handdator

Visa fullständig version : Fördelar med maltodextrin


Skrollovicz
2006-05-01, 13:08
Vad är fördelarna med ex. maltodextrin efter gymmet?
Är inte riskakor och andra livsmedel med högt GI lika bra? varför inte isf? :confused:

Tacksam för svar. *yourock*

King Grub
2006-05-01, 13:51
Lämnar magsäcken fort och ger snabb glykogeninlagring och stor insulinfrisättning.

apa_ola
2006-05-01, 14:15
Lämnar magsäcken fort och ger snabb glykogeninlagring och stor insulinfrisättning.

blir insulinfrisättningen lika stor som vid intag som ligger långt bort från träningen? Eller blir insulinfrisättningen mindre pga. att glykogeninlagringen är insulinoberoende till viss del efer träning?

King Grub
2006-05-01, 14:17
Insulinfrisättning vid intag av insulinfrisättande energigivare är mindre när intaget sker i samband med fysisk ansträngning.

Skrollovicz
2006-05-01, 15:14
Hmm ok, men om man jämför maltodextrin-(ex.)riskakor... vilket innehåller minst kalorier per gram? I klartext undrar jag om man blir tjockare av motsvarande mängd kolhydrat från riskakor och mariekex efter träning än av maltodextrin etc.

Sverker
2006-05-01, 15:16
Det är bara under en kort stund efter träningen som du ska ta maltodextrin. Maltodextrinet blir INTE fett då utan det blir till glykogen i de muskler du precis tränat. Viktigt för återhämtningen till nästa träningspass.

RajtanTajtan
2006-05-01, 15:19
Det är bara under en kort stund efter träningen som du ska ta maltodextrin. Maltodextrinet blir INTE fett då utan det blir till glykogen i de muskler du precis tränat. Viktigt för återhämtningen till nästa träningspass.


Vissa förespråkar ju långsamma kolhydrater efter passet, för en fördelaktig förbränning och för att det tydligen skulle vara bättre för återhämtningen till nästa pass. Vad är din uppfattning om det Sverker?

Sverker
2006-05-01, 15:25
Det har jag faktiskt inte hört. Långsamma kolhydrater ?

Snabba kolhydrater direkt efter träningen och långsamma resten av dygnet är min uppfattning.

RajtanTajtan
2006-05-01, 15:27
Det har jag faktiskt inte hört. Långsamma kolhydrater ?

Japp, långsamma kolisar efter styrketräning. Jag ska försöka ta fram vem och varför.

King Grub
2006-05-01, 15:29
Japp, långsamma kolisar efter styrketräning.

Studierna gäller konditionsträning, men visar dels på förbättrad prestation dagen efter och ökad fettoxidation i det ena fallet, och dels att det är mängden kolhydrat, inte GI:t, som är avgörande för återhämtning.

This study examined the effects of the glycemic index (GI) of post-exercise carbohydrate (CHO) intake on endurance capacity the following day. Nine active males participated in 2 trials. On day 1, subjects ran for 90 min at 70% VO(2max)(R1). Thereafter, they were supplied with either a high GI (HGI) or low GI (LGI) CHO diet which provided 8 g CHO/kg body mass (BM). On day 2, after an overnight fast, subjects ran to exhaustion at 70% VO(2max)(R2). Time to exhaustion during R2 was longer in the LGI trial (108.9 +/- 7.4 min) than in the HGI trial (96.9 +/- 4.8 min) (P < 0.05). Fat oxidation rates and free fatty acid concentrations were higher in the LGI trial than the HGI trial (P < 0.05). The results suggest that the increased endurance capacity was largely a consequence of the increased fat oxidation following the LGI recovery diet.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Aug;15(4):333-49.

This study investigated the metabolic responses to high glycemic index (HGI) or low glycemic index (LGI) meals consumed during recovery from prolonged exercise. Eight male, trained athletes undertook 2 trials. Following an overnight fast, subjects completed a 90-min run at 70% VO(2max). Meals were provided 30 min and 2 h following cessation of exercise. The plasma glucose responses to both meals were greater in the HGI trial compared to the LGI trial (P < 0.05). Following breakfast, there were no differences in the serum insulin concentrations between the trials; however, following lunch, concentrations were higher in the HGI trial compared to the LGI trial (P < 0.05). This suggests that the glycemic index of the carbohydrates consumed during the immediate post-exercise period might not be important as long as sufficient carbohydrate is consumed. The high insulin concentrations following a HGI meal later in the recovery period could facilitate further muscle glycogen resynthesis.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Jun;15(3):291-307.

Sverker
2006-05-01, 16:19
Det här kräver tankekraft :D
Även hjärncellerna lagrar glykogen föresten.

Killarna springer vid 70 % VO(2max). Då är fettförbränningen som effektivast och fettet förbränns före muskelglykogenet. Mängden glykogen i musklerna är alltså inte avgörande.
Skulle glykogenet i musklerna ta slut kan levern försörja fröbränningen genom att bryta ned sitt glykogen. Allt fungerar bara det finns glukos att ta av.
Här kanske muskelglykogen t o m är en nackdel.
Vilda spekulationer !


Men det säger ju inget om effekten vid anaerobisk träning där huvudelen av energin kommer från muskelglykogen.

Skrollovicz
2006-05-01, 18:33
Det är bara under en kort stund efter träningen som du ska ta maltodextrin. Maltodextrinet blir INTE fett då utan det blir till glykogen i de muskler du precis tränat. Viktigt för återhämtningen till nästa träningspass.
Ok :) . Så maltodextrin lagras som muskelglykogen effektivare och snabbare än livsmedel, ex. riskakor?

Gimp
2006-05-01, 18:58
Det har jag faktiskt inte hört. Långsamma kolhydrater ?

Snabba kolhydrater direkt efter träningen och långsamma resten av dygnet är min uppfattning.

Om man vill öka återhämtningen ännu snabbare (fylla på glykogenlagret) kan man istället äta mellanlångsamma kolhydrater efter träningen eller är det fortfarande långsamma kolhydrater som gäller?