handdator

Visa fullständig version : CoC2 vs RB160


daggermoon
2006-04-28, 19:37
Blev lite förvånad idag när jag fick min nya CoC2 och upptäckte att den var betydligt lättare än min RB160, hade förväntat mig det omvända.

Så då är frågan, är det jag som har missupfattat de normal svårighetsförhålandena mellan coc2 och RB160, eller är endera av mina grippers ovanligt lätt/svår?

Mart|n
2006-04-28, 19:59
Hmm... CoC #2 skall vara lite tyngre än RB160.

Zakath
2006-04-28, 20:02
Det varierar normalt ganska mycket mellan grippers, antagligen är den ena lite trögare än vanligt och den andra något lättare. Ett tips är att mäta avståndet mellan handtagen, kolla hur tätt fjädern är virad och hur djupt fjäderna sitter. Alla de faktorerna har ganska stor påverkan på hur trög en gripper kan kännas.

daggermoon
2006-04-28, 20:24
Det varierar normalt ganska mycket mellan grippers, antagligen är den ena lite trögare än vanligt och den andra något lättare. Ett tips är att mäta avståndet mellan handtagen, kolla hur tätt fjädern är virad och hur djupt fjäderna sitter. Alla de faktorerna har ganska stor påverkan på hur trög en gripper kan kännas.
Aha. Kan dessa paramterar jämföras mellan grippers av olika modell (dvs min coc2 och min RB160), eller endast mellan ex två olika CoC2 ?

Liten Men Fet
2006-04-28, 20:40
Det varierar normalt ganska mycket mellan grippers, antagligen är den ena lite trögare än vanligt och den andra något lättare. Ett tips är att mäta avståndet mellan handtagen, kolla hur tätt fjädern är virad och hur djupt fjäderna sitter. Alla de faktorerna har ganska stor påverkan på hur trög en gripper kan kännas.

Stämmer bra det där, jag köpte mig en RB180 först för jag ville ha något att bita i men det blev lite mycket så jag köpte en RB160. Dock så visade det sig att 160:n var tyngre än 180n. Men nu har jag satt 180n så då är det bara 160 kvar :)

dynamo
2006-04-28, 20:50
Säger ni att det generellt är kass kvalla på grippers eller finns det fabrikat som är bättre vs sämre?

Mart|n
2006-04-28, 20:52
Säger ni att det generellt är kass kvalla på grippers eller finns det fabrikat som är bättre vs sämre?

Köp INTE HG så lär du bli nöjd! :)


RB, CoC och BB är fina grejor!

Zakath
2006-04-28, 22:14
Säger ni att det generellt är kass kvalla på grippers eller finns det fabrikat som är bättre vs sämre?

Bara för att de varierar betyder det inte att kvaliteten är kass, men håll dig borta från HG som Martin sa ;)

Liten Men Fet
2006-04-29, 02:19
Säger ni att det generellt är kass kvalla på grippers eller finns det fabrikat som är bättre vs sämre?

Jag är jävligt nöjd med kvaliten på mina RB-grippers men jag kan förstå om det är svårt att kalibrera dom och jag vet att jag får känna efter i affären hur tung grippern är innan jag köper den.

dynamo
2006-04-29, 07:18
OK. Jag undviker HG, tackar.

Nu har inte jag nån erfarenhet av grippers, men det känns ju som att kvalité inte bara skulle vara att den håller bra och länge och känns bra i handen. Den borde vara inom rätt tajta värden för hur tung den ska vara att trycka, samt bibehålla de värdena så länge som möjligt trots användning.

Jag brukar gilla postorder för att shoppa på lägsta priser och slippa jaga runt efter butiker som har inne osv, men är väl bäst att man köper dessa i butik då. Tack för upplysningarna!

Ursäkta för småkapning av tråden, daggermoon. Hoppas du får svar på din senaste fråga..

Aha. Kan dessa paramterar jämföras mellan grippers av olika modell (dvs min coc2 och min RB160), eller endast mellan ex två olika CoC2 ?

hahavaffan
2006-04-29, 09:58
Min RB160 är också tyngre än en CoC#2. Smörjda, som osmörjda.

Fettecke
2006-04-29, 11:28
normalt sett så ska CoC:en vara tyngre än RB160, min är det iaf.... sen kanske du har fått en tung 160 och en lätt CoC #2 om du har otur....

Mr. Moose
2006-04-29, 13:22
Min #2 är lite hårdare än min RB 160 men ingen större skillnad.

Kan verkligen rekommendera RBs grippers, kanon kvalitet.

Claes

Zakath
2006-04-29, 14:08
OK. Jag undviker HG, tackar.

Nu har inte jag nån erfarenhet av grippers, men det känns ju som att kvalité inte bara skulle vara att den håller bra och länge och känns bra i handen. Den borde vara inom rätt tajta värden för hur tung den ska vara att trycka, samt bibehålla de värdena så länge som möjligt trots användning.

Jag brukar gilla postorder för att shoppa på lägsta priser och slippa jaga runt efter butiker som har inne osv, men är väl bäst att man köper dessa i butik då. Tack för upplysningarna!

Ursäkta för småkapning av tråden, daggermoon. Hoppas du får svar på din senaste fråga..

När jag har varit i budo&fitness butik har deras urval varit VÄLDIGT begränsat, det är förmodligen en av de sämsta affärerna jag har handlat på. Överpriser, dålig kundsupport, dåligt utbud m.m. Tyvärr är det bara de som säljer RB grippers i Sverige idag.

Liten Men Fet
2006-04-30, 12:04
När jag har varit i budo&fitness butik har deras urval varit VÄLDIGT begränsat, det är förmodligen en av de sämsta affärerna jag har handlat på. Överpriser, dålig kundsupport, dåligt utbud m.m. Tyvärr är det bara de som säljer RB grippers i Sverige idag.

Så var det här i linköping också han hade 2-3 styrkor på grippers inne men när jag frågade om han kunde få tag i fler så tog han hem upp till 240 iallafall utan att blinka. Så fråga om dom kan ta hem några åt dig.

Zakath
2006-04-30, 12:09
Så var det här i linköping också han hade 2-3 styrkor på grippers inne men när jag frågade om han kunde få tag i fler så tog han hem upp till 240 iallafall utan att blinka. Så fråga om dom kan ta hem några åt dig.

Jag frågade och han sa ja, men det kommer dröja några månader *screwy* Bra service i Gbg :thumbup:

Backe
2006-04-30, 12:34
Jag frågade och han sa ja, men det kommer dröja några månader *screwy* Bra service i Gbg :thumbup:Beställ från deras hemsida istället.. fick mina grippers efter några dagar.

Zakath
2006-04-30, 13:03
Beställ från deras hemsida istället.. fick mina grippers efter några dagar.

Jo det kan man ju göra, trots att de har lagt till en minmimumfrakt på 150kr om man inte beställer för 800kr. Jag behöver inte hjälp med att fixa grippers, tycker bara att budo&fitness är en kass affär. Åtminstone i Gbg.

Liten Men Fet
2006-04-30, 13:39
Jo det kan man ju göra, trots att de har lagt till en minmimumfrakt på 150kr om man inte beställer för 800kr. Jag behöver inte hjälp med att fixa grippers, tycker bara att budo&fitness är en kass affär. Åtminstone i Gbg.

Jo det verka ju onekligen vara rätt dålig service. Tråkigt för jag vill gärna känna på dom grippers jag ska köpa innan jag betalar för dom.

YTS
2006-05-02, 20:49
Jo det kan man ju göra, trots att de har lagt till en minmimumfrakt på 150kr om man inte beställer för 800kr. Jag behöver inte hjälp med att fixa grippers, tycker bara att budo&fitness är en kass affär. Åtminstone i Gbg.

Jag säljer RB grippers, jag tar 290 kr/st, men å andra sidan är frakten bara 95 kr. Jag skickar mot postförskott. Och jag har alla styrkor i lager utom N-versionerna. PM:a mig om ni är intresserade.

YNGVE