handdator

Visa fullständig version : Får man ta hem sprit?


sunkan
2006-05-01, 20:12
Får man ta hem sprit hem från bulgarien? Isf hur mycket får man ta hem?

sunkan
2006-05-01, 20:18
Är inte 20 kanske man ska säga :em:

apa_ola
2006-05-01, 20:20
Är inte 20 kanske man ska säga :em:
då får du inte ta in...

internethjälten
2006-05-01, 20:29
18 på krogen och import är det väl ? -bara bolaget som
envisas med att köra på 20års gränsen.

Larsson
2006-05-01, 20:31
Här är tullverkets bestämmelser för alkoholinförsel. http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Alkohol.htm

internethjälten
2006-05-01, 20:34
Här är tullverkets bestämmelser för alkoholinförsel. http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Alkohol.htm

Jag fattade det som att trådskaparen ska importera skiten och inte
ta den med sig i bagaget -var det fel tro :confused:

Loke
2006-05-01, 20:35
tja, jag och ett gäng kids (de var under 20) gick igenom tullen efter ha vart i ryssland utan problem. Fanns inte ens nån gubbe där om vi hade velat tulla ;)

Testa med nån liter du. Värsta som händer är väl att de tar skiten, och jag tror faktiskt inte risken är så stor.

aliquis
2006-05-01, 21:10
Vad gäller importera som i beställa hem utan att resa någonstans så är det väl olagligt i Sverige men lagligt i EU. Du riskerar att paketet fastnar trots att du egentligen borde ha rätt att få ta in det.
Jag skulle dock tro att du behöver vara 20 hur som helst.

aliquis
2006-05-01, 21:11
Lagen från urlen:

"Skattefri privatinförsel från annat EU-land är endast möjlig om:
. du själv handlar alkoholen i ett annat EU-land i syfte att använda dem för ditt eget bruk (det vill säga för ditt eget eller familjens behov, däremot kan du inte handla åt en kamrat) och
. du personligen transporterar varorna (t.ex. i ditt bagage) från det andra EU-landet till Sverige.

Observera att alkoholvaror endast får föras in av den som fyllt 20 år."

aliquis
2006-05-01, 21:12
tja, jag och ett gäng kids (de var under 20) gick igenom tullen efter ha vart i ryssland utan problem. Fanns inte ens nån gubbe där om vi hade velat tulla ;)

Testa med nån liter du. Värsta som händer är väl att de tar skiten, och jag tror faktiskt inte risken är så stor.Bara för att det kan gå behöver ju inte betyda att man "kan"/får göra så. Går att köra bil i 230 utan att åka dit också.

pumpare
2006-05-01, 21:21
Jag har hört att exempelvis 80% Strohrom narkotikaklassas i Sverige p.g.a. den höga alkoholhalten. Någon här som vet ifall det stämmer? Finns det någon gräns för hur starkt man får föra in?

Mental
2006-05-01, 21:24
Jag har hört att exempelvis 80% Strohrom narkotikaklassas i Sverige p.g.a. den höga alkoholhalten. Någon här som vet ifall det stämmer? Finns det någon gräns för hur starkt man får föra in?

Så länge den är avsedd att drickas får den införas. Har ringt tullen och frågat. denna fråga dyker upp hela tiden, jävligt svårdödat ryckte.

bluelight
2006-05-01, 21:26
Jag har hört att exempelvis 80% Strohrom narkotikaklassas i Sverige p.g.a. den höga alkoholhalten. Någon här som vet ifall det stämmer? Finns det någon gräns för hur starkt man får föra in?

Stämmer inte.

Du får plocka in 96% Finsprit som det kallas om du så vill.

aliquis
2006-05-01, 21:27
Jag har hört att exempelvis 80% Strohrom narkotikaklassas i Sverige p.g.a. den höga alkoholhalten. Någon här som vet ifall det stämmer? Finns det någon gräns för hur starkt man får föra in?Allt över(inklusive?) 60% är narkotikaklassat.

Mental
2006-05-01, 21:27
Allt över 60% är narkotikaklassat.

Gå och bada :) Bolaget säljer starkare själva

aliquis
2006-05-01, 21:28
Så länge den är avsedd att drickas får den införas. Har ringt tullen och frågat. denna fråga dyker upp hela tiden, jävligt svårdödat ryckte.err, ok :)

Loke
2006-05-01, 23:31
Bara för att det kan gå behöver ju inte betyda att man "kan"/får göra så. Går att köra bil i 230 utan att åka dit också.

Japp, och det går att bli stoppad av polisen för att man går mot röd gubbe också.

grisbil3n
2006-05-01, 23:33
I princip så ska det vara jävligt svårt att åka fast i tullen för dylikt om man inte sitter på en buss eller tåg och dom kör en raid eller vad man ska kalla det.

sunkan
2006-05-02, 00:02
Jag ska dit med klassen på semester, jag ska inte köpa skiten över internet.

edgen_ÖSD
2006-05-02, 00:56
Jag var nere i Bulgarien förra året, var då 19. Köpte inget eftersom nån hade snott alla mina pengar näst sista dagen, men som jag förstod det är det inga problem att föra in sprit till Sverige, även om gränsen är 20 år.

mangs
2006-05-02, 08:01
Som redan nämnts i tråden:
Det är skillnad på att kunna ta in en flaska och att det är lagligt att göra det.

Alla kan ta in en flaska eller två men har du för mycket eller om du är under 20 år så är det du gör olagligt och du löper därför en risk att åka fast.


Jag förstår inte dagens ungdomar i 18-20 års åldern, att ni inte har koll på dessa saker? Själv var man väldigt påläst om sådant redan när man var typ 12-13 och det var alla andra i min närhet med. Kan ju iofs bero på närheten till Danmark och Tyskland...

grisbil3n
2006-05-02, 08:06
Som redan nämnts i tråden:
Det är skillnad på att kunna ta in en flaska och att det är lagligt att göra det.

Alla kan ta in en flaska eller två men har du för mycket eller om du är under 20 år så är det du gör olagligt och du löper därför en risk att åka fast.


Jag förstår inte dagens ungdomar i 18-20 års åldern, att ni inte har koll på dessa saker? Själv var man väldigt påläst om sådant redan när man var typ 12-13 och det var alla andra i min närhet med. Kan ju iofs bero på närheten till Danmark och Tyskland...

Men dom konfiskerar nog mest, tror inte det blir böter direkt. Ska höra med en bekant som är tullare, finns ju uttalade regler och sedan andra varianter.

hahavaffan
2006-05-02, 09:18
Själv var man väldigt påläst om sådant redan när man var typ 12-13 och det var alla andra i min närhet med. Kan ju iofs bero på närheten till Danmark och Tyskland...Så när du var 12 år gammal, och gick i 5an eller möjligen 6an, så hade du stenkoll på importlagar och regler? Okej.

pumpare
2006-05-02, 10:05
Stämmer inte.

Du får plocka in 96% Finsprit som det kallas om du så vill.

Fint det :thumbup:

mangs
2006-05-02, 10:20
Så när du var 12 år gammal, och gick i 5an eller möjligen 6an, så hade du stenkoll på importlagar och regler? Okej.


Ja, det var allmänt känt att man fick vänta till det att man var 20 innan jag fick importera eller handla på systemet medan man bara behövde vara 18 för att dricka på krogen.

Man kan ju tro att jag är alkoholskadad men så är/var icke fallet. Jag hade bara ett intresse av det hela och frågade väl mina föräldrar om hur det låg till. Tror till och med att jag var under 12.

Cilia
2006-05-02, 10:20
Japp, och det går att bli stoppad av polisen för att man går mot röd gubbe också.
men varför ställer han frågan tror du om han inte vill veta skillnaden på vad som är lagligt och inte?

Ska han ändå begå brott behöver man väl inte fråga?

Jack Bauer
2006-07-21, 18:39
Här är tullverkets bestämmelser för alkoholinförsel. http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/Alkohol.htm


Hur mycket alkohol får jag ta med i resanderansonen?
. 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
. 2 liter vin
. Öl räknas in under övriga varor vilket innebär att det totala värdet för öl inklusive andra varor som inköpts under resan ej får överstiga 1700 kr tillsammans för att få införas avgiftsfritt.


Hmm... så man får bara ta med sig en liter sprit? :MrT:
Men öl för 1700 kr? För 1700 SEK får man ju typ 350 liter öl i Bulgarien... :Virro

jebu
2006-07-21, 18:44
Allt över(inklusive?) 60% är narkotikaklassat.

bara en envis myt...

skulle tro att den härstammar från att folk som köpt absinth utomlands för en massa år sedan blev av med den då den var narkotikaklassad. då fick naiva svensson för sig att det var pga. alkoholhalten då det var det enda som de trodde skiljde sig mellan den andra spriten de hade. men anledningen var att det var en massa toujon i absinten och det är narkotikaklassat. och i den abisnth som går att köpa lagligt nu är det så lite att det knappt är märkbart.

dynamo
2006-07-21, 19:03
Hmm... så man får bara ta med sig en liter sprit? :MrT:
Men öl för 1700 kr? För 1700 SEK får man ju typ 350 liter öl i Bulgarien... :Virro

Mja kanske det. Eller när de säger

Öl räknas in under övriga varor vilket innebär att det totala värdet för öl inklusive andra varor som inköpts under resan ej får överstiga 1700 kr tillsammans för att få införas avgiftsfritt.

kanske de menar att värdet i sverige inte ska överstiga ca 1700kr? Låter iofs krångligt för tullen att avgöra.

Nåja, det blir ju ändå ett projekt att få hem det då det gäller att

. alkoholvarorna är för eget bruk (dvs för eget eller familjens behov, eller som gåva till närstående) och inte införs i kommersiellt syfte.
. varorna medförs av den resande.

Det är ju inte så lätt att få på flyget kanske, och man måste föra det själv. Så det blir väl skåpbil eller nått då?

Loke
2006-07-21, 19:16
men varför ställer han frågan tror du om han inte vill veta skillnaden på vad som är lagligt och inte?

Ska han ändå begå brott behöver man väl inte fråga?

Jag utgick ifrån att han trodde att det skulle vara ogenomförbart bara för att det var olagligt. Jag menade att det mycket väl kan vara genomförbart.

Och ja, jag skiter i att den här tråden är flera månader gammal, jag såg inte ditt svar förns nu :D

Jack Bauer
2006-07-21, 19:31
kanske de menar att värdet i sverige inte ska överstiga ca 1700kr? Låter iofs krångligt för tullen att avgöra.
Nåja, det blir ju ändå ett projekt att få hem det
det är ju inte så lätt att få på flyget kanske, och man måste föra det själv. Så det blir väl skåpbil eller nått då?

He he, nu har jag inte tänkt föra hem sådana mängder öl... :D

Tyckte bara att det lät snålt att man bara får ta med sig 1 liter sprit när man i jämförelse kan ta hem stora mängder öl.

sunkan
2006-07-21, 19:42
Ingen av alla härifrån som åkte å tog hem sprit åkte fast iaf:D Sen om ni åker fast så skyll inte på mig. Tullen stod där men dem gjorde inget:cool: