handdator

Visa fullständig version : Stående militärpress framför eller bakom?


Termy
2006-04-28, 16:22
Som frågan lyder. Jag har oproportionellt svaga axlar och tänker därför satsa mest på militärpressen nu. Ni som har tränat till er starka axlar, vad tycker ni tar 'bäst' på hela axelpartiet?

Själv tycker jag att pressar bakom nacken är lättare, men det säger mig inte så mycket förutom att jag kanske har starkare baksida axlar...

petersson
2006-04-28, 16:26
Som frågan lyder. Jag har oproportionellt svaga axlar och tänker därför satsa mest på militärpressen nu. Ni som har tränat till er starka axlar, vad tycker ni tar 'bäst' på hela axelpartiet?

Själv tycker jag att pressar bakom nacken är lättare, men det säger mig inte så mycket förutom att jag kanske har starkare baksida axlar...

press bakom nacken är en övning för framsidan av axlarna precis som press framför nacken.

Brattström
2006-04-28, 16:45
framför :hbang:
bakom nacken känns onaturligt för mig men antar att det är en smaksak men räcker det verkligen med ändast nån av dem övningarna jag skulle skjuta in hantellyft åt sidan oxå :thumbup:

The Fallen
2006-04-28, 16:47
jag fick råd av min sjukgymnast att köra press framför nacken istället för bakom nacken för när man gör det så ger det en brytning i axeln som inte är så bra, han sa även att de är bättre att köra framför med latsdrag för där kan de också ge en brytning... inte för att jag tror att man kör sönder axeln när man kör bakom men de är nog bättre framför :)

Sheogorath
2006-04-28, 17:39
Stående press framför. Sittande press bakom i smithen. :thumbup:

Termy
2006-04-28, 18:13
då fortsätter jag väl med mina (extremt svaga) pressar framför ^^

Popeye
2006-04-28, 18:25
Kör med hantlar istället.

Guns n hoses
2006-04-28, 19:19
Vad kör du med för vikter? *Nyfiken*


PS. jag tar knappt ngra vikter själv :D

pragmatist
2006-04-28, 19:55
Ska man vara petig så är det inte militärpress längre om du kör den bakom nacken. ;)

Jag tycker båda övningarna är rätt bra. Att pressa bakom är inte så himla farligt som många hävdar. De tar dock på exakt samma muskelgrupper så det finns ingen som helst anledning att köra bägge.

Min absoluta favoritövning för axelstyrka är annars tung stående skivstångsrodd (lätt cheatad med betoning på den excentriska fasen).

Termy
2006-04-28, 20:48
Vad kör du med för vikter? *Nyfiken*


PS. jag tar knappt ngra vikter själv :D

40kg 5-reppare... av någon anledning är jag starkare i hantelpress där jag kör med 25 kilos hantlar. Det brukar ju vara tvärtom annars... I vilket fall som helst så behöver jag öka i styrka.

oowl
2006-04-28, 20:49
Kör bakom då prickar du mittre och bakre deltat..

Främre deltat tränar i bröstpasset bänk, snedbänk mm...

Sheogorath
2006-04-28, 20:52
Kör bakom då prickar du mittre och bakre deltat..

Främre deltat tränar i bröstpasset bänk, snedbänk mm...

Du kanske ska vara tyst om du inte vet vad du pratar om?

Sheogorath
2006-04-28, 20:57
...och för att ta det igen, så att jag inte bara verkar vara en irriterad besservisser:

Alla typer av pressar över huvudet aktiverar främst främre delta. Sekundärt aktiveras t.ex. triceps, yttre delta, coraco-brachialis, övre bröst och sågtandsmuskeln.

Bakre delta aktiveras inte vid pressar över huvudet.

Sheogorath
2006-04-28, 21:02
*känner sig lite schizofren*

Okej, förlåt för att jag röt till. Det var onödigt.

Sonny
2006-04-28, 21:09
Du kanske ska vara tyst om du inte vet vad du pratar om?zomfg, sheo rage:ar :D

Sheogorath
2006-04-28, 21:13
zomfg, sheo rage:ar :D

Kom ner från koffeinet tror jag. Jag har bett om ursäkt :).

cliclock
2006-04-28, 22:54
Min absoluta favoritövning för axelstyrka är annars tung stående skivstångsrodd (lätt cheatad med betoning på den excentriska fasen).


Nu är jag förmodligen helt ute och cyklar, men är inte det en ryggövning? Är inte axlar precis som bröst en muskel som bara tränas (i första hand då) genom tryck-rörelser?

Länka gärna den övning du menar.

Fatalist
2006-04-29, 00:52
Nu är jag förmodligen helt ute och cyklar, men är inte det en ryggövning? Är inte axlar precis som bröst en muskel som bara tränas (i första hand då) genom tryck-rörelser?

Länka gärna den övning du menar.

Han menar nog drag-till-hakan (eller något av dess andra 14153 namn)!

Metal_boy_
2006-04-29, 00:55
Han menar nog drag-till-hakan (eller något av dess andra 14153 namn)!


Med all sannolikhet så menar han den.

Det finns dock en skivstångsrodd som man kan köra för att primärt träna baksidan av axlarna. Som vanlig skivstångsrodd med bredare grepp och armbågarna utåt ist för intill kroppen.

Metal_boy_
2006-04-29, 00:57
...och för att ta det igen, så att jag inte bara verkar vara en irriterad besservisser:

Alla typer av pressar över huvudet aktiverar främst främre delta. Sekundärt aktiveras t.ex. triceps, yttre delta, coraco-brachialis, övre bröst och sågtandsmuskeln.

Bakre delta aktiveras inte vid pressar över huvudet.


Stämmer perfekt. Det är som sagt han som inte vet vad han pratar om. :)

Liten Men Fet
2006-04-29, 02:05
Jag vill nog gärna trycka på det sheo sa att pressar tar främst på främre deltat OAVSETT om man kör bakom huvudet eller inte. Jag upplever att arnold pressar tar bättre på mittenhuvudet men det är nog väldigt subjektivt.
Just nu låter jag bänkpressen och lutande hantelpress ge främre deltat stryk sen kör jag två övningar för mitten delen av axeln och baksida på ryggdagen. Det funkar för mig iallafall.

pragmatist
2006-04-29, 02:19
Han menar nog drag-till-hakan (eller något av dess andra 14153 namn)!

Ja just den ja. Upright row heter den på engelska, vilket jag friskt översatte till stående rodd. Men jag förstår om det kunde missförstås.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Liten Men Fet
2006-04-29, 02:30
Ja just den ja. Upright row heter den på engelska, vilket jag friskt översatte till stående rodd. Men jag förstår om det kunde missförstås.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Asbra övning som jag älskar! :thumbup:

Sheogorath
2006-04-29, 03:49
Asbra övning som jag älskar! :thumbup:

Och är man lite mer sjövild så gör man övningen som High Pulls ;)

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/HighPull.gif

dynamo
2006-04-29, 06:59
Och är man lite mer sjövild så gör man övningen som High Pulls ;)

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/HighPull.gif

Verkar vara ett legitimt sätt att få slamra med vikter också!

Deceiver85
2006-04-29, 15:37
Stående press framför. Sittande press bakom i smithen. :thumbup:

Detsamma, funkar ruskigt bra! :thumbup:

cliclock
2006-04-29, 22:43
Ja just den ja. Upright row heter den på engelska, vilket jag friskt översatte till stående rodd. Men jag förstår om det kunde missförstås.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Aha. Då är jag med igen.

Kanske ska bidra med något också ang. frågan i tråden;

Jag tycker militärpress framför huvudet helt klart är skönare då det känns för MIG som en mer naturlig rörelse. Både framför och bakom anser jag är onödigt.

Kan passa på att inflika en egen liten fråga ang. axelträning. Jag kör axelträning två gånger i veckan kombinerat med bröst. (jwzrd förslag på program). Då kör jag BARA militärpress och ingen annan axelövning. Körde tidigare alla möjliga sorters axellyft och olika håll med lite dåligt resutlat.

Min fråga; kommer mellersta deltat få tillräckligt med träning av militärpressen och bröstträningen (bänk, snebänk)?

(Baksida axlar körs på ryggdagen)

Buraken
2006-04-29, 23:42
...och för att ta det igen, så att jag inte bara verkar vara en irriterad besservisser:

Alla typer av pressar över huvudet aktiverar främst främre delta. Sekundärt aktiveras t.ex. triceps, yttre delta, coraco-brachialis, övre bröst och sågtandsmuskeln.

Bakre delta aktiveras inte vid pressar över huvudet.

Du glömde nämna Lats också.

Liten Men Fet
2006-04-30, 00:18
Och är man lite mer sjövild så gör man övningen som High Pulls ;)

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/HighPull.gif

Det där är något jag ska testa på nästa axelpass, tack för tippset! :thumbup:

Sheogorath
2006-04-30, 05:56
Du glömde nämna Lats också.

Jag skrev "till exempel", och med det menade jag att jag inte rabblade alla synergister... Men hur får du just lats med i bilden, av nyfikenhet?

mini
2006-04-30, 06:51
Det man bör tänka på om man kör pressar bakom är balansen. Säkrast är att köra i smithen. Börjar stången fälla bakåt har man en tråkig axelskada som ett brev på posten. Bortsett från det är det inget fel på pressar bakom nacken.

emmzan
2006-04-30, 11:02
Jag kör stående både bakom och framför nacken. Fördelen med framför tycker jag är att man kan hantera mera vikt och att man kan hjälpa till sista repset med benen... Men jag gillar variera mig.

hahavaffan
2006-04-30, 11:31
Stående framför. Sittande bakom, i smith.