handdator

Visa fullständig version : momento mori


Jesper
2006-04-30, 10:02
betyder det "kom ihåg att du ska dö" eller "du vet aldrig när du dör" ?

Rock'nRoll
2006-04-30, 10:04
Kom ihåg att du är dödlig

sehnpaa
2006-04-30, 10:04
Felstavat -> Google -> http://en.wikipedia.org/wiki/Memento_mori

Memento mori is a Latin phrase that may be freely translated as "Remember that you are mortal," "Remember you will die," or "Remember your death". It names a genre of artistic creations that vary widely from one another, but which all share the same purpose, which is to remind people of their own mortality.

Arf Pingvin
2006-04-30, 10:05
1. A reminder of death or mortality, especially a death's-head.
2. A reminder of human failures or errors.

www.thefreedictionary.com

Jesper
2006-04-30, 10:13
kan man säga att memento mori har samma budskap som carpe diem bara att de uttrycks på lite olika sätt?

Cilia
2006-04-30, 10:15
kan man säga att memento mori har samma budskap som carpe diem bara att de uttrycks på lite olika sätt?
nej nej nej, det ena handlar om att man ska tänka på att man inte kommer att finnas här för evigt och carpe diem om att göra det bästa av nuet.

sunkan
2006-04-30, 10:16
nej nej nej, det ena handlar om att man ska tänka på att man inte kommer att finnas här för evigt och carpe diem om att göra det bästa av nuet.
vilket jag tycker är samma sak, om jag inte ska finnas för evigt så ska jag göra det bästa av nuet

Jesper
2006-04-30, 10:16
nej nej nej, det ena handlar om att man ska tänka på att man inte kommer att finnas här för evigt och carpe diem om att göra det bästa av nuet.

jaaaa att man inte kommer finnas här för evigt får mig att tänka på att man kanske borde göra det bästa av tiden man har. ungefär som carpe diem.

Jay-Z
2006-04-30, 10:17
Ska det bli en tatuering, månne?

Cilia
2006-04-30, 10:18
vilket jag tycker är samma sak, om jag inte ska finnas för evigt så ska jag göra det bästa av nuet
och jag tycker att det handlar om två helt olika saker.

sen kan man kombinera dom två med det är en annan sak

Jesper
2006-04-30, 10:18
Ska det bli en tatuering, månne?

ja. Jag gillar budskapet och det är enligt mig en text man itne borde ångra om 20 år, snarare tvärtom.

Cilia
2006-04-30, 10:19
ja. Jag gillar budskapet och det är enligt mig en text man itne borde ångra om 20 år, snarare tvärtom.
vilken tur att någon hjälpte dig med stavningen innan då.
jobbigt att ha en felstavad tatuering.

backflash
2006-04-30, 10:20
Ska det bli en tatuering, månne?


:D skolarbete, tatuering OCH internetraggningsfras -> OMFG memento mori, let's ligga.

Jay-Z
2006-04-30, 10:21
ja. Jag gillar budskapet och det är enligt mig en text man itne borde ångra om 20 år, snarare tvärtom.

Ja, betydligt bättre än "Thug 4-Life" eller liknande. :D


Vet en kille som gjorde nåt i den stilen men stavade fel till Immortal.

Jesper
2006-04-30, 10:21
vilken tur att någon hjälpte dig med stavningen innan då.
jobbigt att ha en felstavad tatuering.

tönt. Om jag tatuerar en text blir det antagligen den kombinerat med lite annat. får se hur det blir.

sehnpaa
2006-04-30, 10:23
tönt. Om jag tatuerar en text blir det antagligen den kombinerat med lite annat. får se hur det blir.Okeey, förlåt att jag hjälpte dig med stavningen. ;)

Jesper
2006-04-30, 10:25
Ja, betydligt bättre än "Thug 4-Life" eller liknande. :D


Vet en kille som gjorde nåt i den stilen men stavade fel till Immortal.


mjo haha gick med planen att göra "i just don't give a fuck" ett tag men kom på att om ett par år kanske jag "ger a fuck" ... haha:P

men att göra det bästa av nuet. den synen borde man ha på livet.. HELA livet.

mjo startade den här tråden för att få full koll på uttrycket först så sådana missöden undviks=)

Jesper
2006-04-30, 10:26
Okeey, förlåt att jag hjälpte dig med stavningen. ;)

nej tack det var välfigt bra=). men gillar inte cilias attityd.

Cilia
2006-04-30, 10:26
tönt.
tur att vi har sånna som dig på forumet då som en motvikt till oss töntar!



Om jag tatuerar en text blir det antagligen den kombinerat med lite annat. får se hur det blir.
vilket gör att stavfelet blir ballt?

Tolkia
2006-04-30, 10:27
vilket jag tycker är samma sak, om jag inte ska finnas för evigt så ska jag göra det bästa av nuet
Det är klart att det inte betyder samma sak. On man drar till med de översättningar som oftast används får man:
Memento mori: Kom ihåg att du skall (kommer att) dö
Carpe diem: Fånga dagen

Samma alfabet och samma språk - men samma betydelse? Tror inte det; varför skulle det i så fall finnas två uttryck (jfr synonymer, som sägs vara flear ord för samma sak, men som i de allra flesta fall har en liten, liten "färgskilllnad" som gör att vissa inte kan användas där andra passar bra).

"Carpe diem" handlar, som redan påpekats, om att ta vara på de tillfällen dagen bjuder, medan "memento mori" snarare handlar om att inte förhäva sig; att komma ihåg att hur bra det än går för en, och vilken upphöjd position man än har, så är man inte mer än en människa, och döden kommer att hämta en till slut.

Hominem se esse etiam triumphans in illo sublimissimo curru admonetur. Suggeritur enim ei a tergo: Respice post te! Hominem te memento!
(Tertullianus)

Även när han sitter på sin triumfvagn blir han påmind om att sin mänsklighet. Bakifrån påminns han: "Se bakom dig! Kom ihåg att du är en människa!"
(ungefärlig översättning, upphovsmannens namn okänt)

Jesper
2006-04-30, 10:28
tur att vi har sånna som dig på forumet då som en motvikt till oss töntar!

japp.


vilket gör att stavfelet blir ballt?

sa jag det?

Tolkia
2006-04-30, 10:29
men att göra det bästa av nuet. den synen borde man ha på livet.. HELA livet.

mjo startade den här tråden för att få full koll på uttrycket först så sådana missöden undviks
Varför du bör välja "carpe diem" istället.

Kwon
2006-04-30, 10:29
Yeah bro, yer not invicible/immortal... Memento Mori!

Remember that you're mortal just like the rest of us!

Just because it feels like yer on your peak right now, don't need to act like you-know-it-all and put others down!

Remember... Memento Mori!

http://www.bodybuilders.com/priest13.jpg

Jesper
2006-04-30, 10:31
Varför du bör välja "carpe diem" istället.

Det känns så vanligt. finns det inga andra uttryck med samma budskap.

Kwon
2006-04-30, 10:32
Det känns så vanligt. finns det inga andra uttryck med samma budskap.

The Future is NOW! :thumbup:

Jay-Z
2006-04-30, 10:33
Posta gärna bild sedan på hur det blev. :)

backflash
2006-04-30, 10:34
sona si latine loqueris

sunkan
2006-04-30, 10:35
sona si latine loqueris
:laugh:

Jesper
2006-04-30, 10:36
Posta gärna bild sedan på hur det blev. :)

japp eller så kommer jag ner på gymbolaget så du kan se den live samtidigt som jag uttnyttjar den tid jag har. (med att träna)

Mental
2006-04-30, 10:43
Själv tycker jag du kan tatuera memento mori i pannan på dig, som en daglig påminnelse om att vara mera ödmjuk och mindre dryg. :D

Jesper
2006-04-30, 10:45
Själv tycker jag du kan tatuera memento mori i pannan på dig, som en daglig påminnelse om att vara mera ödmjuk och mindre dryg. :D

dryg?=) jag är så ödmjuk man kan bli=)

Me_Myself
2006-04-30, 10:47
Har en kompis som tatuerat Memento Mori på överarmen..

Jesper
2006-04-30, 10:48
Har en kompis som tatuerat Memento Mori på överarmen..

Okej.och det är schysst? Jag har en stor tribal som jag ska bygga ner på hela underarmen och tänkte då "bygga in" den texten i det.

burre
2006-04-30, 10:53
Okej.och det är schysst? Jag har en stor tribal som jag ska bygga ner på hela underarmen och tänkte då "bygga in" den texten i det.
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

*host* ursäkta


Cilia :thumbup:

Jesper
2006-04-30, 10:54
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

*host* ursäkta


Cilia :thumbup:


ursäkta? jag garvar mer åt dej som bestämt dej för att tribaler är något "fult och töntigt" att tatuera.

sunkan
2006-04-30, 10:58
ursäkta? jag garvar mer åt dej som bestämt dej för att tribaler är något "fult och töntigt" att tatuera.
ja att folk inta kan hålla vissa saker för sig själv har jag svårt att förstå.

Jesper
2006-04-30, 11:01
ja att folk inta kan hålla vissa saker för sig själv har jag svårt att förstå.

ja det skulle va roligare att höra VARFÖR han garvar. Säger han "alla har det och det är fult osv" så ska jag garva åt han.. själv bryr jag mig inte ett skit vad folk tatuerar bara man trivs och tycker det är snyggt.

Me_Myself
2006-04-30, 11:01
Okej.och det är schysst? Jag har en stor tribal som jag ska bygga ner på hela underarmen och tänkte då "bygga in" den texten i det.

Han har tatuerat den med en stor riddare och jag tycker själv att det är rätt så skabbigt. Personligen så tycker jag tribals är snyggare än riddare, lätt!

Beecher
2006-04-30, 11:24
tänk på att europas mest kända WoW guild heter det, så du kanske kommer bli stoppad av nåt geek då och då på stan ;)

ugglan
2006-04-30, 12:23
tänk på att europas mest kända WoW guild heter det, så du kanske kommer bli stoppad av nåt geek då och då på stan ;)

Såna som associerar Memento Mori med ett datorspel går nog inte ut så ofta ändå, så risken är minimal.

Beecher
2006-04-30, 12:26
Såna som associerar Memento Mori med ett datorspel går nog inte ut så ofta ändå, så risken är minimal.

haha... jag var faktiskt ute igår och idag och iförrgår!!! *cry*

burre
2006-04-30, 20:11
ja det skulle va roligare att höra VARFÖR han garvar. Säger han "alla har det och det är fult osv" så ska jag garva åt han.. själv bryr jag mig inte ett skit vad folk tatuerar bara man trivs och tycker det är snyggt.
...garva åt honom....

Nej visst tribals är tufft på grekiska strandraggare. Saken med dig som jag garvar åt är inte ditt intresse av att måla på kroppen utan mer din (brist på?) attityd.

grisbil3n
2006-04-30, 20:21
Ja, betydligt bättre än "Thug 4-Life" eller liknande. :D


Vet en kille som gjorde nåt i den stilen men stavade fel till Immortal.

Fan jag tror jag har en polare som tatuerade in Thug life med rätt stora bokstäver. Det är fan i mig horribelt...

mathor
2006-04-30, 20:32
Herregud. Varför inte tatuera in typ "för att dö måste du leva" eller typ "det är fördelaktigt att dra ner byxorna innan man skiter" eller något lika originellt, vist och icke självklart som en fras på latin? Någon gång senare i livet kommer du förhoppningsvis inse varför du inte ska tatuera in något sådant på kroppen. Om du inte gör det är det dock en bra signal till omgivningen att ens fördomar när man ser den bekräftas av din person.

mathor
2006-04-30, 20:33
Fan jag tror jag har en polare som tatuerade in Thug life med rätt stora bokstäver. Det är fan i mig horribelt...

"Bästa svängen, Hökarängen" över hela magen är annars jävligt nice. Han ångrar sig ganska djupt.

Dipshit
2006-04-30, 21:27
haha... jag var faktiskt ute igår och idag och iförrgår!!! *cry*
att du tror att "gå ut" är detsamma som att hämta posten och handla säger väl en hel del :D

Jesper
2006-05-01, 09:36
...garva åt honom....

Nej visst tribals är tufft på grekiska strandraggare. Saken med dig som jag garvar åt är inte ditt intresse av att måla på kroppen utan mer din (brist på?) attityd.

vad vet du om det?

Beecher
2006-05-01, 10:46
att du tror att "gå ut" är detsamma som att hämta posten och handla säger väl en hel del :D

att sitta framför datorn under självaste afton säger väl en hel del *kissass*

handla och hämtar posten gör man väl ändå varje dag :)

Tolkia
2006-05-01, 12:19
att sitta framför datorn under självaste afton säger väl en hel del *kissass*
1-0 där. Eller "owned" som man också säger.

Dipshit
2006-05-01, 23:44
nu vet jag inte vem ni pratar om då ni verkar ha svårigheter att uttrycka er..

om det var ett dåligt försök att "äga" mig så var det morgon i den tidzon jag befinner mig i...

Big_Vik
2006-05-01, 23:51
Memento mori - kom ihåg att du ska dö

Big_Vik
2006-05-01, 23:53
Oj vilket onödigt inlägg av mig.... :sleep: Tacka vet jag: "Coitus humanum est!" :D

Beecher
2006-05-02, 05:54
nu vet jag inte vem ni pratar om då ni verkar ha svårigheter att uttrycka er..

om det var ett dåligt försök att "äga" mig så var det morgon i den tidzon jag befinner mig i...

*rolleyes*

Jesper
2006-05-06, 18:57
skrev nått men tog sen bort det bläää