handdator

Visa fullständig version : Dispyt med dietist


Andy
2002-11-22, 23:36
Har hamnat i dispyt med en dietist som hävdar att kroppen inte börjar bränna fett förrän efter 1,5-2 timmars aktivitet :stick: Jag sa att detta var fel och att kroppen bränner mer eller mindre fett hela tiden (utom vid insulipåslag) och att man vid en normal promenad tar runt 60% av energin från fett.

Då hävdar hon att detta bara gäller vältränade människor och inte överviktiga. Jag kontrade med att det kunde vara så att om de var överviktiga pga dålig insulinkänslighet och har blodet fullt med insulin så kan det kanske vara svårt att bränna fett men att detta med 1,5-2 timmar måste vara tömda glykogendepåer.

Jag behöver forskningsrapporter för att överbevisa. Kan någon hjälpa mig. :bow:

Grahn
2002-11-23, 11:19
Folk med bra kondis är bättre på att använda fett som energi än överviktiga, säger sig självt lite iofs om överviktiga var bra på att använda fett som energi så skulle de bli smala.

Har ingen rapport om det till hands dock.

Det där med X timmars aktivitet är ju struntprat men det om överviktiga är nog sant.

Peter
2002-11-23, 12:17
Du har helt klart rätt i den här frågan, även om jag tror du tog i lite när du sa 60% vid "normal promenad" då måste man nog vara ganska vältränad.

Jag har varit med på flera cykeltester där vi mätt den respiratoriska kvoten och fram till puls 120 ca har fettbörbränningen varit stor. Sedan har den minskat successivt för att upp nära maxpuls enbart förbränna kolhydrater. För att en överviktig inte ska förbränna något fett vid en promenad måste han/hon vara ruskigt otränad och komma upp i väldigt hög puls bara av att gå.

Borde inte vara så svårt att få fram forskningsrapporter i ämnet, men jag har inga färdiga om överviktiga/otränade och hinner inte söka nu.

spinkoo
2002-11-23, 12:37
Peter: Om jag förstod ditt svar rätt så var 120 en bra puls att bränna på!?:rolleyes: Betyder det att promenader är värdelösa som fettförbrännare om man bara kommer upp i 80-90 i puls hur snabbt man än går?:confused:

Värdelösa = kanske bättre med joggning då mankommer upp sig u puls?:angel:

Peter
2002-11-23, 13:07
I de tester jag har varit med om har fettbörbränningen börjtat avta ganska snabbt efter ca 130. Tror att det stämmer ganska bra med vad andra test och forskning visat. 120 är enligt mig lagom, du kommer ju göra av med betydligt mer erergi vid 120 än vid 80 i puls, därför är 120 bättre i förbränningssyfte. Låt pulsen avgöra intensiteten sen om du springer, går, kryper eller cyklar är av mindre betydelse. Bara du använder stora muskelgrupper.

Grahn
2002-11-23, 13:31
Peter: Men det hade väl betydelse vilken form man var i eller? En otränad överviktig person bör väl inte gå så högt i puls medans en val löpare tex kan gå relativt högt.

Peter
2002-11-23, 13:44
Ja givetvis spelar det roll hur bra kondtion man har.

Problemet är att för att fettförbränningsträning över huvudet taget ska göra någon nytta måste man ju höja energiförbrukningen så den blir högre än när man ligger och vilar. Annars vore ju den bästa träningen att sitta still eftersom % fett som förbränns då är störst. Ju mer vältränad man är desto mer energi förbränns vid en viss puls och dessutom kommer större del av denna energi från fett.

Därför var 120 någon typ av genomsnittlig uppskattning från min sida. Det har också visat sig att det går ganska snabbt att få upp fettförbränningskapaciteten om man är helt otränad. Vet ett försök där man med otränade körde på en intensitet som gjorde att 2/3 av energin kom från kolhydrater, men redan efter några veckor så kommer största delen av energin från fett.

Grahn
2002-11-23, 13:53
Kewlt! :)
Tackar för infon.

Andy
2002-11-23, 14:47
Tack för bra svar. Frågan var inte från början om specifikt överviktiga det var därför jag drog till med 60%. Tror att jag har ganska bra med information för att fortsätta min bevisförning även utan rapporter (menade snarast att någon kanske hade en länk, inte att ni skulle börja leta efter rapporter)

Tycker att det är lite tråkigt att en människa som skall hjälpa överviktiga talar om för dem att de måste hålla på i 1,5-2 timmar innan de börjar bränna fett. Det kan nog kännas lite tröstlöst om man knappt orkar ta sig till bussen.

Grahn
2002-11-23, 15:10
Håller med den gammla skrönan att man måste motionera minst X antal minuter innan det ger ngt har avskräckt många.
Spec innan gång ansågs som effektiv motion....säg till en kvinna på 100kg att hon måste jogga minst 40 min för att få någon som helst effekt och hon kommer nog mest att ge upp och nöjja sig med chips.

rota
2002-11-27, 19:12
Jag håller med Peter att den optimala pulsen ligger någonstans runt 120.

Jag har själv gjort ett test där jag såg på RQ värdet (det är en indikation på vad man använder för typ av energi) och den övre gränsen för mig vid promenad ligger på max 130 i puls sedan är det mest kolhydrater jag änvander som bränsle.

Iof har jag inte speciellt hög konditionsnivå :)

/rota

EiseltUK
2002-11-28, 21:40
Kör själv lågintensiv träning i soffan och stimulerar termogenesen med transfettsyror inkorporerade i potatisplattor. Känns jävligt bra.... är på G. Mäter RQ genom en att andas i en konsumpåse.... ju längre luften räcker desto mer fett förbränner jag. :cheers:

/ Henrik

Joachim B
2002-11-28, 22:29
:laugh: :bow:

Peter
2002-11-28, 22:44
Haha ja jag vet att du knappt har lyft en vikt på 10 år och kanske aldrig kört ett förbränningspass heller men du behöver ju inte driva med oss som kompleterar proteindrinkarena med lite träning :booty:

Grahn
2002-11-28, 22:47
Oj...måste man träna med?...attans fan sa ni inget FÖR?!? :D

EiseltUK
2002-12-10, 23:40
Kör nu på ett 5 års overfeeding-projekt. Får se om det funkar. :)

/ Henrik

EiseltUK
2002-12-10, 23:59
Originally posted by Andy
Har hamnat i dispyt med en dietist som hävdar att kroppen inte börjar bränna fett förrän efter 1,5-2 timmars aktivitet :stick: Jag sa att detta var fel och att kroppen bränner mer eller mindre fett hela tiden (utom vid insulipåslag) och att man vid en normal promenad tar runt 60% av energin från fett.

Då hävdar hon att detta bara gäller vältränade människor och inte överviktiga. Jag kontrade med att det kunde vara så att om de var överviktiga pga dålig insulinkänslighet och har blodet fullt med insulin så kan det kanske vara svårt att bränna fett men att detta med 1,5-2 timmar måste vara tömda glykogendepåer.

Jag behöver forskningsrapporter för att överbevisa. Kan någon hjälpa mig. :bow:


Det vore surt om man inte kunde använda fett som energi förän efter 1.5 timmes träning. :( Vad skulle då genomsnittsvikten i Sverige vara? .... cirka 250 kg. Det faller ju på sin egen rimlighet, men hon kanske menar under t ex ett arobicspass och om man ätit kolhydrater strax innan träningen?

Mvh
Henrik

Sverker
2002-12-11, 07:13
Olika kroppsdelar använder olika energikällor.
Hjärtat som arbetar hela tiden använder ca 80 % fett vid vila och under när det arbetar som hårdast sjunker andelen fett ned till kanske 50 % och andelen glukos ökar. Vid svält är hjärtat en stor konsumen av ketonkroppar.
Att hjärtat är i så stort behov av syre för sin förbränning gör den även känslig för förträngingar och proppar.

Njurarna som arbetar hela tiden med att filtrera blodet har även de en större fettförbränning än övriga kroppsdelar.

Levern som har en extremt komplex omsättning är även den en storförbrukare av fett när den tillverkar blodprotein eller när den återskapar glukos från mjölksyra.

Vi förbränner fett hela tiden t o m när vi sover :) .

Det viktiga är kalorierna in eller ut :)

Doktor V
2002-12-19, 23:26
Originally posted by spinkoo
Peter: Om jag förstod ditt svar rätt så var 120 en bra puls att bränna på!?:rolleyes: Betyder det att promenader är värdelösa som fettförbrännare om man bara kommer upp i 80-90 i puls hur snabbt man än går?:confused:

Värdelösa = kanske bättre med joggning då mankommer upp sig u puls?:angel:

Tvärt om.Om pulsen är låg bränner du procentuellt mer fett än om puslen är hög.

För att bränna mycket fett när man joggar måste man ha en väldigt bra kondisl

Sverker
2002-12-20, 07:20
Kroppen anpassar sig efter belastningen.

Att bränna fett är ett långsiktigt projekt. Det tog ju 5 - 10 - 15 år att bygga upp förråden ( av fett ). Att tro att det skulle gå snabbt att bli av med förråden är att grovt lura sig själv.

De första promenaderna kommer att vara en plåga för de överviktiga / otränade med en kollaps efter kanske en halvtimme.
Efter 7 - 10 promenader går det lätttare. Promenad 20 eller 25 kommer personen att raskt promenera samma runda utan att nämnvärt känna sig utmattad samtidigt som den lägre pulsen gör att det förbränns mer fett. Då blir det dags att höja tempet eller förlänga rundan.

Det är upp till oss andra att pedagogiskt förklara detta och motivera den utsatte med glada tillrop genom att påtala framgångarna.