handdator

Visa fullständig version : Hur ser man lättast skillnad på SL- och OL-stänger?


tp_88
2006-04-29, 18:03
Nå?

Vill minnas att det är olika avstånd mellan ringarna? Mått?
Vill minnas att det är olika diameter på "greppytan"? Mått?

Något annat? Kan det vara så enkelt att det finns någon märkning på stången ( Vi snackar Eleiko )

bubbe
2006-04-29, 18:06
Nå?

Vill minnas att det är olika avstånd mellan ringarna? Mått?
Vill minnas att det är olika diameter på "greppytan"? Mått?

Något annat? Kan det vara så enkelt att det finns någon märkning på stången ( Vi snackar Eleiko )

snurra på stången, ifall den är kullagrad och snurrar lätt så är det en OL, ifall det är trögt så är det en SL. (iofs kan en OL stång bli gammal och sliten, så lagren får högre friktion men oftast funkar det)

tp_88
2006-04-29, 18:10
snurra på stången, ifall den är kullagrad och snurrar lätt så är det en OL, ifall det är trögt så är det en SL. (iofs kan en OL stång bli gammal och sliten, så lagren får högre friktion men oftast funkar det)
Så en SL-stång ska inte ens vara kullagrad? Ska testa nästa gång jag kommer till gymmet.

Värmde nämligen med en OL-stång på serien idag och OJ vilken skillnad det sedan va när man bänka på flaket. Jag har nämligen upplevt samma känsla med gymmets stänger ( ostabilt ).

Några fler tips?

bubbe
2006-04-29, 18:20
Så en SL-stång ska inte ens vara kullagrad? Ska testa nästa gång jag kommer till gymmet.

Värmde nämligen med en OL-stång på serien idag och OJ vilken skillnad det sedan va när man bänka på flaket. Jag har nämligen upplevt samma känsla med gymmets stänger ( ostabilt ).

Några fler tips?

Bänkpress med OL-stång är riktigt obehagligt tycker jag.

Vet inte om SL-stängerna är kullagrade, men man sätter ju in en tröghet just för att stången inte ska vicka runt.

greppet brukar vara bra mycket kraftigare på SL, något tjockare stång, kommer inte ihåg ringarnas placering på OL men SL har 81cm.

Scratch
2006-04-29, 18:37
De Eleiko SL-stänger jag provat har haft kraftigare lättring än dito OL-stänger

fintelligens
2006-04-29, 19:05
Stoppen är smalare på en SL.

Yankeee
2006-04-29, 19:18
Jag tycker man lätt ser skillnad på tjockleken, om inte annat är det bara att greppa om stången, jag har aldrig tagit fel iallafall :)

sunkan
2006-04-29, 19:24
om du mäter mellan tummen och pekfingret från innerkant på lättringen så kommer du att pekfingret på ringen ungifär=SL. Funkar ju inte med jättehänder men. Om man har en hel del kvar till ringen så är det en OL-stång.

Lillgrabben
2006-04-29, 19:34
Nå?

Vill minnas att det är olika avstånd mellan ringarna? Mått?
Vill minnas att det är olika diameter på "greppytan"? Mått?

Något annat? Kan det vara så enkelt att det finns någon märkning på stången ( Vi snackar Eleiko )


OL-stång:

28 mm diameter, 220 cm lång, 89 cm ( tror jag) mellan markeringarna, mera lättrullande, grövre flänsar vid viktstoppen, ofta fin lättring.

SL-stång:

29 mm diameter, 220 cm lång, 81 cm mellan markeringarna, rullar trögare än OL-varianten, oftast grövre lättring.

FinnPower
2006-04-29, 22:20
OL-stång:

28 mm diameter, 220 cm lång, 89 cm ( tror jag) mellan markeringarna, mera lättrullande, grövre flänsar vid viktstoppen, ofta fin lättring.

SL-stång:

29 mm diameter, 220 cm lång, 81 cm mellan markeringarna, rullar trögare än OL-varianten, oftast grövre lättring.
OL-stången har 87cm mellan ringarna har jag för mig.
SL-stången är 28-29mm tjock.

tp_88
2006-04-29, 22:27
Tack för alla info! Ska dra till gymmet imorn och förhoppningsvis hitta iaf en SL-stång och märka den.