handdator

Visa fullständig version : Datorproblem


jesse
2006-04-30, 22:50
Jaha nu har jag fått lite huvudbry med datorn. Ikväll när jag skulle starta upp den så kom jag bara så långt att Xp började ladda men sen kom den aldrig vidare o efter ca 1 minut blev skärmen svart. Provade då att starta den i felsäkert läge men då kom jag ungefär lika långt.

Vad gör jag nu?

Till saken hör att jag för ca 6 månder sedan började få meddelande om att mitt windowsprog är en kopia osv, men det har funkat att köra det som vanligt sedan dess förutom att man måste klicka sig förbi en ruta varje gång man startar datorn. Kan detta ha något med saken att göra?

dynamo
2006-04-30, 23:05
Tror inte det har att göra med att det är en kopia att den nu stannar på svart skärm..

Har du uppdaterat något, installerat nån ny hårdvara, program, drivrutin el dyl? Det går ju stänga av autostart på tjänster från recovery console isf.

Provat att köra systemåterställning? Alltså i menyn där du väljer mellan de olika felsäkert lägena och normal start, så brukar det ju finnas ett alternativ att återställa senast fungerande konfiguration. Det kan ibland lösa sådana problem.

Det kan väl kanske vara ett hårdvaruproblem också. Man kan ju prova plocka ur hårdvara som inte är nödvändig och se ifall det går bättre då.

Vet inte annars vad det kan vara riktigt. För jag uppfattade det som att den visat att den börjar ladda windows innan svarta skärmen kommer? Annars låter det som bootproblem och de brukar ju gå att fixa isf.

jesse
2006-04-30, 23:15
Nu lätt jag den svarta skärmen stå ett tag och då går den efter ett tag (10 minuter) vidare till nästa sida där det står att windows laddas. Men där har den fastnat nu. Så nu står den alltså stilla fast det är ingen svart bild.

Har inte heller installerat något nyligen.

aliquis
2006-05-01, 01:00
Jaha nu har jag fått lite huvudbry med datorn. Ikväll när jag skulle starta upp den så kom jag bara så långt att Xp började ladda men sen kom den aldrig vidare o efter ca 1 minut blev skärmen svart. Provade då att starta den i felsäkert läge men då kom jag ungefär lika långt.

Vad gör jag nu?

Till saken hör att jag för ca 6 månder sedan började få meddelande om att mitt windowsprog är en kopia osv, men det har funkat att köra det som vanligt sedan dess förutom att man måste klicka sig förbi en ruta varje gång man startar datorn. Kan detta ha något med saken att göra?Nej, det har inget med den saken att göra, de började med sådana rutor i skandinavien i november. Och den är inte svår att få bort.

Nordenator
2006-05-01, 08:03
Låter helt klart som mjukvaruproblem.
Jag skulle föreslå att du pillar in xp-skivan, formaterar, installerar om.