handdator

Visa fullständig version : Jurist


Callister
2006-05-01, 22:19
Aslan/anslan hade tydligen lite erfarenhet av det. Jag hittade inte den förra tråden.

Nu är det hursomhelst kirrat, jurist blir det!
20,0 är ett faktum har jag förstått.

Vilka krav ställs på mig under utbildningen jämfört med andra?
Vilket undervisningssätt är vanligt?
Kommer jag behöva utmärka mig extremt under utbildningen för att få chans till jobb?
Hur kommer jag in i arbetslivet lättast efteråt, notariexamen?
Åklagare, Advokat, Domare; vilket är bäst att satsa på?

En tyngd i min personlighet som jag har fått är att jag är lugn, därför tycker folk att jag ska bli läkare (medicin är rätt intressant iofs). Är det bra att vara lugn och behaglig i sättet som jurist?

hultman
2006-05-01, 22:24
20,0?! Man behöver ju bara lite drygt 19,0.

Utbildningen är jobbig och relativt svår, men har du bra betyg så fungerar det nog bra.

Undervisningssätten är olika mellan skolorna, och i exempelvis Lund så är det bara en tenta per kurs.

Det är relativt kärvt på arbetsmarknaden, och i synnerhet för de utan tingstjänst. Just tingstjänst är någonting ungefär 10 % av de utbildade juristerna för göra, och det är ett måste om du vill bli advokat. Med andra ord, det är svårt att göra karriär som jurist.

Callister
2006-05-01, 22:29
20,0?! Man behöver ju bara lite drygt 19,0.

Utbildningen är jobbig och relativt svår, men har du bra betyg så fungerar det nog bra.

Undervisningssätten är olika mellan skolorna, och i exempelvis Lund så är det bara en tenta per kurs.

Det är relativt kärvt på arbetsmarknaden, och i synnerhet för de utan tingstjänst. Just tingstjänst är någonting ungefär 10 % av de utbildade juristerna för göra, och det är ett måste om du vill bli advokat. Med andra ord, det är svårt att göra karriär som jurist.
Bra och bra betyg. Jag kan inte påstå att jag tagit gymnasiet på allvar, första terminen var jag i princip borta pga. operation. Men jag har 50/50 VG och MVG + en eller två G.

Vad säger om man "får" och "inte får" göra tingstjänst? Betyg?
Med juris examen blir man väl tillgänlig till andra yrken också?

Backe
2006-05-01, 22:29
20,0?! Man behöver ju bara lite drygt 19,0.

Utbildningen är jobbig och relativt svår, men har du bra betyg så fungerar det nog bra.

Undervisningssätten är olika mellan skolorna, och i exempelvis Lund så är det bara en tenta per kurs.

Det är relativt kärvt på arbetsmarknaden, och i synnerhet för de utan tingstjänst. Just tingstjänst är någonting ungefär 10 % av de utbildade juristerna för göra, och det är ett måste om du vill bli advokat. Med andra ord, det är svårt att göra karriär som jurist.

För att bli advokat krävs inte tingsmeritering och det är betydligt fler än 10% som blir antagna till notarietjänst.

Callister
2006-05-01, 22:31
Finns det mycket fördomar inom sektorn?
Typ om man inte kommer ifrån en välbärgad familj?
Jag har hört historier om att folk som inte har utbildade i familjen svårare får jobb.

Jag har adligt efternamn, fördel nackdel?

Baan
2006-05-01, 22:32
För att bli advokat krävs inte tingsmeritering och det är betydligt fler än 10% som blir antagna till notarietjänst.

Jag har hört att det är rätt fucked om man inte får den praktiken, inte i regel kanske men ja försvårar ju saken. Sen hörde jag att just hur man vlä klarade sig sen handlar med om kontakter än betyg, det var en kompis som inte var så lysande jämfört med många andra (enligt honom är dte betygshets på justlinjerna) men lyckades få tingstjänst.

Baan
2006-05-01, 22:33
Bra och bra betyg. Jag kan inte påstå att jag tagit gymnasiet på allvar, första terminen var jag i princip borta pga. operation. Men jag har 50/50 VG och MVG + en eller två G.

Vad säger om man "får" och "inte får" göra tingstjänst? Betyg?
Med juris examen blir man väl tillgänlig till andra yrken också?

Det där låter som ~17 i bästa fall så kan bli lite kärvt plugga till jurist om många andra får den idéen också :)

edit: eller ja inte i bästa fall, självklart kan det vara högre.

Callister
2006-05-01, 22:34
Det där låter som ~17 i bästa fall så kan bli lite kärvt plugga till jurist om många andra får den idéen också :)

edit: eller ja inte i bästa fall, självklart kan det vara högre.
Det är grundkurserna som jävlar sig på VG. Framöver planerar jag högre betyg. Ekonomikurserna är fixade MVG på iaf och de framöver är lite flummiga (d.v.s lätta) så. :)

egge
2006-05-01, 22:35
Det är grundkurserna som jävlar sig på VG. Framöver planerar jag högre betyg. Ekonomikurserna är fixade MVG på iaf och de framöver är lite flummiga (d.v.s lätta) så. :)

Du sa ju att 20,0 var ett faktum. Fattar noll. *screwy*

Baan
2006-05-01, 22:36
Det är grundkurserna som jävlar sig på VG. Framöver planerar jag högre betyg. Ekonomikurserna är fixade MVG på iaf och de framöver är lite flummiga (d.v.s lätta) så. :)

Det är lite synd att vissa, inkl mig själv, blir seriösa senare, kanske en fråga om mognad. Jag hade en hel del G i ettan t ex, sen i trean var det i princip bara MVG, önskar jag var lika seriös alla tre åren :( Det kanske inte är fallet med dig men wtf. Du kan ju själv kolla lite hur du ligger till nu, är det många <MVG på fetpoängskurser så är det inte så bra. Är det mest 50p så är det väl inte lika illa.

Callister
2006-05-01, 22:36
Du sa ju att 20,0 var ett faktum. Fattar noll. *screwy*
Ja, att 20,0 är ett faktum för antagning.

Det är lite synd att vissa, inkl mig själv, blir seriösa senare, kanske en fråga om mognad. Jag hade en hel del G i ettan t ex, sen i trean var det i princip bara MVG, önskar jag var lika seriös alla tre åren :( Det kanske inte är fallet med dig men wtf. Du kan ju själv kolla lite hur du ligger till nu, är det många <MVG på fetpoängskurser så är det inte så bra. Är det mest 50p så är det väl inte lika illa.
Det enda jag vet att jag har MVG på en 150 poängare iaf. :D
Jag var inte seriös i ettan, nä. Det är i efterhand man tänker efter.

Backe
2006-05-01, 22:36
Jag har hört att det är rätt fucked om man inte får den praktiken, inte i regel kanske men ja försvårar ju saken. Sen hörde jag att just hur man vlä klarade sig sen handlar med om kontakter än betyg, det var en kompis som inte var så lysande jämfört med många andra (enligt honom är dte betygshets på justlinjerna) men lyckades få tingstjänst.

Tingsmeritering är en väldigt bra merit som många arbetsgivare gärna ser att de sökande har. Jag tror det är runt 30-40% som får notarietjänst. Vad jag har hört är det dock inte lika viktigt med tingsmeritering idag som det var tidigare. Men för att bli invald i advokatsamfundet krävs inte tingsmeritering.

Saxat från www.advokatsamfundet.se
"För att bli advokat fordras däremot mycket omfattande teoretisk och praktisk utbildning. Efter cirka fem års juridisk utbildning och jur. kand.-examen vid universitet krävs fem års juridiskt arbete.
Under minst tre av dessa fem år ska man ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå. En advokat är dessutom skyldigt att varje år genomgå minst 15 timmars vidareutbildning.

Man ska ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet."

Callister
2006-05-01, 22:40
Nykterist, icke-rökare, inga tatureringar, inga pierceringar? ;) Om jag lämnar de två första till ironin så är de sistnämda rätt viktiga antar jag..

egge
2006-05-01, 22:46
Ja, att 20,0 är ett faktum för antagning.

Trodde det var ett faktum att du hade 20,0 och var därmed garanterad en plats på juristlinjen. Sedan skrev du att du hade 50/50 vg/mvg vilket på min skola inte ger 20,0 i snitt.
Fattar fortfarande inte. *screwy*
Dags för mig o sova kanske. :sleep:

hultman
2006-05-01, 22:49
Tingsmeritering är en väldigt bra merit som många arbetsgivare gärna ser att de sökande har. Jag tror det är runt 30-40% som får notarietjänst. Vad jag har hört är det dock inte lika viktigt med tingsmeritering idag som det var tidigare. Men för att bli invald i advokatsamfundet krävs inte tingsmeritering.

Saxat från www.advokatsamfundet.se
"För att bli advokat fordras däremot mycket omfattande teoretisk och praktisk utbildning. Efter cirka fem års juridisk utbildning och jur. kand.-examen vid universitet krävs fem års juridiskt arbete.
Under minst tre av dessa fem år ska man ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå. En advokat är dessutom skyldigt att varje år genomgå minst 15 timmars vidareutbildning.

Man ska ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet."

För 30 år sedan fick 35 % tingstjänst. Nu är det betydligt färre. Och det krävs för att komma någonstans, i princip.

Big_Vik
2006-05-01, 23:07
Utan minsta insyn skulle jag gissapå en grymt tung utbildning rent teoretiskt. Lagboken är din bästa vän :) Hur bär man sig åt för att få tingstjänst då?

Baan
2006-05-01, 23:08
Utan minsta insyn skulle jag gissapå en grymt tung utbildning rent teoretiskt. Lagboken är din bästa vän :) Hur bär man sig åt för att få tingstjänst då?

Javisst, jag har iofs inte månag att utgå ifrån, men en kusin är inne på sitt fjärde år och det är bara nöta in information. Självklart lite förstående och att man kan resonera kring det man lär sig in men allmänt stooooor skillnad på juristutbildning och något mer naturvetenskapligt (förivsso ingen överaskning).

Fagen
2006-05-01, 23:08
För att bli domare krävs att du varit tingsnotarie. Jag tror det spelar mindre roll om du har ett adligt efternamn eller inte, faktist...Som i många andra arbeten handlar det om hur duktig du är.

För att få en tingsnotarieplats krävs goda betyg från juristlinjen. (alt. att du har en massa poäng från andra kurser som du kan tillgodoräkna dig eller att du har rätt sorts arbetslivserfarenhet som också ger poäng)

n1tro
2006-05-01, 23:27
ere komvux eller där du ska plugga upp allt

Callister
2006-05-02, 06:22
ere komvux eller där du ska plugga upp allt
Jao.

Callister
2006-05-02, 15:15
Uppsala Univ (Som sägs vara väldigt bra) kräver 17.69 för juris examen. :) :)

hultman
2006-05-02, 15:21
Uppsala Univ (Som sägs vara väldigt bra) kräver 17.69 för juris examen. :) :)

Enligt?

Nejv
2006-05-02, 16:37
Uppsala Univ (Som sägs vara väldigt bra) kräver 17.69 för juris examen. :) :)

bullshit

Anmälningskod Utbildningsalternativ Antal antagna

150050 JURIS KANDIDATPROGR 360

BG----BF-----HP-----HA
18,95-4,00---1,6----1,6 <- Poäng
205---7------70-----71 <- Antal antagna i varje grupp

Big_Vik
2006-05-02, 16:46
Jag var inne på att läsa juridik ett tag så jag sparade några antagningssiffror från studera.nu. I stockholm heter det juristlinjen och inte jur.kand som hos de andra, men jag antar att man blir samma sak? Örebro måste vara nytt för förut har det väl bara funnits fem orter? Hursomhelst. Varsegod

HT05/HT05
Göteborg: 19,37/19,42
Lund: 19,27/19,43
Stockholm: 19,17/19,34
Umeå: 18,63/18,77
Uppsala: 19,1/19,2
Örebro: x/18,96

Högskoleprovet:
Göteborg: 1,7/1,7
Lund: 1,7/1,7
Stockholm: 1,7/1,8
Umeå: 1,6/1,6
Uppsala: 1,6/1,6
Örebro: x/1,6

Aslan
2006-05-02, 16:52
Aslan/anslan hade tydligen lite erfarenhet av det. Jag hittade inte den förra tråden.

Nu är det hursomhelst kirrat, jurist blir det!
20,0 är ett faktum har jag förstått.

Vilka krav ställs på mig under utbildningen jämfört med andra?
Vilket undervisningssätt är vanligt?
Kommer jag behöva utmärka mig extremt under utbildningen för att få chans till jobb?
Hur kommer jag in i arbetslivet lättast efteråt, notariexamen?
Åklagare, Advokat, Domare; vilket är bäst att satsa på?

En tyngd i min personlighet som jag har fått är att jag är lugn, därför tycker folk att jag ska bli läkare (medicin är rätt intressant iofs). Är det bra att vara lugn och behaglig i sättet som jurist?

Jag ska försöka besvara din frågor imorgon. Jag har precis kommit hem från en tenta, 08.00-16.00. Långa och stora tentor är en av de negativa inslagen på utbildningen. :)

Backe
2006-05-02, 17:08
Ge inte upp om du inte får det betyg som krävs enligt antagningspoängen på VHS. Det brukar vara en del avhopp och folk som inte dyker upp på registreringen. Med lite tur kan man komma in på på betyg en bit under 18.

Callister
2006-05-02, 18:09
Skrev jag 17.69? Jag menade 18.69.
Här står det iaf, HT 2005.
https://info.uu.se/blanketter.nsf/sida/antagningsstatistik.for.id02.html/$File/Ant._statistik_Prog._HT05.pdf

Callister
2006-05-02, 18:13
Jag har räknat med att jag behöver klirra ungefär detta.
Max 10% av betygen G
+60-65% MVG, helst 70%
Resten VG

Backe
2006-05-02, 18:15
Jag har räknat med att jag behöver klirra ungefär detta.
Max 10% av betygen G
+60-65% MVG, helst 70%
Resten VG

Eller skriv högskoleprovet om du inte redan gjort det, jag behövde bara offra 8 timmar på högskoleprovet istället för 1 år på komvux för att komma in :)

Callister
2006-05-02, 18:38
Eller skriv högskoleprovet om du inte redan gjort det, jag behövde bara offra 8 timmar på högskoleprovet istället för 1 år på komvux för att komma in :)
Högskoleprovet är riktigt läskigt ju.