handdator

Visa fullständig version : Definition på tjänster och varor


Lallle
2006-04-27, 22:05
I min lärobok står det: "En vara är något konkret som kan konsumeras nu eller läggas undan för framtiden. En tjänst produceras och konsumeras vid samma tidpunkt, t.ex. biobesök, dagmammans tjänster eller besök hos hårfrissan".

Jag har ett låtsatsföretag som arbetar inom medieproduktion och tänkte då att detta företag skulle skapa film som säljes till tv-bolag. Om man går efter min boks definition så tycker jag att det är varor som mitt företag säljer, filmer.

Men när jag snackade på telefon med en snubbe som vet en del (lärare), bekant till min farsa, menade han att mitt företag sålde tjänster. Och han tyckte att bokens definiton sög. Men han kunde inte heller komma på nån bättre definiton så därför undrar jag om någon här på kolo har nån idé. Är det varor eller tjänster som mitt företag säljer? Vad är en bra definiton?

Wicked
2006-04-27, 22:11
Om jag inte minns helt fel sa en gammal lärare någon gång att förenklat kunde en vara säljas vidare, medan en tjänst inte kunde det (i samma form eller något liknande).

// Wicked

Lallle
2006-04-27, 22:18
Om jag inte minns helt fel sa en gammal lärare någon gång att förenklat kunde en vara säljas vidare, medan en tjänst inte kunde det (i samma form eller något liknande).

// Wicked

Även den definitonen pekar ju åt att vi säljer varor.

_Robbie_
2006-04-27, 22:20
Det är självklart en vara.

Lallle
2006-04-27, 22:32
Det är självklart en vara.

Då beslutar vi oss för det! Tack.