handdator

Visa fullständig version : Transfetter - Det farliga fettet!


Pellefant
2006-04-30, 10:39
Jämförelsen visar att en svensk som sätter i sig en portion av pommes frites och friterade kycklingbitar och därefter några kex och 100 gram popcorn, får i sig nästan tio gram transfetter. Det är problematiskt, eftersom redan vid fem gram transfett går risken för hjärt- och kärlsjukdom upp med 25 procent.

En dansk som äter samma mängd junkfood i dag, får i sig mindre än ett gram transfett.

Steen Stender är en av av de forskare som drev på för att Danmark ska få ett totalförbund för industriellt framställda transfetter. I Danmark är industriellt framställt transfett förbjudet sedan två år.

Det finns flera stora befolkningsstudier på sammanlagt över hundratusen personer som entydigt visar att folk som äter mycket transfett i högre grad drabbas av hjärt- och kärlsjukdom.

Dariush Mozafarrians och hans kollegers slutsats är att konsumenter ska lära sig att undvika produkter med transfetter och att hälsomyndigheter ska hjälpa dem med goda råd. Då skulle ett stort antal hjärt- och kärlsjukdomar kunna undvikas.

Dansken Steen Stender har ett förslag till vad transfetterna kan användas till i stället för mat:

- Man kan ju ha det till skoputsmedel!
Hela artikeln:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=540829&previousRenderType=6

Svenska Livsmedelsverket:
De två första grupperna innehåller jämfört med andra livsmedelsgrupper som får nyckelhålsmärkas, mer fett. Därför sattes en gräns för hur mycket mättat fett, inklusive transfett som får förekomma. I dessa får högst en tredjedel av fettet komma från mättat fett, inklusive transfett.Källa:http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14930

Torde innebära att många nyckelhålsmärkta produkter innehåller massor med transfetter. *screwy*

Livsmedelsverket slappare än MacDonalds.
Artikel:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2358&a=538907&previousRenderType=3

Varför gör inte svenska livsmedelsverket(SLV) mer? *screwy*

Hur kan jag på produkter i affären se om de innehåller transfetter?

aliquis
2006-04-30, 14:52
Transfetter bildas väl när man härdar fettet? Så om det står härdat fett så finns risken.

William
2006-04-30, 15:14
Varför gör inte svenska livsmedelsverket(SLV) mer? *screwy*

Hur kan jag på produkter i affären se om de innehåller transfetter?

Så vitt jag vet så är SLVs ställning den att mängden transfett i kosten är ett mindre problem än den stora mängden mättat fett vilket därmed är prioriterat i rekommendationerna. Dock anser jag att rekommendationer att minska intaget av transfetter bör ingå i de överiga rekommendationerna.

Transfetter uppstår endast vid delvis härdning så på förpackningen syns det om det står delvis härdade fetter eller delvis hydrogenerade fetter. Om det endast står härdade fetter så ska det inte ingå några transfetter eftersom fettet är fullt härdat.

Cerberus
2006-04-30, 15:19
Allt godis, kakor etc innehåller transfetter. Rätt logiskt egentligen för om det skulle vara vanligt obehandlat fett så skulle det bli rätt kladdigt i förpackningarna...

Transfetter ska nog hållas till ett minimum.

Baha
2006-04-30, 15:24
LIvsmedelsverkat går i första hand den svenska livsmedelsindustrins ärenden som jag ser det.

Sverker
2006-04-30, 15:30
LIvsmedelsverkat går i första hand den svenska livsmedelsindustrins ärenden som jag ser det.

Jag ser tvärtom intresserade veterinärer, dietister, kemister och mikrobiologer som är intresserade av våran hälsa och säker mat.

Yankeee
2006-04-30, 15:32
Jag ser tvärtom intresserade veterinärer, dietister, kemister och mikrobiologer som är intresserade av våran hälsa och säker mat.

Du sa iof samma sak om den amerikanska motsvarigheten, och vi vet alla hur det går till där.

Sverker
2006-04-30, 15:35
Du sa iof samma sak om den amerikanska motsvarigheten, och vi vet alla hur det går till där.


:confused: Berätta.

Berätta sedan hur FDA påverkar svenska tjänstemän ?

Yankeee
2006-04-30, 15:38
:confused: Berätta.

Berätta sedan hur FDA påverkar svenska tjänstemän ?

Nu fungerar ju tyvärr inte sökfunktionen, men grub drog fram en del artiklar och annat när du påstod samma sak som du gjorde nu fast om FDA.

Vad jag ville ha fram var att folk inte alltid har så fina målsättningar som du vill tro att de har.

pragmatist
2006-04-30, 15:44
Det är i vilket fall som helst rätt dumt att klumpa ihop mättade fetter och transfetter på det sättet som SLV gör. Det är helt olika saker. SLV:s fientliga inställning till mättade fetter som grupp har inte så mycket vetenskapligt stöd.

Däremot kan det finnas en del naturliga transfetter i produkter som också innehåller mättade fetter (framför allt feta mejeriprodukter, eftersom transfetter bildas i kornas magar).

Sverker
2006-04-30, 15:52
Nu fungerar ju tyvärr inte sökfunktionen, men grub drog fram en del artiklar och annat när du påstod samma sak som du gjorde nu fast om FDA.

Vad jag ville ha fram var att folk inte alltid har så fina målsättningar som du vill tro att de har.


Visst minns jag den diskussionen. Det var ett antal länkar med olika påståenden och angrepp på FDA. Jag läste igenom länkarna men som JAG tolkade dem så var det inga uppenbara fel gjorda av FDA som skulle äventyra amerikanernas hälsa.


De jag träffat på SLV, på olika utbildningar eller i kontakt med angående olika frågor, är allihop intresserade av sitt arbete och sätter matsäkerhet och hälsa först.

Tolkia
2006-04-30, 16:06
Däremot kan det finnas en del naturliga transfetter i produkter som också innehåller mättade fetter (framför allt feta mejeriprodukter, eftersom transfetter bildas i kornas magar).
Som jag fattade det tror man att naturligt förekommande transfetter inte är något (större, i alla fall) problem? Möjligen p.g.a. att de förekommer i mycket mindre utsträckning.

machine gun
2006-04-30, 18:19
Transfetter förekommer ju främst i skräpmat som kakor mm och äter man så pass mycket av dessa produkter att ens intag av transfetter blir farligt högt har man nog redan passerat gränsen för vad som är hälsosamt gällande mängder av mättat fett och raffinerat socker.

zirak
2006-04-30, 18:36
Och att Livsmedelsverkets ledande expert på fetter avlönas av bl.a. Carlhamns mejeri AB, samt andra jättar innom margarin industrin gör ju honom mycket trovärdig... *innocent*

Ulf A Big
2006-04-30, 20:26
Visst minns jag den diskussionen. Det var ett antal länkar med olika påståenden och angrepp på FDA. Jag läste igenom länkarna men som JAG tolkade dem så var det inga uppenbara fel gjorda av FDA som skulle äventyra amerikanernas hälsa.


De jag träffat på SLV, på olika utbildningar eller i kontakt med angående olika frågor, är allihop intresserade av sitt arbete och sätter matsäkerhet och hälsa först.

De jag träffat på SLV, på olika utbildningar eller i kontakt med angående olika frågor, är allihop intresserade av sitt arbete och sätter matsäkerhet och hälsa först. Kan även jag intyga om. Engagerade och pålästa inom sina områden och oftast med magister eller doktorsexamen i utbildningen.

Baha
2006-04-30, 20:34
DEt är dom säkert, men det förändrar väl ingenting, livsmedelverket går ändå livsmedelsindustrins äreneden oxå och inte bara folkhälsans.

margarin industrin

mjölkfrämjandet

etc etc, finns ju hur mkt sånt som helst med all säkerhet

Wider
2006-09-30, 13:25
Bumpar denna tråd för en fråga. Jag äter väldigt väldigt mycket popcorn, och på innehållsförteckningen står det bara "Majs, vegetabiliskt fett, salt", innebär detta att det inte finns någon betydelsefull mängd transfetter i de popcornen eller spelar det i stort sett ingen roll vad det står?

Sverker
2006-09-30, 13:38
Helt omöjligt att svara på.

Det är troligt att popcornen är täckta med härdad olja.
Hur denna olja ser ut kan vi inte veta. Kontakta tillverkaren och fråga ifall det är en transfri olja.

Fartman
2006-09-30, 14:02
Jag har nu läst igenom tråden och artiklarna till.. och jag kom fram till att så länge man inte äter skit mer än någon enstaka gång i veckan så är det lugnt! Känns inte speciellt förvånande att man gång på gång kommer tillbaka till det..
Rätta mig mer än gärna om jag har fel.

King Grub
2006-09-30, 14:11
Du har inte fel; problemet kanske är att det finns så mycket skit att det blir skit här, skit där, och alla småskitar tillsammans kanske blir en stor trantel över veckan. http://www.zweg.com/ico/fliestoshit.gif

Sniggel
2006-09-30, 14:24
Du har inte fel; problemet kanske är att det finns så mycket skit att det blir skit här, skit där, och alla småskitar tillsammans kanske blir en stor trantel över veckan. http://www.zweg.com/ico/fliestoshit.gif
Hur många megabyte ligger ditt smiley-bibliotek på? :D

Pellefant
2006-09-30, 15:34
Bumpar denna tråd för en fråga. Jag äter väldigt väldigt mycket popcorn, och på innehållsförteckningen står det bara "Majs, vegetabiliskt fett, salt", innebär detta att det inte finns någon betydelsefull mängd transfetter i de popcornen eller spelar det i stort sett ingen roll vad det står?

Hej,

Hoppas det inte är ICA-s popcorn du äter, detta står i DN idag:

"Ica-handlarnas egna micropopcorn innehåller höga halter av skadliga transfetter. Det visar analyser som den danske professorn och överläkaren Steen Stender tagit fram.

Vid årskiftet ändrar Ica sin tillverkning så att halten av skadliga transfetter minskar i micropopcornen."

Källa:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=576648&previousRenderType=6

Själv slängde jag paketet från skafferiet idag.

rhotkiw
2006-09-30, 15:40
Tänk vad uppförstorat allting är egentligen. Tänk på 1800 talet då Klas Holgersson kom hem från gruvarbetet hem till piga och ville ha mat. Då satt han och kolla på förpackningar om det är fett i maten eller inte. Nej, då bulka han i sig ett mjölkpaket och åt sig mätt.

tp_88
2006-09-30, 15:44
Tänk vad uppförstorat allting är egentligen. Tänk på 1800 talet då Klas Holgersson kom hem från gruvarbetet hem till piga och ville ha mat. Då satt han och kolla på förpackningar om det är fett i maten eller inte. Nej, då bulka han i sig ett mjölkpaket och åt sig mätt.
Det fanns nog jättemycket transfetter i maten då...

Wider
2006-09-30, 16:23
Tänk vad uppförstorat allting är egentligen. Tänk på 1800 talet då Klas Holgersson kom hem från gruvarbetet hem till piga och ville ha mat. Då satt han och kolla på förpackningar om det är fett i maten eller inte. Nej, då bulka han i sig ett mjölkpaket och åt sig mätt.

Det vi pratar om nu är fetter som är skadliga för hälsan.

Exhale_
2006-09-30, 17:46
En aning OT, men det här är hejdlöst roligt.

Igår snackades det om transfetter på Lantz i P3. Gäst var Josefine Crawford som på ett ungefär dumpade följande härliga kommentarer:

"För mig som är smal är ju transfetter bra..."

och

"Det är ju gott med transfetter, jag gillar transfett"

regus
2006-09-30, 20:44
Tänk vad uppförstorat allting är egentligen. Tänk på 1800 talet då Klas Holgersson kom hem från gruvarbetet hem till piga och ville ha mat. Då satt han och kolla på förpackningar om det är fett i maten eller inte. Nej, då bulka han i sig ett mjölkpaket och åt sig mätt.


När Klas kom hem från gruvan på 1800-talet var familjen så fattig att det blev gryngröt med mjölk 7 dagar i veckan, var det lördag festa dom till det lite exta..
Då hade dem sirap i gröten.

Btw, tetrapack uppfanns några år senare :booty:

pragmatist
2006-09-30, 21:17
Christer Lindarw skulle behöva lite transfett, han är väldigt mager.