga på när man kör powerwalk eller bara lite snabbare promenad? Vad är effektivast för förbränningen? Att köra powerwalk me 90% puls = springa. Så det fattar jag väl att det inte är.

Men är det så enkelt att destu högre puls ja orkar hålla i snitt destu bättre förbränning?

Tack för eventuella svar på denna oxå!

Sadde
2008-10-16, 23:46
Tänkte låna topicen lite då å ställa en fråga jag funderar kring.. ( eftersom jag är allmänt hatad pga jag skapar massor av topics )

Vad är den absolut mest effektivaste förbrännings träningen? Bortsett från crosswalking som kräver gym ( iaf om man vägrar se uber nerdig ut med stavarna i skogen )


Låt oss säga att man tar 2H per dag. Och detta skall kunna gå att göra ute i naturen... Vet att sex är effektivt så lär la va en å annan som nämner det...

Men om man är seriös; bara på rak arm t.ex

Jogging/springa på tom mage? ( Dock fixar jag inte 2h jogging )
Powerwalk? Promenad i högt tempo? ( Effektivare med fastande mage eller inte? Att det är effektivast på morgonen har jag förstått men gäller det all typ av träning? De där med insulinet syftar jag på )

Simmning? ( Antar att det är ett nej här eftersom jag skummat igenom tråden )

Behöver veta då jag kör på ganska låg kcal kost och fixar kanske max 1,5h-2h träning per dag då jag dessutom skall framöver jobba c.a 8-12h pass ( har fått jobb från å med idag )


Så... Jag behöver inte många svar eller så utan kanske 1 svar från nån av er lite mer pålästa... Vad är absolut effektivast? Under humana förhållanden med lite verklighets insikt då jag är en 102,9kg tung grek som har absolut 0 kondition...

Tack för eventuella svar och hoppas inte ni blir sura på mig bara för ja lånar denna topic!

Jag skulle rekommendera DIG att INTE utöva 2h kardio/dag. Har sett i bl.a "vad har du ätit idag"-tråden att du lever på knappt 500kcal/dag, var är då meningen med all denna träning utöver detta?

Zagrow
2008-10-16, 23:50
Jag tänkte att ja skulle försöka lyssna på er och att efter träningen så äter jag så mycket som jag har förbrännt. Det blir en lite mer balanserad diet för mig då. Så jag tyckte de vore en bra ide? Bränner jag 700 kcal å äter 700kcal nyttig mat efter träningen så gör det väl mig bara nytta?

Ja menar då snackar vi plötsligt 1200kcal istället...

Hoppas du kan ge ett svar oavsett... Tack!

Sadde
2008-10-16, 23:56
Zagrow, jag tycker det låter myyycket bättre nu när du bestämmt dig för att höja kcalintaget (vilket var alldeles för lågt innan). Det är lika bra att vänja sig att äta sunt direkt och göra det till en livsstil istället för att "hetsbanta". Du kommer förmodlingen behålla mycket mer muskelmassa nu när du äter mer också, för att inte tala om hur mycket mer energi du kommer ha! Bra att du tar initiativ, är tyvärr inte så insatt när det gäller de olika förbränningarna och kan därför inte svara på dina föregående frågor, men jag önskar dig all lycka med deffen! :)

Zagrow
2008-10-17, 00:03
Tack för svaret! Tänkte att om jag dessutom använder träningens totala förbränning som motivation till vad jag får äta efteråt blir det ju en jätte bra motivation!

T.ex är jag kanske ute och springer en regnig höst kväll ( som de brukar bli ) alternativt att jag kör powerwalk som ajg gjort hitills; "jävlar vad trött och hungrig jag är... äh pallra inte gå längre nu"

Men istället blir det ju "ne nu jävlar får jag öka takten så kan jag käka gott sen när jag kommer hem"

Typ något i den stilen tänkte jag mig? Blir la en god cirkel. Att börja på en mardröms diet och tappa snabbt och smidigt, öka kcal genom att träna mer. Blir ändå kcal in vs kcal ut!

Dessutom får jag i mig mer mineraler och vitaminer!

Ne nu blire å döda toaletten igen... jävla ultra starka såsen ja lagade idag dödade magen...

Men återigen, nån som kan tänka sig svara på min ursprungliga fråga? Alltså vad är absolut mest effektivt i cardio världen? Jogga på fastande mage? Simma? Powerwalk? Vanlig promenad fast längre? Springa snabbt som sata i ettapper? Vad brukar ge er den bästa å effektivaste förbränningen?

E gött å veta så att man gör det mest effektivaste när man väl e där ute å tar sig tiden...

Tack för eventuella svar!

Eddie Vedder
2008-10-17, 05:31
Men återigen, nån som kan tänka sig svara på min ursprungliga fråga? Alltså vad är absolut mest effektivt i cardio världen? Jogga på fastande mage? Simma? Powerwalk? Vanlig promenad fast längre? Springa snabbt som sata i ettapper? Vad brukar ge er den bästa å effektivaste förbränningen?

Först och främst är det en rejäl trådkapning du gjort. För det andra finns ju det här svaret i ungefär tusen trådar redan. För det tredje är ingen intresserad av dina toalettbesök.


I övrigt är svaret att energiförbruknigen är högre desto högre intensitet du utför en aktivitet under så lång tid som möjligt. Och ju större del av kroppen som ansträngs desto mer energi förbrukas. Procentuell fettförbränning under själva aktiviteten är oväsentligt sett till enbart kroppssammansättning.

machine gun
2008-10-18, 14:57
Ingen som sitter på några vettiga referenser?