handdator

Visa fullständig version : Varierande träning & Sökfunktionen


Kappa
2006-04-30, 15:55
Börjat köra lite varierande träning. Typ tungt ett tag och sen lätt ett tag. Jag kommer bara inte riktigt ihåg tidsperioderna. Tror det var 2-3v lätt, och 4-8v tungt, men det kunde lika gärna varit 8-12v tungt. Nån skrev en bra redogörelse här på kolo om det (tror det var Allan) men den är ju stört omöjlig att hitta utan sökfunktionen.

Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde ge mig en länk till skriften eller skrifterna.

När och kommer sökfunktionen tillbaka? Kolo är utan tvekan i alla fall i mina ögon mycket sämre utan den. Saknar den *cry*

Tack på förhand för alla svar

Kappa
2006-04-30, 15:59
*asg* Kom på "Best of" delen. Så vimsig kan man vara ibland. Hittade det jag sökte rätt snabbt :em:.

Men frågan om sökfunktionen står kvar, kommer den tillbaka?

Clyde
2006-04-30, 17:14
Börjat köra lite varierande träning. Typ tungt ett tag och sen lätt ett tag. Jag kommer bara inte riktigt ihåg tidsperioderna. Tror det var 2-3v lätt, och 4-8v tungt, men det kunde lika gärna varit 8-12v tungt.


Detta är den omoderna periodiseringen då man kör tungt en period för att sedan bli tvungen att köra lättare än period för att inte bränna ut sig. Med modern periodisering så varierar man från lätt träning till tung träning pass till pass eller 2 pass lätt och 2 pass tungt på rullande, året om. Denna periodisering är betydligt bättre för att hålla nervsystemet fräsht och tillåter dig att träna tungt (varvad med lätt) året om istället för endast periodvis. Med den moderna periodiseringen blir det alltså lättare för dig att kunna träna kontinuerligt utan uppehåll - och utan risken att bränna ut nervsystemet.

För att ta ett exempel, tränar du tex efter ett 2-1-2 system kör du alltså.

1:Lätt explosiv träning
2:Tung träning
3:Vila
4:Tung träning
5:Lätt Explosiv träning
6:Vila
7:Vila

Osv.

Kappa
2006-05-01, 08:43
ok, tack för tipset, ska titta närmare på det.

z_bumbi
2006-05-01, 09:37
Detta är den omoderna periodiseringen då man kör tungt en period för att sedan bli tvungen att köra lättare än period för att inte bränna ut sig.

Omodern?

stahlberg
2006-05-01, 16:56
Jag (som sysslat med styrketräning i 30 år) har tack och lov ålderns rätt att vara gammalmodig.

Att varva tyngre och lättare (ofta explosiva) pass med varandra kallar jag inte periodisering. Att man tränar så tycker jag inte alls utesluter periodisering.

adis
2006-05-01, 17:21
Jag (som sysslat med styrketräning i 30 år) har tack och lov ålderns rätt att vara gammalmodig.

Att varva tyngre och lättare (ofta explosiva) pass med varandra kallar jag inte periodisering. Att man tränar så tycker jag inte alls utesluter periodisering.

OMFG :| 30 år? .... säg att du skämtade där..