handdator

Visa fullständig version : Bo hemma, kostnader?


Callister
2006-04-30, 12:02
Jag fyller 18 nu. Vilket innebär att jag får underhållet (1200) från pappa och studiebidraget (1050?). Egentligen ska mamma ha underhållet, men jag anser att jag ändå betalar allting själv.

Bostadsbidraget står för mitt boende, det enda som jag anser mamma betalar är, mat.

Jag tänkte lägga fram ett förslag att hon får 500-700 kr av mig i månaden från underhållet, det borde täcka maten? :confused:
Kläder, bio, mat ute, och allt annat, betalar jag helt själv.

Callister
2006-04-30, 12:27
http://www.huvudbiblioteket.huddinge.se/images/frågetecken.gif

Wayfaerer
2006-04-30, 12:36
Klart din morsa ska ha underhållet, du kostar bra mycket mer än så på en månad.

Baan
2006-04-30, 12:40
Klart din morsa ska ha underhållet, du kostar bra mycket mer än så på en månad.

Varför är det så klart då? Jag anser inte att det ska kosta något äta och bo hos sina föräldrar, det är ffs ens egna föräldrar. Jag förstår att han vill vara schysst och hjälpa morsan med ekonomin, men det är ingen självklarhet i min värld att man ska ta betalt av sina ungar.

edit: 500-700 kr är ganska lite för mat, speciellt om du tränar och äter ordentligt.

Zakath
2006-04-30, 12:42
Mat borde väl gå på 1500-3000/månad beroende på hur mycket och vad du äter.

Mental
2006-04-30, 12:42
Varför är det så klart då? Jag anser inte att det ska kosta något äta och bo hos sina föräldrar, det är ffs ens egna föräldrar. Jag förstår att han vill vara schysst och hjälpa morsan med ekonomin, men det är ingen självklarhet i min värld att man ska ta betalt av sina ungar.

edit: 500-700 kr är ganska lite för mat, speciellt om du tränar och äter ordentligt.

Dock skall underhållsbidraget inte gå till den som blir underhållen.

Anserman att det enda som kostar hemma är mat så har man ju råd att flytta hemifrån :confused:

Baan
2006-04-30, 12:42
Mat borde väl gå på 1500-3000/månad beroende på hur mycket och vad du äter.

Nu ska vi inte utgå från att han handlar på konsum. :cool:

Callister
2006-04-30, 12:42
Varför är det så klart då? Jag anser inte att det ska kosta något äta och bo hos sina föräldrar, det är ffs ens egna föräldrar. Jag förstår att han vill vara schysst och hjälpa morsan med ekonomin, men det är ingen självklarhet i min värld att man ska ta betalt av sina ungar.

edit: 500-700 kr är ganska lite för mat, speciellt om du tränar och äter ordentligt.
Jag tränar ingenting. Jag äter nästan bara frukost hemma. Annars i skolan eller ute.

Men det handlar väl snarare om vad hon behöver, inte vad som är rimligt. :MrT:

Baan
2006-04-30, 12:43
Dock skall underhållsbidraget inte gå till den som blir underhållen.

Anserman att det enda som kostar hemma är mat så har man ju råd att flytta hemifrån :confused:

Det är förvisso sant, det är mamman som ska ha underhållspengarna. Jag undrar dock om hon egentligen ska få några nu när han är 18.

Officer
2006-04-30, 12:43
Jag tränar ingenting.


Vad gör du på Kolozzeum?

Bolio
2006-04-30, 12:44
Men det handlar väl snarare om vad hon behöver, inte vad som är rimligt. :MrT:

Varför frågar du oss vad din mamma behöver? Varför inte fråga henne?

Mental
2006-04-30, 12:44
Vad gör du på Kolozzeum?

Om träning var ett kriterium för medlemskap vore det betydligt mindre folk på bränad. :D

Callister
2006-04-30, 12:45
Vad gör du på Kolozzeum?
Hehe. Från början skulle jag gå ner i vikt, vilket jag gjorde. :)
Just nu tränar jag ingenting.

Kryss
2006-04-30, 12:45
Glöm inte eventuella el, telefon och vattenkostnader som kan kosta en hel del, sen låter 5-700 kr väldigt lite för en månad. Själv skulle jag aldrig tveka att ge bort hela underhållet, du kostar nog mer än så ändå.

Callister
2006-04-30, 12:46
Varför frågar du oss vad din mamma behöver? Varför inte fråga henne?
Snarare så att jag behöver tips på vad ett rimligt förslag till henne kunde vara. Om man frågar alla vad de behöver hela tiden skulle man ju inte exempelvis få löneförhöjning. Håller du inte med?

Mental
2006-04-30, 12:46
Varför frågar du oss vad din mamma behöver? Varför inte fråga henne?

Han kanske har samma problem som jag hade med mina? De ville inte ta emot mina pengar, jag ville inte bo hemma gratis, men de ville inte ta emot mina pengar. Vi kompromissade det till 1500sek för käket, boendet fick jag inte betala för då rumemt skulle stå tomt annars. Köpte allt annat själv, hade eget telefon/adsl abonemang osv, bodde hemma ca 9 mån efter lumpen medans jag jagade bostad och jobbade.

jakke
2006-04-30, 12:49
Vad säger din mamma?

Bolio
2006-04-30, 12:49
Snarare så att jag behöver tips på vad ett rimligt förslag till henne kunde vara. Om man frågar alla vad de behöver hela tiden skulle man ju inte exempelvis få löneförhöjning. Håller du inte med?

Då utgår du ju inte från vad hon de facto behöver, utan vad vi tycker är rimligt av henne att behöva. Jag tycker att någonting har gått åt helvetet när man börjar förhandla med och lägga fram ekonomiska förslag till sin mor på det sättet. Särskilt när modern tar hand om en.

Callister
2006-04-30, 12:52
Då utgår du ju inte från vad hon de facto behöver, utan vad vi tycker är rimligt av henne att behöva. Jag tycker att någonting har gått åt helvetet när man börjar förhandla med och lägga fram ekonomiska förslag till sin mor på det sättet. Särskilt när modern tar hand om en.
Jag utgår ifrån vad hon behöver, inte bara från mitt eget perspektiv.

Min mamma har inte sagt något än, men om jag lägger fram ett förslag som verkar rimligt så kan vi säkert hitta en lösning.

Wayfaerer
2006-04-30, 12:53
Varför är det så klart då? Jag anser inte att det ska kosta något äta och bo hos sina föräldrar, det är ffs ens egna föräldrar. Jag förstår att han vill vara schysst och hjälpa morsan med ekonomin, men det är ingen självklarhet i min värld att man ska ta betalt av sina ungar.

edit: 500-700 kr är ganska lite för mat, speciellt om du tränar och äter ordentligt.

Det är ju hans mammas pengar från början och jag antar, delvis på grund av att frågan överhuvudtaget ställs, att en ensamstående mamma inte har det så överdrivet gott ställt. Har hon sedan bra ekonomi och beslutar att ge pengar hon inte behöver till sin son är det väl bara att tacka och ta emot.

Baan
2006-04-30, 12:54
Det är ju hans mammas pengar från början och jag antar, delvis på grund av att frågan överhuvudtaget ställs, att en ensamstående mamma inte har det så överdrivet gott ställt. Har hon sedan bra ekonomi och beslutar att ge pengar hon inte behöver till sin son är det väl bara att tacka och ta emot.

Jag generaliserade lite, i hans fall ska han egentligen ge underhållsbidraget till mamman, ingen snack om saken.

Callister
2006-04-30, 12:54
Behöver hon pengarna är det klart hon får dem. Men jag får dem inte om jag bara vill det.
Jag vet inte hur era morsor är men min mamma ser itne saker och ting om man inte lägger fram det ur en annan synvinkel än henens egen.

Bolio
2006-04-30, 13:02
Jag utgår ifrån vad hon behöver, inte bara från mitt eget perspektiv.

Min mamma har inte sagt något än, men om jag lägger fram ett förslag som verkar rimligt så kan vi säkert hitta en lösning.

Men hur ska vi veta vad din mamma behöver? Varför inte bara gå och fråga henne? Ser du det detta - som du själv uttryckte det - som en löneförhöjningssituation?

Callister
2006-04-30, 13:04
Men hur ska vi veta vad din mamma behöver? Varför inte bara gå och fråga henne? Ser du det detta - som du själv uttryckte det - som en löneförhöjningssituation?
Helt ärligt. Ja. :)

Bolio
2006-04-30, 13:07
Helt ärligt. Ja. :)

Ok. Men då är det väl skitsamma vad hon behöver. Det enda relevanta tordes då vara vad hon går med på. Börja med att erbjuda 500 kr och låt henne pruta med dig tills ni kommer överens.

Callister
2006-04-30, 13:08
Ok. Men då är det väl skitsamma vad hon behöver. Det enda relevanta tordes då vara vad hon går med på. Börja med att erbjuda 500 kr och låt henne pruta med dig tills ni kommer överens.
Så ska det låta.

rQx
2006-04-30, 13:47
Har för mig att en som bor hemma och är killa kostar 3700 kr eller nått. Kan kolla upp mer sen :P