handdator

Visa fullständig version : Undvika kalaskulan?


Slartibartfast
2006-04-30, 18:01
Alla män i min familj har en rejäl kalaskula. Min farsa är lite och mager, men har en ordentligt tilltagen mage. Hur undiker man att få en sån?

Jag tycker att min mage har börjat visa tendenser till pösighet. jag har förstått att det har nåt att göra med insulinkänsligheten. Som jag äter nu så får jag rejäla insulintoppar. Mitt mellanmål består t.ex. av mjölk, vassle, kasein och en brödbit. Kan dylik kost göra att man utvecklar kalaskula?

apa_ola
2006-04-30, 18:03
Alla män i min familj har en rejäl kalaskula. Min farsa är lite och mager, men har en ordentligt tilltagen mage. Hur undiker man att få en sån?

Jag tycker att min mage har börjat visa tendenser till pösighet. jag har förstått att det har nåt att göra med insulinkänsligheten. Som jag äter nu så får jag rejäla insulintoppar. Mitt mellanmål består t.ex. av mjölk, vassle, kasein och en brödbit. Kan dylik kost göra att man utvecklar kalaskula?

Hur påverkar det där tror du? Förlåt om jag hijacka tråden

Slartibartfast
2006-04-30, 18:34
Hur påverkar det där tror du? Förlåt om jag hijacka tråden

Har för mig att Grub nångång sade att bukfetma är ett symptom på dålig insulinkänslighet.

King Grub
2006-04-30, 18:47
Insulinresistens är en faktor när det gället utvecklandet av bukfetma, och insulinresistens motverkar man genom en bra kost, en kost som inte innebär stora fluktuationer vad gäller insulinpåverkan, kombinerat med träning, konditionsträning, och en sund livsstil i allmänhet.

http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/full/52/10/2490

Scratch89
2006-04-30, 18:53
Insulinresistens är en faktor när det gället utvecklandet av bukfetma, och insulinresistens motverkar man genom en bra kost, en kost som inte innebär stora fluktuationer vad gäller insulinpåverkan, kombinerat med träning, konditionsträning, och en sund livsstil i allmänhet.

http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/full/52/10/2490
SÅ om man bättrar på sin kost och sin konditionsträning, kommer fettet att då förflytta sig från magen och till andra ställen?
Är det inte gener som styr att det ska sätta sig på magen?

Pellefant
2006-04-30, 18:58
SÅ om man bättrar på sin kost och sin konditionsträning, kommer fettet att då förflytta sig från magen och till andra ställen?
Är det inte gener som styr att det ska sätta sig på magen?

Tror snarare att fettet inte sätter sig någonstans då. (därav inte heller magen)

Trance
2006-04-30, 19:10
Det är inte bara genetiskt utan hormonnivåer bestämmer vart det sätter sig också, tyvärr. Äter man kortison så är en av biverkningarna bukfetma, vet ej om det är på grund av kortisonet eller ökad insulinproduktion som också verkar ske när man tar kortison.

Slartibartfast
2006-04-30, 19:12
Insulinresistens är en faktor när det gället utvecklandet av bukfetma, och insulinresistens motverkar man genom en bra kost, en kost som inte innebär stora fluktuationer vad gäller insulinpåverkan, kombinerat med träning, konditionsträning, och en sund livsstil i allmänhet.

http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/full/52/10/2490

Kan mina drinkmellanmål klassas som "inte bra" med tanke på, som du säger "stora fluktuationer vad gäller insulinpåverkan"? Eller handlar det om väldigt dåliga matvanor?

Pellefant
2006-04-30, 19:12
Det är inte bara genetiskt utan hormonnivåer bestämmer vart det sätter sig också, tyvärr. Äter man kortison så är en av biverkningarna bukfetma.

Vet en tjej som gick upp något helt enormt(30-40 kg gissar jag på) då hon åt kortison mot sin astma. :(

Nu har hon gått ner det mesta.

Trance
2006-04-30, 19:17
Vet en tjej som gick upp något helt enormt(30-40 kg gissar jag på) då hon åt kortison mot sin astma. :(

Nu har hon gått ner det mesta.

Man får extrem hunger av kortison så det är väldigt lätt att lägga på sig. Jag är ju smal så när jag äter det så spelar det inte så stor roll. Men kan verkligen förstå att det är jobbigt för folk som redan har lätt att lägga på sig.

Man binder en hel del vatten också, därför kan man få ett vackert runt ansikte. :)

Snakeyes
2006-04-30, 19:38
Dysregulation of the autonomic nervous system can be a link between visceral adiposity and insulin resistance.

Lindmark S, Lonn L, Wiklund U, Tufvesson M, Olsson T, Eriksson JW.

Department of Medicine, Umea University Hospital, S-901 85 Umea, Sweden. stina.lindmark@medicin.umu.se

OBJECTIVE: To evaluate the interplay among abdominal adipose tissue distribution, the cortisol axis, the autonomic nervous system, and insulin resistance. RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: Two age-, sex-, and BMI-matched groups were studied. Fifteen subjects were first-degree relatives of patients with type 2 diabetes (R), and 15 had no family history of diabetes (controls, C). A hyperinsulinemic euglycemic clamp, cortisol measurements, and analysis of heart rate variability (HRV) were performed. Computed tomography was performed in a subgroup (n = 9 + 9) to determine abdominal adipose tissue distribution. RESULTS: R tended to be less insulin-sensitive than C (M value 9.2 +/- 1.0 vs 10.3 +/- 0.7 mg/kg per minute, not significant). Stimulation with tetracosactin or corticotropin releasing hormone yielded lower peak serum cortisol levels in R (p = 0.03 and p = 0.06, respectively). The amount of visceral abdominal fat (VAT) tended to be greater in R. In all subjects, VAT was negatively correlated to insulin sensitivity (r = -0.93, p < 0.001). There was a positive association between VAT and resting heart rate (r = 0.70, p = 0.003) and sympathetic/parasympathetic ratio in HRV assessment after tilt (r = 0.53, p = 0.03). Subcutaneous abdominal tissue was not associated with insulin sensitivity or any of the hormonal or HRV assessments. DISCUSSION: Subjects genetically predisposed for type 2 diabetes had a tendency toward a larger amount of VAT and to lower insulin sensitivity compared with control subjects. The amount of visceral fat was strongly associated with insulin resistance and signs of a high ratio of sympathetic vs. parasympathetic reactivity. A large amount of visceral fat may act in concert with sympathetic/parasympathetic imbalance to promote the development of insulin resistance, and this may be partly independent of genetic background.
PMID: 15897481 [PubMed - indexed for MEDLINE]

--------------------------------------------------------------------------------

King Grub
2006-04-30, 20:01
Kan mina drinkmellanmål klassas som "inte bra" med tanke på, som du säger "stora fluktuationer vad gäller insulinpåverkan"? Eller handlar det om väldigt dåliga matvanor?

Att undvika t ex mjölk innebär en minskad risk för insulinresistens.

To examine the association of milk consumption with insulin resistance and the metabolic syndrome. The association was examined in 4024 British women aged 60-79 who were randomly selected from primary care centres in 23 towns. Women who never drank milk had lower homeostasis model assessment insulin resistance (HOMA) scores, triglyceride concentrations and body mass indices, and higher high-density lipoprotein (HDL)-cholesterol concentrations, than those who drank milk. The age-adjusted odds ratio for the metabolic syndrome comparing non-milk drinkers with drinkers was 0.55 (0.33, 0.94), which did not attenuate with adjustment for potential confounders. Diabetes was less common in non-milk drinkers. Individuals who do not drink milk may be protected against insulin resistance and the metabolic syndrome.

Diabet Med. 2005 Jun;22(6):808-11.

Ikon
2006-04-30, 20:58
Jag läste på någon mysko hälsosajt som förespråkade tarmrensningar att obducenter i USA hittat fruktansvärt mycket "skit" i tarmarna hos folk med stora kulor på magen.

Slartibartfast
2006-05-01, 07:39
Vad är metabolic syndrome?

King Grub
2006-05-01, 08:00
Det metabola syndromet; dyslipidemi, insulinresistens, övervikt, diabetes typ II, högt blodtryck. Dessa tillstånd hänger ofta ihop och kallas med ett gemensamt namn det metabola syndromet. Kännetecknas ofta av kalaskula, fettinlagring i bukhålan.

Fagen
2006-05-01, 10:57
Det metabola syndromet; dyslipidemi, insulinresistens, övervikt, diabetes typ II, högt blodtryck. Dessa tillstånd hänger ofta ihop och kallas med ett gemensamt namn det metabola syndromet. Kännetecknas ofta av kalaskula, fettinlagring i bukhålan.

Två frågor.

1. Vad är det för skillnad på insulinresistens och diabetes typ II?

2. Om Slarti skulle ta en msk olja till sina "drinkmellanmål", skulle det innebära att insulinpåslaget minskade?

hasse36
2006-05-01, 11:19
Det metabola syndromet; dyslipidemi, insulinresistens, övervikt, diabetes typ II, högt blodtryck. Dessa tillstånd hänger ofta ihop och kallas med ett gemensamt namn det metabola syndromet. Kännetecknas ofta av kalaskula, fettinlagring i bukhålan.Vad är orsak och vad är verkan? Kalaskulan är nog ett tecken på att det inte står rätt till.

Slarti kan väl undvika kalaskula genom att hålla diet? Han måste ju trots allt ligga på energiöverskott för att lägga på sig fett.

King Grub
2006-05-01, 11:27
Två frågor.

1. Vad är det för skillnad på insulinresistens och diabetes typ II?

2. Om Slarti skulle ta en msk olja till sina "drinkmellanmål", skulle det innebära att insulinpåslaget minskade?

1. Insulinresistens är ett förstadie till diabetes typ II. Insulin produceras, men personen är resistent mot det. Till en början kan bukspottkörteln överproducera insulin och därigenom "besegra" insulinresistensen, men till slut kan inte resistensen kompenseras genom större och större insulinproduktion, och då ökar blodsockernivåerna och man har diabetes.

2. Nej.

King Grub
2006-05-01, 11:28
Vad är orsak och vad är verkan? Kalaskulan är nog ett tecken på att det inte står rätt till.

Slarti kan väl undvika kalaskula genom att hålla diet? Han måste ju trots allt ligga på energiöverskott för att lägga på sig fett.

Insulinresistens kan drabba även icke överviktiga individer, genom dåligt sammansatt kost, för lite rörelse och genetik.

Fagen
2006-05-01, 11:28
1. Insulinresistens är ett förstadie till diabetes typ II. Insulin produceras, men personen är resistent mot det. Till en början kan bukspottkörteln överproducera insulin och därigenom "besegra" insulinresistensen, men till slut kan inte resistensen kompenseras genom större och större insulinproduktion, och då ökar blodsockernivåerna och man har diabetes.

2. Nej.


Danke.

Fagen
2006-05-01, 11:41
2. Nej.

Men jag trode att fett påverkade kolhydratintagets GI, är det inte så? Eller är det helt enkelt så att en matsked olja är för lite fett för att påverka Slartis insulinbomb? Eller är det t o m så att insulinpåslaget i Slartis fall kommer sig av den stora mängden proteiner, och att fettet därför inte har någon påverkan?

Slartibartfast
2006-05-01, 11:55
Men jag trode att fett påverkade kolhydratintagets GI, är det inte så? Eller är det helt enkelt så att en matsked olja är för lite fett för att påverka Slartis insulinbomb? Eller är det t o m så att insulinpåslaget i Slartis fall kommer sig av den stora mängden proteiner, och att fettet därför inte har någon påverkan?

GI och II är olika saker. Det är väl förklaringen. GI minskar med fett, men inte II?

Fagen
2006-05-01, 12:02
GI och II är olika saker. Det är väl förklaringen. GI minskar med fett, men inte II?

Alltså det senare antagandet i mitt inlägg? Isf, går det att påverka II (utan att minska proteinintaget)?

King Grub
2006-05-01, 12:05
Du kan inte lägga till energi till en måltid och göra den mindre insulinfrisättande.

Fagen
2006-05-01, 12:19
Du kan inte lägga till energi till en måltid och göra den mindre insulinfrisättande.


Även om måltiden inte innehåller protein? Skriver du inte i din deffguide att fett påverkar GI, så att GI sänks? Men det kanske inte är avgörande då, som du skriver, den totala energimängden ökar?

King Grub
2006-05-01, 12:25
Insulinfrisättningen är direkt relaterad till energimängden.

Fagen
2006-05-01, 12:29
Insulinfrisättningen är direkt relaterad till energimängden.

Tackar.

Max
2006-05-01, 17:00
Det metabola syndromet; dyslipidemi, insulinresistens, övervikt, diabetes typ II, högt blodtryck. Dessa tillstånd hänger ofta ihop och kallas med ett gemensamt namn det metabola syndromet. Kännetecknas ofta av kalaskula, fettinlagring i bukhålan.
Vad är dyslipidemi?

King Grub
2006-05-01, 17:34
Lipidrubbningar.

Max
2006-05-01, 17:45
Lipid = fett, men rubbningar, hur, var, är det farligt, hur märks det osv? Jag blev inte mycket klokare. Tack för svaret dock :)

King Grub
2006-05-01, 17:53
Förhöjt LDL-kolesterol, lågt HDL-kolesterol och hypertriglyceridemi då. :)

Fagen
2006-05-01, 20:55
Insulinfrisättningen är direkt relaterad till energimängden.

Ger 100g av ett livsmedel med GI på 50 samma insulinpåslag som 50g av ett livsmedel med GI 100?

King Grub
2006-05-01, 20:59
GI är inte direkt korrelerat med II. I en blandad måltid är GI inte alls korrelerat med insulinsvaret. GI är ett mått på blodsockersvaret.

Fagen
2006-05-01, 21:03
GI är inte direkt korrelerat med II. I en blandad måltid är GI inte alls korrelerat med insulinsvaret. GI är ett mått på blodsockersvaret.

Nu hänger jag inte med. Blandad måltid var det väl inte frågan om? Om man byter ut GI mot II i frågan, går det att ge ett svar då?

King Grub
2006-05-01, 21:10
Blandad måltid är det väl alltid frågan om? Vem äter måltider bestående av ett livsmedel? Det är en av dom stora anledningarna till att GI saknar praktisk betydelse.

There was no association between GI and II. In conclusion, the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI and furthermore that carbohydrates do not play the most important role for GI in mixed breakfast meals. Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone. Furthermore, GI was not correlated with II.

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

Samma sak med II. Du kan inte avgöra en blandad, vanlig måltids II genom att titta på II:t på dom individuella livsmedlen som utgör måltiden. II:t på ett enstaka testat livsmedel, om man äter det helt isolerat utan påverkan av andra energigivare, är direkt energimängdsrelaterat i förhållande till annan energimängd från samma livsmedel, under samma förhållanden.

Fagen
2006-05-01, 21:20
Blandad måltid är det väl alltid frågan om? Vem äter måltider bestående av ett livsmedel? Det är en av dom stora anledningarna till att GI saknar praktisk betydelse.



Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

Samma sak med II. Du kan inte avgöra en blandad, vanlig måltids II genom att titta på II:t på dom individuella livsmedlen som utgör måltiden. II:t på ett enstaka testat livsmedel, om man äter det helt isolerat utan påverkan av andra energigivare, är direkt energimängdsrelaterat i förhållande till annan energimängd från samma livsmedel, under samma förhållanden.


Tack.

Max
2006-05-02, 21:35
Förhöjt LDL-kolesterol, lågt HDL-kolesterol och hypertriglyceridemi då. :)
Det där förstår jag :thumbup:

TrasMannen
2006-05-03, 07:29
Är det svårare att bli av med bukfetma än "vanlig fetma"?
Är det vanlig diet/motion som gäller om man vill bli av med det?

King Grub
2006-05-03, 07:38
Är det svårare att bli av med bukfetma än "vanlig fetma"?
Är det vanlig diet/motion som gäller om man vill bli av med det?

Ja, det är det, och det är själva det metabola tillståndet som behöver fixas.

TrasMannen
2006-05-03, 07:57
Ja, det är det, och det är själva det metabola tillståndet som behöver fixas.

så viktminskning i samband med motion, med regelbunda och näringsrika måltider är ett bra recept?

Akilles
2006-05-04, 12:20
Det metabola syndromet; dyslipidemi, insulinresistens, övervikt, diabetes typ II, högt blodtryck. Dessa tillstånd hänger ofta ihop och kallas med ett gemensamt namn det metabola syndromet. Kännetecknas ofta av kalaskula, fettinlagring i bukhålan.

Vad är det som avgör om fettinlagring ska ske i bukhålan, som du skriver, respektive i underhuden på magen? Äldre män med övervikt kan ofta vara ganska tunna överlag, och ha en hård "kalaskula" ovanför bältet. Yngre män med övervikt brukar vara mjukare och sladdrigare på magen, ingen riktig kula liksom utan fetma över hela överkroppen, och den som sitter på magen är lösare och sladdrigare än gubbarnas. Beror denna skillnad på att de äldre har samlat fett inne i bukhålan, medan de yngre har samlat det i underhuden, pga metabola syndromet? I så fall; varför drabbas äldre lättare av metabola syndromet?

King Grub
2006-05-04, 12:58
Dom stora faktorerna är gener, kön, insulinresistens, stillasittande livsstil, dålig kosthållning och stress.

Manliga könshormoner har en stor roll; androgener ökar risken för visceral fetma (kulmage).

Insulinresistens ökar ju äldre befolkningsgrupp man studerar; minskad muskelmassa, ökad mängd kroppsfett, och mindre effektiv insulinsignalering med åldern. En stor del av dessa faktorer går att påverka genom kost och aktivitet.

Bra, relativt lättfattlig artikel:

http://www8.utsouthwestern.edu/utsw/cda/dept27717/files/148948.html

boinnk
2006-05-04, 15:03
Att undvika t ex mjölk innebär en minskad risk för insulinresistens.

Hur är det med kvarg/cottage cheese och liknande, är de lika insulinfrisättande som mjölk (lika illa ur den synpunkten)?

Insulinfrisättningen är direkt relaterad till energimängden.

Fast/flytande föda har ingen speciell betydelse för II?
Vilket ämne i mjölk(produkter) är det som påverkar II mest, undrar över mitt vassleprotein som jag stuvar in i gröten på morgonen?

apa_ola
2006-05-04, 15:07
Hur är det med kvarg/cottage cheese och liknande, är de lika insulinfrisättande som mjölk (lika illa ur den synpunkten)?



Fast/flytande föda har ingen speciell betydelse för II?
Vilket ämne i mjölk(produkter) är det som påverkar II mest, undrar över mitt vassleprotein som jag stuvar in i gröten på morgonen?

vaslle ger lika stor insulinfrisättning som från motsvarande mängd druvsocker...

Vad gäller mjölken tror jag det är vasslen plus mjölksockret (där hälften är druvsocker(?)), alltså inte fettet i första hand...

King Grub
2006-05-04, 15:07
1. Hur är det med kvarg/cottage cheese och liknande, är de lika insulinfrisättande som mjölk (lika illa ur den synpunkten)?



2.Fast/flytande föda har ingen speciell betydelse för II?

3. Vilket ämne i mjölk(produkter) är det som påverkar II mest, undrar över mitt vassleprotein som jag stuvar in i gröten på morgonen?

1. Nästan. Det är mjölkproteinet som är faktorn.

2. Jo. Flytande ger oftast större insulinfrisättning.

3. Det är just vassleproteinet som är den stora insulinfrisättande fraktionen i mjölk. Kasein ger också insulinfrisättning, men vassle ger störst av alla proteiner.

Det skall dock påpekas att vassle förbättrar insulinkänsligheten i jämförelse med t ex rött kött.

boinnk
2006-05-04, 15:17
Tackar Kung Grub! :bow:


Det skall dock påpekas att vassle förbättrar insulinkänsligheten i jämförelse med t ex rött kött.

Det låter ju intressant, trodde att allt som höjde II mycket var negativt i det långa loppet. Du har inte lust att utveckla lite?

King Grub
2006-05-04, 15:27
Exakta mekanismer bakom är oklara. T3, T4, aminosyresammansättning (leucinratio), adrenokortikotropiska hormoner.

Liknande med kaffe: sänker insulinkänsligheten akut, men skyddar mot insulinresistens på sikt.

Newi
2006-07-28, 23:33
Tänkte att jag skulle ta och bumpa upp den här tråden igen med en liten fråga som jag har...

När jag inte har ätit på länge och är nyskiten och utpissad så har jag en väldigt smal midja, men så fort jag ätit (räcker med kanske bara 1 eller 2 mål mat) så putar magen ut ganska ordentligt. Eftersom jag är relativt smal så syns det ganska bra, och det är ju inte så roligt.

Är detta bukfett, eller har jag bara en stor magsäck? Eller har jag kanske för svaga magmuskler som inte orkar hålla in magen?

Maggie
2006-07-29, 00:47
Fråga Krampus, han har en del användbara husmors tips.

Absinteh
2006-07-29, 09:18
något spec man ska äta för att motverka detta fenomen?
Något spec man ska undvika?

King Grub
2006-07-29, 09:19
Inaktivitet, dålig kost, överätning, rökning.

Absinteh
2006-07-29, 09:21
Vad är dåligt?
En byggarkost behöver ju inte vara bra.
Har tex inga pengar nu och jag har inte käkat sallad på ca en vecka.
Gainer efter passen må ju vara dålig kost det också kanske?

King Grub
2006-07-29, 09:23
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10876

King Grub
2006-07-29, 09:26
En kroppsbyggares livsstil överhuvudtaget är negativ för hälsopåverkan på sikt, med regelbundet överätande och försök att maximera androgena hormoner.

Tolkia
2006-07-29, 09:33
Tänkte att jag skulle ta och bumpa upp den här tråden igen med en liten fråga som jag har...

När jag inte har ätit på länge och är nyskiten och utpissad så har jag en väldigt smal midja, men så fort jag ätit (räcker med kanske bara 1 eller 2 mål mat) så putar magen ut ganska ordentligt. Eftersom jag är relativt smal så syns det ganska bra, och det är ju inte så roligt.

Är detta bukfett, eller har jag bara en stor magsäck? Eller har jag kanske för svaga magmuskler som inte orkar hålla in magen?
Om du har en smal midja när magen är tom torde det vara maten i magsäck och tarmar som fyller ut den när du har käkat (SÅ snabbt går det inte att man utvecklar bukfetma mellan målen). De absolut flesta är lite "fetare" om magen när de går och lägger sig än när de stiger upp, förutsatt att de ätit under dagen.

Absinteh
2006-07-29, 09:37
Ska man akta sig för saker med högt II och inte högt GI?
Går dem nästan inte alltid hand i hand?

Newi
2006-07-29, 10:11
Om du har en smal midja när magen är tom torde det vara maten i magsäck och tarmar som fyller ut den när du har käkat (SÅ snabbt går det inte att man utvecklar bukfetma mellan målen). De absolut flesta är lite "fetare" om magen när de går och lägger sig än när de stiger upp, förutsatt att de ätit under dagen.

Och hur i hela fridens dar gör man något åt detta problem då? Ser ju för bövelen som om jag är gravid i 5:e månaden ibland när jag ätit mycket. Går det inte att göra något åt detta, förutom att typ spänna in magen eller kanske gå upp i vikt på resten av kroppen så att det syns mindre? Eller ska man helt enkelt hoppas på att det blir bättre när jag slutar med bulken?

Tolkia
2006-07-29, 10:15
Och hur i hela fridens dar gör man något åt detta problem då? Ser ju för bövelen som om jag är gravid i 5:e månaden ibland när jag ätit mycket. Går det inte att göra något åt detta, förutom att typ spänna in magen eller kanske gå upp i vikt på resten av kroppen så att det syns mindre? Eller ska man helt enkelt hoppas på att det blir bättre när jag slutar med bulken?
Hur mycket magen står ut av att mangsäcken är full beror ju på hur mycket som ligger utan på den - och på hur mycket du stoppar i den. En undernärd person kommer att se "gravid" ut redan efter ett realitivt litet mål, för en överviktig person (t.ex. med kalaskula) krävs det mer. Vad skulle man göra annat än vänta tills magsäcken tömt sig (allas magar står ju de facto ut när de är fulla; så det är väl bara att gilla läget). En annan sak är ju att det är bättre att äta fler gånger och mindre än färre gånger och mer varje gång; att tokvräka i sig är inte bra för något (utom möjligen för alla de saker som Grub räknat upp, och som man inte vill ha).

Kotten
2006-07-29, 18:07
Så kvarg är alltså inget bra att äta under en diet ?, jag hade tänkt dra i mig ett paket varje kväll innan jag lägger mig. Om det nu är så att jag har folk med bukfetma i familjen ska jag då försöka äta något annat innan jag lägger mig ? .Är inte Vassle protein från mjölk eller är jag ute och cyklar nu?, hur är det med de?, påverkar det oxå negativit

TylerDurden84
2006-07-29, 20:00
Man blir ju rädd för att äta någon form av proteintyp när det skrivs om insulinhöjningar och resistens på både vassle, kasein och kött. Snart är det väl bara EAA i kapslar som gäller!?

King Grub
2006-07-29, 20:10
Det är då konstigt att allt skall övertolkas med faktor 10 och samma konstiga resonemang dyker upp gång på gång på gång, trots att det gång på gång på gång förklaras att det inte är en enskild del i kosten som påverkar och att det är helheten som är viktig. Hysteri för allting. Följ normala kostrekommendationer och ät en varierat kost. Problemen och grubblerierna lösta.

Kotten
2006-07-29, 20:24
jag brukar dra i mig 3 vassle drinkar varje dag på 30g st + 1 paket kvarg, är det för mycket ?. Mjölk dricker jag inte