handdator

Visa fullständig version : Hörlurar och ljudkort


tossefar
2006-04-28, 19:47
Skrev nyss ett inlägg på 64bits.se, postar skamlöst en kopia här också.

Godkväll!

Jag är på jakt efter lite häftigare ljud till datorn. Jag har kollat en del på sennheiser hd-650, och de verkar ju trevliga, men vad driver jag dem med?

Jag behöver tips på bra ljudkort för musikuppspelning, självklart är jag ute efter stereoljud i första hand. Surround klarar jag mig utan.

Jag tittade lite på en (fristående) Digital/analog-konverterare som kopplas in till usb-porten. Frågan är om D/A-konverterare på lite dyrare ljudkort gör jobbet lika bra, eller kanske ännu bättre?

Behöver jag en hörlursförstärkare till det, eller räcker t.ex. creative x-fi för att driva ett par bra lurar?

Tacksam för svar och tips.

Löjtnant Blank
2006-04-28, 20:06
Jag köpte det här på Musikbörsen till min laptop. Stereo in/out. Inbyggd hörlursförstärkare. FireWire. Mycket ljudkort för pengarna. Det enda jag inte gillar är drivrutinerna, lite väl enkla och saknar många inställningsmöjligheter, men det kanske släpps en bättre version vad det lider. 1030 kr, billigt. Rekommenderas.

http://www.musikmarkthamburg.de/images/Behringer%20Skal%20Kopie.jpg

http://www.behringer.com/FCA202/index.cfm?lang=ENG

backflash
2006-04-28, 20:18
X-fin ska nog klara av dem rätt bra

Driver ett par Grado 225or med ett integrerat AD1986A (SoundMAX hd) - vilket är den enda fröjden på det här katastrofala moderkortet - på ett högst tillfredsställande sätt.

DACarna som sitter på bättre ljudkort brukar inte vara fy skam faktiskt, så det borde funka fint. Testa dig fram är dock mitt råd. Fast ett externt, som löjtnanten postade, är alltid ett trevligt alternativ.

(Vilken d/a tittade du på?)

christian
2006-04-28, 20:20
***Testa dig fram är dock mitt råd. Fast ett externt, som löjtnanten postade, är alltid ett trevligt alternativ.

***

Om inte annat slipper man mkt brus. Är själv på jakt efter ett bra externt (USB helst) då det brusas lite för mycket som jag har det nu. Några tips?

Löjtnant Blank
2006-04-28, 21:36
Om inte annat slipper man mkt brus. Är själv på jakt efter ett bra externt (USB helst) då det brusas lite för mycket som jag har det nu. Några tips?
Varför usb? Om du har en fw-ingång på datorn skulle jag rekommendera ett fw-kort - högre överföringshastighet.

christian
2006-04-28, 21:39
Varför usb? Om du har en fw-ingång på datorn skulle jag rekommendera ett fw-kort - högre överföringshastighet.

Det är det jag inte har på HTPC:n ju.. dessutom är skillnaden marginell och på papperet till USB2:s fördel. USB2 räcker gott och väl.

Fast visst, ett FW-kort kostar ju knappt något om det dyker upp ett schysst ljudkort till rätt pris.

Löjtnant Blank
2006-04-28, 21:42
Då förstår jag. Och du har rätt i att det finns många utmärkta usb-varianter. Vad har du tänkt att använda det till?

aliquis
2006-04-28, 22:03
Ni har båda fel.

Varför usb? Om du har en fw-ingång på datorn skulle jag rekommendera ett fw-kort - högre överföringshastighet.
Förviso, men USB 2.0 klarar 480 mbps, jag kan inte tänka mig att ni kommer spela ljud i mer än så.

(visserligen skulle ju 96kHz 24bit kräva 2304k "något" / sekund, säg att det går att representera med pitar så 2.3mbps, ggr två kanaler så 5mbps. Men det räcker ju vanlig USB 1.1 till för, och tja, usb 2.0 klarar 100ggr mer ;))
Det är det jag inte har på HTPC:n ju.. dessutom är skillnaden marginell och på papperet till USB2:s fördel. USB2 räcker gott och väl.

Fast visst, ett FW-kort kostar ju knappt något om det dyker upp ett schysst ljudkort till rätt pris.Nej, för firewire finns i 800mbpsvarianter också.

christian
2006-04-28, 22:37
Ni har båda fel.


Förviso, men USB 2.0 klarar 480 mbps, jag kan inte tänka mig att ni kommer spela ljud i mer än så.

(visserligen skulle ju 96kHz 24bit kräva 2304k "något" / sekund, säg att det går att representera med pitar så 2.3mbps, ggr två kanaler så 5mbps. Men det räcker ju vanlig USB 1.1 till för, och tja, usb 2.0 klarar 100ggr mer ;))
Nej, för firewire finns i 800mbpsvarianter också.

Jo, kom på att det fanns en FW800 också men edittiden gick ut.. =)

Men som du säger, hastigheten räcker gott och väl till ljud.

Lötjnanten: Mest till musik men även surround när jag orkat bygga ut anläggningen. Som det är idag styrs volymen via HTPC:n och förstärkaren står därför på rätt hög volym hela tiden vilket innebär att jag måste få ned bruset. Det låter inte mkt men man hör det helt klart om man stänger av källan.

Sen är jag ljudfreak också och vill få ljudet bättre än det från ett ljudkort inbyggt på ett moderkort.

Löjtnant Blank
2006-04-29, 00:24
Ni har båda fel.
I vad har jag fel?

Yankeee
2006-04-29, 06:11
Jag har ett par HD-650, kan garantera att du inte kommer bli missnöjd med dem. Helt klart ett av de bästa köpen jag har gjort.

tossefar
2006-04-29, 11:58
Jag har ett par HD-650, kan garantera att du inte kommer bli missnöjd med dem. Helt klart ett av de bästa köpen jag har gjort.
Vad använder du för att driva dem?

Yankeee
2006-04-29, 13:30
Vad använder du för att driva dem?

EMU-0404 och en HK970.

aliquis
2006-04-29, 13:39
I vad har jag fel?För att det inte finns någon anledning att välja firewire "för att det har högre bandbredd" då usb 2.0 ändå har 480mbps som räcker gott o väl flera ggr om.

tossefar
2006-04-29, 14:00
EMU-0404 och en HK970.
Är en extern förstärkare ett krav för att driva lurarna? Märker du tydlig skillnad om du skippar förstärkaren?

Yankeee
2006-04-29, 14:02
Är en extern förstärkare ett krav för att driva lurarna? Märker du tydlig skillnad om du skippar förstärkaren?

Vet tyvärr inte, det går inte att koppla in lurarna direkt till ljudkortet utan en skarv av något slag, och det har jag inte. Men jag tror att det är rekommenderat att ha någon form av förstärkare till HD-650.

Yankeee
2006-04-29, 14:05
Jag kan iof testa på det inbyggda ljudkortet, om jag får igång det och hittar adaptern till lurarna :)

aliquis
2006-04-29, 15:21
Inbyggt ljudkort har väl som bäst "medelbra" ljudkvalite, och tar en hel del cpu i anspråk.

Kör du digitalt är det ju dock saksamma.

Kör du USB/Firewire kommer det väl fortfarande ta en del cpu i anspråk, men elektroniken är ju utanför datorn.

X-FI borde ju vara minst lika bra som något externt kan man tycka, men vad vet jag. Mitt vanliga audigy brusar en hel del i lurarna tycker jag, skillnad när man kör digitalt dock. (jag har en livedrive till det med, där borde det ju vara mindre störningar, men den verkar inte fungera i mina os.)

Yankeee
2006-04-29, 15:25
Jag orkar inte få igång mitt inbyggda, så det får vara.

Annars kan du söka på HD-650 här (http://www.minhembio.com/forum/index.php), finns en hel del förslag på förstärkare iallafall.

tossefar
2006-05-11, 20:03
bumb!

Det blev ett par sennheiser hd-650 och creative x-fi platinum. Låter bra! Ska testa med en extra förstärkare senare.