handdator

Visa fullständig version : Deffar alla som styrketränar?


Pellefant
2006-04-27, 23:07
Hej,

En sak jag undrat länge, men inte vågat fråga förrän nu. :em:

Ni som styrketränat i många år, deffar ni inför varje sommar? Finns det någon anledning till att man går upp i vikt(utöver muskelvikt naturligtvis) (under hösten?) och deffar bort det sedan(under våren?).

Det enda jag kan komma på är att högre kroppsvikt gör att man orkar tyngre vikter?

Är det även många som styrketränar som aldrig deffar utan är smala/deffade året om? (Är det dit alla egentligen vill komma så man slipper deff-perioder?)

Simson
2006-04-27, 23:22
Det är nog väldigt individuellt tror jag. Jag gör min första någolunda seriösa deff satsning nu efter typ 5 år styrketräning. Riktigt seriös deff görs väl ffa för att sikta in sig på topform inför tävling med måldatum etc och det är det väldigt få som gör i förhållande till antalet utövare. Sen är det ju klart att det är kul att det kan vara kul att få fram lite rutor till sommaren men det är ju en stor skillnad från en tävlings deff. I tävlings form är ingen som är speciellt många veckor om året, så det är nog skillnad mellan deffad och deffad......

MilkmaN
2006-04-27, 23:30
Det är enklare och man kan bygga lite mer muskler om man äter mer än man förbrukar. Man gör det enklare att bygga helt enkelt. Sen kan man ju disskutera resultaten på en som ligger straxt över +/- 0 och verkligen tänker på näringstajming och ser till att äta väldigt "rätt" och en som vansinnesbulkar och tycker att så länge man äter så går man upp i vikt.

Liten Men Fet
2006-04-27, 23:30
Jag har aldrig deffat men den här våren/sommaren ska jag öka på konditionsträningen lite. Jag har aldrig haft behovet att deffa bara att öka i vikt, nu börjar jag komma upp vikt så kan man ju tappa nått kilo utan att skämmas men det är inget jag kommer fokusera på för det kommer nog av sig självt när jag springer lite mer.

Jag har aldrig svullat i mig sjukt mycket heller så jag kan inte säga att jag bulka nån gång heller. En stadig långsam viktuppgång med större och starkare muskler som följd fungerar ganska bra för mig men det är säkert inte optimalt och behöver inte funka för nån annan.

Pellefant
2006-04-28, 10:35
Tack för svaren. Nu förstår jag bättre. :)

userfriendly
2006-04-28, 10:44
ofta är det väl så att man som "vardagstränande" deffar ner sig inför sommaren för att se bra ut på beachen typ. Sen när man ska börja träna hårt igen äter man mera o ligger på ett överskott vilket gör att man går upp i vikt (inkl. fett)
Det smartase är kanske att hålla en någorlunda form året om... om man orkar :D