handdator

Visa fullständig version : vad är det som gör att man har bättre fettförbränning efter styrketräning?


Beecher
2006-05-01, 22:04
min kusin säger att styrketräning är den ultimata träningsformen för att bränna fett, han säger att man bränner fett extra effektivt i hela 2 dygn efter ett pass.

har det något med insulinkänsligheten att göra?
han kan inte förklara, han säger att han läst det i B&K förut *screwy*

adis
2006-05-01, 22:09
TYVÄRR så är inte styrketräning den ultimata träningsformen för att bränna fett.

MEN själva styrketräningen för att man får en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset.

Säg åt din kusin att inte tro allt han läser =)

Beecher
2006-05-01, 22:13
tack för svaret :)
det där med att man får förhöjd energiförbrukning behöver ju inte vara likamed högre fettförbränning gissar jag på :bow:

pragmatist
2006-05-01, 23:04
Det han tänker på är den "efterförbränningseffekt" (även kallad EPOC, Excess post-exercise oxygen consumption) som är större för styrketräning än konditionsträning. Studier har visat att denna effekt kan vara i uppåt 40 timmar.

En artikel: http://www.drlenkravitz.com/Articles/epoc.html

Fredrik_S
2006-05-02, 00:03
Hoppas jag inte plockar ur detta ur sitt sammanhang. Men jag tolkar det som att man bränner 51-127 kcal extra efter träningen. Vilket inte är mycket.

"Inspecting the data from several investigations, it appears that EPOC accounts for postexercise expenditure of 51 (Haltom et al. 1999) to 127 (Burleson et al. 1998) kilocalories."

Cerberus
2006-05-02, 00:39
Grub har också sagt(vilket är logiskt) att om man bränner mindre fett vid ett tillfälle så kommer man bränna mer fett senare och vice versa.

Så länge man hamnar på ett energiunderskott totalt så spelar det nog inte så stor roll på sikt, jag orkar bara köra morgonkardio i perioder. Ska köra på eftermiddagar o kväll nu istället.

King Grub
2006-05-02, 04:44
Grub har också sagt(vilket är logiskt) att om man bränner mindre fett vid ett tillfälle så kommer man bränna mer fett senare och vice versa.

Precis. Ingen träningsform, varken konditionsträning eller styrketräning, uppreglerar fettförbränningen över dygnet som helhet jämfört med en vilodag. Det är ett sätt att åstadkomma energiförbrukning, helt enkelt (förutom effekten på konditionen respektive styrkan, mm, förstås, träningsformerna har), och det är energiförbrukningen i förhållande till energiintaget som avgör om man minskar i fettvikt.

pragmatist
2006-05-02, 07:40
Hoppas jag inte plockar ur detta ur sitt sammanhang. Men jag tolkar det som att man bränner 51-127 kcal extra efter träningen. Vilket inte är mycket.

"Inspecting the data from several investigations, it appears that EPOC accounts for postexercise expenditure of 51 (Haltom et al. 1999) to 127 (Burleson et al. 1998) kilocalories."

Jo, det mesta som EPOC förmodligen åstadkommer är att kompensera för att styrketräning som regel konsumerar mindre energi än konditionsträning under själva passet. Ett styrkepass som förbränner 300 kcal under passet och 100 kcal genom EPOC är alltså likvärdigt med ett konditionspass som bränner 400 kcal men inte ger någon EPOC, men inte bättre.

Å andra sidan kan man ju säga att förbränning är förbränning och att man då lika gärna kan förbränna kalorier genom att lyfta skrot som genom konditionsträning.

Resolutinna
2006-05-02, 08:31
Precis. Ingen träningsform, varken konditionsträning eller styrketräning, uppreglerar fettförbränningen över dygnet som helhet jämfört med en vilodag. Det är ett sätt att åstadkomma energiförbrukning, helt enkelt (förutom effekten på konditionen respektive styrkan, mm, förstås, träningsformerna har), och det är energiförbrukningen i förhållande till energiintaget som avgör om man minskar i fettvikt.

Intressant. Så om man ligger på energiunderskott under vilodag så kan man alltså förbränna mer fett? (förutsatt att man kör hårt övriga dagar)

King Grub
2006-05-02, 08:38
Huh? Nu... tänkte du nog inte rätt.

Poängen är att ingen träning ökar 24-timmarsfettförbränningen.

Förbränner du fett under träningen, minskar i stället fettförbränningen under dygnets övriga tid.

Förbränningsträningens huvudsakliga roll i viktminskningssyfte är att förbruka energi för att hjälpa till att nå önskat energiunderskott.

Resolutinna
2006-05-02, 08:52
Aha..ok..tyckte det var mysko..

apa_ola
2006-05-02, 08:54
Huh? Nu... tänkte du nog inte rätt.

Poängen är att ingen träning ökar 24-timmarsfettförbränningen.

Förbränner du fett under träningen, minskar i stället fettförbränningen under dygnets övriga tid.

Förbränningsträningens huvudsakliga roll i viktminskningssyfte är att förbruka energi för att hjälpa till att nå önskat energiunderskott.

Vad bestämmer var nivån ligger, är det genetiskt, eller varierar det över tid, beroende på vikt (muskel vs. fett) (eller något helt annat)?

King Grub
2006-05-02, 09:15
Gener och status, både hormonell och annan. Det finns många faktorer som kan påverka lipolys, främst katekolaminer, insulin och status kring insulin, GH, natriuretiska peptider och vissa adipocytokiner.

King Grub
2007-12-27, 09:17
Research suggests that ingesting protein after resistance exercise (RE) increases muscle protein synthesis and results in greater muscle gains. The effect on energy expenditure and substrate utilization, however, is unclear. This study evaluated the effect of RE and postexercise protein on recovery energy expenditure and substrate utilization in 17 women (age 46.5 +/- 1.2 y). A whey-protein supplement (120 kcal, 30 g protein) was ingested immediately after 1 bout of RE (PRO) and a noncaloric placebo after another (PLA).VO2 and respiratory-exchange ratio (RER) were measured before and for 120 min after each exercise session. RE resulted in a significant increase in VO2 that persisted through 90 min of recovery (P < 0.01) and was not affected by protein supplementation. RE significantly lowered RER, resulting in an increase in fat oxidation for both PLA and PRO (P < 0.01). For PRO, however, RER returned to baseline values earlier than for PLA, resulting in a reduced fat-oxidation response (P = 0.02) and earlier return to preexercise baseline values than for PLA. Substrate utilization was significantly different between conditions (P = 0.02), with fat contributing 77.76% +/- 2.19% for PLA and 72.12% +/- 2.17% for PRO, while protein oxidation increased from 17.18% +/- 1.33% for PLA to 20.82% +/- 1.47% for PRO. Postexercise protein did not affect energy expenditure, but when protein was available as an alternate fuel fat oxidation was diminished. Based on these findings it might be beneficial for middle-aged women to delay protein intake after RE to maximize fat utilization.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2007 Dec;17(6):544-55. Effect of protein ingestion on energy expenditure and substrate utilization after exercise in middle-aged women.

Eddie Vedder
2007-12-27, 10:39
Nu har jag inte tillgång till studien i skrivandets stund eftersom jag inte är hemma men är det verkligen sant att styrketräning innebär högre EPOC ä konditionsträning?

Vad jag minns ifrån den artikeln jag har hemma så innebar konditionsträning en större ökning av energiförbrukning efter passet än styrketräning gjorde, och högst EPOC innebar det med ett pass där det först var kondition och sedan styrka. Mer detaljerat kan jag tyvärr inte berätta om den i nuläget.

King Grub
2007-12-27, 10:56
Man har inte utforskat sambandet styrketräning -> EPOC så i detalj, och resultaten som finns har varierat ordentligt.

More recently, investigations have focused on the effect of resistance exercise on EPOC and a wide range of results have been found (ranging, on average, from 6 to 114 kcal (2,3,4,5 t ex) during 60 min to 15 h after the end of exercise).

Meirelles, Cláudia de Mello, Gomes, Paulo Sergio Chagas. Acute effects of resistance exercise on energy expenditure: revisiting the impact of the training variables. Rev Bras Med Esporte, Mar./Apr. 2004, vol.10, no.2, p.122-130. ISSN 1517-8692.

2. Melby C, Scholl C, Edwards G, Bullough R. Effect of acute resistance exercise on postexercise energy expenditure and resting metabolic rate. J Appl Physiol 1993;75:1847-53.

3. Binzen CA, Swan PD, Manore M. Postexercise oxygen consumption and substrate use after resistance exercise in women. Med Sci Sports Exerc 2001;33:932-8.


4. Thornton K, Potteiger JA. Effects of resistance exercise bouts of different intensities but equal work on EPOC. Med Sci Sports Exerc 2002;34: 715-22.

5. Melby CL, Tincknell T, Schmidt WD. Energy expenditure following a bout of non-steady state resistance exercise. J Sports Med Phys Fitness 1992;32:128-35.

Kovalchuq
2007-12-27, 18:24
Hm så om jag ska räkna ut hur mycket energi jag gör av med...

1700 Kcal ,Vid vila.
Styrketräning 1 timme, 300kcal
Summa: 2000Kcal (Siffrorna är bara exempel).

Så då räknar jag inte in Efterförbränningen för att få rätt slut summa.
För att är den högre vid ett tillfälle är den lägre vid ett annat.

Har jag tänkt rätt då? eller fel? förlåt att ja e lite trög :D

ztiggee
2007-12-28, 22:16
Gener och status, både hormonell och annan. Det finns många faktorer som kan påverka lipolys, främst katekolaminer, insulin och status kring insulin, GH, natriuretiska peptider och vissa adipocytokiner.

okey det där med insulin har jag inte riktigt förståt.

Om man äter mycket kolhydrater under dagen och man ligger på underskott förbränner man mindre fettdå än om man äter mindre kolhydrater och mer av dem andra livsmedel? eftersom när kolhydrater ska brytas ner frisätts insulin och det blockerar ju fettförbränning.

King Grub
2007-12-29, 12:13
Kolhydrat hämmar fettförbränning, men lagras inte in som kroppsfett i nämnvärd utsträckning. Fett hämmar inte fettförbränningen i nämnvärd utsträckning, men lagras in som kroppsfett obehindrat.

Patrik Cutler
2007-12-29, 13:19
ju mer muskler man har, ju mer kalorier förbrukar man. därför borde väl styrketräning vara effektivare eftersom muskler förbrukar kalorier dygnet runt?

King Grub
2007-12-29, 13:27
Det är ingen speciell faktor; 1 kilo muskelmassa förbrukar 13 kcal per dygn, jämfört med 4.5 kcal för 1 kilo fett.

Per B
2007-12-29, 14:07
Det är ingen speciell faktor; 1 kilo muskelmassa förbrukar 13 kcal per dygn, jämfört med 4.5 kcal för 1 kilo fett.
Hur kan fett förbränna energi? Eller är det kroppens omsättning av fett (som väl pågår hela tiden?) som förbrukar 4,5 kcal per dygn?

Turbonisse
2007-12-29, 14:39
Rätta mig om jag har fel, men det är väll vikten som det lagrade fettet utgör som gör sig gällande i en ökad muskelansträngning, vilket leder till energiåtgång. Medans muskelvikt är "levande" och fodrar således energi för att fungera. Eller är jag ute på monarken.

King Grub
2007-12-29, 14:42
Eller är jag ute på monarken.

Ja.

En tyngre kropp kostar mer energi att arbeta och leva med, men där är det ingen skillnad på 1 kg fett, 2 kg muskelmassa, eller 1 kg ryggsäck.

bollio
2007-12-29, 17:52
Hoppas jag inte plockar ur detta ur sitt sammanhang. Men jag tolkar det som att man bränner 51-127 kcal extra efter träningen. Vilket inte är mycket.

"Inspecting the data from several investigations, it appears that EPOC accounts for postexercise expenditure of 51 (Haltom et al. 1999) to 127 (Burleson et al. 1998) kilocalories."

127 kcal är ca en halv munk.