handdator

Visa fullständig version : Hur skall jag ta det här ?


Bronkitkorv
2006-04-30, 19:24
Farsan ringde just och frågade om jag hade druckit, jo en öl har jag druckit sa jag. Då visar det sej att han har knuffat in morsan i väggen så käken gått ur led eller ja han sopa väl till henne lite grann framgick det sen. Min fru kör in dom nu till sjukhuset. Jag är en aning chockad men jag vet hur morsan blir när hon dricker vilket hon säkert gjort. Nu är ju frågan hur ska jag agera nu då ?

Ska jag vara förbannad eller ska jag dadda med dom och vara amatörpsykolog ?

Yankeee
2006-04-30, 19:25
Fixa skillsmässopappren åt morsan din.

Herkulez
2006-04-30, 19:27
Fixa skillsmässopappren åt morsan din.
:thumbup:

Bronkitkorv
2006-04-30, 19:28
Ja eller döda henne så hon får friiiid :thumbup:

Baan
2006-04-30, 19:28
Du borde väl känna dina föräldrar bäst själv av oss på brädan så svårt att säga exakt hur du ska handla. Det låter dock inte som ett nyttigt förhållande om morsan åker på spö. Slår man sin fru en gång så är det sannolikt att man gör det igen, så separation är väl inte helt fel för deras del.

Löjtnant Blank
2006-04-30, 19:28
What up, Cletus?

http://springfield-shopper.de/Information/listen/cletus.gif

sp33dy
2006-04-30, 19:33
Ja eller döda henne så hon får friiiid :thumbup:

:thumbup:

Baan
2006-04-30, 19:34
Ja eller döda henne så hon får friiiid :thumbup:

fråga dig själv om du verkligen vill se löpsedlar som "bronitkorvmannen dödade sin mor - "jag ville ju bara hjälpa till!"

kanske en lång löpsedel men wtf.

mathor
2006-04-30, 19:35
Polisanmäl din far, eller övertala din mor att göra det.

Pellefant
2006-04-30, 19:36
Om hon talar sanning på sjukhuset om vad som hänt, så är väl läkaren tvungen att anmäla denna misshandel till polisen?

Math
2006-04-30, 19:37
Polisanmäl din far.

Skulle du gjort det själv?

mini
2006-04-30, 19:37
Ja du, vad känner du själv?

Jag tycker du ska hjälpa dem komma i kontakt med rådgivning. Äktenskapsrådgivning, och kanske hjälp att hantera alkohol? Alternativt peppar du mamma att polisanmäla och lämna.

Det är ingen liten smäll om käken går ur led. Det är ingen sund relation då man sopar på den man ska älska och vårda.

Pellefant
2006-04-30, 19:41
Bronkitkorv: Vill bara skriva att det måste kännas hemskt för dig nu. :( Så skänker dig några tankar nu. Åk(taxi eller kommunalt!) och hälsa på henne bums och visa ditt deltagande? Ta med någon kompis också kanske.

Yankeee
2006-04-30, 19:48
Ta med någon kompis också kanske.

Tycker du verkligen att det är vettigt att dra med en polare till sin farsa som just har misshandlat ens mamma? Jag hade iallafall haft svårt att vara lugn i den situationen som kompis.

*Flash*
2006-04-30, 19:48
Jag skulle vara rätt förbannad iaf, fast i min familj hjälper dock inte det.
Här brukar alla låtsas som att inget hänt dagen efter, eventuellt kan min pappa vara lite extrasnäll efter ett av sina utbrott.
Lämna det till din mamma att anmäla ifall hon vill eller inte, du kan ju dock försöka övertala henne till det du tycker är bäst.

devi
2006-04-30, 19:51
What up, Cletus?

http://springfield-shopper.de/Information/listen/cletus.gif
Hahahahaha! :D

Bronkitkorv
2006-04-30, 19:51
Ja nu är dom på akuten iallafall, med tanke på vilket tillstånd morsan verkar vara i (hysterisk) så tror jag att jag väntar med att hälsa på tills imorgon.
Det är inte så lätt att säga att farsan slog morsan därmed basta för tydligen hade väl hon härjat värst av dom och slagit farsan och skrikit tills det slog slint i huvet på han. Hoppas dom får bra hjälp därinne. Tack för omtanken Pellefant .

Bronkitkorv
2006-04-30, 19:53
Jag hade sopat till farsan
Och hur skulle det göra saken bättre ?

mathor
2006-04-30, 19:53
Skulle du gjort det själv?

Ingen aning, jag sysslar inte med spekulationer.

Pingu
2006-04-30, 19:54
Har hon slagit han upprepade gånger så får hon skylla sig själv.
Kvinnor har inte rätt att slå en man bara för att hon är svagare och det inte gör lika stor skada

hum
2006-04-30, 19:54
fy satan vad jobbigt, lider med dig.. men dom verkar ju inte ha något vidare förhållande som sagt.

ugglan
2006-04-30, 19:54
Hade hon slagit honom först så är det väl fair game att han slår tillbaka? Separation kanske skulle vara något att tänka på iofs.

ugglan
2006-04-30, 19:54
Och hur skulle det göra saken bättre ?

Jag läste inte hela tråden, därav min edit efter

Kwon
2006-04-30, 19:55
Bronkiten, detta är allvarligt!

Har detta hänt tidigare? Ofta?

Hur är läget mellan dina päron egentligen?

Bronkitkorv
2006-04-30, 20:01
Jag läste inte hela tråden, därav min edit efter
Ok :thumbup:

Bronkitkorv
2006-04-30, 20:03
Bronkiten, detta är allvarligt!

Har detta hänt tidigare? Ofta?

Hur är läget mellan dina päron egentligen?
Ja det har hänt tidigare att dom varit osams fast aldrig att han har slagit henne. Dom behöver hjälp på flera sätt om en säger så.

Pellefant
2006-04-30, 20:05
Tycker du verkligen att det är vettigt att dra med en polare till sin farsa som just har misshandlat ens mamma? Jag hade iallafall haft svårt att vara lugn i den situationen som kompis.

Jo, trodde det var en bra idé att han tog med sig en kompis i så fall för att dela den jobbiga upplevelsen med så att säga. Inte hoppar man väl på polares föräldrar och slåss.

Yankeee
2006-04-30, 20:06
Jo, trodde det var en bra idé att han tog med sig en kompis i så fall för att dela den jobbiga upplevelsen med så att säga. Inte hoppar man väl på polares föräldrar och slåss.

Det skulle garanterat bli en aggresiv stämmning, och jag tror inte att det skulle vara till någon nytta för varesig mor eller far att ha två aggresiva snubbar där.

Tolkia
2006-04-30, 20:07
Din berättelse får en att undra ungefär det som skymtade fram i minis inlägg: Villket förhållande har dina föräldrar till alkohol? Det låter lite som om det kunde vara bättre; de flesta behöver mer än en öl eller något för att flippa ur och bli stortokiga. Något är det som inte är som det skall, så mycket är klart, men exakt vad är säkert svårt att säga så här när ni är mitt uppe i det, och helt omöjligt för den (läs: oss) som inte har någon som helst koll. Vad man skall göra åt det beror ju lite på problemets natur, men tills vidare tror jag att det är viktigt att du inte "släpper" det här; ni lär vara tvungna att prata om det, framför allt måste de prata om det, och det är inte säkert att de kommer att göra det självmant. Har du syskon så kanske ni kan fundera över det hela tillsammans, eller prata om det med någon du litar på.

Jag säger som Pellefant att det här måste kännas rent ut sagt för jävligt för er alla. Jag hoppas att det reder upp sig.

Tolkia
2006-04-30, 20:09
Det skulle garanterat bli en aggresiv stämmning, och jag tror inte att det skulle vara till någon nytta för varesig mor eller far att ha två aggresiva snubbar där.
Det skulle å andra sidan kunna fungera som en "dämpare" att ha en utomstående där; ofta går man hårdare åt varandra när det bara är familjen som hör. Men det beror helt på vilka personer som är inblandade, och det vet vi ju inget om.

Yankeee
2006-04-30, 20:10
Det skulle å andra sidan kunna fungera som en "dämpare" att ha en utomstående där; ofta går man hårdare åt varandra när det bara är familjen som hör. Men det beror helt på vilka personer som är inblandade, och det vet vi ju inget om.

Då kanske det är bättre att bjuda med en kvinnlig bekant än en hormorstinn snubbe? ;)

Iof är det bara jag som har menat att han skulle ta med en snubbe, men det var för att jag utgick från mig själv.

grisbil3n
2006-04-30, 20:11
Skittråkigt o höra! Låter ju som att båda är rätt destruktiva och då är det väl än mer rimligt att dom särar på sig, men jag vet inte...

shadowfire
2006-04-30, 20:13
Hade hon slagit honom först så är det väl fair game att han slår tillbaka? Separation kanske skulle vara något att tänka på iofs.
Fan jag blir mörkrädd av vissa inlägg i den här tråden.
Först o främst fjortisinlägg som är rent utsagt patetiskt löjliga, i en tråd som handlar om en "relativt" allvarlig och tragisk sak.

Sen Ugglan; sedan när blev det OK för en man att bruka våld mot en kvinna även om han först fått sig en snyting? Våld löser inget och gemene karl borde ha stake i sig att dels kunna försvara sig mot ett slag, om inte annat ha stake i sig att gå därifrån utan att kröka ett hår på kvinnan. Den karl som slår en tjej har onekligen ett stort problem i sitt huvud att reda upp.

Bronkiten: jag förstår hur du känner dig, har varit med om snarlika saker. Jag skulle i det här läget koncentrera mig på din mor - inte din far - och se till att hon får stöttning o mår bra. Sedan beror det lite på din mors syn på det hela. Låt det bara inte falla mellan stolarna, det är fullt så allvarligt att jag skulle ha övervägt att polisanmäla farsgubben, åtminstone om ingen av föräldrarna hade gjort ett försök att få bukt med problemen och alkoholen.

Det enda riktigt säkra är att hände detta till den grad att käken tog stryk så kommer det definitivt hända igen, frågan är bara hur allvarligt det blir då.

När ska folk inse att kvinnovåld är inget man ska se mellan fingrarna?

EDIT: å håll kompisar osv utanför, det där är en familjeangelägenhet. Jag tror mer på Jannikee där.

Yankeee
2006-04-30, 20:16
Sen Ugglan; sedan när blev det OK för en man att bruka våld mot en kvinna även om han först fått sig en snyting? Våld löser inget och gemene karl borde ha stake i sig att dels kunna försvara sig mot ett slag, om inte annat ha stake i sig att gå därifrån utan att kröka ett hår på kvinnan. Den karl som slår en tjej har onekligen ett stort problem i sitt huvud att reda upp.


Det vet du väl att det är en rättighet att slå kvinnor? Särskilt om man väger dubbelt så mycket som dem.

Baan
2006-04-30, 20:19
Fan jag blir mörkrädd av vissa inlägg i den här tråden.
Först o främst fjortisinlägg som är rent utsagt patetiskt löjliga, i en tråd som handlar om en "relativt" allvarlig och tragisk sak.

Sen Ugglan; sedan när blev det OK för en man att bruka våld mot en kvinna även om han först fått sig en snyting? Våld löser inget och gemene karl borde ha stake i sig att dels kunna försvara sig mot ett slag, om inte annat ha stake i sig att gå därifrån utan att kröka ett hår på kvinnan. Den karl som slår en tjej har onekligen ett stort problem i sitt huvud att reda upp.



Tycker man att det är okej att slå tillbaks om man själv blir slagen först så är det väl ganska inkonsekvent att ha undantagsfall för våldsamma kvinnor. Nu är dte kanske inte särskilt sannolikt att kvinnor är särskilt våldsamma men ändå. Jag tycker att det är fel att slå en kvinna även om hon är våldsam och berusad, men jag kan i alla fall förstå att man skulle kunna göra det om hon var riktigt våldsam mot en och man hade druckit lite, har faktiskt inte alls svårt att förstå det. Om någon hade slagit dig ordentligt så hade du nog inte heller funderat på om det är en man eller kvinna.

Pingu
2006-04-30, 20:19
Fan jag blir mörkrädd av vissa inlägg i den här tråden.
Först o främst fjortisinlägg som är rent utsagt patetiskt löjliga, i en tråd som handlar om en "relativt" allvarlig och tragisk sak.

Sen Ugglan; sedan när blev det OK för en man att bruka våld mot en kvinna även om han först fått sig en snyting? Våld löser inget och gemene karl borde ha stake i sig att dels kunna försvara sig mot ett slag, om inte annat ha stake i sig att gå därifrån utan att kröka ett hår på kvinnan. Den karl som slår en tjej har onekligen ett stort problem i sitt huvud att reda upp.

Bronkiten: jag förstår hur du känner dig, har varit med om snarlika saker. Jag skulle i det här läget koncentrera mig på din mor - inte din far - och se till att hon får stöttning o mår bra. Sedan beror det lite på din mors syn på det hela. Låt det bara inte falla mellan stolarna, det är fullt så allvarligt att jag skulle ha övervägt att polisanmäla farsgubben, åtminstone om ingen av föräldrarna hade gjort ett försök att få bukt med problemen och alkoholen.

Det enda riktigt säkra är att hände detta till den grad att käken tog stryk så kommer det definitivt hända igen, frågan är bara hur allvarligt det blir då.

När ska folk inse att kvinnovåld är inget man ska se mellan fingrarna?

EDIT: å håll kompisar osv utanför, det där är en familjeangelägenhet. Jag tror mer på Jannikee där.

Så kvinnor ska kunna slå och slå och det är bara ok *screwy*

Hans farsa har säkert fått utstå både ett och annat slag och till slut så brister det. Allt våld är precis lika allvarligt och absolut inte värre bara för att det är mot en kvinna

Yankeee
2006-04-30, 20:21
Så kvinnor ska kunna slå och slå och det är bara ok *screwy*

Hans farsa har säkert fått utstå både ett och annat slag och till slut så brister det. Allt våld är precis lika allvarligt och absolut inte värre bara för att det är mot en kvinna

En man är oftast så pass mycket starkare än en kvinna att han inte behöver bruka speciellt mycket våld för att få kontroll över situationen.

Allt våld är inte lika allvarligt. När folk i maktposition (som mannen oftast är i såna här fall) brukar våld så är det betydligt mer allvarligt än tvärtom, helt enkelt för att det oftast inte är nödvändigt.

Pingu
2006-04-30, 20:22
En man är oftast så pass mycket starkare än en kvinna att han inte behöver bruka speciellt mycket våld för att få kontroll över situationen.

Allt våld är inte lika allvarligt. När folk i maktposition (som mannen oftast är i såna här fall) brukar våld så är det betydligt mer allvarligt än tvärtom, helt enkelt för att det oftast inte är nödvändigt.

Om en lite spe kille slår en annan stor kille, skulle du resonera likadant då ???

Yankeee
2006-04-30, 20:23
Om en lite spe kille slår en annan stor kille, skulle du resonera likadant då ???

Självklart.


Skillnaden är dock att en späd kille oftast är betydligt starkare än vad en kvinna är, vilket gör att det blir mer befogat att använda våld för att avvärja situationen.

shadowfire
2006-04-30, 20:24
Så kvinnor ska kunna slå och slå och det är bara ok *screwy*

Hans farsa har säkert fått utstå både ett och annat slag och till slut så brister det. Allt våld är precis lika allvarligt och absolut inte värre bara för att det är mot en kvinna
Var skrev jag att det är ok? Vad jag skrev är att det är INTE ok att klippa tillbaka, särskilt inte o veva till käkpartiet med sådan kraft att en skada som denna inträffat. Om det däremot handlar om att avväpna eller oskadliggöra kvinnan i självförsvar, ja i det fallet kan det vara rättfärdigat att lägga sin hand på en tjej.

Jag ser betydligt värre på kvinnor som utsätts för våld än män, även om jag är emot båda, men det är mer för att så många kvinnor åker på både det ena o det andra men vågar inte träda fram o anmäla det eller få stopp på det. I det läget tycker jag det är gemene mans ansvar att se till att våldet inte sprids i varje fall. Skulle jag bli attackerad av mitt ex som öst slag på mig så i värsta fall hade jag brottat ner henne på golvet, eller flytt lägenheten och ringt vänner/bekanta alternativt polisen, beroende på grad av aggressivitet.

Pingu
2006-04-30, 20:25
Självklart.

Så bara för att man är större och starkare så ska man bara ta emot. Det är precis lika förnedrande och kränkande för en stor stark man att bli slagen som för en lite en.

Yankeee
2006-04-30, 20:26
Så bara för att man är större och starkare så ska man bara ta emot. Det är precis lika förnedrande och kränkande för en stor stark man att bli slagen som för en lite en.

Det är ingen som säger något om att bara ta emot, var ser du det? Självklart får man försvara sig, men det betyder inte att man ska eller får slå ner den andra.

Så du skulle slå tillbaka för att du känner dig förnedrad? Inte för att du anser att du blir utsatt för fara?

Pingu
2006-04-30, 20:28
Var skrev jag att det är ok? Vad jag skrev är att det är INTE ok att klippa tillbaka, särskilt inte o veva till käkpartiet med sådan kraft att en skada som denna inträffat. Om det däremot handlar om att avväpna eller oskadliggöra kvinnan i självförsvar, ja i det fallet kan det vara rättfärdigat att lägga sin hand på en tjej.

Jag ser betydligt värre på kvinnor som utsätts för våld än män, även om jag är emot båda, men det är mer för att så många kvinnor åker på både det ena o det andra men vågar inte träda fram o anmäla det eller få stopp på det. I det läget tycker jag det är gemene mans ansvar att se till att våldet inte sprids i varje fall. Skulle jag bli attackerad av mitt ex som öst slag på mig så i värsta fall hade jag brottat ner henne på golvet, eller flytt lägenheten och ringt vänner/bekanta alternativt polisen, beroende på grad av aggressivitet.

Senaste statestiken jag såg var att 44 % av kvinnorna i undersökningen hade någongång eller upprepat slagit sin man

34 % var den manliga

Jag har själv haft ett förhållande där jag blev slagen av henne, slängde ut henne ganska omg

shadowfire
2006-04-30, 20:28
Så bara för att man är större och starkare så ska man bara ta emot. Det är precis lika förnedrande och kränkande för en stor stark man att bli slagen som för en lite en.
Hört talas om flykt eller skydd?

Dipshit
2006-04-30, 20:30
blir så trött på "aldrig kvinnans fel"-mentaliteten..

jag säger inte att hon förtjänade det, men enligt bronkit var det tydligen inte helt obefogat..

sen TROR jag att hans farsa mår jävligt mycket sämre än hans morsa just nu..
jag VET inte.. men det är inte helt otroligt..

shadowfire
2006-04-30, 20:31
Senaste statestiken jag såg var att 44 % av kvinnorna i undersökningen hade någongång eller upprepat slagit sin man

34 % var den manliga

Jag har själv haft ett förhållande där jag blev slagen av henne, slängde ut henne ganska omg
Sådana där undersökningar ger jag jackshit för med tanke på att så många kvinnor inte törs träda fram o berätta om vad som händer innanför "lykta dörrar"... de åker på stryk efter stryk och slätar över det med lögner för vänner/bekanta. De polisanmäler inte o deltar ännu mindre i undersökningar.

Sedan är det frågan om vilken grad av våld det är i statistiken du visade (referens?). En kvinnlig örfil på snuskgubben till man ser jag inte lika allvarlig som mannen som slänger sin fru in i ett element.

grisbil3n
2006-04-30, 20:32
Sen finns det fan omvända roller med om man nu ska disskutera detta istället för Bronkitens päron. När jag var yngre så hade vi en familj som bodde grannar med oss på vårat landställe. Där var kvinnan stor som ett jävla hus och mannen en liten sticka, han fick alltså stryk av henne med jämna mellanrum. Fast det var mest synd om barnen som fick kolla på.

Yankeee
2006-04-30, 20:33
blir så trött på "aldrig kvinnans fel"-mentaliteten..

jag säger inte att hon förtjänade det, men enligt bronkit var det tydligen inte helt obefogat..

sen TROR jag att hans farsa mår jävligt mycket sämre än hans morsa just nu..
jag VET inte.. men det är inte helt otroligt..

Det handlar ju inte om vems fel det är, utan att folk tar till våld.

Självklart förtjänade hon inte det. Det känns inte så troligt att farsan var tvingad att slå henne. Vad hindrade honom från att bara lämna lägenheten och dra ut en sväng till hon hade lugnat ner sig?

Det tror inte jag.

Pingu
2006-04-30, 20:34
Sådana där undersökningar ger jag jackshit för med tanke på att så många kvinnor inte törs träda fram o berätta om vad som händer innanför "lykta dörrar"... de åker på stryk efter stryk och slätar över det med lögner för vänner/bekanta. De polisanmäler inte o deltar ännu mindre i undersökningar.

Sedan är det frågan om vilken grad av våld det är i statistiken du visade (referens?). En kvinnlig örfil på snuskgubben till man ser jag inte lika allvarlig som mannen som slänger sin fru in i ett element.

Tror du att mannen vågar träda fram då, finns mängder med fall där polis bara har skrattat åt mannen och sagt "visst faan är du karl borde du inte kunna ta hand om dig själv"

shadowfire
2006-04-30, 20:34
Sen finns det fan omvända roller med om man nu ska disskutera detta istället för Bronkitens päron. När jag var yngre så hade vi en familj som bodde grannar med oss på vårat landställe. Där var kvinnan stor som ett jävla hus och mannen en liten sticka, han fick alltså stryk av henne med jämna mellanrum. Fast det var mest synd om barnen som fick kolla på.
Det är ju ingen som säger att det är rätt för en kvinna o slå sin man, i detta läget om nu hon var större så var det som Yankee skrev ett sätt att från en maktposition slå någon som inte ligger på samma fysiska nivå. Grymt fel. Gubben har dock ingen rätt att slå tillbaka där heller, det finns andra alternativ än att ge sig in i en streetfight med sin partner.

Pingu
2006-04-30, 20:35
Det handlar ju inte om vems fel det är, utan att folk tar till våld.

Självklart förtjänade hon inte det. Det känns inte så troligt att farsan var tvingad att slå henne. Vad hindrade honom från att bara lämna lägenheten och dra ut en sväng till hon hade lugnat ner sig?

Det tror inte jag.

Alkohol och att han säkert har fått slag rätt ofta kan ha fått han totalt ur balans så att han knuffade eller slog henne

shadowfire
2006-04-30, 20:36
Tror du att mannen vågar träda fram då, finns mängder med fall där polis bara har skrattat åt mannen och sagt "visst faan är du karl borde du inte kunna ta hand om dig själv"
Jag tror defenitivt att det är mer vanligt att kvinnor av rädsla inte törs träda fram, än att män som känner att det är pinsamt/genant att berätta att man åkt på stryk av en tjej, inte törs träda fram.

Jishuku
2006-04-30, 20:37
Håller nog med Yankee här.. behöver man inte slå ner någon, vare sig det är en undernärd man eller en otränad kvinna, så ska man inte göra det heller.
Kan man få kontroll över situationen på något annat sätt än att klubba ner personen så tycker jag att man ska göra det också.

Är det en karatekvinna som hotar att kastrera dig därimot är ju situationen en annan.

Edit: trist situation bronkit. Hoppas d fixar sig!

Yankeee
2006-04-30, 20:37
Alkohol och att han säkert har fått slag rätt ofta kan ha fått han totalt ur balans så att han knuffade eller slog henne

Ja men då var det helt rätt att han slog henne :hbang:

Pingu
2006-04-30, 20:37
Jag tror defenitivt att det är mer vanligt att kvinnor av rädsla inte törs träda fram, än att män som känner att det är pinsamt/genant att berätta att man åkt på stryk av en tjej, inte törs träda fram.

Får stå för dig då

Pingu
2006-04-30, 20:37
Ja men då var det helt rätt att han slog henne :hbang:

Tycker du det så

shadowfire
2006-04-30, 20:39
Alkohol och att han säkert har fått slag rätt ofta kan ha fått han totalt ur balans så att han knuffade eller slog henne
Min mor åkte på en o annan knuff genom tiderna, men det resulterade aldrig i mer än blåmärken. Att en käke ska bli slagen ur led eller krossad, det krävs liksom lite kraft till det. För mycket kraft för att jag skulle tro att det är en olyckshändelse, möjligen ett felriktat slag men fortfarande ett väldigt hårt sådant. Det är dock inget o spekulera i, då man inte vet vad som egentligen hände, men graden av skada är rätt hård.

Yankeee
2006-04-30, 20:39
Tycker du det så

Självklart tycker jag inte det. En vuxen människa kunna kontrollera sig själv.

Pingu
2006-04-30, 20:43
Min mor åkte på en o annan knuff genom tiderna, men det resulterade aldrig i mer än blåmärken. Att en käke ska bli slagen ur led eller krossad, det krävs liksom lite kraft till det. För mycket kraft för att jag skulle tro att det är en olyckshändelse, möjligen ett felriktat slag men fortfarande ett väldigt hårt sådant. Det är dock inget o spekulera i, då man inte vet vad som egentligen hände, men graden av skada är rätt hård.

Jag tappade balansen då jag tog på mig skorna och föll mot Karin som brakade i väggen. Inget gick ur led men hon kunde inte gå på 3 dagar för hon hade ruskigt ont i höften. Ibland krävs det inte mycket men du har rätt, i och med att ingen av oss var där så löns det inte att spekulera

mini
2006-04-30, 20:43
blir så trött på "aldrig kvinnans fel"-mentaliteten..

jag säger inte att hon förtjänade det, men enligt bronkit var det tydligen inte helt obefogat..

sen TROR jag att hans farsa mår jävligt mycket sämre än hans morsa just nu..
jag VET inte.. men det är inte helt otroligt..
Om du säger att det inte är obefogat är det samma som att det är befogat = rättvist och skäligt. Hur vet du det? Genom att bronkit sa att han vet hur hans mor blir när hon är berusad? Ta och kamma dig.
Och varför skulle hans far må sämre, och om så är fallet - tycker du inte han förtjänar att känna sig dålig? Han har just orsakat sin hustru en käke ur led.

Att så många kan uttala sig om hur ofta det har brukats våld i sagda äktenskap och varför det hände är inte bara märkligt utan också lite obehagligt.

Våldsamma förhållanden suger. Spelar ingen roll vem som slår eller på annat sätt kränker. Det suger. Om man inte kan behandla varandra med respekt ska man inte vara tillsammans. Det är min övertygelse.

Pingu
2006-04-30, 20:45
Självklart tycker jag inte det. En vuxen människa kunna kontrollera sig själv.

Tycker jag med men det finns undantag. Det var alkohol med, alkoholism skulle jag sätta pengar på.

Dipshit
2006-04-30, 20:46
Självklart tycker jag inte det. En vuxen människa kunna kontrollera sig själv.
Ja, men du kan ändå förstå att det är fullt möjligt att år av drickande och provocerande kan resultera i att gubben fått nog?

Och helt plötsligt är allt gubbens fel, och sonen ska trösta sin mamma och hjälpa henne med skillsmässopapprena... *rolleyes*

Bronkit: hoppas du förstår att vi talar om såna här händelser generellt.. kan inte vara för kul att läsa annars..

Yankeee
2006-04-30, 20:46
Ja, men du kan ändå förstå att det är fullt möjligt att år av drickande och provocerande kan resultera i att gubben fått nog?

Och helt plötsligt är allt gubbens fel, och sonen ska trösta sin mamma och hjälpa henne med skillsmässopapprena... *rolleyes*


Är det någon som tvingar honom att stanna och låta sig bli provocerad?

shadowfire
2006-04-30, 20:48
Våldsamma förhållanden suger. Spelar ingen roll vem som slår eller på annat sätt kränker. Det suger. Om man inte kan behandla varandra med respekt ska man inte vara tillsammans. Det är min övertygelse.
:thumbup:
Går man över gränsen och ger sig in på våld så är det dock något myyyyyycket fel, inte bara vad gäller respekt, utan det är spärrar som har släppt där. Det finns många förhållanden med alkoholmissbruk och gräl - utan våld - tack vare att det finns spärrar som gör att aggressionen inte blommar ut i slag. Konflikter finns alltid i alla förhållanden, trist bara att det inte löses i mer normala förhållanden och enbart med verbal kommunikation.

Dipshit
2006-04-30, 20:48
Är det någon som tvingar honom att stanna och låta sig bli provocerad?
kärlek? familj? säkerhet?

inget vi kan veta i fallet, men är ju inte helt omöjligt att föreställa sig..

shadowfire
2006-04-30, 20:49
Ja, men du kan ändå förstå att det är fullt möjligt att år av drickande och provocerande kan resultera i att gubben fått nog?

Och helt plötsligt är allt gubbens fel, och sonen ska trösta sin mamma och hjälpa henne med skillsmässopapprena... *rolleyes*

Bronkit: hoppas du förstår att vi talar om såna här händelser generellt.. kan inte vara för kul att läsa annars..
Fortfarande är det inget i detta som rättfärdigar ett knytnävsslag, eller vad som nu orsakat skadan. En riktig karl löser saken på andra sätt.

Yankeee
2006-04-30, 20:49
kärlek? familj? säkerhet?

inget vi kan veta i fallet, men är ju inte helt omöjligt att föreställa sig..

Oavsett vad det är som gör att han stannar så väljer han att stanna, och därmed accepterar han också förutsättningarna som råder i förhållandet.

Dipshit
2006-04-30, 20:54
Om du säger att det inte är obefogat är det samma som att det är befogat = rättvist och skäligt. Hur vet du det? Genom att bronkit sa att han vet hur hans mor blir när hon är berusad? Ta och kamma dig.
Och varför skulle hans far må sämre, och om så är fallet - tycker du inte han förtjänar att känna sig dålig? Han har just orsakat sin hustru en käke ur led.

Att så många kan uttala sig om hur ofta det har brukats våld i sagda äktenskap och varför det hände är inte bara märkligt utan också lite obehagligt.

Våldsamma förhållanden suger. Spelar ingen roll vem som slår eller på annat sätt kränker. Det suger. Om man inte kan behandla varandra med respekt ska man inte vara tillsammans. Det är min övertygelse.
OK.. du gillar att bända på vad man säger..

Och du tror tydligen att jag tror mig veta allt om bronkits familjesituation.. vilket jag aldrig sagt, och det är väl ganska uppenbart att vi talar om situationen genrellt.. annars hade det inte blivit mkt sagt..

Och ja, jag tycker också att man ska behandla varandra med respekt i ett förhållande.. Och då gäller det även kvinnan!
Ingen av oss som kan veta hur det var i just den här situationen, men jag säger att jag är trött på att "aldrig kvinnans fel"-mentaliteten

Yankeee
2006-04-30, 20:56
men jag säger att jag är trött på att "aldrig kvinnans fel"-mentaliteten

Det handlar inte om könet, utan att personer som är i överläge missbrukar sin makt, vilket oftast är mannen i situationer som denna. Det är samma sak som t.ex vuxen vs barn, 120 kg snubbe vs 60 kg snubbe osv.

Dipshit
2006-04-30, 20:56
Fortfarande är det inget i detta som rättfärdigar ett knytnävsslag, eller vad som nu orsakat skadan. En riktig karl löser saken på andra sätt.
där kom ännu ett inlägg med inställningen att män ska vara starka och ha full kontroll.. *rolleyes*

shadowfire
2006-04-30, 20:58
Det handlar inte om könet, utan att personer som är i överläge missbrukar sin makt, vilket oftast är mannen i situationer som denna. Det är samma sak som t.ex vuxen vs barn, 120 kg snubbe vs 60 kg snubbe osv.
:thumbup: Bra liknelse.
Det går att dra den liknelsen djupare också... som att när förtjänar ett barn att få stryk?

shadowfire
2006-04-30, 21:00
där kom ännu ett inlägg med inställningen att män ska vara starka och ha full kontroll.. *rolleyes*
Jag kan utveckla det: den som får slaget och då särskilt om det är inom familjen, torde ha andra alternativ att lösa situationen på än att slå tillbaka, oavsett alkoholintag, förhållandehistorik och allt annat dravel. Det finns andra lösningar.

Herkulez
2006-04-30, 21:00
där kom ännu ett inlägg med inställningen att män ska vara starka och ha full kontroll.. *rolleyes*
95% av gångerna en kille slåss mot en tjej så är han stark nog att kunna få henne i backen på andra sätt än att slå henne, typ brotta ner och hålla fast.

Dipshit
2006-04-30, 21:02
:thumbup: Bra liknelse.
Det går att dra den liknelsen djupare också... som att när förtjänar ett barn att få stryk?
mmm visst, och du förbättrar ju liknelsen något enormt..

ingen förtjänar stryk..

men bara för att det händer så skriver alla att det är gubbens fel och att de borde ta ut skillsmässa..

jag säger att det kan finnas andra anledningar och lösningar..

Dipshit
2006-04-30, 21:04
95% av gångerna en kille slåss mot en tjej så är han stark nog att kunna få henne i backen på andra sätt än att slå henne, typ brotta ner och hålla fast.
menade mest mentalt...

"en karl ska vara en karl" och bla bla...

mini
2006-04-30, 21:06
OK.. du gillar att bända på vad man säger..

Och du tror tydligen att jag tror mig veta allt om bronkits familjesituation.. vilket jag aldrig sagt, och det är väl ganska uppenbart att vi talar om situationen genrellt.. annars hade det inte blivit mkt sagt..

Vad menar du då med att något inte är obefogat? Dubbel negation (inte obefogat) ger en positiv betydelse (befogat). Jag kan inte göra annat än att läsa vad du skriver, jag bänder inte något.

Det var inte alls uppenbart att vi pratade generellt då du skrev "jag säger inte att hon förtjänade det, men enligt bronkit var det tydligen inte helt obefogat.." Det kändes ganska riktat just till denna situation.

Generellt - ingen ska stå ut med kränkningar och misshandel, men man har alltid ett eget ansvar för vilka situationer man accepterar.

shadowfire
2006-04-30, 21:07
mmm visst, och du förbättrar ju liknelsen något enormt..

ingen förtjänar stryk..

men bara för att det händer så skriver alla att det är gubbens fel och att de borde ta ut skillsmässa..

jag säger att det kan finnas andra anledningar och lösningar..
Exakt ingen förtjänar stryk, särskilt inte inom familjen - och ja, skilsmässa/gå skilda vägar är defenitivt ett alternativ om de inte får hjälp att lösa problemet med våldet.

Om karln nu har klippt till sin fru så är det hans fel, det måste han stå till svars för. Finns liksom ingen ursäkt för det som rättfärdigar smällen.

Trance
2006-04-30, 21:09
Sådana där undersökningar ger jag jackshit för med tanke på att så många kvinnor inte törs träda fram o berätta om vad som händer innanför "lykta dörrar"... de åker på stryk efter stryk och slätar över det med lögner för vänner/bekanta. De polisanmäler inte o deltar ännu mindre i undersökningar.

Sedan är det frågan om vilken grad av våld det är i statistiken du visade (referens?). En kvinnlig örfil på snuskgubben till man ser jag inte lika allvarlig som mannen som slänger sin fru in i ett element.

Nu är det fel tråd verkligen och jag skall inte rabbla mina gamla mantra och begära källor. Men jag jag anser att du borde kanske kolla upp dina och inte avfärda alla andra synsätt på partnervåld som felaktiga. Sedan är hela manliga riddaren som skyddar den väna jungfrun skabbigt.

Det kan ha varit så att han fick saker kastade efter sig, saker sönderslagna, slag på sig samt allmänt psykisk terror och det brast. Det kan också varit så att han hon bara sade emot honom och han slog henne. Man vet inte hur detta förhållandet är och hur deras relation är. Det viktigaste är ju att förstå det som mini säger, våldsamma relationer suger och det kan inte upprepas. Var det en engångsföretelse så kanske det går att lösa men är det ett mönster så känns det som separation är det enda rätta. Det viktigaste är ju att se till att det aldrig sker igen.

Dipshit
2006-04-30, 21:14
Vad menar du då med att något inte är obefogat? Dubbel negation (inte obefogat) ger en positiv betydelse (befogat). Jag kan inte göra annat än att läsa vad du skriver, jag bänder inte något.

Det var inte alls uppenbart att vi pratade generellt då du skrev "jag säger inte att hon förtjänade det, men enligt bronkit var det tydligen inte helt obefogat.." Det kändes ganska riktat just till denna situation.

Generellt - ingen ska stå ut med kränkningar och misshandel, men man har alltid ett eget ansvar för vilka situationer man accepterar.
Snälla..
"jag säger inte att hon förtjänade det, men enligt bronkit var det tydligen inte helt obefogat.."
Hur självklart är det inte när man spekularar i något på ett forum att man inte talar om de specifika personerna i fråga?

Och hur fan kan du få det till att jag tycker det var befogat!?
Jag säger att det enligt bronkit tydligen inte var helt obefogat..
Hur många gånger ska du behöva läsa den meningen?

RajtanTajtan
2006-04-30, 21:18
Dubbel negation (inte obefogat) ger en positiv betydelse (befogat).

Så då menar du att "inte otrevlig", är detsamma som trevlig?

Dipshit
2006-04-30, 21:19
Exakt ingen förtjänar stryk, särskilt inte inom familjen - och ja, skilsmässa/gå skilda vägar är defenitivt ett alternativ om de inte får hjälp att lösa problemet med våldet.

Om karln nu har klippt till sin fru så är det hans fel, det måste han stå till svars för. Finns liksom ingen ursäkt för det som rättfärdigar smällen.
klart skillsmässa är ett alternativ..

"om de inte får hjälp att lösa problemet med våldet."

visst är det ett problem.. det jag säger är att det behöver inte vara deras största problem..

Herkulez
2006-04-30, 21:44
menade mest mentalt...

"en karl ska vara en karl" och bla bla...
aa ok

Metal_boy_
2006-04-30, 21:59
Kanske är din pappa som borde lämna din mamma om hon super mycket?

Bronkitkorv
2006-05-01, 07:26
Det kan ha varit så att han fick saker kastade efter sig, saker sönderslagna, slag på sig samt allmänt psykisk terror och det brast.
Så var det det är jag ganska säker på och i normala fall så skulle farsan flytt fältet och cyklat hem till syrran och hennes familj. Våld är ändå alltid fel och dom borde skilt sej för länge sedan. Nu tänker jag se till att dom får hjälp på nåt sätt sen hur morsan gör med polisen och det, det får hon avgöra, jag tror inte att nåt blir bättre av att farsan får en massa böter och annat skit. Jag ska prata med mina syskon och se vad dom säger.

Pingu
2006-05-01, 08:05
Så var det det är jag ganska säker på och i normala fall så skulle farsan flytt fältet och cyklat hem till syrran och hennes familj. Våld är ändå alltid fel och dom borde skilt sej för länge sedan. Nu tänker jag se till att dom får hjälp på nåt sätt sen hur morsan gör med polisen och det, det får hon avgöra, jag tror inte att nåt blir bättre av att farsan får en massa böter och annat skit. Jag ska prata med mina syskon och se vad dom säger.

Lider med dig

-=(WatchTower)=-
2006-05-01, 10:28
Ja det har hänt tidigare att dom varit osams fast aldrig att han har slagit henne. Dom behöver hjälp på flera sätt om en säger så.

Ta och spöa upp farsan din så att får smaka på sin egna medicin.

Ryska_raketen
2006-05-01, 10:34
Ta och spöa upp farsan din så att får smaka på sin egna medicin.


Och det löser allt?

Pingu
2006-05-01, 10:34
Ta och spöa upp farsan din så att får smaka på sin egna medicin.

Läs allt han skrev

shadowfire
2006-05-01, 10:41
Så var det det är jag ganska säker på och i normala fall så skulle farsan flytt fältet och cyklat hem till syrran och hennes familj. Våld är ändå alltid fel och dom borde skilt sej för länge sedan. Nu tänker jag se till att dom får hjälp på nåt sätt sen hur morsan gör med polisen och det, det får hon avgöra, jag tror inte att nåt blir bättre av att farsan får en massa böter och annat skit. Jag ska prata med mina syskon och se vad dom säger.
Bra, sätt foten i backen o gör vad du kan för att sätta stopp för det en gång för alla. Tummen upp för att du tar med syskonen också så du slipper vara själv. Good luck man... :thumbup:

sunkan
2006-05-01, 10:42
Ta och spöa upp farsan din så att får smaka på sin egna medicin.

*screwy*

Tricklev
2006-05-01, 10:44
Har väll inget konkrett att lägga till, men vill ändå säga.

Lycka till med detta nu, kan inte vara enkelt.

-=(WatchTower)=-
2006-05-01, 10:49
Och det löser allt?

Nej, men det ger "farsan" en tankeställare. Om dem nu ska ha fylleslagsmål igen så får du se till att din farsa riktar våldet mot benen på din morsan om hon bråkar och slåss. Man behöver ju inte ladda högern och sopa till kärringen mitt i planeten ifall det blir bråk.

Att blanda in myndigheter amatörpsykologer osv är bara meningslöst.

Herregud det var ju valborg! Lite sprit, fylla och slagsmål hör till!

Bronkitkorv
2006-05-01, 11:15
Nej, men det ger "farsan" en tankeställare. Om dem nu ska ha fylleslagsmål igen så får du se till att din farsa riktar våldet mot benen på din morsan om hon bråkar och slåss. Man behöver ju inte ladda högern och sopa till kärringen mitt i planeten ifall det blir bråk.

Att blanda in myndigheter amatörpsykologer osv är bara meningslöst.

Herregud det var ju valborg! Lite sprit, fylla och slagsmål hör till!
Våld löser våld menar du *screwy*

Läs gärna hela tråden innan du uttalar dej..

Bronkitkorv
2006-05-01, 11:19
Inga käftsmällar utdelades av farsan. Allt han gjorde var att värja sej för morsan som hade blivit skogstokig för att han inte ville älta gammal skåpmat. Nu har jag varit där och pratat med dom och när jag åkte så var båda lite gladare. Skönt det, men hur dom skall lösa sina problem kom vi inte riktigt fram till. Morsan är deprimerad och farsan känner det som om hon tjatar hål i huvet på han. jaja det löser sej väl, jag ska tvinga dom till en familjeterapeft.

sunkan
2006-05-01, 11:21
Herregud det var ju valborg! Lite sprit, fylla och slagsmål hör till!

serriöst det där var fan det dummaste jag hört. Att det ska vara en ursäkt att slå ner sin fru bara för att det är valborg *grr*

Tolkia
2006-05-01, 12:18
Nej, men det ger "farsan" en tankeställare. Om dem nu ska ha fylleslagsmål igen så får du se till att din farsa riktar våldet mot benen på din morsan om hon bråkar och slåss. Man behöver ju inte ladda högern och sopa till kärringen mitt i planeten ifall det blir bråk.

Att blanda in myndigheter amatörpsykologer osv är bara meningslöst.

Herregud det var ju valborg! Lite sprit, fylla och slagsmål hör till!
Idiot. Du borde ta mig fan sitta i ett Watched Tower till du växer upp.

Bronkitkorv: Låter som en bra idé att blanda in familjeterapeut, psykolog eller liknande; ni kanske inte hittar rätt på en gång, men har ni kontakt med fackfolk kan de förmodligen hjälpa er vidare. Stå på er och låt er inte avfärdas, för ni behöver verkligen hjälp (ibland verkar det som om de inte fattar att man behöver det om man fortfarande står och går och låter någorlunda adekvat). Lycka till nu.

Allan
2006-05-01, 12:28
Först funderade jag på om jag skulle radera WatchMorons kommentar men jag låter den stå kvar som ett exempel på ett riktigt, riktigt korkat inlägg.


allan

Allan
2006-05-01, 12:30
Tyvärr är det säkert så att dina päron borde ha gjort något av sina liv för länge sen, men sitter kvar i nån sorts materiell trygghet, och ett slags uppgivenhet om att "det är så här det ska vara..." Och det är det inte. ALLA människor förtjänar att ha det bra - de skulle garanterat ha det bättre om de delade på sig ett tag.

allan