handdator

Visa fullständig version : Hjälp, jag ökar inte i bänk och press bak nacke!


CaptainCharisma
2006-04-30, 20:02
Jag har tränat i 2 år nu, och det går rätt bra faktiskt, ökar på vikterna rätt bra i allt utom bänkpress och smith machine press bakom nacken. Det tog mig ett år innan jag kunde öka från 20 till 30 kg. I sm press bn kan jag max köra 25kg. Nu klarar jag inte öka ett skit längre, det har stått still lite mindre än ett år ungefär, hur kan det komma sig att man kan öka i allt annat men inte i dessa två. Det är fruktansvärt frustrerande och ibland vill jag bara stryka dom från schemat, men jag måste ju köra dom för att komma nånstans. Men har ni några tips på hur jag kan göra för att lyckas öka vikten. Känns lite pinsamt och deprimerande att ligga och köra på samma vikt månad ut och månad in..... Kan det bero på att jag kör triceps på fredag och bänkpress och smith bakom nacken på söndag? Jag menar i bänken och smith bakom nacken så tar det rätt bra på tricepsmuskeln, så kan det ha med återhämtningen att göra? Bara en tanke, hehe.

Arf Pingvin
2006-04-30, 20:20
Ät mer, lägg på dig vikt, vila mycket.

Pudzianovski
2006-04-30, 20:28
Hur ser ditt träningschema ut nu? (allt)

CaptainCharisma
2006-04-30, 22:51
Hur ser ditt träningschema ut nu? (allt)

Jag tränar ben och traps på tisd., rygg på torsd., biceps och triceps på fred., och axlar och bröst på söndagar. Magen tränar jag på lite olika dagar när jag känner för det. Jag kör 5x6 i allt. (Inte magen då alltså!)

CaptainCharisma
2006-04-30, 22:55
Ät mer, lägg på dig vikt, vila mycket.

Kan inte äta mer än jag gör, äter 6 gånger om dan och får i mig rätt antal kalorier som jag har beräknat fram att jag måste ha i mig varje dag för att kunna öka i vikt. Har iof j.....t svårt att gå upp i vikt, har nåt med min ämnesomsättning att göra. Har aldrig haft viktproblem om du förstår vad jag menar, hehe.

Liten Men Fet
2006-04-30, 23:13
Kan inte äta mer än jag gör, äter 6 gånger om dan och får i mig rätt antal kalorier som jag har beräknat fram att jag måste ha i mig varje dag för att kunna öka i vikt. Har iof j.....t svårt att gå upp i vikt, har nåt med min ämnesomsättning att göra. Har aldrig haft viktproblem om du förstår vad jag menar, hehe.

Det har inte med din ämnesomsättning att göra, sluta räkna kalorier du räknar nog fel. Är mer, äckligt mycket.
Jag har varit i samma sits, ät mer lyft tyngre. Kör bänk två gånger i veckan istället.

thomast
2006-05-01, 09:03
Som liten men anorektisk sa, om du inte går upp i vikt äter du inte tillräckligt - Vad än dina uträkningar säger.

hahavaffan
2006-05-01, 09:34
Prova fler antal reps, eller färre. Prova lättare eller tyngre vikter. Prova andra, liknande övningar.

130kg finsk sisu
2006-05-01, 09:38
Enligt mej så måste man välja om man vill öka i en av övningarna, jag skulle rekomendera att du kör 2-4 reppare i en av övningarna och lätt pump typ 10-15 reps i den andra. Då kommer du att öka! Om du kör båda lika tar dom ut varandra... Just my 50 cent brother! :thumbup:

Johan.S
2006-05-01, 09:41
Prova att köra nån annan övning istället ett tag.

delta_mats
2006-05-01, 10:31
Om du skriver ner ditt fullständiga schema kanske det är lättare att dra någon slutsats. Vilka dagar du tränar resp vilar. Muskelgrupper, övningar, set och reps.

mini
2006-05-01, 11:13
ibland vill jag bara stryka dom från schemat, men jag måste ju köra dom för att komma nånstans.
Komma vardå? Du kan bygga bra massa utan just dessa två specifika övningar.
Variera dig. Byt ut helt ett tag, eller öka/minska antal reps, prova att ändra lite i tekniken, gör något. Vad du än gör, tragla inte med övningar som står still bara för att du tror att du måste.

pragmatist
2006-05-01, 11:18
Det finns inga övningar man måste köra för att göra framsteg. Man kan bygga upp en monsterfysik utan att någonsin köra bänkpress till exempel.

Kör du fast beror det förmodligen på att du inte varierar träningen tillräckligt mycket. Variera antalet set och repetitioner varje pass, och byt ut samtliga övningar med jämna mellanrum (dock inte för ofta eftersom man behöver lite kontinuitet också för teknikens skull). Överväg också att träna de övningar och muskelgrupper som släpar efter oftare än en gång i veckan (prioriteringsträning).

hattfan
2006-05-01, 20:03
http://www.musclemedia.com/training/bench/benchintro.asp

MM2K FTW :naughty:

CaptainCharisma
2006-05-01, 20:45
Prova fler antal reps, eller färre. Prova lättare eller tyngre vikter. Prova andra, liknande övningar.

Oj, många tips, men det är bra! Ju mer desto bättre.. Tänkte på att många säger andra liknande övningar. Jag kör ju sittande bänkpress också, där ökar jag en del, så där går det framåt. Men frågan är....ger den lika mycket som liggande bänkpress eller är den sämre eftersom trycket inte är lika högt. Det är ingen som tror att det har med återhämtningen från fredagens tricepsträning att göra då?

CaptainCharisma
2006-05-01, 20:48
Om du skriver ner ditt fullständiga schema kanske det är lättare att dra någon slutsats. Vilka dagar du tränar resp vilar. Muskelgrupper, övningar, set och reps.


Det kan jag göra, men hinner inte idag, men det kommer. Jag har iof skrivit ner vilka dagar jag tränar och vilka muskelgrupper jag kör på dom dagarna lite tidigare i denna spalten.

CaptainCharisma
2006-05-01, 22:13
http://www.musclemedia.com/training/bench/benchintro.asp

MM2K FTW :naughty:

Thank´s man!! Ska studera denna artikeln noga. Verkar rätt intressant. All info är nyttig. Tack än en gång!

Big Lou
2006-05-02, 13:14
Thank´s man!! Ska studera denna artikeln noga. Verkar rätt intressant. All info är nyttig. Tack än en gång!

MM2K rules! :naughty: