handdator

Visa fullständig version : Er väg till überfysiken?


edvin
2006-04-28, 11:57
Sitter och läser i en tråd under deff-delen om hur folk tagit sig i kargen för att nå sin überfysik. Genast väcktes mitt intresse att dra igång en tråd där folk får kan berätta lite hur man gjort för att nå dit. Givetvis är det ju också kul med folk som är på god väg berättar hur man går till väga för att nå dit. Personligen tycker jag det är kul även att höra vad ni har för erfarenheter av bulk/deff. Hur idiotiskt det var att gå upp en massa kg:s till ingen nytta., eller?

Egentligen är überfysik ett väldigt diffust begrepp :) Och någon exakt definition tror jag inte existerar, men man är väl ganska medveten om sin fysiskastatus i jämförelse med sin omvärld.

För att nämna lite om mig själv så började man ju från en ganska rejäl hydda efter gymnasietiden. Jag har iofs alltid hållt igång men hade nog lättare att dra på mig fett än flertalet av mina tonårspolare. Sen blev det ju lumpen där jag alltid gjorde mitt bästa. Jag har alltid gillat att träna i olika former och lumpen var en perfekt start att dra igång med en mer strukturerad fysträning. Efter den var avklarad så utmanade min brorsa att genomföra en svensk klassiker, ingen tvekan. Jag satte igång att köra en hel massa löpning. Rasade massor i vikt. Sedan ställde jag mig på startlinjen till Lidingöloppet och tog mig runt på knappa tre timmar (ett resultat som jag fått mycket cred för.) Sedan rullade det på, jag håller upp och kör fortfarande en hel del kondis. Men jag har även kommit igång rätt bra med styrkan, det är förbaskat kul det också... Får se vad allt slutar men jag tror och hoppas att jag är på ganska god väg till en überfysik...

Så som folk har nämnt, det är bara att ta sig i kragen. Skit i motivationen, den kommer som abstinens istället när man tränat tillräckligt länge. :thumbup:

Fettecke
2006-04-28, 12:05
kolla i Berges bildstråd, från 123kg grisstark, ner till 85 kg hård. det verkar vara vägen att gå... bulka upp sig ett tag, och sen skala ner. ma har ju bättre förutsättningar att bli stark/grov om man käkar kaloriplus.

Personligen hjar jag inga bra erfarenheter att ligga på kalori +/- 0 iaf. har inte hänt så mkt senaste halvåret precis. ska prova bulk nu och se vart jag kommer.

-=(WatchTower)=-
2006-04-28, 12:52
kolla i Berges bildstråd, från 123kg grisstark, ner till 85 kg hård. det verkar vara vägen att gå... bulka upp sig ett tag, och sen skala ner. ma har ju bättre förutsättningar att bli stark/grov om man käkar kaloriplus.

Personligen hjar jag inga bra erfarenheter att ligga på kalori +/- 0 iaf. har inte hänt så mkt senaste halvåret precis. ska prova bulk nu och se vart jag kommer.

Att bulka upp sig till 123kg och skala ner sig till 85kg och inte ens bli tävlingshård vittnar bara hur misslyckat upplägget var. Bättre att äta lite lite kcal plus och göra en kvalitativ viktökning i form av muskelmassa. Det hela ser betydligt bättre ut och i andras ögon blir du sedd som muskulös istället för uppstoppad julgris.

Officer
2006-04-28, 12:58
Inte för att låta elak men jag är helt med i Watchtowers linje här. All credit till Berge som tävlat i ung ålder osv, men det var dessvärre inte mycket kvar av hans massa efter att han cuttade bort allt fett.

Man behöver definitivt inte bli tjock för att bygga muskler, ens ligga på grov kaloriplus, lagom räcker.

Pez
2006-04-28, 13:05
Inte för att låta elak men jag är helt med i Watchtowers linje här. All credit till Berge som tävlat i ung ålder osv, men det var dessvärre inte mycket kvar av hans massa efter att han cuttade bort allt fett.

Man behöver definitivt inte bli tjock för att bygga muskler, ens ligga på grov kaloriplus, lagom räcker.
+1

Sen är det ju en annan sak att man släpper lite på tyglarna och tillåter sig själv att ligga på trivselvikt.. det handlar ju om vad man prioriterar - att kunna unna sig godsaker och skita i cardio eller vara i bra form. :D

kalle_banan
2006-04-28, 18:06
Min väg dit gick genom två års gymmande, som bara byggde grunden. Nu för tiden kör jag armhävningar och de gånger jag är på gymmet kör jag kroppsövningar, är mer nöjd nu än då bara för att jag tränar så sällan och ser minst lika bra ut, om inte bättre, känner mig piggare iaf.

Nu är min definition av überfysik inte en arnoldkropp, eller över 80-kg på 180 cm deffad för den delen heller, jag väger inte ens 75kg på 180cm. Ganska lagom.

Ninjasmurf
2006-04-28, 18:35
Tror jag kommit halvväg i till min überfysik, målet är att ligga på 110kg med 10%bf (eller ialla fall synliga rutor)..väger 90+kg nu, vägde drygt 72kg när jag började...

Just det" vägen dit, fortsätt som jag gjort hittils verkar funka..

Perscitus
2006-04-28, 19:10
Tränar inte seriöst eller med någon särskild målsättning. Min väg vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva. Har alltid älskat att använda kroppen, sen har aktiviteterna kommit och gott.

Det går framåt i en takt jag är nöjd med när det gäller styrketräningen, ingen optimal tillväxt men vill inte lägga ner den tid och energi det kräver då jag prioriterar att kunna använda kroppen på många vis.

Om jag ska vara lite självrannsakande ligger väl mina ideal lite i en sorts romantik till den ursprungliga människan, kroppens perfektion i levnadsmiljön om den får vad den vill ha. En jägare och samlare som smyger omkring i djungeln och använder alla sina funktioner för sin överlevnad, oh, ljuva tanke. :sleep: Det är min motivation när träningen är jobbig, och således min väg!

http://www.oxdox.com/images/nuba_exhib.jpg

Idrottsman som vi säger i väst, människa som Nuba-folket förmodligen skulle sagt.

rQx
2006-04-28, 19:19
Hm, började med att far fick ont i ryggen och började på gym. Jag vill hänga på och nu tre år senare sitter jag här och tänker tillbaka. Jag har gått upp 23 kg från att ha varit en trådsmal 58kg till normaltbyggd 81 kg. Skulle jag gått in för allt hårt och gjort allting rätt skulle jag säkerligen vägt mer och ha mer muskler. Tyvärr har jag inte hittat det bästa sättet för mig att träna på. jag letar på och hoppas att jag hittar det snart, att äta har aldrig varit min bästa sida men för 1 år sedan gick jag från att äta tre små mål per dag till att äta 5 större. Det har hjälpt en del men fortfarande äter jag för lite. Kunde inte jag fått lite aptit från någon annan månniska som inte vill ha den?

Kommer jag att uppnå mina mål? Det får tiden visa, själv ska jag fortsätta kämpa!

Hm, kungligt att ha en naken mann på axlarna :naughty: .. eller!? :)

Perscitus
2006-04-28, 19:36
Det har hjälpt en del men fortfarande äter jag för lite. Kunde inte jag fått lite aptit från någon annan månniska som inte vill ha den?

Kommer jag att uppnå mina mål? Det får tiden visa, själv ska jag fortsätta kämpa!

Du är inte ensam om att ha dålig aptit!

Hm, kungligt att ha en naken mann på axlarna :naughty: .. eller!? :)
Ja faktiskt! ;)

rQx
2006-04-28, 21:56
Perscitus: Jag vet, jag syftade mer på människor som kanske hade för stor aptit (ett eller två p? :S?) kunde ge mig lite av deras :P.. Jag är den som sitter hungrig hellre än äter, men eftersom man vill komma någonstans tvingar man sig iväg till kylen ;) ..