handdator

Visa fullständig version : Olika proteiner.


spinkoo
2002-11-21, 14:08
Ok först basic-faktan som jag kommer basera min fråga på:)

Koncentrat är en proteinform som har ett namn efter reningsgrad.
Nästa steg heter Isolat?!
Nästa steg heter Hydrosylat eller nåt sånt?!

Det sista är det bästa?!

MEN...

..jag sitter och läser på min gainer burk där står det


1.ultra filtrerat instant vassle protein
2.micro filtreat isolat vassle protein

2:an är väl nån procent bara för att dem ska få skriva det hehe:rolleyes:

Men var på skalan ligger "instant"...är det ett slags koncentrat eller?!

Muskelsmurfen
2002-11-21, 14:27
Instantierat är väl bara att det är behandlat för höre löslighet? eller är jag ute och cyklar nu?:confused:

Petrus
2002-11-21, 17:03
Instant betyder att det är större partiklar och därmed blandas lättare i vätska,,,
Dom kunde med andra ord lika gärna skrivit att det är lättblandat! Ingenting att göra med filtreringsprocessen alltså!!!
Översatt till ren svenska blir det typ;


1.jättefint lättblandat vassle protein
2.jätte-filtrerat vassle-isolat

Vänligen,,,
Petrus

spinkoo
2002-11-21, 17:20
Vilket fusk. Då tycker jag definitvt att dem ska skriva tex

ultra filtrerat instant vassle protein concentrate

istället glämmer dem att skriva det sista..:insane:

Max
2002-11-23, 21:50
Nu får nån som kan det här hjälpa till!!!

har nämligen också funderat på hur stor skilnaden är mellan isolatet och koncentratet.

Äter nämligen budget whey-80 tillvardags (vanligt)
och lite mindre budget aktiga whey-100 till fest (efter träning)
Förstnämda är ju koncentrat och det sistnämda är ju isolat.

Det sägs ju att isolat är snabbare än koncentrater och därför har jag detta efter träning.

Vet ej om jag är inne på rätt spår... Nån som kan reda ut lite?

//Max

Pain makes me grow. Growing is what i want. Therefore for me pain is pleasure. And so when i experience pain i'm in heaven." A. SCHWARZENEGGER

spinkoo
2002-11-24, 13:25
Klart du e på rätt spår redan max.

Tillbaka till frågan som kan få sig en liten "bump"

Ett instant kan vara vilket som helst av "concentrate", "isolate" eller "hydrosylate".????????????? Jag är dock tämligen säker på att i min lilla gainer här är det concentrat-instant!

Det är nämligen star...:D :D

/snålast på kolozzeum

eiselt
2002-11-25, 12:31
SVAR:
Första steget i vassleprotduktion är att man speparerar vassleproteinet från kasein. Nästa steg är ultrafiltrering som ger ett "koncentrat". därefter kan man isolera koncentratet för att ta bort laktos och fett. Hydrolysat kan man göra på både koncentrat och isolat. Isolat kan tillverkas antingen genom kromatografisk rening eller mikrofiltrering.

Skillnanden mellan de olika är inte så extremt stor eftersom du har samma mönster av aminosyror. Vassleisolat och koncentrat skiljer sig främst i det avseendet att du har mer laktos och fett i koncentrat. När det gäller upptaget så är det inte fastställt om isolat tas upp bättre.

Instantisering är ett enklare ord för agglomerering där man typ granulerar partiklarna så att de blir lite grövre. Om partiklarna är för små så lägger de sig bara på ytan i form av skum och klumpar. Man kan instantisera alla pulver utan att det påverkar proteinets kvalitet och effekt.

Mvh
Henrik

Grahn
2002-11-25, 12:39
*host* snäääääälla Eisellt Instantisera Protec+!!!

EiseltUK
2002-11-26, 22:27
Originally posted by Grahn
*host* snäääääälla Eisellt Instantisera Protec+!!!

Skojar du??? Är det något protein som instantiserat så är det Protec! Det märker du väl på hur bra det löser sig och hur lite det skummar. Om du får klumpar så beror det på att du kanske lägger i pulver först och vatten sist. Du ska alltid hälla i vatten först och sist puvret och sedan är det bara och skaka lite.

Mvh
Henrik

Grahn
2002-11-26, 22:29
Heh..vi löste det här problemet igårkväll Eiselt :D

EiseltUK
2002-11-26, 22:34
Originally posted by Grahn
Heh..vi löste det här problemet igårkväll Eiselt :D

Jaha det var du..... :) Kul att det funkar nu. Det smakar betydligt godare utan klumpar.

/ Henrik

Grahn
2002-11-26, 22:43
Definitivt :) behöver inte tuggas heller! :D

muskelbyggarn
2003-11-08, 22:11
Men spinkoo pöjken, du vet ju vad du får när du betalar ;-)
Det är så man skriver om man vill försöka göra något exlusivt av något som inte är.

Vänl,,,
Tobbe