handdator

Visa fullständig version : gräns för fettinlagring?


bofinken
2006-05-01, 20:15
har i helgen ätit sååå mycket mat och framförallt energirik med mycket godis och bulllar. Har verkligen haft en ätarhelg, vilket inte varit några problem då jag försöker gå upp i vikt. men jag har heller inte tränat ett piss, en promenad på 15 minuter är det närmaste jag kommit till motion. Jag märkte när jag vaknade i natt att jag var genomdur av svett!! inte speciellt trevligt. kan det här ha med att jag fått ett sånt överskott av energi att det yttrar sig som överskottsvärme eller lagaras allt som fett? tänkte att det kanske finns en gräns för hur mycklet fett som kan lagras per dygn?

Ikon
2006-05-01, 20:34
Haha den där nattliga kanelbullesvetten känner jag allt igen. :eating:

Cerberus
2006-05-01, 20:35
Finns väl egentligen ingen gräns, men jag kan lugnt meddela att du kan börja och träna igen :). Oavsett hur mycket/litet du lagt på dig så kan du bli av med det genom träning och bra, vettig kost. :thumbup:

Fredrik_S
2006-05-01, 23:56
tänkte att det kanske finns en gräns för hur mycklet fett som kan lagras per dygn?

Så tänkte jag också förut och trodde det kunde undvikas att lagra in allt om man satte i sig 1 kg choklad på en gång istället för 200g 5 dagar i veckan, en icke.

Kroppen är duktig på att ta hand om allt man stoppar i sig och allt som du inte gör av med lagras. Om du äter mer än du kan ta hand om spyr du upp det.

Fredrik_S
2006-05-01, 23:57
Jag märkte när jag vaknade i natt att jag var genomdur av svett!! inte speciellt trevligt.

Händer exact samma sak för mig om jag tokfrossar.

supersleepy
2006-05-02, 08:44
Så tänkte jag också förut och trodde det kunde undvikas att lagra in allt om man satte i sig 1 kg choklad på en gång istället för 200g 5 dagar i veckan, en icke.

Är det så eller inte?

Tack

apa_ola
2006-05-02, 08:50
Är det så eller inte?

Tack

han skriver ju att det inte fungerar. Du kan inte fuska dig förbi, energin du sätter i dig lagras eller används, den försvinner inte...

bofinken
2006-05-02, 11:08
jo, men kan det hända att den används till värme? jag menar varför blir man så otroligt onödigt varm just då man frossat?

King Grub
2006-05-02, 11:09
Det är den termogena effekten, värmeproduktionen, du känner av. Tyvärr är den redan borträknad i kaloriangivelserna (protein ger t ex egentligen i genomsnitt 5.6 kcal per gram, inte 4.2).

Fredrik_S
2006-05-02, 13:03
Det är den termogena effekten, värmeproduktionen, du känner av. Tyvärr är den redan borträknad i kaloriangivelserna (protein ger t ex egentligen i genomsnitt 5.6 kcal per gram, inte 4.2).

Men protein har en förlust i urin på 1.25 kcal/g och en digererbarhet på 92%, är det inte det som avgör att det blir 4.0 istället för 5,6.

Koldhydratrik föda ger högre termogen effekt än fettrik trots samma totala kcal.

King Grub
2006-05-02, 13:23
Men protein har en förlust i urin på 1.25 kcal/g och en digererbarhet på 92%, är det inte det som avgör att det blir 4.0 istället för 5,6.

Jo, det ingår.

"By contrast, the stimulation of energy expenditure following protein ingestion or amino acid infusion is close to 30% of the energy administered, which is mainly due to the stimulation of protein synthesis, gluconeogenesis and ureogenesis."

Protein-Energy Interactions, ISBN 2-88296-002-6 (c) I/D/E/C/G 1992

Fredrik_S
2006-05-02, 13:34
Jo, det ingår.

"By contrast, the stimulation of energy expenditure following protein ingestion or amino acid infusion is close to 30% of the energy administered, which is mainly due to the stimulation of protein synthesis, gluconeogenesis and ureogenesis."

Protein-Energy Interactions, ISBN 2-88296-002-6 (c) I/D/E/C/G 1992

Protein syntes, generering av glukos, ureautsöndring i urinen innefattar ju inte termogen effekt.

King Grub
2006-05-02, 13:56
Protein syntes, generering av glukos, ureautsöndring i urinen innefattar ju inte termogen effekt.

Inte? Sedan när då?

The stimulation of glycogen and protein synthesis leads to a need to increase muscle ATP turnover. As the efficiency of mitochondrial respiration is only 40%, increases in the rate of these metabolic reactions by definition contribute to heat production and the thermogenic effect of food ingestion.

PLoS Med. 2005 Sep;2(9):e289.

The thermic response to protein ingestion is 50% to 100% higher than that for carbohydrate, an effect generally attributed to the metabolic costs of peptide-bond synthesis, ureogenesis and gluconeogenesis.

Journal of the American College of Nutrition, Vol. 21, No. 1, 55-61 (2002)

Fredrik_S
2006-05-02, 14:06
Ok

Trodde att den termogena effekten inte var inkluderad helt enkelt. Tack.

Läst texter likt nedanstående och då trott att man kan dra bort 10% från 4.1 kcal för kolhydrater.

"Socker har en termogen effekt på 10 procent, medan den termogena effekten hos fett bara är 3 procent. Det betyder i praktiken att "bara" 90 procent av energin i socker är fettbildande, medan 97 procent av energin i fett är fettbildande."
från
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3796

King Grub
2006-05-02, 14:14
Nettoenergin från dom olika makronutrienterna skiljer sig beroende på källan, men 9,4,4 kcal är genomsnitt för fett,protein och kolhydrat.

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/energy.jpg

Från Merrill AL, Watt BK. Energy values of foods: basis and derivation. Agricultural Handbook no. 74, Washington, DC: USDA, 1973.