handdator

Visa fullständig version : Överbevisa läkare angående protein intag.

Tesla
2006-04-28, 12:37
Känner en läkare som påstår att om man överskrider WHO rekomendationer på 0.95g protein per kg kroppsvikt så leder det till allvarliga skador. Villket e helt idotiskt, han påstår tex att det leder till håravfall o psykiska problem.

Detta e ju inte klokt, nästa alla svenska får ju i sig mera protein o folk på kollo kör väl på minst 2g/kg kroppsvikt.

Har försökt o överbevisa honom man han lyssnar hellt enkelt inte (han e professor o har rätt i allt, tror han).

Ge mig lite vetenskapliga länkar så jag kan vissa honom.

King Grub till undsättning, plz.

Kan tillägga att gubben trots att han e läkar e otroligt anti medcin o tror att 90% av all sjukdomar kan botas genom att springa marathon o käka halvruttna bannaner (dom måste vara ruttna). Övriga 10% sjukdomar e hellt enkelt inbillade.

King Grub
2006-04-28, 12:51
http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/Manninen%20SNRJ%201-1-45-51-2004.pdf

http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=16174292

hangatyr
2006-04-28, 12:55
Kan tillägga att gubben trots att han e läkar e otroligt anti medcin o tror att 90% av all sjukdomar kan botas genom att springa marathon o käka halvruttna bannaner (dom måste vara ruttna). Övriga 10% sjukdomar e hellt enkelt inbillade.

ja, för en läkare måste ju anse att all sjukdoms bäst stoppas med div. mediciner!!!! *rolleyes*

jwzrd
2006-04-28, 15:14
Känner en läkare som påstår att om man överskrider WHO rekomendationer på 0.95g protein per kg kroppsvikt så leder det till allvarliga skador. Villket e helt idotiskt, han påstår tex att det leder till håravfall o psykiska problem.

Detta e ju inte klokt, nästa alla svenska får ju i sig mera protein o folk på kollo kör väl på minst 2g/kg kroppsvikt.

Har försökt o överbevisa honom man han lyssnar hellt enkelt inte (han e professor o har rätt i allt, tror han).

Ge mig lite vetenskapliga länkar så jag kan vissa honom.

King Grub till undsättning, plz.

Det hela är mycket lättare än så, be _honom_ om studier som visar det han påstår, sen läser ni dom tillsammans.

Kary
2006-04-28, 21:05
Det hela är mycket lättare än så, be _honom_ om studier som visar det han påstår, sen läser ni dom tillsammans.
Precis! Han kommer ju med påståendet, så han borde ha bevisbördan. :D

Pez
2006-04-29, 00:54
ja, för en läkare måste ju anse att all sjukdoms bäst stoppas med div. mediciner!!!! *rolleyes*
Sen får man ju ge honom att de flesta byggare av rang saknar både vett såväl som hår. :laugh:

Nåja.. bara för att man är läkare behöver man inte vara vettig.
Är man professor på det så är det nog snarare regel än undantag att man inte har alla hästar i stallet. :D

Sverker
2006-04-29, 05:26
Jag blev mer nyfiken på bananerna :D

Kary
2006-04-29, 11:10
Ja, vad är det som är så mirakulöst bra med halvruttna bananer?

CaptainCharisma
2006-04-29, 11:32
Han är säkert en sån pajas som aldrig har rört sig i hela sitt liv, vet inte vad träning handlar om överhuvudtaget. sen läser han lite på nätet och hittar på en massa för att skrämma bort alla som vill träna och må bra bara för han är för mesig för att göra det själv.

Pez
2006-04-29, 13:45
Han är säkert en sån pajas som aldrig har rört sig i hela sitt liv, vet inte vad träning handlar om överhuvudtaget. sen läser han lite på nätet och hittar på en massa för att skrämma bort alla som vill träna och må bra bara för han är för mesig för att göra det själv.
Que? Kamma dig ffs.

muffe85
2006-04-29, 23:19
Ja, vad är det som är så mirakulöst bra med halvruttna bananer?

enda jag kan komma på är att övermogna bananer har typ dubbelt så högt GI som undermogna bananer... ? Om man nu tittat på GI.

Angel
2006-04-30, 08:40
Något med protein hade iallfall med psykiska störningar hos äldre att göra, minns ej om den var för lite eller för mycket.

Bra att man hänger med så i skolan

Angel
2006-04-30, 08:41

lägger man banaskal på en vårta så försvinner den :)

villie
2006-04-30, 21:51
lägger man banaskal på en vårta så försvinner den :)

vårtan eller bananskalet? ;)

Åse Columbus
2006-04-30, 22:21

hahaha!

RajtanTajtan
2006-04-30, 22:48

Iom att ha sa "den" så kan det inte vara bananskalet :)