handdator

Visa fullständig version : Nyss börjat, vad ska jag göra?


Dazon
2006-04-29, 01:23
Har tränat nu i 5 veckor kanske, tränade även för ett år sen i 8 månader (har tyvärr inga bilder därifrån)..
Kommer några bilder på min kropp nu, jag väger ca 90 kg, och har en del fläsk, speciellt midjan/magen och brösten..
och skulle vilja veta vad ni tycker jag ska göra, jag har själv tänkt ha en bulkperiod fram till januari/februari nästa år sen börja deffa, för jag kommer nog ha ganska mycke överflödigt.. men tycker ni jag borde gå upp nå mer? eller borde jag gå ner redan nu?

http://img208.imageshack.us/img208/2658/0107342ds.jpg

http://img83.imageshack.us/img83/8127/0113261qn.jpg

http://img208.imageshack.us/img208/9453/0108040wp.jpg

marton
2006-04-29, 02:05
I och med att du inte har tränat speciellt länge, tycker jag bara att du borde köra på stenhårt med styrketräningen och därför varken bulka eller deffa. Du kommer att märka skillnad. Ät bra, träna på, sov! :thumbup:

Lycka till!

Dazon
2006-04-29, 02:25
Ät bra, träna på, sov! :thumbup:

Lycka till!

ungefär de jag tänkte som en bulk för kommer ju gå upp endel.. gick upp 15 kg förra perioden jag tränade, så har ganska lätt att lägga på mig.. men tack för svar..
gärna mer synpunkter på vad jag borde göra..

carloskar
2006-04-29, 04:50
Vad är målet? Snyggaste tvättbrädan eller starkast i stan?

Om du inte satsar enbart på styrka så ser jag ingen poäng att gå upp mer i vikt. Det är jobbigt att gå ned. Jag var ungefär i din sits när jag började styrketräna (halvår sen) och valde att äta bra och träna tungt. Har medvetet legat lite på minus och tappat något kilo i månaden. Det har gått skitbra.

Sålänge man tränar tungt så ökar man i styrka, även om man ligger på lite underskott i matväg, speciellt i början! Jag tror att bulk är överskattat. VÄLDIGT överskattat, sålänge man inte är proffs. Man kan givetvis inte vara tävlingshård året om. Men för oss hobbytränande ungdomar så är det nog inte nödvändigt. :cool:

Min bror och jag började träna samtidigt. Vi är jämnlånga, ett år i åldersskillnad och jag ~5 kilo lättare. Jag kan egentligen inget om gener – men vi bör ha hyfsat lika förutsättningar.
Vi var vid denna tidpunkt väldigt jämna i styrka, något kilo hit o dit i skillnad…

Under tiden vi tränat så har han ätit mycket, medens jag ätit lite mindre än vanligtvis. Han har ökat kanske 5 kilo i vikt och jag tappat ungefär13. Detta på 6 månader somsagt.

Styrkemässigt är han 10 kg starkare i mark, 5 - 7,5 kg starkare i bänk och kanske 10 kg starkare i böj. Däremot är jag lite repstarkare.

Så visst – lite starkare blir man av mycket mat. Men frågan är om det är värt det. Skulle han bestämma sig för att deffa så kanske jag kommer ikapp… Och vad är då poängen med att ligga på plus från början?

Dessutom känns livet bättre då man inte är tjock, åtminstone för mig. Tjejer tittar inte på killar med muskler som inte syns, tyvärr! :cryout:

Ät bra, träna tungt, det är mitt tips.


(Blev överdrivet lång post, sorry).

shadowfire
2006-04-29, 09:08
Dina mål avgör hur du ska träna och hur du ska äta, så bestäm dig först för vad du strävar mot och på vilken nivå. Av bilderna o döma så ser jag inte så mycket massa, så rent spontant så känner jag bara "bygg muskler pöjk!" då jag ser korten.

Castro
2006-04-29, 09:18
Vad är målet? Snyggaste tvättbrädan eller starkast i stan?

Om du inte satsar enbart på styrka så ser jag ingen poäng att gå upp mer i vikt. Det är jobbigt att gå ned. Jag var ungefär i din sits när jag började styrketräna (halvår sen) och valde att äta bra och träna tungt. Har medvetet legat lite på minus och tappat något kilo i månaden. Det har gått skitbra.

Sålänge man tränar tungt så ökar man i styrka, även om man ligger på lite underskott i matväg, speciellt i början! Jag tror att bulk är överskattat. VÄLDIGT överskattat, sålänge man inte är proffs. Man kan givetvis inte vara tävlingshård året om. Men för oss hobbytränande ungdomar så är det nog inte nödvändigt. :cool:

Min bror och jag började träna samtidigt. Vi är jämnlånga, ett år i åldersskillnad och jag ~5 kilo lättare. Jag kan egentligen inget om gener – men vi bör ha hyfsat lika förutsättningar.
Vi var vid denna tidpunkt väldigt jämna i styrka, något kilo hit o dit i skillnad…

Under tiden vi tränat så har han ätit mycket, medens jag ätit lite mindre än vanligtvis. Han har ökat kanske 5 kilo i vikt och jag tappat ungefär13. Detta på 6 månader somsagt.

Styrkemässigt är han 10 kg starkare i mark, 5 - 7,5 kg starkare i bänk och kanske 10 kg starkare i böj. Däremot är jag lite repstarkare.

Så visst – lite starkare blir man av mycket mat. Men frågan är om det är värt det. Skulle han bestämma sig för att deffa så kanske jag kommer ikapp… Och vad är då poängen med att ligga på plus från början?

Dessutom känns livet bättre då man inte är tjock, åtminstone för mig. Tjejer tittar inte på killar med muskler som inte syns, tyvärr! :cryout:

Ät bra, träna tungt, det är mitt tips.


(Blev överdrivet lång post, sorry).

Bra inlägg!

stenis
2006-04-29, 09:25
Som tidigare skrivit så beror det ju helt på vad du har för mål med din träning.

Om det är så att du är ute efter att bygga massa och få en fin fysik så skulle jag rekomendera att du kör både konditionsträning och styrketräning. tex. 3pass styrketräning, och 3pass kondition (Löpning/Cyckling/Simmning/Promenader). För att både bygga muskler men samtidigt förbränna bort lite fett, då du ligger lite övervikt nu.

Kul att du ska börja träna iaf, bara det kommer göra en stor skillnad, sen vad och hur du tränar är ju mindre viktigt, träning mår man bra av så de är bara att hålla igång och köra hårt samt läsa trådar här på kolo så ska du se att de kommer bli kanon =)

Lycka till! :thumbup:

Dazon
2006-04-29, 11:10
Okej fina svar allihop, orkar inte quota alla..
De jag är ute efter är väl för de mesta att få större synliga muskler och sen gå ner litegrann ser gärna att rutor osv vågar visa sig.. Men även vill jag ju ha styrka men de kommer jag få, anser mig rätt stark redan då jag inte tränat nåt nu.. De jag tänkte med att jag inte bör äta mindre eller så var att ja tror jag behöver lite mer på kroppen så jag ska kunna öka lättare i muskler..
Men vi säger att jag bara äter normalt, sen kan jag gå ut och ta en promenad innan frukost på morgon ungefär 2-3 ggr i veckan? skulle väl räcka, tänkte ju ändå ha en deffperiod sen nästa år, för de lär ju behövas tror ja..

sundvall
2006-04-29, 11:14
Av ren nyfikenhet. Kalls du möjligtvis Davve?

Dazon
2006-04-29, 11:17
Av ren nyfikenhet. Kalls du möjligtvis Davve?

yes, och något ligger bakom de för känner igen ditt namn från fler platser.. så berätta :)

sundvall
2006-04-29, 11:38
yes, och något ligger bakom de för känner igen ditt namn från fler platser.. så berätta :)

HAHAHA vafan gör du det? JÄVLAR vilken lott. En till fråga, vart bor du? :P

Dazon
2006-04-29, 11:52
HAHAHA vafan gör du det? JÄVLAR vilken lott. En till fråga, vart bor du? :P

nå nånting är de, va fick dig att tro att ja heter davve?:P
men jag bor i luleå..

btw du heter robert?

sundvall
2006-04-29, 12:07
Vad fan är det här. Ja jag heter Robert, hur fan vet du det? :P

sundvall
2006-04-29, 12:08
Hörrö haru inte msn eller nå där vi kan snacka? :P PM ME

stenis
2006-04-29, 12:11
kolo goes lovematch :D :hbang:

Dazon
2006-04-29, 12:16
Okej fina svar allihop, orkar inte quota alla..
De jag är ute efter är väl för de mesta att få större synliga muskler och sen gå ner litegrann ser gärna att rutor osv vågar visa sig.. Men även vill jag ju ha styrka men de kommer jag få, anser mig rätt stark redan då jag inte tränat nåt nu.. De jag tänkte med att jag inte bör äta mindre eller så var att ja tror jag behöver lite mer på kroppen så jag ska kunna öka lättare i muskler..
Men vi säger att jag bara äter normalt, sen kan jag gå ut och ta en promenad innan frukost på morgon ungefär 2-3 ggr i veckan? skulle väl räcka, tänkte ju ändå ha en deffperiod sen nästa år, för de lär ju behövas tror ja..

quote så nån inte missar och kan svara...

tricce_17
2006-04-29, 17:09
quote så nån inte missar och kan svara...
tror inte du behöver någon "bulkperiod" utan som nån skrev tidigare dra ner lite på intaget och träna hårt..ska inte säga hur för jag vet inte allt för mkt om sånt men jag tränar styrke 5ggr i veckan och springer 2ggr och det funkar bra för mig...det gäller hitta något som du trivs med och inte följa någon här inne på kolozzeum som om deras ord var lag...fråga gärna någon som är utbildad i ämnet om tips