Visa fullständig version : Vilka vegetariska livsmedel innehåller fullvärdigt protein?
WheyProtein
2006-04-29, 23:30
Trodde förr att både nötter och sojabönor innhöll EAA, men det gjorde de visst inte, så i vilka vegetariska grejer hittar man EAA?
Linser och ärtor?
Cerberus
2006-04-29, 23:53
Soja innehåller EAA.
keffat_liv
2006-04-30, 00:25
Soja innehåller EAA.
tja, det gör väl nästan alla? om inte alla. Dock så innehåller soja allihop.
Cerberus
2006-04-30, 00:29
tja, det gör väl nästan alla? om inte alla. Dock så innehåller soja allihop.
ja det var ju det han menade?
keffat_liv
2006-04-30, 00:33
ja det var ju det han menade?
huh?
King Grub
2006-04-30, 06:24
Trodde förr att både nötter och sojabönor innhöll EAA, men det gjorde de visst inte,
Jo, det gör dom, men inte i sammansättning som klassas som fullvärdig.
så i vilka vegetariska grejer hittar man EAA?
Soja, quorn.
Jo, det gör dom, men inte i sammansättning som klassas som fullvärdig.
Soja, quorn.
quorn är ju inte vegetariskt om man ska ta det i innebörden icke-animaliska produkter(det är ägg i quorn). Om man bara ska ta köttfria produkter så borde mer slinka med, tex mjölkprodukter, typ vassle och kvarg?
King Grub
2006-04-30, 09:00
quorn är ju inte vegetariskt om man ska ta det i innebörden icke-animaliska produkter(det är ägg i quorn). Om man bara ska ta köttfria produkter så borde mer slinka med, tex mjölkprodukter, typ vassle och kvarg?
Nej, eftersom det handlar om mjölkproteiner. I quorn är det själva mykoproteinet det handlar om, som är fullvärdigt.
Det är väl bara soja som innehåller fullvärdigt protein? Eller så finns det väl några skumma grejer som är jätte svåra att få tag i som också gör det. :) Qourn innehåller som sagt också det men det är ju inte vegetariskt egentligen.
Fast nu är det ju just soja som används mest så det blir en lång rad produkter som faktiskt innehåller fullvärdigt protein. Tofu, diverse mejeriprodukter, diverse halvfabrikat gjorda på soja (korv, grytbitar, filéer listan at göras lång) osv.
Fast jag tycker inte man ska stirra sig blind på att andra baljväxter och nötter inte innehåller fullvärdigt protein eftersom man lätt kombinerar ihop fullvärdigt i kroppen. Bara man äter spannmål och dylikt som vanligt är det inga problem.
Sojabönor, bovete, hampafrön, spirulinaalger.
Potatis och kikärtor och ärtor skall väl ha rätt högt bv också tror jag.
Men det spelar ingen större roll, ät varierat och det är inga som helst problem.
Nej, eftersom det handlar om mjölkproteiner. I quorn är det själva mykoproteinet det handlar om, som är fullvärdigt.Så det vegetabiliska proteinet i quorn är fullvärdigt.
Men quorn är ingen vegetabilisk produkt.
Soja innehåller EAA.Vad keffat_liv menar är att nästan alla livsmedel innehåller EAA, som i någon eller några och i någon mängd av de essentiella aminosyrorna. Det betyder ju dock inte att det nödvändigtvis är fullvärdigt protein.
Nu innehåller ju dock sojabönor fullvärdigt protein.
Vet inte var man drar gränsen dock.
Cerberus
2006-04-30, 15:20
Vad keffat_liv menar är att nästan alla livsmedel innehåller EAA, som i någon eller några och i någon mängd av de essentiella aminosyrorna. Det betyder ju dock inte att det nödvändigtvis är fullvärdigt protein.
Nu innehåller ju dock sojabönor fullvärdigt protein.
Vet inte var man drar gränsen dock.
okej, formulerade mig lite fel.
machine gun
2006-04-30, 18:13
Sojabönor, bovete, hampafrön, spirulinaalger.
Potatis och kikärtor och ärtor skall väl ha rätt högt bv också tror jag.
Men det spelar ingen större roll, ät varierat och det är inga som helst problem.
Spirulinaalger innehåller väl knappt ens nämnvärda mängder protein? Dessutom tros de kunna vara giftiga. Brämhult drog in sina Spirulinajuicer efter att man upptäckt att det kan finnas en koppling mellan Spirulina och nån form av neurologiska skador om jag inte minns helt fel.
Vad kan man komplettera kikärtor med för att proteinet ska bli fullvärdigt? är det mackor som gäller t.ex?
2 brödskivor per 100 gram? :)
Squirrel
2006-08-28, 01:00
Quinoa är väl ganska komplett protein? (Har jag hört, jag kan inget.)
Spirulinaalger innehåller väl knappt ens nämnvärda mängder protein? Dessutom tros de kunna vara giftiga. Brämhult drog in sina Spirulinajuicer efter att man upptäckt att det kan finnas en koppling mellan Spirulina och nån form av neurologiska skador om jag inte minns helt fel.De innehåller skitmycket protein, men man äter det väl inte hektovis ;D
"Spirulina is a blue-green algae containing complete, balanced protein and a wide range of valuable nutrients.
Spirulina is approximately 70% easily digestible protein. It contains 18 out of 22 amino acids and all of the essential amino acids, making it a unique vegetarian source of complete protein. Better yet, Spirulina protein is 95% digestible compared to meat sources, which are often difficult for the body to break down. In fact, beef protein is estimated to be only 20% digestible. Spirulina is a wonderful way to consume high quality protein that's easy on the body."
http://www.nutrivea-usa.com/Spirulina.htm
"Spirulina is approximately 65 to 71 percent protein, depending on growing conditions. These proteins are biologically complete, which means they provide all eight essential amino acids in the proper ratios. Most plant foods are not complete proteins because they usually lack one or more amino acids."
http://www.naturalways.com/spirulina-analysis.htm
Har du ätit spirulina aliquis ?
Jag har försökt...det smakar alger*spy* Däremot finns den spännande fettsyran GLA i spirulina i en lättupptagen form.
Här kan du se hur man kombinerar sädesslagen, med baljväxter till mer eller mindre högvärdigt protein:
http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html
YNGVE
Ola Wallengren
2006-08-29, 20:03
Vad som är fullvärdigt eller inte beror mycket på vilka rekommendationer man går efter, gäller det vuxna med relativt högt energiintag så är väldigt många livsmedel fullvärdiga.
Vad som är fullvärdigt eller inte beror mycket på vilka rekommendationer man går efter, gäller det vuxna med relativt högt energiintag så är väldigt många livsmedel fullvärdiga.
Lite förenklade uträkningar som förklarar ytterligare.
Om ett livsmedel har ett bv 50 så är 50% helt fullvärdigt men eftersom man även räknar livsmedel med BV runt 85 som fullvärdiga så blir den siffran man kan räkna med högre. Räknat på 200 g protein från enbart en källa med bv 50 så får man i sig ca 120 g fullvärdigt protein vilket räcker ganska långt även om man tränar.
Råkar man veta lite om hur man kombinerar (eller inte känner för att äta enbart ett livsmedel) och äter flera olika proteinkällor så blir det mesta fullvärdigt utan att man behöver tänka så mycket.
Sk fullvärdiga proteinkällor är alltså bara riktigt intressant vid låga doser protein eller om man tror att det gör någon skillnad på återhämtningen i samband med träningen (Vilket jag iofs gör.).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.