handdator

Visa fullständig version : Massera bort fett


Nicolee
2006-04-29, 22:14
Kan man massera bort fett?

Buraken
2006-04-30, 13:17
Seriöst svar: Nej.

haiduc
2006-05-01, 07:39
Inte så det försvinner men det har säkert andra bra fördelar vid viktnedgång, t.ex gifter som försvinner mm.

Psajko
2006-05-01, 11:29
frågan är lite invalidoställd men jag antar att du menar sån där massagegrej som ger elstötar och pulserar i olika hastigheter... en sorts "lapp" med sladd till dosan man sätter på kroppen där man vill förbränna?

den bränner KCAL och isånnafall fungerar det, men eftersom frågan var lite invalidoställd så jag vet inte ifall du menade KCAL lr rent fett?

TheGovernator
2006-05-01, 12:23
den bränner KCAL

Hur?

Jorgen
2006-05-01, 12:56
frågan är lite invalidoställd men jag antar att du menar sån där massagegrej som ger elstötar och pulserar i olika hastigheter... en sorts "lapp" med sladd till dosan man sätter på kroppen där man vill förbränna?

den bränner KCAL och isånnafall fungerar det, men eftersom frågan var lite invalidoställd så jag vet inte ifall du menade KCAL lr rent fett?
Den gör vad?
Fungerar?
Nej, knappast troligt.



Och nej. Man kan inte massera bort fett.

Buraken
2006-05-01, 20:41
Det är bara att börja springa tjejen! Its been tried and tested, it works :thumbup:

Yes
2006-05-01, 21:14
En relaterad fråga... Jag har hört talas om folk som på diverse smärtsamma sätt försökt "slå ihjäl" fettcellarna. Är det lika galet som det verkar? :D

Zakath
2006-05-01, 21:23
Det fungerar inte, något som däremot fungerar fantastiskt bra är motion/konditionsträning kombinerat med styrketräning och bra mat :thumbup:

Yes
2006-05-01, 21:48
Det fungerar inte, något som däremot fungerar fantastiskt bra är motion/konditionsträning kombinerat med styrketräning och bra mat :thumbup:
Kost och träning istället för att prygla sig själv? *screwy* :D

Beast
2006-05-01, 22:49
Ju förr alla inser att det finns inga genvägar ju bättre. Då hade väl även forumet halverats i storlek

Psajko
2006-05-02, 20:26
Den gör vad?
Fungerar?
Nej, knappast troligt.



Och nej. Man kan inte massera bort fett.

En sådan som min kompis mamma fick av doktorn som är för rehabilitering lr hur det stavas funkar prima skinka. ((in på tensway.com och sök på produkten Cefar Activ 2))
De går el-pulsar till musklen som drar ihop sig och sen går till avslappnat läge och sen om och om igen. Funkar huuuuur bra som helst.

sen grejen med fettet.. när kroppen (musklerna) jobbar så jobbar ju även övriga kroppen och man bränner kcal, dvs fett.

så jävla skrattretande att folk uttalar sig innan man ens provat. :booty: *grr27* :furious:

Jorgen
2006-05-02, 20:29
En sådan som min kompis mamma fick av doktorn som är för rehabilitering lr hur det stavas funkar prima skinka. ((in på tensway.com och sök på produkten Cefar Activ 2))
De går el-pulsar till musklen som drar ihop sig och sen går till avslappnat läge och sen om och om igen. Funkar huuuuur bra som helst.

sen grejen med fettet.. när kroppen (musklerna) jobbar så jobbar ju även övriga kroppen och man bränner kcal, dvs fett.

så jävla skrattretande att folk uttalar sig innan man ens provat. :booty: *grr27* :furious:
Det är snarare skrattretande när folk tror på sådan rapparkalja.
Vissa saker behöver man inte testa för att förkasta.

Zakath
2006-05-02, 20:31
En sådan som min kompis mamma fick av doktorn som är för rehabilitering lr hur det stavas funkar prima skinka. ((in på tensway.com och sök på produkten Cefar Activ 2))
De går el-pulsar till musklen som drar ihop sig och sen går till avslappnat läge och sen om och om igen. Funkar huuuuur bra som helst.

sen grejen med fettet.. när kroppen (musklerna) jobbar så jobbar ju även övriga kroppen och man bränner kcal, dvs fett.

så jävla skrattretande att folk uttalar sig innan man ens provat. :booty: *grr27* :furious:

På vilket sätt funkar den bra mer än att musklerna spänner sig?

Hur mycket kcal tror du egentligen bränns med en sådan maskin?

De flesta kan nog uttala sig om sådana skräpprodukter för att bränna fett, det finns INGA vetenskapliga bevis för att dem fungerar effektivt. Möjligen i rehabiliteringssyfte, men inget mer.

Psajko
2006-05-02, 20:43
hehe mest vettig här inne....
har ni sett på filmer osv när folk får elstötar som torty och kroppen spänner sig så in åt helvete så de ser ut att skallen ska explodera för de är så jobbigt och ont sen när de slår av strömmen är de utmattade som fan?

denna funkar på samma sätt fast i MKT mindre dos.
kroppen jobbar, man blir svettig, man förbränner kcal

finns olika styrkor på elstötarna så musklerna jobbar olika mkt, tränas olika hårt och man blir olika mkt utmattade, svettig etc. etc.

sen att doktorer ger ur sånt här som antagligen är beprövat då oxå får mig bara att le åt era kast och kommentarer om den här typen av produkt :thumbup:

Zakath
2006-05-02, 20:48
hehe mest vettig här inne....
har ni sett på filmer osv när folk får elstötar som torty och kroppen spänner sig så in åt helvete så de ser ut att skallen ska explodera för de är så jobbigt och ont sen när de slår av strömmen är de utmattade som fan?

denna funkar på samma sätt fast i MKT mindre dos.
kroppen jobbar, man blir svettig, man förbränner kcal

finns olika styrkor på elstötarna så musklerna jobbar olika mkt, tränas olika hårt och man blir olika mkt utmattade, svettig etc. etc.

sen att doktorer ger ur sånt här som antagligen är beprövat då oxå får mig bara att le åt era kast och kommentarer om den här typen av produkt :thumbup:

Du ville höra hur det verkligen var, men du vet tydligen bättre. Jo eltortyr är ett himla bra träningsknep många avnänder sig av :thumbup: Men om det är 100 ggr mindre styrka så är förmodligen effekten 100ggr mindre.

Och som sagt: Rehabilitering, inte träning.

Jorgen
2006-05-02, 20:52
hehe mest vettig här inne....
har ni sett på filmer osv när folk får elstötar som torty och kroppen spänner sig så in åt helvete så de ser ut att skallen ska explodera för de är så jobbigt och ont sen när de slår av strömmen är de utmattade som fan?

denna funkar på samma sätt fast i MKT mindre dos.
kroppen jobbar, man blir svettig, man förbränner kcal

finns olika styrkor på elstötarna så musklerna jobbar olika mkt, tränas olika hårt och man blir olika mkt utmattade, svettig etc. etc.

sen att doktorer ger ur sånt här som antagligen är beprövat då oxå får mig bara att le åt era kast och kommentarer om den här typen av produkt :thumbup:
Jotack. Jag har blivit behandlad med en sådan maskin. Jag vet vad det är för något och hur det fungerar.
Och det är (hur mycket du än vill det) ingen träningsmaskin.

Zakath
2006-05-02, 20:52
Oj såg precis att Psajko inte var trådskaparen som jag trodde, hoppas du inte tog illa upp Nicolee :(

Psajko
2006-05-02, 20:54
Upp till var man och tro vad var man vill såklart ;)
Jag var oxå sjukt tveksam innan ja fick prova polarens mammas.

Men får ni tillfälle, prova så får ni se. Lär ju inte skada.. dock så vågade inte vår andra polare prova efter att jag hade fått prova för jag skrek som fan för de gjorde så ont när han drog på högsta. :D

Zakath
2006-05-02, 20:55
Upp till var man och tro vad var man vill såklart ;)
Jag var oxå sjukt tveksam innan ja fick prova polarens mammas.

Men får ni tillfälle, prova så får ni se. Lär ju inte skada.. dock så vågade inte vår andra polare prova efter att jag hade fått prova för jag skrek som fan för de gjorde så ont när han drog på högsta. :D

Det handlar inte om att tro, det handlar om att veta. Klart det känns när musklerna spänns, men tror du verkligen att det ens är jämförbart med riktig träning?

King Grub
2006-05-02, 21:00
hehe mest vettig här inne....
har ni sett på filmer osv när folk får elstötar som torty och kroppen spänner sig så in åt helvete så de ser ut att skallen ska explodera för de är så jobbigt och ont sen när de slår av strömmen är de utmattade som fan?

denna funkar på samma sätt fast i MKT mindre dos.
kroppen jobbar, man blir svettig, man förbränner kcal

finns olika styrkor på elstötarna så musklerna jobbar olika mkt, tränas olika hårt och man blir olika mkt utmattade, svettig etc. etc.

sen att doktorer ger ur sånt här som antagligen är beprövat då oxå får mig bara att le åt era kast och kommentarer om den här typen av produkt :thumbup:

Det fungerar på äldre och handikappade individer, men inte på friska, tränade.


Electromyostimulation (EMS) evoked responses of lower extremity muscles of sedentary or disabled subjects have been extensively studied to improve muscular strength and delay atrophy. However, it is not apparent whether EMS can serve a similar function in upper extremity muscles and in athletes. We compared the forces of maximal voluntary isometric contraction (MVC), percutaneous EMS-evoked tetanus, and EMS superimposed on MVC of the elbow flexors in six strength-trained and six untrained healthy men. Stimulation consisted of a 2.5-kHz alternating current sine wave modulated at 50 bursts.s-1 with a 50% duty cycle. Reliability of the criterion measures was assessed over 4 d and ranged from R = 0.746 to R = 0.948. Strength-trained men had 29% higher MVC than untrained controls (P less than 0.001). Untrained men tolerated 21.9 mA and trained men 31.3 mA of EMS current (P less than 0.021), yet tetanic forces were similar: 92.5 N vs 96.0 N (P greater than 0.196). These tetanic forces corresponded to 32% (untrained) and 24% (trained) of MVC (P less than 0.047). When EMS was superimposed on MVC, compared with MVC alone, force was significantly (P less than 0.048) lower by 10% (31 N, untrained) and 13% (55 N, trained). These data suggest that, independent of training status, percutaneous EMS reduces maximal voluntary elbow flexion forces and that tetanic forces may not be sufficiently high for purposes of muscular strength development or prevention of atrophy.

Med Sci Sports Exerc. 1992 Jun;24(6):702-7. Voluntary and electromyostimulation forces in trained and untrained men.

Jorgen
2006-05-02, 21:01
Upp till var man och tro vad var man vill såklart ;)
Jag var oxå sjukt tveksam innan ja fick prova polarens mammas.

Men får ni tillfälle, prova så får ni se. Lär ju inte skada.. dock så vågade inte vår andra polare prova efter att jag hade fått prova för jag skrek som fan för de gjorde så ont när han drog på högsta. :D
Det är lika effektivt som om någon skulle peta dig i magen. Då spänner du också musklerna.
Prova så får du se.

Zakath
2006-05-02, 21:03
Det fungerar på äldre och handikappade individer, men inte på friska, tränade.

Med Sci Sports Exerc. 1992 Jun;24(6):702-7. Voluntary and electromyostimulation forces in trained and untrained men.

Tack Grub, jag hittade ingenting på electric stimulation. Hur kan du veta vilka ord du ska söka på egentligen?

:thumbup:

olle lindblad
2006-05-02, 21:18
Upp till var man och tro vad var man vill såklart ;)
Jag var oxå sjukt tveksam innan ja fick prova polarens mammas.

Men får ni tillfälle, prova så får ni se. Lär ju inte skada.. dock så vågade inte vår andra polare prova efter att jag hade fått prova för jag skrek som fan för de gjorde så ont när han drog på högsta. :D
Du provade och det gjorde ont. Därför drar du slutsatsen att musklerna växer av det?

Psajko
2006-05-02, 21:25
det står inte att de inte funkar på "oss" tränade.
sen är artikeln skriven 1992, så snälla... t.om. jorgen har upptäckt fler saker sen dess.... typ sin grymma humor. :booty:

som sagt, starta en fond och skramla ihop till en för 1800kr och prova vett ja.
om inte, tyst bara och passa på att låsa tråden

Zakath
2006-05-02, 21:29
det står inte att de inte funkar, de står att dom inte vet om de funka på "oss" tränade.
sen är artikeln skriven 1992, så snälla... t.om. jorgen har upptäckt fler saker sen dess.... typ sin grymma humor. :booty:

som sagt, starta en fond och skramla ihop till en för 1800kr och prova vett ja.
om inte, tyst bara och passa på att låsa tråden

De maskinerna fungerar precis likadant idag som år 1992, kom med lite vettig källkritik eller en egen källa istället.

Jag tror nog det är du som ska vara tyst om du inte lär dig diskutera med en vettig ton snart.

King Grub
2006-05-02, 21:29
Tack Grub, jag hittade ingenting på electric stimulation. Hur kan du veta vilka ord du ska söka på egentligen?

:thumbup:

Det heter "electromyostimulation", så vet man det är det inte så svårt söka på det + exercise.

King Grub
2006-05-02, 21:31
sen är artikeln skriven 1992, så snälla...

Vad har det med saken att göra? Tror du man inte kunde mäta vad som hände i muskulaturen vid elektromyostimulation för 14 år sedan? Du kanske inte är äldre själv, så du tror att en studie måste vara från i år för att vara relevant. Så är det dock inte, utan det är åldern på en vetenskapligt korrekt utförd studie som i stort saknar relevans när det handlar om fysiskt mätbara fenomen.

Samboy
2006-05-02, 23:15
min morsa har en sån skit..man ska smörja in nån gel på det stället man ska utföra skiten på ...o det gör zlatan så ont! på minsta sekvens så är det lungt..men ju högre man tar desto värre känns det! brukar lura kompisarna att det är en vanlig masage rulle haha o sen sätter jag skiten på högsta o säger sitt o njut sen hör man fanimig stötarna :D så skriker dom. funkar ungefär lika bra som Elektriska stolen "nästan! kommer aldrig använda sån skit.. rena tortyren!

Griip
2006-05-02, 23:37
Han säger ju faktiskt att den bränner kcal och inte att man bänkar 200 efter 1 månads användning?

Jorgen
2006-05-03, 05:11
Han säger ju faktiskt att den bränner kcal och inte att man bänkar 200 efter 1 månads användning?
Och det gör den inte.

King Grub
2006-05-03, 05:33
Den är klart den gör. Muskelkontraktioner kostar energi, även om någon utomstående faktor ligger bakom. Skall man ha någon viktpåverkande effekt får man dock vara uppkopplad ett tag.

Jorgen
2006-05-03, 05:36
Den är klart den gör. Muskelkontraktioner kostar energi, även om någon utomstående faktor ligger bakom. Skall man ha någon viktpåverkande effekt får man dock vara uppkopplad ett tag.
Såklart. Men det är tveksamt om det är en metod som är att rekomendera. Då är det biligare att låta någon peka en i magen så att man kontraherar magmusklerna. Det bränner såklart också fett.
Men du förstod vad jag menade ja?

Griip
2006-05-06, 17:36
Såklart. Men det är tveksamt om det är en metod som är att rekomendera. Då är det biligare att låta någon peka en i magen så att man kontraherar magmusklerna. Det bränner såklart också fett.
Men du förstod vad jag menade ja?

Men du kunde inte förstå vad jag menade nej?

Nizze_
2006-05-06, 18:31
En sådan maskin fungerar utmärkt för att tröttaut musklerna .. Få ligga med sån på nacken hos naprapaten så mina spända muskler skall bli så trötta att dom inte orkar hålla sig spända längre .. Fungerar utmärkt ..

Zakath
2006-05-06, 20:17
En sådan maskin fungerar utmärkt för att tröttaut musklerna .. Få ligga med sån på nacken hos naprapaten så mina spända muskler skall bli så trötta att dom inte orkar hålla sig spända längre .. Fungerar utmärkt ..

Funkar det inte bättre att bara köra vanliga hantelshrugs? :)

Mr. Moose
2006-05-06, 20:45
Läste för något år sen om en friidrotts tränare som använde det på sina sprinters som komplement till den vanliga träningen. Det var dock en egen "specialmaskin", betydligt kraftigare än de vanliga rehab maskinerna. Dom sa att det var otroligt smärtsamt samt att kontraktionerna varade ca 10 sec!! Tydligen hade dom fått bra resultat.

Claes

zirak
2006-05-06, 21:08
Varför pratar ingen om återhämtningsfördelarna i samband med dessa apparater? Till priset av drygt 10 kg proteinpulver :D

Det är dessutom skillnad på EMS och TENS.

Nizze_
2006-05-06, 21:37
Funkar det inte bättre att bara köra vanliga hantelshrugs? :)

Möjligt att det skulle vara bätre om det bara var jusst övre delen av trapezius som man ville kommaåt .. allafall tycker jag att shrugs bara tar på överdelen inte den delen av trapezius som gårner på ryggen. Sen blir det ju ganska segt att stå med hantar i och köra shrugs i 15min som en galning =) ..

När man kör den maskinen blir det som att den muskel man har den på är ute på en joggingrunda ..