handdator

Visa fullständig version : Coca cola light har bytt sötningsmedel?


^AzAzeL^
2006-05-01, 12:53
så vad är skillnaden mellan aspartam och sukralose som dom ersatt aspartamet med då?

King Grub
2006-05-01, 12:54
Vad är Sukralos:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11242

Eftersom sökfunktionen på det här forumet är nere:

http://forum.body.se/showthread.php?t=3063&highlight=sukralos

^AzAzeL^
2006-05-01, 13:08
thnx.. Fick den info jag ville ha. ;)

tinkerbell
2006-05-01, 13:14
Lite off men endån ...

"Sukralos ger ingen energi, bryts inte ned till glukos och påverkar därför inte insulinproduktionen."

Okej att de inte ger någon energi fattar jag men vad betyder

"bryts inte ned till glukos och påverkar därför inte insulinproduktionen." ?

Vad menas med insulinproduktion? När man får energi av något?

Tacksam för svar

// t

RajtanTajtan
2006-05-01, 13:27
Lite off men endån ...

"Sukralos ger ingen energi, bryts inte ned till glukos och påverkar därför inte insulinproduktionen."

Okej att de inte ger någon energi fattar jag men vad betyder

"bryts inte ned till glukos och påverkar därför inte insulinproduktionen." ?

Vad menas med insulinproduktion? När man får energi av något?

Tacksam för svar

// t


Jag tror att det menas att det inte påverkar blodsockerkurvan.

tinkerbell
2006-05-01, 13:29
Jag tror att det menas att det inte påverkar blodsockerkurvan.

Okej, vad leder de till ?

Exempelvis försämrad fettförbränning?

RajtanTajtan
2006-05-01, 13:31
Okej, vad leder de till ?

Exempelvis försämrad fettförbränning?


Nej, tvärtom isf. Det är ju bra att det inte påverkar insulinproduktionen. Det är ju det som ex vanlig cola gör.

Cerberus
2006-05-01, 13:48
sukralos verkar mycket bättre som sötningsmedel, varför kommer det inte hit så att man kan använda det i bakning etc?

tinkerbell
2006-05-01, 13:51
Nej, tvärtom isf. Det är ju bra att det inte påverkar insulinproduktionen. Det är ju det som ex vanlig cola gör.

Mjo, jag vet :) Men om vi snackar om något annat, ex vanlig cola, godis, osv... då leder de till försämrad förbränning?

Är det syftet?

Trance
2006-05-01, 13:52
Lite off men endån ...

"Sukralos ger ingen energi, bryts inte ned till glukos och påverkar därför inte insulinproduktionen."

Okej att de inte ger någon energi fattar jag men vad betyder

"bryts inte ned till glukos och påverkar därför inte insulinproduktionen." ?

Vad menas med insulinproduktion? När man får energi av något?

Tacksam för svar

// t

Det betyder att det är som vatten och ger ingen energi.

När du äter något som ger energi så kommer det ut i kroppen som blodsocker. Muskler och fettvävnad(?) kan inte använda denna energi rakt av utan behöver insulin som "släpper in" glukosen i cellerna. Detta sker som sagt inte med sukralos.

RajtanTajtan
2006-05-01, 13:53
Mjo, jag vet :) Men om vi snackar om något annat, ex vanlig cola, godis, osv...

Vad är det med vanlig cola och godis? Du behöver ju inte fråga ifall det påverkar fettförbränningen osv, för det förstår du säkert.

tinkerbell
2006-05-01, 14:03
Vad är det med vanlig cola och godis? Du behöver ju inte fråga ifall det påverkar fettförbränningen osv, för det förstår du säkert.

Jo, men jag ville få ut en klar bild och en välutvecklad förklaring över vad som händer vid insulinproduktion då man får i sig energirika livsmedel men Trance verkar ha klargjort de nu, om det nu stämmer.

MVH tinkerbell

apa_ola
2006-05-01, 14:13
sukralos verkar mycket bättre som sötningsmedel, varför kommer det inte hit så att man kan använda det i bakning etc?

Jag har för mig (obs! vet inte säkert) att det bara var ett fåtal, eller kanske tom. bara en, producenter som tillhandahåller sukralos i sverige...

Slartibartfast
2006-05-01, 14:35
så vad är skillnaden mellan aspartam och sukralose som dom ersatt aspartamet med då?

Varför har dom ersatt aspartam?

King Grub
2006-05-01, 14:38
Varför har dom ersatt aspartam?

Bieffekter som inte finns visade hos sukralos, plus aspartamets negativa klang hos massmedia och därmed också allmänheten, gissningsvis.

RajtanTajtan
2006-05-01, 14:42
Bieffekter som inte finns visade hos sukralos, plus aspartamets negativa klang hos massmedia och därmed också allmänheten, gissningsvis.


Jag snackade med en på Coca-Cola och de ska inte byta ut det i sina andra produkter. Han sa att de gjorde det för smakens skull.