handdator

Visa fullständig version : Odla chili hemma?


Krokodil
2006-05-01, 20:13
Jag är sugen på att pröva odla lite chili. Nån som har lite tips, tricks?

Vilka sorter är lättast att börja med?
Vilka sorter är godast?
Vilka sorter är starkast?

Etc...

Zakath
2006-05-01, 20:20
Själv har jag 3 plantor med habanero som jag planterade förra året, antar att den sorten jag har är tvåårig då det inte kommit någon frukt ännu. Växter är kul, speciellt sådan som ger avkastning :thumbup:

soddex
2006-05-01, 20:21
Själv har jag 3 plantor med habanero som jag planterade förra året, antar att den sorten jag har är tvåårig då det inte kommit någon frukt ännu. Växter är kul, speciellt sådan som ger avkastning :thumbup:

Habanero är toppen, ja har ett par kompisar som odlar, ska även få frön från en av dem som jag ska börja odla efter lumpen.. :)

soddex
2006-05-01, 20:25
Jag är sugen på att pröva odla lite chili. Nån som har lite tips, tricks?

Vilka sorter är lättast att börja med?
Vilka sorter är godast?
Vilka sorter är starkast?

Etc...

Starkast är habaneron.. vilken som är lättast att odla vet jag inte.. men habaneron är god iaf..

YTS
2006-05-01, 20:33
Starkast är habaneron.. vilken som är lättast att odla vet jag inte.. men habaneron är god iaf..


Din undertext - bristningar heter Stretchmarks på Engelska, om det är hudbristningar du menar.


Habañero har jag odlat, lämpligen sätter man fröna i Januari och belyser därefter skotten med en 20 watts energilampa ca 12 timmar per dag t.om. mars slut. Blommorna pollineras med en mjuk pensel annars blir det förmodligen ingen frukt.


YNGVE

ArooN
2006-05-01, 20:36
Jag har ett tio-tal chiliplantor på tillväxt i fönstret.
Det är cayennechili frukten.
Satte frön i februari och nu är de kanske 15cm höga och börjar få ordentliga blad.
Skynda att sätt nån chili så de hinner bli nåt av i år.

andreas

kelk
2006-05-01, 20:36
Hittade en ganska intressant sida, hurvida faktan stämmer vet jag ej. http://hem.fyristorg.com/skerinet/chili.html

Wain
2006-05-01, 20:38
Har själv tre chiliplantor(röd) på gång som nyss börjat få frukt. Tog vanliga frön från chili som jag köpt i mataffären och planterade nån gång i början av mars. Väldigt lättodlade och är självpollinerande.
:thumbup:

Semiramis
2006-05-01, 20:40
Allra enklast är att köpa en färdig planta på t ex plantagen. Har man den inne måste den pollineras (borsta litet på blommorna). Chilin behöver mycket vatten annars är den hur lättskött som helst. Får man mer frukter än man konsumerar kan man lägga dem i frysen eller lägga dem luftigt på tork (godast).OT - Men var lade jag chilifröna som blev över förra året, suck!

Wain
2006-05-01, 21:00
Har man den inne måste den pollineras (borsta litet på blommorna).

Har själv aldrig behövt pollinera och det verkar vara den rådande uppfattningen bland odlare att chili är självpollinerande (Allard, R.W. 1960. Principles of plant breeding. Wiley, New York.).

MacLeod
2006-05-02, 23:22
Lägg i lite habanero eller chili i en gammal vinflaska med vanlig rapsolja.
Jävligt enkelt o bra till matlagningen. Gott om man lägger i vitlök och nån valfri ört oxå.

Mr. Moose
2006-05-03, 01:47
En bra mix blir det också om man blandar lite hackad chili och färsk ingefära med vanlig soja.

Claes

Semiramis
2006-05-04, 10:10
Har själv aldrig behövt pollinera och det verkar vara den rådande uppfattningen bland odlare att chili är självpollinerande (Allard, R.W. 1960. Principles of plant breeding. Wiley, New York.).Och här har man gått och polinerat fullständigt i onödan under alla dessa år.

Bao-Bao
2006-05-04, 10:59
Om du lyckas få tag på en sort som heter Lemon Drop kan du vara lycklig, underbart god.

Detta stället brukar min bror beställa fröer från ibland, när han inte byter med andra entusiaster. http://www.reimerseeds.com/peppers-hot_623.aspx

jwzrd
2006-05-04, 11:07
Om du lyckas få tag på en sort som heter Lemon Drop kan du vara lycklig, underbart god.

Detta stället brukar min bror beställa fröer från ibland, när han inte byter med andra entusiaster. http://www.reimerseeds.com/peppers-hot_623.aspx

Var det denna du ville beställa hem?
http://www.reimerseeds.com/rats-turd-hot-pepper-looks-like-its-name.aspx

Krokodil
2006-05-04, 11:09
Var det denna du ville beställa hem?
http://www.reimerseeds.com/rats-turd-hot-pepper-looks-like-its-name.aspx
De kallas "prik ki noo" I Thailand (enlig Mr Moose).

Zakath
2006-05-05, 00:51
Tryckte nyligen i mig en halv burk med piri-piri oliver (en chilifrukt i varje oliv), känns fortfarande i magen några timmar senare :(

Men jag måste härda mig så att jag klarar av att äta min habanero när den får frukt :D Hur lång tid tar det att vänja sig så att man klarar av ca. 100000-200000 scovilleenheter utan att halvt avlida på köpet tror ni?

Jense
2006-05-05, 05:26
Tryckte nyligen i mig en halv burk med piri-piri oliver (en chilifrukt i varje oliv), känns fortfarande i magen några timmar senare :(

Men jag måste härda mig så att jag klarar av att äta min habanero när den får frukt :D Hur lång tid tar det att vänja sig så att man klarar av ca. 100000-200000 scovilleenheter utan att halvt avlida på köpet tror ni?


några månader, främst magen behöver vänja sig.

Zakath
2006-05-07, 01:15
några månader, främst magen behöver vänja sig.

Egen erfarenhet?
Jag är bara lite orolig för att mina smaklökar ska dö på köpet, men det kanske bara är en myt?

Mr. Moose
2006-05-07, 08:26
Egen erfarenhet?
Jag är bara lite orolig för att mina smaklökar ska dö på köpet, men det kanske bara är en myt?

Inget att oroa sig för, se bara till att ha lite bröd att tugga på om det skulle va för starkt.

Det starka i chilin är oljebaserat så dricka vatten hjälper inte, bröd suger upp oljan däremot.

Enda problemet jag har när jag äter för mycket chili är att det bränner i häcken dagen efter. Det känns som om det slår små blå lågor ur arselet när man gör en tryckning. Ingen höjdare ;-)

Claes

skaparn
2006-05-07, 08:39
Inget att oroa sig för, se bara till att ha lite bröd att tugga på om det skulle va för starkt.

Det starka i chilin är oljebaserat så dricka vatten hjälper inte, bröd suger upp oljan däremot.

Enda problemet jag har när jag äter för mycket chili är att det bränner i häcken dagen efter. Det känns som om det slår små blå lågor ur arselet när man gör en tryckning. Ingen höjdare ;-)

Claes

Det kanske var det Cash sjöng om i Ring of Fire?

Förövrigt blev jag lite sugen att försöka mig på en min chiliodling. Har aldrig tidigare haft en krukväxt jag inte misskött till döds, och det kanske skulle vara lättare att behandla den ömt ifall den bar frukt.

hasse36
2006-05-07, 08:49
Det kanske var det Cash sjöng om i Rim of Fire?Hmmm