handdator

Visa fullständig version : Sjuk under deffen


krilleh
2006-04-28, 16:23
Nu inträffa de jag verkligen inte ville.. ONt i halsen och känner mig dålig i helhet. Dock inge feber.

Men nu undrar jag hur ni gör när ni blir sjuka under deffen? Lägger ni av med era promenader osv? Försöker hålla kosten hyffsat eller blire glass och sånt iaf? Jag kan iaf inte träna på ettt tag men ska försöka inta protein med jämna mellanrum.

Berätta hur ni brukar göra.

tinkerbell
2006-04-28, 17:35
Jag brukar självklart sköta kosten ...

De blir Morgon - Kvällspromenader men vääääldigt lugna sådana men styrketräningen blir de inte.

Malocc
2006-04-28, 19:39
Kör dina prommisar i lugnt tempo, känner du av halsen mer så vila tills du känner dig piggare! Halsens probbs leker du inte med ostraffat med gymmande..tyvärr!
Har en polare som fick hjärthinneinflammation & var inte direkt sig själv på ett par månader....så jag e rädd att utsätta kroppen för större påfrestningar vid halsont! En lättare förkylning ska vara en annan sak....men jag har inte den kollen på króppen tyvärr.. :confused:

Annars tycker jag att du bör unna dig lite mer kcal under de få sjukdagar som du tyvärr lyckas ha under deffen....med en konstant kcal-underskott har kroppen svårare att återhämta sig från den skit som drabbat en själv.
Käka mer vitaminrik kost & stoppa i dig mer fett så bör det snabbt gå över.

Annars finns det massa beprövade huskurer att prova på som på nått äckligt sätt hjälper.. ;)

Allt är som sagt egetbaserat, men det är mitt lilla råd.. :thumbup:

krilleh
2006-04-29, 09:41
NU börjar jag få jäklans ont i halsen... Dock så finns de inga vita prickar så jag hoppas det är nåt som försvinner av sig själv inom ett par dar.. Inge feber heller.

Nu kan jag ju inte äta så enkelt för de gör ont när jag sväljer vanligt och vill inte ens tänka tanken hur ont de gör med en stor köttbit. Men whey 80 borde väl fungera??? :d Tur att man införskaffa sig de.

Susanne
2006-04-29, 09:51
Prova att köpa sockerfria Strepsils på Apoteket, sugtabletter som är bakteriedödande.

Håller med Malocc om att öka energiintaget lite, när jag var sjuk pallade jag inte att ta promenaderna, lät som en astmatiker när jag kom hem. Att mumsa i sig glass är ju bara en dålig ursäkt..prova att frysa in lightsaft i sånna isglassformar om du vill ha nåt kallt för halsen. Tänk på att mjölkprodukter är slembildande, inte så trevligt när halsen strejkar..

Tar du L-glutamin när du dietar? Prova med det.

Krya på dig

krilleh
2006-04-29, 09:59
Prova att köpa sockerfria Strepsils på Apoteket, sugtabletter som är bakteriedödande.

Håller med Malocc om att öka energiintaget lite, när jag var sjuk pallade jag inte att ta promenaderna, lät som en astmatiker när jag kom hem. Att mumsa i sig glass är ju bara en dålig ursäkt..prova att frysa in lightsaft i sånna isglassformar om du vill ha nåt kallt för halsen. Tänk på att mjölkprodukter är slembildande, inte så trevligt när halsen strejkar..

Tar du L-glutamin när du dietar? Prova med det.

Krya på dig

Mycket innehållsrikt svar. Tackar.
jag ska kolla upp de där strepsils genast med mor min som själv jobbar på sjukhus och kan rätt mkt om sånt.

De där L-glutamin har jag inte testat nej. Vad gör de för nåt? ;)

Haha nej ja tänkte mest att glass var bra för halsen. Har jag hört iaf ! men det är väl som du säger en dålig undanflykt..

Susanne
2006-04-29, 10:23
L-glutamin är en mycket viktig aminosyra för ett starkt immunförsvar. Vid hård fysisk aktivitet eller annan stress (bantning, sjukdom, näringsbrist) bryts glutamin ner från muskelaturen till just immunförsvaret och tarmarna. Glutamin förbättrar även glykogeninlagringen i musklerna.

En bra sammanfattning som står att läsa på min burk, som är från Fairing.

jewzie
2006-04-29, 14:36
L-glutamin är en mycket viktig aminosyra för ett starkt immunförsvar. Vid hård fysisk aktivitet eller annan stress (bantning, sjukdom, näringsbrist) bryts glutamin ner från muskelaturen till just immunförsvaret och tarmarna. Glutamin förbättrar även glykogeninlagringen i musklerna.

En bra sammanfattning som står att läsa på min burk, som är från Fairing.
L-glutamin är bortkastade pengar imo. Har polare som prövat detta som inte fått någon specifik effekt, förutom lite lättare plånbok. Man ska inte tro på allt som står på burkarna heller..

/J

BruTTan
2006-04-29, 17:14
L-glutamin är bortkastade pengar imo. Har polare som prövat detta som inte fått någon specifik effekt, förutom lite lättare plånbok. Man ska inte tro på allt som står på burkarna heller..

/JÅ andra sidan så har jag en kompis som säger att han fått en positiv effekt av Glutamin tillskott. Jag tror det bästa är att prova sig fram själv och känna efter hurvida det funkar eller inte.... :)

King Grub
2006-04-29, 17:16
"Funkar för mig" finns inte när något är fysiologiskt bevisat verkningslöst.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/93/3/813

Fredrik_S
2006-04-29, 17:20
Nu inträffa de jag verkligen inte ville.. ONt i halsen och känner mig dålig i helhet. Dock inge feber.

Men nu undrar jag hur ni gör när ni blir sjuka under deffen? Lägger ni av med era promenader osv? Försöker hålla kosten hyffsat eller blire glass och sånt iaf? Jag kan iaf inte träna på ettt tag men ska försöka inta protein med jämna mellanrum.

Berätta hur ni brukar göra.

Jag brukar tappa hoppet fortsätta vara sjuk och äta glass och godis.

krilleh
2006-04-29, 21:18
Har riktigt ont i halsen men inge feber och sånt. Så min fråga är : Kan jag gå promenader utan risk att det ska bli värre? Typ 1-2 timmar långa

BruTTan
2006-05-03, 20:02
"Funkar för mig" finns inte när något är fysiologiskt bevisat verkningslöst.
Ok, om vi säger så här.... Det kanske funkar även om det inte är fysiskt utan sitter i psyket, skit samma, får man ut nåt positivt av det så go for it!

jewzie
2006-05-04, 19:28
Tror att många utav dagens preparat har enormt liten inverkan på kroppen trots att tillverkarna lovar utmärkta resultat. Men sen finns det ju dem som man tycker fungerar eftersom man har ställt in sig på det. Tror det fanns en undersökning på detta. Några fick riktiga piller som skulle öka prestationsförmågan och några andra fick sockerpiller. Nästan alla beskrev en enorm prestationsökning. Testet var på 50 personer i stockholmsområdet.. någon som har länk?

BruTTan
2006-05-14, 15:25
"Funkar för mig" finns inte när något är fysiologiskt bevisat verkningslöst.

Jag hittade nåntig här.....

''Glutamin är förvisso en av de tillskott som har backats upp med en hel del (gamla) studier, dessvärre är alla dessa studier gjorda på celler i provrör, på verkligt sjuka människor (som dessutom får det intravenöst!) eller i tarmsystemet på hundar. Dessa totalt värdelösa studier har florerat som teoretisk grund till tusentals artiklar i snart femton år som i sin tur har hjärntvättat många till att tro att det är någon superprodukt. Först de senaste åren har det gjorts några studier på friska människor och muskeltillväxt. Dessvärre visade de studierna att glutamin inte hade någon som helst effekt på muskeltillväxten eller återhämtningen i förhållande till vanliga proteintillskott eller en blandning av de båda. Totalt verkningslöst m.a.o. Doserna som användes i en av de större studierna var 0,3g/kg/dag och 0,9g/kg/dag av fettfri kroppsvikt. Detta är långt mer än vad de flesta har råd att använda! Resultaten efter sex veckor visade ingen skillnad alls i muskeltillväxt eller 1RM mellan glutamin- och placebogruppen. Dock finns det ett användningsområde för glutamin, och det är för dem som går på riktigt kolhydratsfattiga dieter. Glutamin kan inte enbart omvandlas till glukos, utan även till bl.a. ATP vilket kan ge träningen ett lyft när du saknar kolhydrater. Utöver detta är det ett totalt onödigt tillskott. Lägg hellre pengarna på bra mat och/eller ett proteintillskott.''(joachim bartoll).

Så då kan det kanske ge resultat vid slutet av deffen? Om man nu äter minimalt med kolhydrater då vill säga. :naughty: