handdator

Visa fullständig version : Stela marklyft


kostkrig
2006-04-30, 15:58
Alltså, jag såg en kille häromdagen på mitt gym göra stela marklyft på ~90kg. Han skrek och tog i för kung och fosterland kändes det som. Jag brukar själv göra stela marklyft på 90 kg och tycker inte alls det är jobbigt. (Ska tilläggas att han var stor medan jag är ganska så smal).

Hur fasen gör man egentligen stela marklyft? Jag tror jag gör rätt genoom att bara ha läst hur man ska utföra det men det känns som att något måste vara fel om en stor klump inte tar mer än jag. Är kanske 90kg dåligt ur hans synvinkel? Jag har bara gjort stela marklyft 2-3ggr i mitt liv.

Yes
2006-04-30, 16:32
Han kanske körde striktare/saktare än dig?
Han kanske var lite tjock och såg ut att ha mer muskler än han egentligen hade?
Han kanske var trött från tidigare övningar eller set?
Han kanske hade sämre teknik än dig?
Han kanske hade sämre genetiska förutsättningar för just marklyft?
Han kanske bara låtsades tycka det var jobbigt?

Alltså, ganska svårt att säga vad det hela beror på - finns rätt många alternativ.

sunkan
2006-04-30, 16:34
tror det är en sån här kolla hur stark jag är tråd :D

Bengan
2006-05-01, 02:33
tror det är en sån här kolla hur stark jag är tråd :D
HAHAHAHA ovanligt... men det är rätt kul att skryta om hur mycket man tar. :thumbup:

Sony
2006-05-01, 09:28
Hur många "se-vad-stark-jag-är"-trådar handlar om hur mycket man tar i stela marklyft då? Känns som att dessa trådar brukar handla om andra övningar..

YES har redan gett ett utmärkt svar, en eller flera av dessa är förmodligen huvudanledningen. Något jag tycker gör stor skillnade på effekten (åtminstone träningsvärken) av just den här övningen är hur raka ben man har. Du ska givetvis inte översträcka benen men i princip raka ben jämfört med lite böjda ger iallafall mig stor skillnad i hur bra övningen tar. Och då även hur mycket vikt jag kan använda.

hahavaffan
2006-05-01, 09:31
Jag får lite konstiga blickar ibland på gymmet... jag kör just nu med jävligt låga vikter, jävligt många repetitioner. Funkar utmärkt för muskeltillväxt, men det ser mesigt ut.