handdator

Visa fullständig version : hmm...


tina
2002-11-22, 23:52
Vet att man ska få i sig proteiner och snabba kolhydrater efter träningen men är det nån skillnad i mängd vid styrketräning relativt fettförbränningsträning?

Peter
2002-11-23, 12:00
Den stora skillnaden ligger i vad du har få mål med din träning tycker jag. Min mamma som bara styrketräning för att hålla sig frisk och inte få ont i knän och rygg sitter ju inte och pressar i sig 100 gram druvsocker och hydrolyserat vassle efter träningen.

Det beror också på vilken typ av förbränningsträning det är frågan om, en lugn promenad eller sternhårda intervaller, samt vilka mål man har med förbränningsträningen. Att få fram en stenhård tävlingsfysik men minimal muskelförlust eller bara att gå ner några kg i vikt. Generellt sett tycker jag inte man behöver äta lika mycket och snabbt som efter ett styrkepass.

spinkoo
2002-11-23, 12:38
Vad äter man efter en timmes fettförbrännade promenad då? Insulin verkar ju ingen höjdare, inte fett heller då man vill "stänga fettdepåerna"...:confused:

Grahn
2002-11-23, 12:49
Eftersom promenaden inte bränner kolhydrater eller protein nämnvärt så är en vild gissning att du kan äta vad du vill om det är matdags.
Tar du promenaden på morgonen så föreslår jag morgon vassle och sen frukost. :)

Dasse
2002-11-25, 10:09
Originally posted by spinkoo
Vad äter man efter en timmes fettförbrännade promenad då? Insulin verkar ju ingen höjdare, inte fett heller då man vill "stänga fettdepåerna"...:confused:

Vad menar du med stänga fettdepåerna?

Ät en vanlig frukost efter promenaden med långsamma KH t.ex. havregrynsgröt och ett stekt eller kokt ägg. Inget fel att få i sig fett till denna frukost.

spinkoo
2002-11-25, 15:04
Dasse: När fett transpoteras ut från cellerna och förbränns vill man att kroppen ska stänga cellerna så det inte kan vandra in nytt fett lika snabbt igen.

Dock har jag inga planer på fettförbränning och jag ser dieten för dess helhet och inte tror jag man behöver pula med massa småsaker för att lyckas...:D

razores
2002-11-26, 14:16
Det beror också på vilken typ av förbränningsträning det är frågan om, en lugn promenad eller sternhårda intervaller, samt vilka mål man har med förbränningsträningen. Att få fram en stenhård tävlingsfysik men minimal muskelförlust eller bara att gå ner några kg i vikt. Generellt sett tycker jag inte man behöver äta lika mycket och snabbt som efter ett styrkepass.

Jag har precis börjat köra intensiv kardio mellan mina styrkepass istället för trditionella promenader. Det blir intervaller á la löpbandet. Nu efter ett par såna pass märker jag att jag känner mig ganska trycklös på gymmet. Jag har inte ökat kalorierna något men borde jag kanske tillägga 50 gr druvsocker eller nåt efter dessa passen?
Jag kör 2 sådana pass i veckan och 4 styrkepass. Det är ju n ganska kraftig förändring inom just min kardio för innan ar jag bara cyklat lite efter träningen eller liknande.

kan tillägga att mitt mål är väl inte att förbränna utan mer för att jag faktiskt börjar tycka det är riktigt kul... :smash: Så jag vill gärna fortsätta med det men hur kombinerar jag det på bästa sätt med styrketräningen?

Tack för mig!

/kristian

z_bumbi
2002-11-26, 14:32
razores: Behandla det som ett styrkepass ett tag och se vad som händer.
Alltså både protein och kolhydrater efter konditionspasset.

Dasse
2002-11-29, 15:20
[QUOTE]Originally posted by spinkoo
[B]Dasse: När fett transpoteras ut från cellerna och förbränns vill man att kroppen ska stänga cellerna så det inte kan vandra in nytt fett lika snabbt igen.

Förstår nog lite bättre vad du menar nu men ska man vara lite petig så kan man mig veterligen inte hindra fett från att ta sig in till fettcellerna genom att på något sätt stänga dem. Eftersom 80 -90 % av det fett du äter hamnar i fettcellerna är det viktiga att se till att cellerna också kan ge ifrån sig fett. Detta kan man ju styra bland annat genom ett lågt GI och tillräckligt hög fettkonsumtion samt givetvis motion. :)

Mvh Daniel

spinkoo
2002-11-29, 15:28
Kanske bara var nån gammal skröna som jag hörde då? Men jag har ändå för mig att det var paulun men är inte säker...:(

Du vet inte vad missförståndet kan ha kommit ifrån?:confused: :p

Dasse
2002-12-04, 22:25
Originally posted by spinkoo
Kanske bara var nån gammal skröna som jag hörde då? Men jag har ändå för mig att det var paulun men är inte säker...:(

Du vet inte vad missförståndet kan ha kommit ifrån?:confused: :p

Ingen aning men när man läser mycket på olika ställen på nätet är det lätt att glömma vart man läst något. Försöker inte vara någon slags besserwisser, hoppas du inte uppfattade det hela som det. Glömmer själv saker hela tiden, det är ju bara mänskligt.:)