handdator

Visa fullständig version : är detta för mycke??snälla hjälp!


Sanna
2002-11-21, 23:37
Hej stämmer de verkligen att man kan gå ner i fettvikt utan att äta mindre kcal än man gör av me, bara man tränar(paulun påstår de i en artikel)? Har tidigare haft allvarliga ätstörningar så de e fortfarande svårt för mej att avgöra om jag äter för mycke/lite,de känns som att; om jag inte är hungrig när ja går o lägger mej så kommer ja gå upp.. men iaf snälla finns de nån som kan försöka avgöra om detta e för mycke för mej att äta på en dag?

protein+kaffe

10.00-11.00- rask morgonprommenad

11.30- 2 knäckemackor me makrill+1 grov macka

14.00- 1 grov macka me ägg+1glas yoghurt m. lite branflakes

16.00- cirka 30 min jogging

17.00- 2 st kycklingfile+2 grova mackor+1 glas yoghurt m. musli

är förövrigt 21år, 1.71lång väger ca 65 -kör förbränningsträning 4-5 dar i veckan+ 1 dags styrketräning vill gärna gå ner typ 2 kilo eller nåt snälla om nån kan försöka avgöra? de känns som om de e för mycke innan träningen? eller skulle förbränningen bli lidande om ja tex skippade äggmackan innan träningen och yoghurten efter träningen?

The Dwag
2002-11-21, 23:40
Såg att du ville tappa 2kilo !

Ett tips som funkar! Gå på toa :thumbup: ;)

gasoliner
2002-11-22, 00:22
öhh..det där räcker ju knappt till frukost om du tänkt träna oxå?

du kör morgonpromenad och sedan 16.00 så joggar du?
samma alla dagar?

det du räknat upp där blir inte många kalorier kan jag säga..
skulle nog ökat styrketräningen till 3 dagar och eventuellt lagt joggingen mellan de dagarna och helledigt ngn dag ibland.

ngn tjej som väger ungefär samma kanske kan hjälpa till?

titta in på träningsjournaler,"Emmzan blir brutal" hon kan nog hjälpa dig!

lycka till!

fy på dig Dwagen..:D

The Dwag
2002-11-22, 00:47
Nee tyckte 2 kilo inte var något direkt ! Tänk på en annan som behöver slipa bort en 10-15kilo ! 2 kilo då räcker det ju att gå in en sväng på toa sen är det klart !:D


helt allvarligt så tyckte jag matschemat såg bedrövligt ut !

För lite protein
- protein+kaffe

10.00-11.00- rask morgonprommenad ( för sent på dagen )

11.30- 2 knäckemackor me makrill+1 grov macka ( kanske duger )

14.00- 1 grov macka me ägg+1glas yoghurt m. lite branflakes ( här skall vi nog äta lunch och mackor är INTE bas föda utan för lata byt ut mot tex Kokt torks med Broccoli och 1dl Kokt ris )

30min före Jogging Kaffe eller E/C/A-stack (laglig)

16.00- cirka 30 min jogging ( för kort tid höj till 45minuter )


17.00- 1 st kycklingfile+Bulgur Wheat +1 glas Minimjölk.


21:00 - 1 st kycklingfile+ Keso Apelsin smak.

Kanske lite bättre




:em:

Pez
2002-11-22, 02:10
Originally posted by The Dwag
Nee tyckte 2 kilo inte var något direkt ! Tänk på en annan som behöver slipa bort en 10-15kilo ! 2 kilo då räcker det ju att gå in en sväng på toa sen är det klart !:D


helt allvarligt så tyckte jag matschemat såg bedrövligt ut !

För lite protein
- protein+kaffe

10.00-11.00- rask morgonprommenad ( för sent på dagen )

11.30- 2 knäckemackor me makrill+1 grov macka ( kanske duger )

14.00- 1 grov macka me ägg+1glas yoghurt m. lite branflakes ( här skall vi nog äta lunch och mackor är INTE bas föda utan för lata byt ut mot tex Kokt torks med Broccoli och 1dl Kokt ris )

30min före Jogging Kaffe eller E/C/A-stack (laglig)

16.00- cirka 30 min jogging ( för kort tid höj till 45minuter )


17.00- 1 st kycklingfile+Bulgur Wheat +1 glas Minimjölk.


21:00 - 1 st kycklingfile+ Keso Apelsin smak.

Kanske lite bättre




:em:

Dwag - tiden för morgonpromenad är ju lite beroende på vilken dygnsrytm man har... bara en tanke.

Sen såg det ursprungliga matschemat bedrövligt ut, Dwaggens förslag är mkt. bättre.

Vilka tider har du? Dvs - när går du upp på morgonen, när tränar du och när går du och lägger dig?

Ett enkelt sätt att portionera ut måltiderna under dagen är att se till att äta 2-3 timme, med varannat mål lagad mat (mackor är inte mat) och varannat mål nåt slags proteinrikt "mellanmål" - keso, tonfisk, prottedrink osv. med en frukt till.

/pez

Pez
2002-11-22, 02:11
Välkommen hit förresten Sanna. :cheers:

/pez

The Dwag
2002-11-22, 07:20
Pez - Hur gör vi som bara kan sova 5-6 h timmar per natt fast vi är lediga som tex idag... ?

jag har ju ingen dygnsrytm alls :D

Jarod
2002-11-22, 08:02
Ååååå......5-6h låter som en dröm.... Fick själv runt tre timmar nyss... Fick ju stiga upp tidigt idag för att inte missa flyget till Sthlm...

Å du Dwag.... Ses på söndag! :smokin:

Mvh

The Dwag
2002-11-22, 08:20
På söndag ligger jag bakis :cheers: på Scandic :insane:

Men slå mig en signal då du är i Fjollträsk !


:D

emmzan
2002-11-22, 08:26
Jag känner verkligen igen det där.. Att om man inte går och lägger sig hungrig så kommer man att gå upp i vikt.. Har varit där själv med dom tankarna. Körde dessutom förbränning/kondition i alldeles för hög grad. Kroppen mår inte bra av det.

Tycker som ovanstående att du ska äta mer och mer utspritt.. Frukost-lunch-middag och mellanmål däremellan samt lättare kvällsmål.

Dra ner på konditionsträningen och öka på styrketräningen istället.

Maila gärna mig om du vill!

/emma

Jarod
2002-11-22, 08:35
Dwag >> I will....

Mvh

Sanna
2002-11-22, 13:36
Tack så mycke för att ni e så snälla här och svarar-detta e ett jättestort problem för mej jag åt sådär mkt förr men de hände inget! de e jättekonstigt för ja läser överallt på paulun och så att man MÅSTE äta mycke för att tappa fett men sist ja ville gå ner fick ja underbara resultat me att äta såhär

protein+kaffe
04.30-06.00 rask morgonprommenad

06.30-1 grov macka me mackrill

12.00-en tallrik fil o lite branflakes

15.00-lite yoghurt+lite branflakes

17.00-jogging 40 min

18.00-yoghurt+2 mackor me kycklingfile

ska tillägga att ja har ett jobb där ja rör på mej mycke om dagarna o ja går oftast o lägger mej ca 3 timmar efter träningen.
de senaste schemat va mitt sk.helgschema.
o ja vet att de inte e muskler ja gått ner för ja orkarfortfarande like mycka i styrketräningen o ja ser i ansiktet att jag blivit mycke smalare o tröjan sitter mer slappt så hur är de då logiskt att detta funkar för mej? om alla säger att man MÅSTE äta så mycke mer för att bränna? ja e jätteförrvirrad!!
Tack Pez förresten för välkommnandet! ni e min räddning ja vill för allt i världen inte falla tebax i mina ätstörningar så ja måste få information!
Emmzan du anar inte hur bra de känns att veta att nån annan vart där jag är!! om detta funkar för mej borde ja fortsätta me de då?finns de nån nackdel?eller har du nåt bra matschema du kan dela me dej av ja klarar inte av psykist än att va mätt hela tiden de e sjukt ja vet! mitt mål är att få fram mina undre magrutor oxå dom övre syns redan-vet inte riktigt hur många kilo de e(e dålig på att avgöra sånt)de borde nog va mer än 2 iaf..
hittar tyvärr inte din mailadress nånstans)
e jättetacksam för alla svar ja kan få!!

Sanna
2002-11-22, 13:44
oj ja glömde en sak.. de där va mitt schema för 5 dar i veckan de andra två när ja inte tränar ser ut såhär

protein+kaffe

05.30-07.00 rask morgonprommenad

07.30 1 grov mackrillmacka

13.00 lite branflakes + 1 tallrik yoghurt

16.00 1 frukt

sen e ja på jobbet till ca 21
går o lägger mej ca 23

en sån dag mår ja såå bra för ja får va hungrig hela kvällen de e underbart! skulle ja äta mer en sånhär dag skulle ja ju utan tvekan gå upp eller hur eftersom ja inte tränar nåt den dan? de skulle iaf kännas så..
återigen hur kommer de sej att detta funkar för mej??

Oxen
2002-11-22, 14:11
Originally posted by Sanna
oj ja glömde en sak.. de där va mitt schema för 5 dar i veckan de andra två när ja inte tränar ser ut såhär

protein+kaffe

05.30-07.00 rask morgonprommenad

07.30 1 grov mackrillmacka

13.00 lite branflakes + 1 tallrik yoghurt

16.00 1 frukt

sen e ja på jobbet till ca 21
går o lägger mej ca 23

en sån dag mår ja såå bra för ja får va hungrig hela kvällen de e underbart! skulle ja äta mer en sånhär dag skulle ja ju utan tvekan gå upp eller hur eftersom ja inte tränar nåt den dan? de skulle iaf kännas så..
återigen hur kommer de sej att detta funkar för mej??

Men är du anorektiker eller vad är det frågan om?

Må bra för att du får vara hungrig hela kvällen........ tokstolle.

Vore det inte bättre om du slapp vara hungrig men ändå gick ner sakta men säkert dina 2 kilon.???

Kan ej förstå hur folk VILL gå hungriga.

Mindre youghurt och mackor och mer riktig mat.
Potatis, ris, Pasta. Fisk, Kyckling, Magert kött, Grönsaker, frukt kommer inte få dig att lägga på dig fett.
Kroppen och träningen kommer dock fungera bättre och med rätt mängd mat är det inte ett dugg svårt att bli av med 2kg.

Men tipset är att styrketräna 3ggr i veckan och jogga 3 istället för 5.

Sanna
2002-11-22, 14:48
de e inte hungern i sej som är härlig utan att veta att man ligger på underskott eller hur man kan uttrycka det.. är det för mycke att jogga 5 dar i veckan? ja styrketränade 2 dar i veckan förr o körde bara morgonpromenader o de gav inget alls så ja ändrade till 1 da styrka bara e de för lite att köra igenom kroppen på? om jag ändrar de till tv¨å dar styrketräning kan ja då jogga efter iaf? hur länge rekommenderas att man joggar efter ett styrkepass? ja har hört 20 min? stämmer det? enda nackdelen me att styrketräna innan är att då måste man ju äta mer..

z_bumbi
2002-11-22, 15:06
Sanna: Har du en dietist från tiden då dina ätstörningar var ännu värre ? Annars rekomenderar jag att du skaffar en fort som satan !
Du tränar extremt mycket på den lilla mängden mat du äter, jag ser typiska tecken på att du är på väg ner i ätstörningsträsket igen och det vill du nog inte så det är bättre att söka hjälp nu än att vänta tills du helt slutat äta.
Att diskutera mer om detta ämne på ett öppet forum ger inte så mycket utan du behöver träffa någon som verkligen kan ämnet och få hjälp.
Lycka till i framtiden !

Sanna
2002-11-22, 16:21
tack för din omtanke men ja hade aldri nån dietist förra gången de hela vände när ja o en kompis fick för oss att de va snyggt me muskler o för att bygga MÅSTE man ju äta o nu när ja nått mina sk muskelmål märker ja att ja gått upp nåra kilo fett oxå o de e dom ja vill ha bort-vill absolut inte nå det ideal ja hade under min ätstörningsperiod när ja tittar på kort från den tiden blir ja äcklad ja va ju bara skinn o ben! nu ere bara magen ja e lit missnöjd me ja vill att alla rutorna ska synas inte bara dom översta så min fråga(ursäkta ältandet) men finns de nån nackdel att fortsätta som ja gör nu tills ja nått mitt mål o sen börja äta normalt igen för att hålla mej där?? som nån sorts deff eller diet eller nåt?alla andra sätt ja provat tar föör lång tid eller ger inte resultat alls o ja börjar bli otålig..
återigen ja e jättetacksam för alla svar ni ger mej!!

JJ
2002-11-22, 16:29
Fortsätter du äta sådär så kommer du tappa de muskler du har. Det är alldeles för lite mat. Att gå ned i vikt är en sak, att gå ned i fettvikt är en annan. Jag skulle råda dig att söka professionell hjälp, du är inne på en farlig väg.

Munter
2002-11-22, 17:00
Herregud vilket bedrövligt matschema...jag föreslår att du köper en bok eller pratar med någon kunnig om näringslära eftersom det är ganska svårt att förklara hela karusellen på ett forum. Ett starkt tips som många andra gett, och du ska anamma, är riktig mat. Byt ut mackor mot pasta och tonfisk, några kycklingfiléer, potatis och så vidare. Mackor borde förbjudas.

Testa att räkna kalorierna för ditt nuvarande schema, det blir sjukligt lite.

Munter
2002-11-22, 17:01
Håller med JJ ovan också, det osar ätstörning. Och det säger jag inte för att vara dum.

Muskelsmurfen
2002-11-22, 18:27
Oki, det verkar som du behöver lite råd... helt klart.
Det som du listar är ju typ frukost.

1. Din kropp är inställd på svält, det enda som händer är att du tappar musklerna efterssom den måste spara på reserverna. Mindre muskler tar mindre energi...

2. Börja med att äta minst 2000kCal/dag. Du kommer förmodligen att gå upp några kilon på en gång. Vad som händer är att din kropp bygger upp glykogendepåerna och drar på sig en del vätska. Givetvis blir det en del fett också men det får man ta. Du MÅSTE få din kropp att lämna svältstadiet.

3. Endast morgonpromenaderna. Skippa löpningen helt och hållet tills vidare. Du bränner bara kolhydrater och muskler när du springer, inte fett.

4. Börja styrketräna ordentligt. Tunga basövningar.

5. Vila. Utan vila får du inga muskler.

(6. ett sätt att få igång ämnesomsättningen kan vara Max-OT Cardio men bara kanske. Börja ät ordentligt först.)

det var mina enkla råd. Hoppas det löser sig för så där kan du inte fortsätta.

Sanna
2002-11-22, 19:17
Det kan ju omöjligen vara muskler ja tappat eftersom ja fortfarande orkar samma vikter i styrketräningen(33 kg i bensparken me 15 reps osv.) o ja kan se i ansiktet att mina käkben o kindben blivit mkt synligare o så vitt ja vet har man inte så värst mkt muskler i ansiktet?? ja körde sådär me bara morron promenader o styrketräning 2-3 dar i veckan förut o de gav inge bra resultat i fettförbränningen-ja åt mkt tonfisk,torsk,ägg, kycklingfile o sånt ni kallar riktig mat så nu har ja tröttnat på de,kan varken äta kyckling eller tonfisk längre ja äcklas av de helt enkelt för ja åt så mkt av de förut.. men en sak som e så konstig alla mina kompisar e smala precis som ja va förut o dom äter inte efter nåt schema me 2-3 timmars mellanrum eller nå speciellt mkt protein eller räknar kalorier eller nåt- dom äter typ som mitt matschema fast de som dom tycker om såklart o dom tränar mycke o dom dör inte av de.. som sagt allt detta gör mej jätteförvirrad?????

Åse Columbus
2002-11-22, 19:21
Men ...ärligt talat...skaffa proffessionell hjälp......det behöver du.

Åse

gasoliner
2002-11-23, 09:02
öka styrketräningen och minska löpningen.

styrketräning kostar mera kalorier för kroppen..

håller med de andra här,du måste äta mer för att kroppen inte ska gå i svältläge.

lösningen är definitivt inte att äta mindre!

Lycka till! MVH //Gassy

Sanna
2002-11-23, 13:20
ok så om ja kör styrketräning 2 dar i veckan,en dag överkropp o den andra underkropp och jogging 3 dar blir de ok? ja kan väl ändå ta en kortare joggingrunda efter styrkepassen, på andra forum har ja sett folk rekommendera 40 minuters förbränningsträning eftr styrkepass för då e glykogen depåerna tomma, så e 40 minuter lagom efter styrke? o sen äta var tredje timme, e ja på rätt spår? men de jobbiga e att ja oftast inte är hungrig efter 3 timmar så då kan man väl ta nåt litet typ en macka eller nåt för att inte må illa, sen när man vant kroppen vid att äta så ofta kan man öka mängden lite i taget, hur låter det?

Örjan
2002-11-24, 05:20
Ja, få se nu, hur var det nu det var... Träna var tredje timme och äta fem gånger i veckan? Eller var det tvärtom? Ah, jag kommer inte ihåg. Jag blir så förvirrad. Alldeles för mycket... info på en gång. Kan inte... hantera.

Grahn
2002-11-24, 09:37
Örjan :laugh:

Sanna
2002-11-24, 13:53
äh ja struntar i träningen o all denna skit de e mkt enklare o bara äta minimalt om dagarna som ja gjorde förr degår mkt fortare o tappa fett då! tack för att ni fick mej inse detta!hejdå

Åse Columbus
2002-11-24, 14:15
Originally posted by Sanna
äh ja struntar i träningen o all denna skit de e mkt enklare o bara äta minimalt om dagarna som ja gjorde förr degår mkt fortare o tappa fett då! tack för att ni fick mej inse detta!hejdå

Alltså ...så var inte träningen till för att vinna muskler utan att förlora fett......

du gör nog rätt...strunta i träningen tills du bantat färdigt...därför att träning o bantning är INTE förenliga.....någonsin!!!!!!

Åse:muscle: