handdator

Visa fullständig version : Entrecôte för 59 kr/kg - Vad är haken?


Pellefant
2006-05-01, 21:30
Hejsan,

Såg just en annons på tysk entrecote i bit för 59 kr/kg. Vad är haken? (http://www.matdax.com/annons/1.pdf) Det är väl bara att stycka den med en vass kniv och frysa in skivor?

I en annan affär(Sabis Fältöversten Karlaplan) såg jag häromdagen att den kostade 299-399 kr/kg, men då är den iofs skivad.

Enorm prisskillnad. *screwy* Pumpas det in massor med vatten i den billigare varianten eller nåt?

Pepz
2006-05-01, 21:34
299-399kr/kg???? du skojjar. vi tar som mest 149kr/kg när den är som dyrast och vi har extrapris då och då på 69-89kr/kg för svensk entrecôte

sissa
2006-05-01, 21:36
Där jag handlar brukar entrecote i bit kosta 99 kr/kilot. Och då är det svenskt kött, vilket ju detta inte var så så konstigt pris var det nog inte.

I skivor brukar svensk entrecote här kosta 159 kr /kilot eller nåt liknande.
inte 399 kr iaf:-)

Pellefant
2006-05-01, 21:46
299-399kr/kg???? du skojjar.

Nej, lovar att det är sant, köpte en skiva(ca 200g) hängmörad för 61 kr. (299 kr/kg). Detta var i charkdisken med betjäning. (Brukar inte handla så dyrt kött, men ville testa för att det var just "hängmörat")

Är sågott som säker på att jag såg entrecôte i tråg i kyldisken för 399 kr/kg också. (i skivor det med).

Pellefant
2006-05-01, 21:57
Tilläggas ska att det var första gången jag var där, ville kolla då jag hört att de har en av de bästa(och tydligen dyraste... *rolleyes* ) charkdiskarna i stan. Brukar inte köpa entrecote så vet inte vad det brukar kosta, men det verkar skilja mycket i pris då. Tack för svaren.

Wain
2006-05-01, 22:08
Brukar ligga kring 170 kr/kg på ICA i Götet, tror jag, hängmörat är en bra bit dyrare.

Pellefant
2006-05-01, 22:21
Jag har ju fått smak för entrecôte nu. Ska köpa en såndär tysk bit då, återkommer sedan i tråden med hur det smakade.

Visst kan man skiva den och frysa in skivor eller bör man steka skivor först o sedan frysa in?

Pepz
2006-05-01, 22:27
Jag har ju fått smak för entrecôte nu. Ska köpa en såndär tysk bit då, återkommer sedan i tråden med hur det smakade.

Visst kan man skiva den och frysa in skivor eller bör man steka skivor först o sedan frysa in?


frys på!

TylerDurden84
2006-05-01, 22:30
I en annan affär(Sabis Fältöversten Karlaplan) såg jag häromdagen att den kostade 299-399 kr/kg, men då är den iofs skivad.


Det är dyrare än svensk oxfilé ;)

Pellefant
2006-05-01, 22:38
Det är dyrare än svensk oxfilé ;)

De hade även oxfilé, två nomalstora skivor kostade 99 kr på tråget jag såg. Minns inte kilopriset på den.

Jag ska gå dit igen och ta med kameran nån dag och diskret ta bilder på några olika tråg med priser så får ni se. *popcorn* De verkar vara hutlöst dyra då. :(

Pepz
2006-05-01, 22:43
även saluhallarna brukar ha de priser du nämner.
Dock så är köttet extremt välputsat´och välhängt/mört, men personligen tycker jag inte att det uppväger de priserna..

pragmatist
2006-05-01, 22:55
Sabis Fältöversten är allmänt känd som Sveriges dyraste matvaruaffär. Mycket Östermalmstanter som handlar där, de bryr sig inte så mycket om prislappen. ;)

jwzrd
2006-05-01, 23:22
Köp inte kött i sthlm, så enkelt är det. Kött kostar dubbelt så mycket som i resten av landet.

Trance
2006-05-02, 10:18
Jag har ju fått smak för entrecôte nu. Ska köpa en såndär tysk bit då, återkommer sedan i tråden med hur det smakade.

Visst kan man skiva den och frysa in skivor eller bör man steka skivor först o sedan frysa in?

"Magert kött kan frysförvaras i upp till 8-12 månader, fläskkött 4-6 månader, feta fiskar 2-3 månader och magra fiskar 6-12 månader.

Dessa tider gäller under förutsättning att frystemperaturen är -18°C eller lägre. Genom att frysa livsmedlen i till exempel sitt spad kan förvaringstiden förlängas.

Frukt och grönt kan lagras i frys i ett år eller mer.

Frukt och bär kan med fördel frysas lättsockrade eller i sockerlag men är inte nödvändigt.

Grönsaker bör förvällas före infrysning genom att lägga livsmedlet i kokande vatten och låta det koka några minuter.

Det är i första hand kvaliteten som försämras med tiden, alltså smak, konsistens, näringsvärde m.m. Frysta livsmedel blir inte "farliga" när rekommenderade förvaringstider överskrids."
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11447

Så 4-6 månader är väl det du siktar på då det är rätt fett kött.

Lizard
2006-05-02, 11:09
Hängmörat kött är både dyrare och godare. Därav priset. Köper man entrecôte på spot-marknaden (tillfälliga partier) så kan man få ned priset rejält, i synnerhet om det är fryspartier. Sen tinas det i butik och säljs som "färsk".
Svensk entrecôte är vare sig bättre eller sämre än någon annan som kommer från äldre, uttjänta mjölkkor. Det finns andra typer som t ex frigående boskap på Latinamerikas stepper (Argentina) eller särskild boskap som Kobe där man matar rasdjur med bl a öl och massage vilket gör att köttet inte liknar det sega ohängda köttet du letar extrapris på till vardags.

OT tycker jag inte att bra mat är lika med mycket per kilo och krona. Fransmännen skrattar åt våra enorma, överdådiga och mycket kostsamma kök när de ser vad vi köper hem och lagar till i dem. Eller som min franska flickvän sa när hon för första gången handlat i en svensk matvaruaffär; "jag trodde det var en bensinmack".


Lizard

TylerDurden84
2006-05-02, 14:03
Sen borde fransmän lära sig prata engelska i intervjuer på TV :D

Tenzu
2006-05-02, 14:43
OT tycker jag inte att bra mat är lika med mycket per kilo och krona. Fransmännen skrattar åt våra enorma, överdådiga och mycket kostsamma kök när de ser vad vi köper hem och lagar till i dem. Eller som min franska flickvän sa när hon för första gången handlat i en svensk matvaruaffär; "jag trodde det var en bensinmack".


Lizard

Vet inte vad du handlar i för affär men generellt så håller svenska matvarubutiker extremt hög klass vad gäller utbud, även av utländska varor. Säker på att du inte skickade iväg henne till ICA express? ;)

dynamo
2006-05-02, 21:39
I höstas köpte jag mängder med kött uppe i Piteå, på Ica Kvantum och Coop Forum där. Jag fick bra kött och ofta var det extrapriser på nått, som var på väg att gå ut.

När jag kom ner till Göteborg hade jag Coop Forum nära också, däremot såg jag aldrig extrapris på nått kött förutom lever och en gång entrecote på bit typ 79kr/kg. Jag köpte två bitar entrecote, blev väl drygt 2 kilo. Var förbannat taskigt kött, senigt och segt som fan. Kunde inte äta det för att jag var äcklad. Den andra biten helstekte jag i ugn med vitlök och örter, för att se om det skulle gå bättre. Gick ändå inte att äta fanskapet, slängde bort den biten. Har inte vågat köpa kött på bit efter det.

Har inte hunnit kollat läget på affärerna här i sthlm, men är ju trist som fan om man inte får bra kött till vettiga priser.

Lizard
2006-05-03, 06:50
Vet inte vad du handlar i för affär men generellt så håller svenska matvarubutiker extremt hög klass vad gäller utbud, även av utländska varor. Säker på att du inte skickade iväg henne till ICA express? ;)
Jämfört med...?
I Europa är det kutym med att köpa kött med kvalitetsgradering. På vilket sätt är kvaliteten utmärkt i ICA?


Lizard

mendezzz
2006-05-04, 20:47
Jämfört med...?
I Europa är det kutym med att köpa kött med kvalitetsgradering. På vilket sätt är kvaliteten utmärkt i ICA?


Lizard

Europa är stort och det skiljer sig väldigt mycket från land till land. Sverige ligger också i Europa sist jag tittade efter. Syftar du på typ Frakrike, Italien och Tyskland när du säger Europa eller är Det Estland, Norge och Portugal eller samtliga länder?

Lizard
2006-05-04, 21:07
Europa är stort och det skiljer sig väldigt mycket från land till land. Sverige ligger också i Europa sist jag tittade efter. Syftar du på typ Frakrike, Italien och Tyskland när du säger Europa eller är Det Estland, Norge och Portugal eller samtliga länder?
Kvickt! Nämn en maträtt från varje land!



Got the drift?



Lizard

Trance
2006-05-04, 21:17
OT tycker jag inte att bra mat är lika med mycket per kilo och krona. Fransmännen skrattar åt våra enorma, överdådiga och mycket kostsamma kök när de ser vad vi köper hem och lagar till i dem. Eller som min franska flickvän sa när hon för första gången handlat i en svensk matvaruaffär; "jag trodde det var en bensinmack".


Lizard

Lite som vi skrattar åt deras stora dushar. ;)

mendezzz
2006-05-04, 21:50
Kvickt! Nämn en maträtt från varje land!



Got the drift?



Lizard
Nej?

Lizard
2006-05-05, 16:56
Nej?
Mamma lagar maten...?

Lizard

Tiefensee
2006-05-05, 21:57
I höstas köpte jag mängder med kött uppe i Piteå, på Ica Kvantum och Coop Forum där. Jag fick bra kött och ofta var det extrapriser på nått, som var på väg att gå ut.

När jag kom ner till Göteborg hade jag Coop Forum nära också, däremot såg jag aldrig extrapris på nått kött förutom lever och en gång entrecote på bit typ 79kr/kg. Jag köpte två bitar entrecote, blev väl drygt 2 kilo. Var förbannat taskigt kött, senigt och segt som fan. Kunde inte äta det för att jag var äcklad. Den andra biten helstekte jag i ugn med vitlök och örter, för att se om det skulle gå bättre. Gick ändå inte att äta fanskapet, slängde bort den biten. Har inte vågat köpa kött på bit efter det.

Har inte hunnit kollat läget på affärerna här i sthlm, men är ju trist som fan om man inte får bra kött till vettiga priser.


Du fick förmodligen entrecote som inte var färdigmörat.
Du kan kolla packdatumet (dvs då slakteriet vaccade produkten) för nötkött via referenskoden som måste finnas på etiketten. Se gärna till att datumet som finns på referenskoden är minst två veckor bakåt i tiden.
Det vanligaste köttet i butiker är vacuummörat och eftersom det är brist på nötkött i Sverige händer det ganska ofta att slakterierna skickar ut kött som inte är färdigmörat.
Vacuumörning innebär att köttet vacuumförpackas och mörningen fortsätter ända tills vacuumet bryts.
Ett bra alternativ till hängmörat kött är vacuumörat naturbeteskött från Sydamerika. Det är väldigt mört pga lång vacuummörning och oftast billigare än svenskt kött.

Zakath
2006-05-06, 02:14
OT tycker jag inte att bra mat är lika med mycket per kilo och krona. Fransmännen skrattar åt våra enorma, överdådiga och mycket kostsamma kök när de ser vad vi köper hem och lagar till i dem. Eller som min franska flickvän sa när hon för första gången handlat i en svensk matvaruaffär; "jag trodde det var en bensinmack".


Lizard

Jag får nog hålla med lite grann, de stora matvaruaffärer jag har varit i utomlands har oftast haft ett enormt mycket större utbud än motsvarande svenska. Jag älskar att köpa mat utomlands, det är nästan en av de roligaste sakerna med att resa tycker jag :D

Men det kan ju också bero på att Sverige inte har särskilt stora matvaruaffärer jämfört med de flesta andra länder jag varit i, i Sverige finns det bara massor av medelstora med likartat utbud.

dynamo
2006-05-06, 06:36
Du fick förmodligen entrecote som inte var färdigmörat.
Du kan kolla packdatumet (dvs då slakteriet vaccade produkten) för nötkött via referenskoden som måste finnas på etiketten. Se gärna till att datumet som finns på referenskoden är minst två veckor bakåt i tiden.

Möjligt, ska börja titta efter det, tackar.

Ett bra alternativ till hängmörat kött är vacuumörat naturbeteskött från Sydamerika. Det är väldigt mört pga lång vacuummörning och oftast billigare än svenskt kött.

Kött från Argentina/Brasilien brukar jag tycka är bra ja.

Lizard
2006-05-06, 08:38
Jag får nog hålla med lite grann, de stora matvaruaffärer jag har varit i utomlands har oftast haft ett enormt mycket större utbud än motsvarande svenska. Jag älskar att köpa mat utomlands, det är nästan en av de roligaste sakerna med att resa tycker jag :D

Men det kan ju också bero på att Sverige inte har särskilt stora matvaruaffärer jämfört med de flesta andra länder jag varit i, i Sverige finns det bara massor av medelstora med likartat utbud.
Instämmer til fullo.
Dessutom så brukar det finnas en marknad i snart sagt vilken by som helst söder om Ängelholm där lokala producenter säljer sina varor (och folk i trakten lägger huvuddelen av sina inköp där). I större städer tar den sig uttrycks i att man kliver in bland blommor och grönsaker innan man, nånstans mot mitten, kryssar mellan hängande djurkroppar och isade diskar med färsk fisk. För att ta sig ut blir man tvungen att stanna utpumpad en stund och dricka en kaffe innan man med gorillarmar släpar ut matkassarna.
Min personliga favorit är marknaden i Barcelona som tar en weekend att ta sig in och ut. Och då har du ändå inte lyckats stöta på en enda vacuumförpackning. Måste ses.

Lizard

Max
2006-05-06, 11:02
Min personliga favorit är marknaden i Barcelona som tar en weekend att ta sig in och ut. Och då har du ändå inte lyckats stöta på en enda vacuumförpackning. Måste ses.

LizardDen är mycket trevlig, har köpt frukost där ett par gånger....sen har jag också blivit bestulen där nästan lika många gånger :D
Alla gångerna har jag dock märkt, jagar och tagit tillbaka vad som stulits. Ingen snor mitt bröd eller min skinka utan bestraffning.

Lizard
2006-05-06, 11:06
Den är mycket trevlig, har köpt frukost där ett par gånger....sen har jag också blivit bestulen där nästan lika många gånger :D
Alla gångerna har jag dock märkt, jagar och tagit tillbaka vad som stulits. Ingen snor mitt bröd eller min skinka utan bestraffning.
Du gör mig mer avundsjuk än du anar.

Trance
2006-05-06, 11:16
Instämmer til fullo.
Dessutom så brukar det finnas en marknad i snart sagt vilken by som helst söder om Ängelholm där lokala producenter säljer sina varor (och folk i trakten lägger huvuddelen av sina inköp där). I större städer tar den sig uttrycks i att man kliver in bland blommor och grönsaker innan man, nånstans mot mitten, kryssar mellan hängande djurkroppar och isade diskar med färsk fisk. För att ta sig ut blir man tvungen att stanna utpumpad en stund och dricka en kaffe innan man med gorillarmar släpar ut matkassarna.
Min personliga favorit är marknaden i Barcelona som tar en weekend att ta sig in och ut. Och då har du ändå inte lyckats stöta på en enda vacuumförpackning. Måste ses.

Lizard

Heh, den har jag faktiskt varit på och jag håller med att den var imponerande helt klart. Även om jag inte var så imponerad av köttet nere i Barcelona(på restaurang då), men kan ha haft otur. Som svensk kände jag också att alla dessa djurkroppar etc lätt kunde ha hängt där i evighet, jag vill gärna ha datummärkning och en illusion av hygien. Även om det säkert inte är någon skillnad på ställena.

Dock det som alltid är bäst nere på sådana marknader är grönsaker och frukt. Det smakar ju tyvärr alltid bättre där nere än i Sverige och utbudet är alltid bättre också. Men det är priset man får betala för att bo här uppe antar jag.