handdator

Visa fullständig version : "Farligt med vitaminer"


Bamse
2002-11-22, 10:49
http://www.expressen.se/article.asp?id=130317

spinkoo
2002-11-22, 10:59
Dem är så roliga...:D

Istället för att fokusera på vilken nytta det gör gräver dem upp massa skit... :mad:

Sverker
2002-11-22, 11:25
Jag tycker det var en bra artikel !

Satsa pengarna på bra mat istället är ett fint budskap. Varför äta sämre snabbmat och kompletera med vitaminer/mineraler ?

Spännande med E-vitamin.
Studier visar att det inte endast duger med alfa-tokoferol som tillverkas syntetiskt och säljs som E-vitamin.
I naturen består E-vitamin av 7 olika tokoferoler och tokotrienoler. Dessa ger ett bredare skydd TILLSAMMANS mot hjärt-kärlsjukdommar.

Jag lägger mina pengar på vetegroddar:D

z_bumbi
2002-11-22, 12:36
Vetegroddar...gott.
Varför gör jag inte sådana oftare ? :smash:

Apan Koko
2002-11-23, 00:34
Något tips på hur jag kan få i mig 400mg E vitamin per dag genom kosten?

Hur mycket E vitamin innehåller vetegroddar?
Pris på vetegroddar?

Sverker
2002-11-23, 07:19
Vetegroddar innehåller ca 25 mg / 100 g med en bra blandning av tokoferolerna och tokotrienolerna. Det är i princip omöjligt att få i sig 400 mg via kosten då.

Men 400 mg är ju en kraftig dos, är inte själv säker att så mycket är bra överhuvudtaget. Kan skapa mer skada än nytta pga att för mycket antioxidant blir " pro-oxidativ ".

Apan Koko
2002-11-23, 13:00
400mg per dag har jag fått från Paulun som rekommenderar den dosen om man tränar.

Så det är möjligt att det blir negativ effekt?

Jag har sett att Twinlab säljer E vitamin i 400mg kapslar, borde dom verkligen sälja det om det kan vara negativt?

Sverker
2002-11-23, 14:33
Ja, jag vet att de flesta tillverkare av kosttillskott rekommenderar 400 mg eller mer. Det är tydligt visat att 1000 mg per dag inte är giftigt heller.
Kvarstår frågan ifall vi behöver 400 mg / dag eller inte.
Jag vet inte:confused: men tror att den mat vi äter är naturligt skyddad av antioxidanter så vi inte behöver extra tillskott.

Vill man ta extra E-vitamin bör man då välja naturligt extraherat E-vitamin som innehåller den komplexa blandningen. Det finns ju extrakt från palmolja, risskal och vetegroddar.

Vad Expressens artikel handlade om var ju att E-vitamin inte hade possitiva effekter. E-vitamin som jag antar är syntetiskt alfa-tokoferol, eftersom det är det som används.

Apan Koko
2002-11-23, 19:08
Jag tror jag ska försöka byta till naturliga källor för att få i mig E vitamin.


Läste i B&K om en studie där ett antal män fått 1200mg vitamin E, och det visade sig att de fick mindre muskelskador än tidigare. Det stod även att E vitamin förbättrar sockertoleransen och höjer musklernas förmåga att använda anabola hormoner.

Tyvärr så fanns det inga referenser till studierna, så jag har inte kunnat kolla upp det. Överallt jag kollar står det om positiva resultat i samband med träning men jag hittar inga studier.

Finns det några bra studier på E vitamin i samband med träning?

z_bumbi
2002-11-25, 12:27
Apan Koko: Skicka ett mail till b&k och be om referenser !
De behöver lära sig att deras läsare inte är helt obildade och att de mycket väl kan sätta ut referenser, läser numera tidningen igen och den har inte blivit bättre sen jag slutade läsa den förra gången.

eiselt
2002-11-25, 12:42
Om man ska käka vetegroddar bör man se till att de är färska och fina. Oljan i dem härsknar ganska lätt trots en hög halt av e-vitamin. Troligen beroende på att produktionen inte sker i en syrefri miljö eller att förpackningarna inte är så bra.

/ Henrik