handdator

Visa fullständig version : 5.1 ljud från datorn


hio
2006-04-28, 14:55
Vad behöver jag för att kunna lyssna på 5.1/DTS-ljud från datorn? Jag har ett Soundblaster Audigy (5 ut/ingångar där bak) och en Yamaha RX-V357 förstärkare.

Har hört att de som tränar ska kunna det här med ljud :D

Officer
2006-04-28, 15:05
Det du behöver är 5.1 högtalarsystem samt film/musik som har 5.1ljud.

Med andra ord får du inte 5.1 surround ur en DivX film på 700 mb.

Kör in en original DVD och sätt igång, och i t ex VLC Media player kan du gå in under Audio och välja exakt hur du vill höra spåret, 2.1, stereo, 5.1 osv.


Finns en del inställningar i Creative Audigys drivrutiner som du får med kortet också.

dynamo
2006-04-28, 15:10
Om det handlar om nerladdade filmer som inte är i dvd-format, så brukar det stå AC3 5.1 i releasenamnet eller .nfo om det är 5.1 ljud. Då behöver du dra ner nå codec/filter för det, eller använda nått prog som har sånt inbyggt, tror vlc har det.

Bartman
2006-04-28, 15:33
Vad ska man ha för kabel mellan ljudkortet och recivern? Går väl inte att få DD eller DTS med vanlig ljudkabel?

Johan O
2006-04-28, 15:35
Japp, VLC regerar. Finns 5.1 valbart under "audio" så är det bara att välja det alternativet, luta dig bakåt och njuta. Förutsatt att du har 5.1 eller 7.1 högtalarsystem och rätt ljudkort.
Yamaha recievern kan du använda till TV/DVD istället, fast då får du köpa högtalare till den med. :D

Sebbe_H
2006-04-28, 15:45
Det går väl att få "fejkat" 5.1 surround med? Har det iaf på min då jag inte har särskilt bra ljudkort..

hio
2006-04-28, 15:46
Alltså, jag har ju självklart högtalare till :D

Det jag undrar över vad jag behöver för slags kabel mellan?

5.1/DTS fungerar bra om jag spelar från dvdspelaren men inte från datorn, då hör jag bara bakgrundsljudet (=bara en kanal?). Räcker det med en kabel mellan datorn och receivern eller måste jag ha en för varje kanal?

hio
2006-04-28, 15:47
Det är alltså riktigt 5.1-ljud jag vill åt, med flera kanaler.

Johan O
2006-04-28, 15:56
Jag är inte kung på det här, men på min burk med Sounblaster Audigy 2, så går det tre stycken kablar från ljudkortet till subwoofern. Sen går det ut kablar till alla högtalare från Subben. Det sitter väl nån sorts inbyggd reciever/förstärkare i subwoofern antar jag.
fick du inte nån kopplingsritning med högtalarna?

keffat_liv
2006-04-28, 16:00
Det du behöver är 5.1 högtalarsystem samt film/musik som har 5.1ljud.

Med andra ord får du inte 5.1 surround ur en DivX film på 700 mb.

Kör in en original DVD och sätt igång, och i t ex VLC Media player kan du gå in under Audio och välja exakt hur du vill höra spåret, 2.1, stereo, 5.1 osv.


Finns en del inställningar i Creative Audigys drivrutiner som du får med kortet också.

finns visst då divx på 700mb som har 5.1 ljud. Man ska leta efter ac3 på divx filen. Alltså t.ex. Gora.DVD.Rip.Xvid.AC3.by.RobinUx108.avi

hio
2006-04-28, 16:21
Jag är inte kung på det här, men på min burk med Sounblaster Audigy 2, så går det tre stycken kablar från ljudkortet till subwoofern. Sen går det ut kablar till alla högtalare från Subben. Det sitter väl nån sorts inbyggd reciever/förstärkare i subwoofern antar jag.
fick du inte nån kopplingsritning med högtalarna?
Det står inte vad jag ska använda för att få 5.1-ljud från datorn.

keffat_liv
2006-04-28, 16:35
Det jag har är ett hemabiosystem, sen har jag det kopplat till mitt externa ljudkort med någon sladd. Kommer inte på vad sladden heter. Sen behöver du bara nån film på datorn som har 5.1 ljud.

hio
2006-04-28, 16:47
Det jag har är ett hemabiosystem, sen har jag det kopplat till mitt externa ljudkort med någon sladd. Kommer inte på vad sladden heter. Sen behöver du bara nån film på datorn som har 5.1 ljud.
Det behövs alltså bara en kabel? Låtar bra.

Jag har för mig att det finns nåt som heter digital utgång jadajada, någon som har bättre koll?

keffat_liv
2006-04-28, 16:48
Det behövs alltså bara en kabel? Låtar bra.

Jag har för mig att det finns nåt som heter digital utgång jadajada, någon som har bättre koll?

jag har bara en kabel. En tjock jäkla kabel. kanske 1cm diameter.

hio
2006-04-28, 17:00
jag har bara en kabel. En tjock jäkla kabel. kanske 1cm diameter.
Ok, någon som har en aning om vad det är för kabel?

Officer
2006-04-28, 17:00
finns visst då divx på 700mb som har 5.1 ljud. Man ska leta efter ac3 på divx filen. Alltså t.ex. Gora.DVD.Rip.Xvid.AC3.by.RobinUx108.avi



Är du turk?

keffat_liv
2006-04-28, 17:28
Är du turk?

O_o

dynamo
2006-04-28, 19:01
Ok, någon som har en aning om vad det är för kabel?

Såvitt jag vet behöver du ha någon digital utgång på kortet för att det ska bli rätt. Standarden tror jag heter S/PDIF. Sen kan den digitala utgången vara antingen vara optisk (TOSLINK) eller koaxial eller RCA (finns möjligtvis andra typer av anslutningar också).

Vet inte vad som finns på ditt ljudkort. Men skaffar alltså rätt sorts plugg i den änden, och till receivern behöver du förstås rätt sorts plug där också. Det finns omvandlare om det inte är samma typ av anslutning som behövs i bägge ändarna.

Zafer
2006-04-29, 01:40
O_o
är du inte turk då? varför ser du på turkiska filmer isåfall?

Yankeee
2006-04-29, 06:38
är du inte turk då? varför ser du på turkiska filmer isåfall?

Är du amerikan?

hio
2006-04-29, 09:33
Såvitt jag vet behöver du ha någon digital utgång på kortet för att det ska bli rätt. Standarden tror jag heter S/PDIF. Sen kan den digitala utgången vara antingen vara optisk (TOSLINK) eller koaxial eller RCA (finns möjligtvis andra typer av anslutningar också).

Vet inte vad som finns på ditt ljudkort. Men skaffar alltså rätt sorts plugg i den änden, och till receivern behöver du förstås rätt sorts plug där också. Det finns omvandlare om det inte är samma typ av anslutning som behövs i bägge ändarna.
Okej, får kolla upp det då.

Tack för hjälpen alla.

keffat_liv
2006-04-29, 10:20
är du inte turk då? varför ser du på turkiska filmer isåfall?

e gora en turkisk film eller vad? Jag har nog aldrig sett filmen men har den iaf på datorn.