handdator

Visa fullständig version : Dator köp


Jazen
2006-05-02, 10:51
Jag satte ihop detta paket på komplett och det vart hyffsad okej, tänkte se vad dom datorkunniga här på kollo tycker om paketet och om det är prisvärt..
Det blev alltså moderkort, processor, minnen, grafikkort, nätaggregat och chassi.

http://i71.imagethrust.com/t/22762/dator.jpg (http://i71.imagethrust.com/images/5V8/view-image/dator.html)

Callister
2006-05-02, 12:05
Rätt fett CPU jämfört med grafikkortet..
Annars var det väl rätt länge man var inne i den "branschen" ;) men Kingston skulle jag undvika som minnen, och nätagget; är det där märket bra? Antec skulle jag rekommendera istället.

mangemani
2006-05-02, 12:13
sattsa på åtminstånde 2gig i RAM och 3,0 i processor(om du nu ska använda den till spel).det som du länkade till nu är typ minimum av det som dagens spel kräver.
dagens spel och spelen som senare kommer,kommer att kräva en hel del och det känns väl lite taskigt att när du nu har köpt en helt ny dator, behöva uppgradera den nästan direkt.
visst,du kan ju pina dej igenom spelet med det mesta på low samt att det kanske hackar en del,men om du nu ska använda den till dagens spel,varför då inte slå på stort så du slipper uppgradera senare.

Jazen
2006-05-02, 12:27
sattsa på åtminstånde 2gig i RAM och 3,0 i processor(om du nu ska använda den till spel).det som du länkade till nu är typ minimum av det som dagens spel kräver.
dagens spel och spelen som senare kommer,kommer att kräva en hel del och det känns väl lite taskigt att när du nu har köpt en helt ny dator, behöva uppgradera den nästan direkt.
visst,du kan ju pina dej igenom spelet med det mesta på low samt att det kanske hackar en del,men om du nu ska använda den till dagens spel,varför då inte slå på stort så du slipper uppgradera senare.

jo hade tänkt spela för det mesta, så jag ska dra ner på prollen o satsa på 2 gb minne istället ? iof så blir det billigare, men jag ska satsa på x2 prolle hursomhelst

Jazen
2006-05-02, 12:30
Rätt fett CPU jämfört med grafikkortet..
Annars var det väl rätt länge man var inne i den "branschen" ;) men Kingston skulle jag undvika som minnen, och nätagget; är det där märket bra? Antec skulle jag rekommendera istället.

kingston märket har jag ingen aning om hur pass bra dom är, har alltid kört twinmos... men nätaggregatet är en av dom bättre jag stött på

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308851

goodie
2006-05-02, 12:44
Får man fråga varför Jazen inte ska köpa Kingstone? Eller använda 3.0 processor istället för 3800+ dual core. AMD är mycket bättre än intel (var det du mena med 3.0? att han ska köra intel istället för amd? :) ).

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-1.html?tag=lnav

Håller med om att 2gig i RAM är att föredra. Grafikkortet duger bra just nu, men du kommer inte kunna ha maximala inställningar i morgondagens spel.

Jazen
2006-05-02, 12:54
Får man fråga varför Jazen inte ska köpa Kingstone? Eller använda 3.0 processor istället för 3800+ dual core. AMD är mycket bättre än intel (var det du mena med 3.0? att han ska köra intel istället för amd? :) ).

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-1.html?tag=lnav

Håller med om att 2gig i RAM är att föredra. Grafikkortet duger bra just nu, men du kommer inte kunna ha maximala inställningar i morgondagens spel.

jag har iof bara hört corsair och twinmos som dom "bra" märkena, men är kingston så mycket sämre? problemet är att x2 prollarna finns från 3800 och uppåt, så om man ska nergradera prollen blir det att hoppa ner till amd 64´s vanliga prollar, o det vill jag inte =) men grafikkortet duger än sålänge =)

nemd
2006-05-02, 12:54
Om du inte skall klocka kan du ju dra ner på ett moderkort för ca 1000 kr. Sen byta ut till 2gig i minne och sedan byta till en singelcore processor då du inte har så mycket användning av dual core i dagens spel. Och idag kostar ju det billigaste 7900 2995 så lägg till 800 och få det istället tycker jag. för dem pengarna du drog ifrån från moderkortet. ;)

Jazen
2006-05-02, 13:01
Om du inte skall klocka kan du ju dra ner på ett moderkort för ca 1000 kr. Sen byta ut till 2gig i minne och sedan byta till en singelcore processor då du inte har så mycket användning av dual core i dagens spel. Och idag kostar ju det billigaste 7900 2995 så lägg till 800 och få det istället tycker jag. för dem pengarna du drog ifrån från moderkortet. ;)

man skulle ju kunna sneaka ner på moderkortet o fortf behålla x2 prollen, sedan lägga till dom extra slantarna på ett 7900, o 2gb minne isånafall...har inga planer på att klocka eller göra annat som innefattar i dom banorna =)

aliquis
2006-05-02, 13:09
A8N-SLI var ju ok moderkort förr iaf, är premium som deluxe men ännu mer? Är det någon heatpipekylare inkluderad?

CPUn är säkert söt, går ju att spara en slant där dock om man inte behöver lika fet, men kör på den där du. (Går ju att spara en slant på att ta ett asrockmoderkort också.)

Minnena är med största sannolikhet onödigt dyra, de är cas 2.5? Skillnaden är rätt minimal.

Grafikkortspriser har jag ingen koll på, hur mycket mer kostar ett 7800 med inte alltför många bokstäver efter?

Thermaltake armor är ju snyggaste lådan ;), rätt dyrt nätagg men säkert bra, vet inte om du behöver 580 watt dock? Beror väl på hur mycket grejer du tänkte sätta i.

Billigare nätagg, eventuellt billigare cpu, billigare minnen men mer, kanske ett asrock asbilligt mobo skulle jag nog köra på.

Jazen
2006-05-02, 13:16
A8N-SLI var ju ok moderkort förr iaf, är premium som deluxe men ännu mer? Är det någon heatpipekylare inkluderad?

CPUn är säkert söt, går ju att spara en slant där dock om man inte behöver lika fet, men kör på den där du. (Går ju att spara en slant på att ta ett asrockmoderkort också.)

Minnena är med största sannolikhet onödigt dyra, de är cas 2.5? Skillnaden är rätt minimal.

Grafikkortspriser har jag ingen koll på, hur mycket mer kostar ett 7800 med inte alltför många bokstäver efter?

Thermaltake armor är ju snyggaste lådan ;), rätt dyrt nätagg men säkert bra, vet inte om du behöver 580 watt dock? Beror väl på hur mycket grejer du tänkte sätta i.

Billigare nätagg, eventuellt billigare cpu, billigare minnen men mer, kanske ett asrock asbilligt mobo skulle jag nog köra på.

jadu de moderkortet är hyffsad, jess det är heatpipekylare med, ne det är som du säger att man kan spara små slantar hit o dit genom att kanske dra ner på nått som egentligen inte behövs...nätagget och minnena kan jag tänka mig skära ner på och köpa 2 gb minne istället....nu när du säger det så är 580w rätt mycket för en som inte är så insatt =) det är en polare som satt ihop paketet, det han tyckte va okej satte han ut...han fick 11.000:- som max pris... men men, får väl kanske offra lite slantar så man får upp till 2 gb minne iaf

nemd
2006-05-02, 13:21
man skulle ju kunna sneaka ner på moderkortet o fortf behålla x2 prollen, sedan lägga till dom extra slantarna på ett 7900, o 2gb minne isånafall...har inga planer på att klocka eller göra annat som innefattar i dom banorna =)

Javisst kan man det. :P

nemd
2006-05-02, 13:25
Om du hellre har lite bättre grejjor i burken och inte bryr dig om jättespaced burk så kan jag rekomendera denna. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311799

Då spar du även in ca 800 :) Mycket stilrent och bra chassi tycker jag.

jwzrd
2006-05-02, 13:29
Om du ska spela så är det, TROR JAG, fortfarande single-core med hög klockfrekvens som gäller. I och med att det ändå är ett Socket 939-kort du köper så kan du sen köpa en X2 om/när Ditt Spel(tm) tjänar på det. Spelprestanda handlar nästan enbart om bra tryck ur grafikkortet och hög klockfrekvens på CPU:n snarare än som för en arbetsstation, många processorer, mycket RAM och snabba diskar.

Jazen
2006-05-02, 13:31
hmm jao, nu fick jag mig en tanke ställare. kanske går över till ett kraftigare singlecore prolle o lägger pengar på ett 7900 kort o 2gb minne...men tack för alla svaren, nu ska jag sätta ihop nått så får jag väl återkomma med den listan :P

nemd
2006-05-02, 13:33
hmm jao, nu fick jag mig en tanke ställare. kanske går över till ett kraftigare singlecore prolle o lägger pengar på ett 7900 kort o 2gb minne...men tack för alla svaren, nu ska jag sätta ihop nått så får jag väl återkomma med den listan :P


Ok, gör så. :)

Jazen
2006-05-02, 13:34
men en fråga, ska man satsa på ddr2 minnen eller bara köra på vanliga ? polarn sa att ddr2 hade mer latecy eller nå sånt...

nemd
2006-05-02, 13:37
men en fråga, ska man satsa på ddr2 minnen eller bara köra på vanliga ? polarn sa att ddr2 hade mer latecy eller nå sånt...

DDR2 är tillämpat till moderkort som är till intel. :)

jwzrd
2006-05-02, 13:37
men en fråga, ska man satsa på ddr2 minnen eller bara köra på vanliga ? polarn sa att ddr2 hade mer latecy eller nå sånt...

Kolla www.tomshardware.com. Hur snabba minnen du har spelar i princip ingen roll så länge du inte klockar upp processorn (eller byter från rena skitminnen till skitbra diton).

hahavaffan
2006-05-02, 13:45
Börjar bra... men nätagget är onödigt dyrt/bra. Grafikkortet är inte särskilt bra, och chassit är bögfult. Men prollen, moderkortet och minnena är tipp-top! Valde exakt samma igår när jag drömde om en ny dator på Komplett. Dock är minnena lite overkill. Ta hellre 2GB av ett lite mindre bra minne.

Jazen
2006-05-02, 14:03
okej här kommer den nya konfigen.

Jag har kvar samma chassi och moderkort men bytte ut prolle,minne,nätagg och grafikkort vad sägs ?

http://i71.imagethrust.com/t/23393/namnls.jpg (http://i71.imagethrust.com/images/65j/view-image/namnl-s.html)

nemd
2006-05-02, 14:10
okej här kommer den nya konfigen.

Jag har kvar samma chassi och moderkort men bytte ut prolle,minne,nätagg och grafikkort vad sägs ?

http://i71.imagethrust.com/t/23393/namnls.jpg (http://i71.imagethrust.com/images/65j/view-image/namnl-s.html)

Det ser bra ut tycker jag, du kommer nog bli nöjd. :)

Jazen
2006-05-02, 14:12
Det ser bra ut tycker jag, du kommer nog bli nöjd. :)

ja får väl se till o beställa aset så man får hem den tidigt =) , roliga är att det blev precis lika mycket i priskostnad :P

nemd
2006-05-02, 14:17
ja får väl se till o beställa aset så man får hem den tidigt =) , roliga är att det blev precis lika mycket i priskostnad :P

Ja beställ den så har du den säkert till torsdag-fredag :D

Markus H
2006-05-02, 14:54
Jag tycker personligen att du ska köra på en x2 processor, en 3800 räcker långt.

Och den använder bägge kärnorna när man kör BF2 iaf. I BF2 kör jag ALLT på ultahigh och det hackar inte ett dugg. Idag så är det mer grafikkortet man ska satsa på för att få en grym speldator.

så minst 2 gig RAM och gärna X2 processor, och hellst ett grafikkort med 512mb (själv kör jag med ATI 1800XT 512 och är supernöjd.)

GT_Razor
2006-05-02, 15:03
Vad tycker ni om detta....kommer detta räcka långt?

AMD Athlon 64 X2 4400+ Dual Core
2 GB RAM
nVidia GeForce 7900 GTX 512Mb HDTV
Soundblaster X-Fi

Markus H
2006-05-02, 15:23
Vad tycker ni om detta....kommer detta räcka långt?

AMD Athlon 64 X2 4400+ Dual Core
2 GB RAM
nVidia GeForce 7900 GTX 512Mb HDTV
Soundblaster X-Fi

Skojar du med oss?

Kwon
2006-05-02, 15:28
Vad tycks om detta, kommer detta räcka?

Zilog Z80A-processor på 3,54 MHz
128K RAM
Kommer med PSST och Ant Attack

GT_Razor
2006-05-02, 15:43
Skojar du med oss?

Nej jag skojar inte. Alltså jag fattar att det är bra, men undrar ändå hur länge ni tror det räcker om vi tänker spel osv. Vad kan den processorn motsvara Intels? Men allt det tillsammans....rätt kraftigt va?

hahavaffan
2006-05-02, 15:46
rätt kraftigt va?Ja.

aliquis
2006-05-02, 16:15
sattsa på åtminstånde 2gig i RAM och 3,0 i processor(om du nu ska använda den till spel).det som du länkade till nu är typ minimum av det som dagens spel kräver.
dagens spel och spelen som senare kommer,kommer att kräva en hel del och det känns väl lite taskigt att när du nu har köpt en helt ny dator, behöva uppgradera den nästan direkt.
visst,du kan ju pina dej igenom spelet med det mesta på low samt att det kanske hackar en del,men om du nu ska använda den till dagens spel,varför då inte slå på stort så du slipper uppgradera senare.Err, ofta man behöver ha en 3GHz Athlon64 för att spela spel? Den är ju dessutom dual-core.

aliquis
2006-05-02, 16:16
kingston märket har jag ingen aning om hur pass bra dom är, har alltid kört twinmos... men nätaggregatet är en av dom bättre jag stött på

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308851Kingstone är iaf ett märke, säkert lika bra som twinmos, men det var väl cas 2 eller 2.5 minnen så du kan spara en slant på att ta cas 3 eller dylikt.

aliquis
2006-05-02, 16:19
man skulle ju kunna sneaka ner på moderkortet o fortf behålla x2 prollen, sedan lägga till dom extra slantarna på ett 7900, o 2gb minne isånafall...har inga planer på att klocka eller göra annat som innefattar i dom banorna =)Låter vettigt, är ju samma chipset hur som helst så prestandan lär vara densamma, möjligt att du får med lite färre kablar och eventuellt lägre kvalite på något annat på ett billigare mobo dock, asus brukar skicka med en jäkla massa i deluxepaketen och här var det ju ännu mer. Beror ju dock på om du kommer ha användning av det.

aliquis
2006-05-02, 16:21
men en fråga, ska man satsa på ddr2 minnen eller bara köra på vanliga ? polarn sa att ddr2 hade mer latecy eller nå sånt...DDR2 finns inte för AMD ännu, de kommer med AMD socket M2 cpuer när som helst som kör DDR2 men de har inte brytt sig änsålänge (AMD tänkte skippa DDR2 helt och gå på DDR3 istället) just eftersom högre klockade DDR2 minnen med högre latency änsålänge inte har gett någon som helst prestandaförbättring.

Socket M2 släpps när AMD anser att DDR2 ger någon förbättring relativt DDR.

aliquis
2006-05-02, 16:24
Nej jag skojar inte. Alltså jag fattar att det är bra, men undrar ändå hur länge ni tror det räcker om vi tänker spel osv. Vad kan den processorn motsvara Intels? Men allt det tillsammans....rätt kraftigt va?Den äger allt vad Pentium 4 och Pentium D äger.

Den presterar väl minst likvärdigt med en 2.13/2.16GHz Yonah Core Duo och är 64 bit, så jag skulle välja X2n över Yonah också.

aliquis
2006-05-02, 16:38
Har han redan beställt eller?

"ECS Extreme KN1 Lite, nForce4 Ultra, Socket-939, GbLAN, ATX, SATAII, PCI-Ex16
Pris: 799:-", är ju ett budgetmoderkort, vet inte hur det är.

"ASRock 939Dual-SATA2 ULi M1695 4DDR-DIMM 3PCI 2PCIe AGP SATA Raid Audio LAN Socket939 ATX"
649kr på datorbutiken är också grymt prisvärt moderkort.

Jag tycker att du helt klart skall köra på en dual-core cpu, och cpuer är dyra så ta det som ger mest för pengar, i det här fallet lägst pris?

"AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt"
2995

Visst du kan få en single core 3800+ för 100kr mindre, men då får du en core på 2.4GHz istället för 2st på 2GHz, helidiotiskt köp ju. Kör på X2 och låt dig inte bli lurad ;)

Ta 2st färdigmatchade Crucial dual-512MB för 949kr tillsammans, eller 399kr separat (verkar helidiotiskt att ta dem tillsammans? Eller kan det vara någon som helst skillnad?) Eller twinmos eller så.
Vet inte om jag skulle köra på 2st 1GB eller 4st 512MB, välj själv, tror du att du kommer trycka i mer minne senare? 2st 1GB blir antagligen dyrare. Twinmos, kingstone eller vad som helst spelar ingen som helst roll om du frågar mig.

Grafikkort har du nog bäst koll på själv, jag följer det inte. Jag personligen skulle ta ett kort för runt 1500kr, där får man väl mest för pengarna, men om du vill ha något fetare ta det näst fetaste. Det fetaste går ju någon betala asmycket för men det näst fetaste kommer vara typ lika bra men kosta 60% så mycket eller något ;)

Du kan ju leta benchmarks eller så om du vill.

Vad gäller chassi o nätagg finns det väl en del kombinationer för runt 700kr? En del schyssta antecchassin för runt en 600-700kr, och som sagt thermaltake armor som ser massa stiligt o praktiskt ut för 1400 ;)
Välj själv, men tänk på att det kommer ju inte göra ett skit för hur datorn upplevs, skulle jag lägga 1000kr extra på låda o nätagg? Antagligen inte. Skulle jag ta det absolut billigaste kinesiska nätagget jag kunde finna? Antagligen inte det heller.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311799 Var ju rätt ok

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305310
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311336 Är ju prisvärda, eventuellt på gränsen att nätagget räcker, men jag tror det är lugnt.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308887 Ser ju underbar ut, 400watt nätagg borde väl räcka? Men jag kan inte lova det.

Chassi med nätagg modell bättre.
Billigt moderkort eventuellt.
X2 3800+
2GB ram
Helst nvidiagrafik eftersom jag gillar företaget mer än ATI, 6800 eller 7xxx i den prisklass du nu har råd med.

tycker jag att du skall köra på.

aliquis
2006-05-02, 16:40
-äger + heter på näst sista inlägget.

mangemani
2006-05-02, 16:41
okej här kommer den nya konfigen.

Jag har kvar samma chassi och moderkort men bytte ut prolle,minne,nätagg och grafikkort vad sägs ?

http://i71.imagethrust.com/t/23393/namnls.jpg (http://i71.imagethrust.com/images/65j/view-image/namnl-s.html)


nu börjar det likna något :thumbup:

mangemani
2006-05-02, 16:45
Err, ofta man behöver ha en 3GHz Athlon64 för att spela spel? Den är ju dessutom dual-core.


tänker man lite framåt,på spelen som kommer,next generation spelen,så kan det vara rätt så bra att ha en rätt så snabb processor.
som sagt,lika bra att slå på stort direkt,för när man tror att man har en värsting dator så kommer det alltid någonting nytt som kräver nått värre.

ZLTN
2006-05-02, 16:48
tänker man lite framåt,på spelen som kommer,next generation spelen,så kan det vara rätt så bra att ha en rätt så snabb processor.
som sagt,lika bra att slå på stort direkt,för när man tror att man har en värsting dator så kommer det alltid någonting nytt som kräver nått värre.

Vad yrar du om igentligen *screwy*

aliquis
2006-05-02, 16:49
Spammar lite till.

Moderkort 700kr, låda med nätagg 1000kr.
vs
Moderkort 1800kr, låda 1100kr, nätagg 1100kr, totalt 4000kr.

Jag tror du kommer ha grymt svårt att märka någon skillnad mellan dessa båda. Om du däremot lägger 3000kr på 3GB ram, eller ett grafikkort för 2000kr extra och 1GB ram extra, eller så, så kommer ju effekten bli större. Även om moderkortet kanske skulle prestera 2% sämre på någon enstaka punkt (men det är bra chipset i asrocket också fast det inte är nvidia.)

Slutligen OM du ändå vill lägga över 2000kr på moderkort o låda varför inte köra på en Shuttle? Förhoppningsvis pallar den med det du tänker sätta i och du får en grymt snygg, genomtänkt, lätt, liten o tyst låda. (Kolla under Barebone)

aliquis
2006-05-02, 16:53
tänker man lite framåt,på spelen som kommer,next generation spelen,så kan det vara rätt så bra att ha en rätt så snabb processor.
som sagt,lika bra att slå på stort direkt,för när man tror att man har en värsting dator så kommer det alltid någonting nytt som kräver nått värre.
Därför det är lika bra att nöja sig med något som duger nu och sedan byta igen när den inte räcker till längre, då får man ju dessutom en halvdan dator över ;)

Även om du köper det fetaste nu så kommer det ju bara vara medelmåttigt om 1-1.5år.

Dessutom för 2.800-3.000kr får han som sagt antingen en single core 2.4GHz cpu eller en dual core 2GHz. Det finns inte ens 3GHz Athlon64 cpuer, Fx-57 med 2.8GHz är närmast och den kostar 8750kr. Jag är inte ens säker på att jag hellre skulle ta den än en dual core 2GHz personligen.

3GHz tyder på att du snackar Intelcpuer och egentligen inte har en aning om vad fan du snackar om, en 3GHz intelcpu får spö av ENA COREN på hans X2 3800+ ;)

En P4 extreme 3.8GHz eller en Pentium D blir piskade också i total prestanda.

aliquis
2006-05-02, 16:55
Trådskaparen: Jag blir lite arg på dig om du tar en 2.2GHz single core cpu för 2150kr istället för en dual core 2GHz för 2995, jag blir mycket arg på dig om du tar en 2.4a ;).

mangemani
2006-05-02, 17:00
Vad yrar du om igentligen *screwy*


vad i inlägget förstog du ej?

Jazen
2006-05-02, 17:53
Trådskaparen: Jag blir lite arg på dig om du tar en 2.2GHz single core cpu för 2150kr istället för en dual core 2GHz för 2995, jag blir mycket arg på dig om du tar en 2.4a ;).

jadu aliquis jag har inte beställt nått än, håller på och kollar upp en massa, en massa olika meningar :P blir galen snart *cry*

aliquis
2006-05-02, 18:04
jadu aliquis jag har inte beställt nått än, håller på och kollar upp en massa, en massa olika meningar :P blir galen snart *cry*Jag vet hur det är, blir ju ännu svårare när man har ont om pengar.

Men som sagt, du får mer total cpuprestanda för slantarna med en dual core X2, om du vill ha 1, 1.5 eller 2GB ram är ju upp till dig själv. Skillnaden på olika nforce4-moderkort är minst sagt minimal, fanns ju ett gigabyte för under 1000kr om du vill ha något som fortfarande är lite utav ett märkeskort men billigare. För minnen gör CAS-värdet stor skillnad på priset, men om du inte tänker överklocka minnet spelar det i princip ingen som helst roll. Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa till med köpet av grafikkort.

http://www23.tomshardware.com/graphics.html
In o jämför i de spel du tänker köra mellan de kort du överväger.

aliquis
2006-05-02, 18:10
Hur är
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314197 (6800xt)

mot 7600 gt-kortet han hade först?

Ett x1800xl var ju inte heller så dyrt, nu var det ju ett 7900 xt. Skall jämföra lite =P

Jazen
2006-05-02, 18:19
Jag vet hur det är, blir ju ännu svårare när man har ont om pengar.

Men som sagt, du får mer total cpuprestanda för slantarna med en dual core X2, om du vill ha 1, 1.5 eller 2GB ram är ju upp till dig själv. Skillnaden på olika nforce4-moderkort är minst sagt minimal, fanns ju ett gigabyte för under 1000kr om du vill ha något som fortfarande är lite utav ett märkeskort men billigare. För minnen gör CAS-värdet stor skillnad på priset, men om du inte tänker överklocka minnet spelar det i princip ingen som helst roll. Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa till med köpet av grafikkort.

http://www23.tomshardware.com/graphics.html
In o jämför i de spel du tänker köra mellan de kort du överväger.

mm man blir bara mer o mer fundersam :P kommer tips från alla olika håll känns de som =P men men som du säger så är jag satans sugen på x2 prollen iaf, jag skär nog ner på nätagg och moder kort så lägger jag det på 2gb minne istället...thx för länken

shadowfire
2006-05-02, 18:23
Definitivt 2gb minne iaf, Oblivion äter upp fan allt för mig på min 1gb-burk... ändå har jag hardcore processor o graffekort, men flaskhalsen just nu är minnet.
Edit: jag har inget värstingkort för grafik, utan kör dubbla kort precis som på gamla goda Quake2-tiden... får förjäkla go prestanda med två bryggkopplade "standardkort" (2x 6800GT)

shadowfire
2006-05-02, 18:28
Får du inte ihop det ekonomiskt så gå hellre ner på cpun o ta mer minne, enligt mig iaf. Jag klarar mig fullkomligt lysande på min överklockade 64-bitars 3700+.
Moderkort kan jag rekommendera Lan Party's kort, detta är i särsklass det absolut bästa kortet jag stött på för överklockning, kan styra precis allt och kräma ur max ur rubbet. Dessutom suveränt lätt att installera o köra igång. :hbang:

Jazen
2006-05-02, 19:06
OKEJ nu har jag beställt denna, priset får bli vad den vill, men såhär blir dator iaf, nöjd som fan själv =) lite bättre moderkort,cpu och nätagg

http://i71.imagethrust.com/t/24075/data.jpg (http://i71.imagethrust.com/images/6gj/view-image/data.html)

aliquis
2006-05-02, 19:17
Får du inte ihop det ekonomiskt så gå hellre ner på cpun o ta mer minne, enligt mig iaf. Jag klarar mig fullkomligt lysande på min överklockade 64-bitars 3700+.
Moderkort kan jag rekommendera Lan Party's kort, detta är i särsklass det absolut bästa kortet jag stött på för överklockning, kan styra precis allt och kräma ur max ur rubbet. Dessutom suveränt lätt att installera o köra igång. :hbang:Ja, DFI Lanparty skall ju vara fina kort. Asus och Abit är väl lite av märkeskort också men jag har för mig att det var en hel del strul med asus nforce4-kort i början. Gigabyte har jag haft själv men det har strulat så jag skulle väl inte våga rekommendera det kanske. MSI känns lite budget med.

Lanparty är ju dock dyrt, så får väl bli DFI eller Tyan om man nu skall satsa på kvalite istället för prisvärt.

aliquis
2006-05-02, 19:20
OKEJ nu har jag beställt denna, priset får bli vad den vill, men såhär blir dator iaf, nöjd som fan själv =) lite bättre moderkort,cpu och nätagg

http://i71.imagethrust.com/t/24075/data.jpg (http://i71.imagethrust.com/images/6gj/view-image/data.html)Ja du lär ju klara dig ett tag framöver iaf =P och nu har du ju ett nätagg du vet räcker till.

Vad gäller SLI har jag väl resonerat som att det inte kostar så mycket extra men att jag antagligen aldrig kommer använda det. Nu har du ju dock köpt ett så dyrt grafikkort så när det inte räcker till kanske det känns trevligt att kunna ta ett till likadant o köra vidare, men jag tvivlar på att det verkligen blir av =P

Jazen
2006-05-02, 19:26
Ja du lär ju klara dig ett tag framöver iaf =P och nu har du ju ett nätagg du vet räcker till.

Vad gäller SLI har jag väl resonerat som att det inte kostar så mycket extra men att jag antagligen aldrig kommer använda det. Nu har du ju dock köpt ett så dyrt grafikkort så när det inte räcker till kanske det känns trevligt att kunna ta ett till likadant o köra vidare, men jag tvivlar på att det verkligen blir av =P

jadu, nu är det så att jag aldrig hann trycka på beställ :P men vad tycker du jag ska ändra på? asså ifall det va du som skulle köpa? är det snack om moderkortet som är fallet eller? kom med tips du bara =)

shadowfire
2006-05-02, 20:20
Ja, DFI Lanparty skall ju vara fina kort. Asus och Abit är väl lite av märkeskort också men jag har för mig att det var en hel del strul med asus nforce4-kort i början. Gigabyte har jag haft själv men det har strulat så jag skulle väl inte våga rekommendera det kanske. MSI känns lite budget med.

Lanparty är ju dock dyrt, så får väl bli DFI eller Tyan om man nu skall satsa på kvalite istället för prisvärt.
Äh någon hundring extra och så får man ut mera kräm av en mindre cpu, det tycker iaf jag är värt att väga in. Ibland kan det få svida med någon hundring extra ;)

shadowfire
2006-05-02, 20:21
Ja du lär ju klara dig ett tag framöver iaf =P och nu har du ju ett nätagg du vet räcker till.

Vad gäller SLI har jag väl resonerat som att det inte kostar så mycket extra men att jag antagligen aldrig kommer använda det. Nu har du ju dock köpt ett så dyrt grafikkort så när det inte räcker till kanske det känns trevligt att kunna ta ett till likadant o köra vidare, men jag tvivlar på att det verkligen blir av =P
SLI rockar blytungt, jag är helnöjd iaf... köper man ett reko grafikkort nu så är det bara o trycka i ett likadant nästa år (då det gått ner en jefla massa i pris) och vips får man ut en rejäl ökning av burken... istället för att lägga 5000:- på ett helt nytt kort..

Jazen
2006-05-02, 20:24
aja hursomhelst så är den beställd nu =D nu är det bara o vänta :sleep:

aliquis
2006-05-02, 20:28
Jag är ju inte insatt på nätagg, men jag skulle tro att du kanske kan gå ner till en 400 watt och då kan du ju komma undan med ca 520-650kr verkar det ju som, borde ju inte vara några som helst problem speciellt om du inte väljer en SLI-konfiguration.

Vilket ju är det andra alternativet. NF4 Ultra och SLI är ungefär samma sak förutom att SLI har 2st PCI-express x16-platser som dock bara körs i x8-hastighet. Men säg att du kollar på budgetgrafikkort nu, skulle du då köpa två sådana? Antagligen inte, utan ett fetare. Nu verkar du ju ta ett rätt rejält grafikkort men frågan är ju hur stor sannolikheten är att du köper ett till sådant?
SLI kostar ju dock inte mer än någon hundring eller två extra.

32SLI som du hade valt nu kostar ju ännu mer, det ger visserligen två riktiga x16-platser men det lär ju fortfarande behöva vara likadana grafikkort? Och jag tror grafikkorten ligger långt ifrån att begränsas av hastigheten på 8x PCI-express så det är nog inget bekymmer heller mer än att man VET att det kan gå snabbare.
Det verkade ju dock ha något som kanske skulle ge stabilare errr, frekvensgång och minska effektförbrukningen och ge svalare system så det kanske är värt det.

Det blir ju inget fel med det där nätagget och moderkortet, men du kan ju spara pengar på att snåla lite, jag vet inte var gränserna går man jag tvivlar på att du kommer klämma i dubbla grafikkort, 4 eller kanske 8 hårddiskar, 2 brännare osv?

Kör på vad som, ASUS gör bra moderkort och nätagget är säkert bra också, jag som är snål bara =P

Här skrev jag något dumt om moderkort för runt 1000kr och nätagg för runt 700 om du ville spara lite en 1400kr eller vad det kunde bli, men nu hade du ju redan beställt och det där moderkortet är säkert stabilare o grejer ;), du får väl rapportera cputemp o så efteråt så man kan se om det blev någon skillnad.

aliquis
2006-05-02, 20:31
Äh någon hundring extra och så får man ut mera kräm av en mindre cpu, det tycker iaf jag är värt att väga in. Ibland kan det få svida med någon hundring extra ;)Mer kräm om man överklockar till max ja? Om man inte rör sig i närheten av max spelar väl inte möjligheterna att nå upp till max någon roll? Och om man inte överklockar alls vilket jag skulle göra spelar det väl ingen som helst roll? Eller?
http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/shsn25p.jpg
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=SHSN25P

Har en kompis, förkastligt om man vill ha största o rymligaste lådan, bästa moderkortet eller ett rejält nätagg. Men om det räcker till så är det ju praktiskt o stiligt =P.

aliquis
2006-05-02, 20:33
SLI rockar blytungt, jag är helnöjd iaf... köper man ett reko grafikkort nu så är det bara o trycka i ett likadant nästa år (då det gått ner en jefla massa i pris) och vips får man ut en rejäl ökning av burken... istället för att lägga 5000:- på ett helt nytt kort..Sant, å andra sidan kan man ju sälja kortet man hade och köpa ett nytt lite fetare. Men SLI-lösningen kanske blir mer ekonomisk.

Jag äger ett gf2 gts men har ett lånat gf4 ti-4200 ;)

aliquis
2006-05-02, 20:37
XASER-lådan var ju snygg, kollade inte innan =P

z_bumbi
2006-05-03, 07:03
men nätagget är onödigt dyrt/bra.

-snip-

chassit är bögfult.

Nätagg är bra om man har överkapacitet i, man stoppar alltid in mer i datorn än man hade tänkt sig från början.

Chassit är ett midi vilket är långt värre än hur det ser ut, köp så stort som möjligt för pengarna och strunta i hur det ser ut. Exakt av samma anledning som i första meningen.

Jazen
2006-05-05, 09:36
woooohooo tror min dator har kommit som jag beställde i tisdags.
stog såhär då jag sökte på kollinumret på postens hemsida.

Här är din försändelse:

5 maj kl 07:28
Gävle AnkReg, Försändelsen är på väg till mottagaren.