handdator

Visa fullständig version : Är det rätt att paxa en maskin?


Slartibartfast
2006-04-28, 16:46
Idag när jag kom till gymmet och skulle träna benpress hittade jag en halvfull Gatorade (eller vad det nu var) med vatten liggande i sätet på benpressen. Maskinen var lastad med 100 kg. I rummet var det två killar som körde böj, och i rummet intill satt det ett par killar och snackade mellan bänkseten. Jag antog att flaskan var kvarglömd så jag satte den bredvid maskinen och värmde upp. När jag var klar med uppvärmningen och lassade på de vanvettiga vikterna jag använder i benpress kommer en av killarna som satt på bänken i rummet intill och tar Gatoradeflaskan och muttrar "jasså, jag var väl klar här då" och gav mig en sur min.

Tycker ni det är rätt att paxa en maskin på det sättet och sen försvinna nån annan stans? Det tycker inte jag. Jag tycker att man ska stå bredvid maskinen mellan seten för att markera att man använder den.

jwzrd
2006-04-28, 16:47
Det beror på tiden man är borta. Är man borta mer än sig 2 minuter så är prylen någon annans.

Griip
2006-04-28, 16:47
Sprang han på toa så visst, men annars så nono.

Slartibartfast
2006-04-28, 16:49
Sprang han på toa så visst, men annars så nono.

Det var just det. Han satt i ett annat rum och snackade skit med polaren.

TheLoser
2006-04-28, 16:53
Ähh, han var ett mongo. Man kör sin maskin klart. Sedan lämnar man den, man går inte därifrån!

//TheLoser

raQblad
2006-04-28, 16:56
Det var just det. Han satt i ett annat rum och snackade skit med polaren.Håller med dig till fullo. OK att lämna sin tjocktröja på maskinen för att springa iväg på toa eller fylla på vattenflaskan, men att sätta sig och snacka med kompisar i några minuter....då har man passerat gränsen för ett bra tag sen.

myggan
2006-04-28, 17:00
tycker inte du gjorde något fel fast jag hade nog ändå gått in och frågat om någon av dem körde där för säkerhets skull, om rummet låg bredvid alså.

Dumleman
2006-04-28, 17:00
Man kan inte vara på två ställen samtidigt så är han inte på maskinen så kan någon annan vara där.

grisbil3n
2006-04-28, 17:02
Varför drog ingen niiven?

Metal_boy_
2006-04-28, 17:03
Ska han inget annat göra än att hämta vatten eller pissa så går det an, men självklart ska nån ha tillåtelse att köra emellan om man hinner det. Ifall det inte är en bänk och skivstång med en massa vikter som denne då ska lasta av. Annat kommer inte på frågan. Grejerna är varken till att sitta och vila i 20 min på och snacka i mobil eller ha paxade medans man går iväg och gör annat. Vad är det för en fråga egentligen? Det säger ju av sig själv.

Loke
2006-04-28, 17:05
Ingen kan sitta på kolo och tala om för er hur ni får mest njutning av eran gymvistelse, det får ni försöka komma på gemensamt. Det är därför viktigt att man kommunicerar under ett träningspass. På film ser det ofta ut som att folk tränar utan att prata med varandra alls, de byter övningar utan att utbyta ett ord. Men så fungerar det oftast inte i verkligheten.

Ett bra sätt att börja kommunicera mera är att träna på att använda frasen "Är det nån som kör här?" oftare. Då kanske du får svaret "Ja", men då frågar du bara om du kan få köra ett pass emellan. På så sätt slipper du den där typen av situationer.

Till sist vill jag påminna om att värma upp ordentligt och använda rikligt med magnesium.

Slartibartfast
2006-04-28, 17:08
tycker inte du gjorde något fel fast jag hade nog ändå gått in och frågat om någon av dem körde där för säkerhets skull, om rummet låg bredvid alså.

Tänk på att vi är finnar som helst inte pratar med varandra.

Varför drog ingen niiven?

Självklart gjorde vi det. Jag drog min gymkniv och han sin Marttiini, men vi bara rispade varandra. Tyckte inte situationen krävde mera.

Sniggel
2006-04-28, 17:18
Om man ska göra nummer 2 då?
(har hänt att jag kommit på att jag behövde detta efter att jag lastat på vikt på knäböjsstången)

Baan
2006-04-28, 17:21
man ska vakta maskiner som det inte finnns femtio stycken av med sitt liv, men hantlar som det finns flera par av och så kan man lika gärna låta vara och inte vara alltför ond för någon snor dom. så ja han gjorde fel som förväntade sig att benpressen skulle vara dedikerad honom hela den dagen

Kwon
2006-04-28, 17:36
Slarti gjorde rätt!

Påminner om när jag skulle köra en maskin på fitness center då en byggare som stod åtskilliga meter bort i en hall snackandes med någon blondin plötsligt utbrister "Hallå! Jag kör på den där!"

"Men för fjösingen, du står ju å snackar med bruden där borta!"

Polarn sa skit samma så vi körde något annat men inte stack lirarn tillbaka te maskinen inte, han fortsatte å snacka me bruden.

Äsch, snart får man ta med sig staket och taggtråd!

Snart dimper det ner folk med fallskärm från andra våningen "Hallå, jag kör på den där!"

Eller så kör man på en bänk och så får man en kallelse från reception.

"Jaha, vad gäller saken?"

"Du har telefon..."

Man lyften på luren och svarar hallå och hör då..

"Hallå, jag kör på den där bänken..."

FFS!

dynamo
2006-04-28, 17:41
Jag funderar inte så mycket på det.. Jag kör med andra ord på känn. Ingen har tydligt visat irritation över det ännu åtminstone.

Det blir väl ungefär så här: Är ingen vid maskinen, jag har inte sett att nån kört där nyligt (vare sig jag nykommit eller ej) och ingen kommenterar när jag tar den, så börjar jag köra. Ligger det nått objekt i den avvaktar jag nog nån minut, innan jag flyttar objektet och kör. Finns folk bredvid när jag närmar mig brukar jag oftast fråga om det inte är uppenbart att de tränar med nått annat redskap. Jag tar med andra ord ingen hänsyn till en som supersettar eller vafaen det heter och uppehåller två maskiner/ställningar. Han/hon får inte ensamrätt på bägge, då kan vi köra varannan på ena isf, men då är det upp till han/hon att fråga om det.

Jag väntar med att pissa/hämta vatten tills efter jag är klar med maskinen. Skita väntar jag med tills jag är hemma (har inte haft nån kris på gymmet ännu iofs). När jag tränat med polare har vi kört varannan, och blir väl 1-2 minuters pauser mellan. Då håller vi oss nära maskinen. Går man iväg till annan del av lokalen i flera minuter riskerar man att bli av med maskinen om jag är i närheten. Men det beror väl på gymmet man är i också. Är väl olika förhållningssätt på olika gym. I vissa gym lämnas det ofta vikter i ställningarna/på stängerna utan att nån kommer tillbaka och använder maskinen. Man kan ju inte undvika en maskin bara för att det är pålastat vikter.

Det som känns lite svårt tycker jag är på gym där det bara finns en ordentlig plats att köra marklyft/stångrodd/knäböj/utfall osv.. Känns som att man campar på den när man kör där och uppenbart att folk väntar.. och just när de tror man är klar byter man övning på samma ställe. Är ju inte alltid smidigt köra mellan där heller.

Så nej.. Jag tycker inte att det är ok att paxa maskiner!

dynamo
2006-04-28, 17:44
Snart dimper det ner folk med fallskärm från andra våningen "Hallå, jag kör på den där!"

Eller så kör man på en bänk och så får man en kallelse från reception.

"Jaha, vad gäller saken?"

"Du har telefon..."

Man lyften på luren och svarar hallå och hör då..

"Hallå, jag kör på den där bänken..."

lol :laugh:

Baan
2006-04-28, 17:46
Innan vi ger massa tips om hur man ska dissa alla som påstår att dom körde på den maskinen fastän dom sist var där 030303 så bör man tänka på att det ändå är Finland det hela handlar om. Det kan vara lite otaktiskt att dissa någon som har en halvmeters fet niiv, bättre säga ok och frigöra sig själv från maskinen.

mathor
2006-04-28, 17:47
Påminner om när jag skulle köra en maskin på fitness center då en byggare som stod åtskilliga meter bort i en hall snackandes med någon blondin plötsligt utbrister "Hallå! Jag kör på den där!"


Jag har tappat räkningen på hur många gånger du dragit den där historian nu.

Kwon
2006-04-28, 17:48
Jag har tappat räkningen på hur många gånger du dragit den där historian nu.

Glömmer den aldrig och blir lika irriterad varje gång jag blir påmind om den! :laugh:

mathor
2006-04-28, 17:50
Glömmer den aldrig och blir lika irriterad varje gång jag blir påmind om den! :laugh:

Traumatiskt förstår jag.

sehnpaa
2006-04-28, 17:56
Jag funderade också på det idag. Försökte paxa CC:n genom att ställa vattenflaskan där medan jag var gick iväg på handtagsjakt. Ett tiotal sekunder senare hade några naturligvis börjat använda den.

Jobbigt när folk sprider ut sin grejor, så jag tog nästa maskin. :)

Keit
2006-04-28, 18:55
Jag har tappat räkningen på hur många gånger du dragit den där historian nu.

3-4 gånger om jag kommer ihåg rätt.

mathor
2006-04-28, 19:02
3-4 gånger om jag kommer ihåg rätt.

Jag har även tappat räkningen på hur många gånger jag sett din avatar och gapskrattat.

Herkulez
2006-04-28, 19:07
bästa var när jag var på ett "fintessgym" och skulle köra bänkpress, fanns 180-190kg på stången och jag väntade länge som fan att nån skulle komma, men efter ett tag så¨började jag strippa av stången och just när jag tagit bort sista kakan så kommer det 2 stora killar ut från toan, dom hade hållt på länge som fan att dra på killen en bänktröjja och hans armar var helt blå haha, han blev inte glad och jag fick gladeligen börja stoppa tillbaka vikterna.

Dissector
2006-04-28, 19:58
Det han skrev...

:laugh: :laugh:


OnT: Jag tycker sådant är jobbigt. Ser inte av det så ofta dock, vilket är bra. Folk kan nog minsann klara av att träna klart på en maskin innan de ska iväg på något äventyr. Pissepaus, visst... Drickapaus / fylla på flaskan tycker jag givetvis är okej, men att gå och börja göra något annat. Nae. Okej, jag kan själv ibland växla något ord med någon en bit bort, men då skulle jag inte kräva av någon att helt enkelt ge upp maskinen när jag kommer tillbaka. Så, paxa - nej. Gå bort och göra annat, visst, men kräv inte maskinen tillbaka sen :)

grisbil3n
2006-04-28, 20:09
lol :laugh:

Hahahaha lol va fan ordet, kan fan se scenariot framför mig som en riktigt sjysst sketch.

mangemani
2006-04-28, 20:17
nja,rätt skulle iaf jag inte säga att det är,vill nån ha maskinen och du är ej där,så är det fritt fram.
jag brukar "paxa" 2 maskiner dom ggr jag kör super sett,om det då är nån som frågar om han kan ta den andra maskinen(eller tom tar den utan att fråga),så har jag ej nått emot det.jag äger ej maskinen,den är där för att alla ska kunna träna på den och tränar jag ej på den,så då har jag väl ingen rätt att behålla den=/

Helena B
2006-04-28, 20:23
Som sagt du gjorde helt rätt. Skulle personligen aldrig göra så utan att fråga, men det är ju jag. Råkade på en liknande sak, jag hade min vattenflaska och nycklar brevid en kabelmaskin och när jag vilar mellan setten brukar jag gå runt lite, alltså typ 2 till 3 meter ifrån maskinen. Jag hade ryggen mot maskinen och då kom en kille och bytte ut mitt rep och började köra i den. Jag tyckte det var lite dålig stil men jag tänkte att jag får väl skylla mig själv eller nåt. Jobbigt att man ska behöva stå precis framför maskinen och passa den.

Corpobal
2006-04-28, 20:41
Brukar alltid fråga om nån står nära stationen i fråga, om det står någon på stället bredvid så frågar jag om denne vet om någon kör här. Ofta är det nån jöns som bara skitit att lasta av vikter eller glömt flaskan. Kommer det tillbaka någon som ändå körde där så brukar man kunna köra mellan, om inget annat funkar stormar man gråtandes ur lokalen.

malakai
2006-04-28, 22:28
ju större man är dessto mer rätt att paxxa grejer har man. Dom små killarna frågar alltid dom större innan dom använder ett enda redskap i gymmet!