Visa fullständig version : att vara smal.
Anonymen
2006-04-27, 19:47
Hejsan, jag känner att det är så mycket som tynger min hjärna att jag måste skriva av mig. Jag vet inte om jag valt rätt forum att göra detta i men det känns fortfarande som att det finns en gnutta intelligens här på kolozzeum
Till och börja med kan jag be dem som inte har lust att läsa om mitt liv/mina tankar att leta upp "bakåt"-knappen eller bara strunta i att kommentera, för jag känner mig inte i läge att ta mer skit från folk.
–-
Folk talar om hur feta dem är, vart man än kollar så ser man artiklar, nyheter och produkter som ska få dig att bli smalare. De flesta tror att fetman är ett stort problem i dagens samhälle. Men är det verkligen så?
Jag har inte sett ett ända program på tv där de hjälper de smala personerna att gå upp i vikt, det verkar som att de ända viktproblemet som finns i världen är fetma?
Jag har levt hela mitt liv smal, jag har varken kunnat njuta av sommaren som en normal ungdom i vanliga fall kan.
Jag är en pojke på 16 år, sportig, har många vänner och gillar att ha kul på min fritid. Jag spenderar även många timmar framför datorn, delvis spel, men även för att hålla mig uppdaterad om vad som försegår i omvärlden.
Varje dag av mitt liv gör det ännu mer outbärligt, alla talar om hur de längtar till sommare och få kasta av sig kläderna och kasta sig i de svala vattnet och umgås med sina tjejer sent in på nätterna. Jag brukar försöka ligga lågt i de diskutionerna jag inte gillar, detta är ett bra exempel på en sådan. Varje dag av sommaren får jag förfrågan om att följa med ut och spela fotboll och sedan svalka av sig med ett skönt dopp i sjön, i vanliga fall älskar jag att spela fotboll. Men att var tionde minut bli frågad varför man inte tar av sig tjocktröjan och bär långbyxor är inget jag gillar. Jag tycker det är otroligt pinsamt att behöva klä mig i långa tröjor och byxor för att dölja de smala som känner sig under. Ännu värre blir det när alla vännerna ska ner och bada, jag har ALDRIG varit med och badat med vännerna som står mig nära som bröder, inte en gång har jag visat min kropp utan att ha den dold med tjocka kläder. Jag har inte heller lärt mig simma pga att mitt självförtroende inte tillåter mig att visa min kropp, det är som en människa som förbjuder mig att visa min överarmar, mina ben eller bara visa mina smalben.
När mitt självförtroende inte kan sjunka lägre så gör de det trots allt. Eftersom solens strålar inte heller får måla min bleka kropp med dess gyllenbruna-färg gör det att jag är en väldigt vit person. Eftersom jag blivit en väldigt blyg person så har jag väldigt svårt för att t.ex. hålla föredrag inför klassen i skolan. Jag blir alltid väldigt röd i ansiktet, detta gör att jag tappar min koncentration när jag ser att folket börjar smålé eller skratta åt mig. Jag börjar darra och jag gör bort mig totalt, ibland händer det att lärarna skrattar eller bara går fram till mig, där jag står helt röd och försöker tala, och drar ner mig från "scenen". Det slutar oftats med att hela klassen brister ut i skratt och pinsamheten är ett faktum.
Nu på senare tid har jag börjat flirta med en tjej jag gillar otroligt mycket, hennes utseende är vackert men det som gör henne unik är att hon har insidan, hon är en komplett tjej med andra ord. Vi har "träffats" igenom våra syskon som tidigare dejtat. egentligen har vi aldrig träffats irl utan bara snackat på msn, webcamat och så. Hon har bara sett mitt ansikte och vet ingenting om hur resten av min kropp ser ut. Nu har vi bestämt att vi ska träffas ett antal gånger men jag har backat ur i sista sekund för att jag är så otroligt rädd och blyg. Jag är rädd att hon ska tycka jag inte kan ge henne de skydd hon behöver, och att hon inte ska kunna "skryta" om mig som de andra kan. Jag har i alla fall tagit mig i samman och bestämt mig för att träffa henne och den här gången ska jag inte backa ur, jag skiter i om hon tycker jag är fjantig, jag gillar henne och det tänker jag säga till henne. Vi ska träffas imorgon (Fredag,28 april)
och jag ser verkligen fram emot det och hoppas att det ska gå bra.
–––––
Det finns fortfarande mycket mer att skriva om men det är nog ingen ide att göra det, med tanke på att det säkert skulle bli flera timmars läsning.
Jag undrar även med er, vad ska jag ta mig till? Ska jag acceptera att jag är smal och vantrivas med min kropp resten av mitt liv eller ska jag ta tag i det och göra min kropp "normal"?
Det är den biten med att göra min kropp "normal" som jag behöver hjälp av er med. Jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att gå upp i vikt. Jag har försökt att öka mitt dagliga intag av mat. Frukost, lunch och middag, men även mål där i mellan. Men inget har hjälpt. Jag är på gränsen till att ge upp hoppet om min kropp och klarar snart inte av detta längre. Därför ber jag är på mina bara knän, ge mig ett sätt att gå upp i vikt snabbt. :( .
Tack för att ni läst <–- hit // Anonym smalis :(
Absinteh
2006-04-27, 19:52
Otroligt bra skrivet för att vara 16år! Föfattaren :hbang:
Att äta mer mat är en väldigt bra åtgärd :eating:
Problemet kanske ligger i din matlust? Hur är matlusten?
Lycka till med imorrn! Om du vill gå upp i vikt så frågar du ju iaf på rätt ställe :) Om du börjar väga maten och räkna kalorier och sådant så har du ett så gott som säkert sätt att gå upp i vikt, har själv ingen erfarenhet inom det så kan inte ge några råd :P Lägg upp en journal så kan du få kommentarer på din träning och kost och så får man se dina framsteg! =)
BÖrja med att räkna ut hur mkt du gör av med per dag (har glömt adressen till sidan), sedan lägger du på några hundra kcal och ser till att du äter minst så mycket du har räknat ut att du ska +extrakalorierna. Detta gör du OM du vill gå upp i vikt och bli "normalare", som du kallar det
Har du svårt att få i dig all energi från mat kan du kanske titta på gainers, att ta i smaband med träning (inte annars). Kolla sedan efetr ett par veckor om du har gått upp i vikt. Om inte, tänk på att du är ung och växer och därför kan behöva ännu mer mat.
Vad tränar du förresten?
Angående 16-åringar som skrattar åt folk som inte är bra på hålla föredrag beror nog på att de vill underminera din ställning och samtidigt stärka sin egen. De är förmodligen nervösa över sin image. Mitt råd är att skita i dem, helt enkelt -de är inte dina riktiga vänner. Om du anser att de är dina riktiga vänner, snacka med dem och be dem hålla tyst nästa gång.
Lycka till! Kom ihåg att om du bangar kommer du förmodligen bara ångra dig!
Anonymen
2006-04-27, 20:07
Otroligt bra skrivet för att vara 16år! Föfattaren :hbang:
Att äta mer mat är en väldigt bra åtgärd :eating:
Problemet kanske ligger i din matlust? Hur är matlusten?
Tack! : )
Som sagt, har redan testat lassa in mat i en period utan resultat. Utan tvekan värkar jag ha en hög fettförbränning. Är viktökningsmedel ett måste för mig? Förslag på sådana isåfall? vetifan om jag tillåts beställa sådant av morsan och farsan dock,det finns inga kraftfulla i lättgömd tablettform? (snackar _inte_ om sterioider)Pulvret är ju i så äckligt stort format *flex*
om du ska testa kosttillskott, kolla här:
http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=23
Det finns inga kraftfulla tabletter att ta, tyvärr. Ska det vara något lär det bli pulver. Prata med dina föräldrar över ditt problem så kanske de mjuknar..
Han är 16 år han kanske inte är så sugen på att sätta sig med sina föräldrar och berätta allt det där han skrev för dom.
Så är det väl i den åldern.. man vill inte riktigt visa sig svag åt sina föräldrar.
Så var det iaf för mig.. vet inte om det är samma här..
[QUOTE=Absinteh]Otroligt bra skrivet för att vara 16år! Föfattaren QUOTE]
Jag håller med! väldigt bra skrivet =)
Du säger att har ätit mycket men under hur lång tid?
Äter man mer energi än vad man gör av med så går man upp i vikt om man inte har någon metabol störning, Har man en sådan så kan man få medecin.
Viktökningspulver är helt ok men du bör basera din kost på mat och inte pulver.
Skriv upp vad du äter på en dag här så får vi se vad vi kan göra åt det.
Och jag har själv vart en rodnande person som inte kunde stå framför klassen.. Löste sig med lite solarium, En bränna gör att rodnaden inte syns lika lätt ;)
Lycka till
Anonymen
2006-04-27, 20:46
Han är 16 år han kanske inte är så sugen på att sätta sig med sina föräldrar och berätta allt det där han skrev för dom.
Så är det väl i den åldern.. man vill inte riktigt visa sig svag åt sina föräldrar.
Så var det iaf för mig.. vet inte om det är samma här..
Skitbra att du sa det så slapp jag säga det själv, tack !! :)
Pepz - En vanlig dag kan ungefär se ut såhär:
Morgon 07.00: 2 portioner havregrynsgröt
Middag runt 11-12 snåret: En ganska stor portion med vad skolan bjuder på
Eftermiddag 16:00: Sveper någon macka
Kvällsmat 18-19.00: Stabil kvällmåltid, oftast vanlig husmanskost.
nattmat/innan jag går och lägger mig ~~22.00: Ytterligare 2 portioner havregrynsgröt.
Ni ska veta att jag uppskattar varenda inlägg ni kommer med, keep it up=).
För mig har det aldrig funkat med att "äta upp sig". Men sen jag började träna på gym + äta mycket, har jag fått lättare att gå upp i vikt.
Äta mycket + gymträning = :thumbup:
iaf för mig..
Absinteh
2006-04-27, 20:57
Såg bra ut det där med havregrynsgröten.
Ät mer till lunch, kanske börja stoppa i dig mer protein. har FÖR mig att det kan fåigång uppbyggnaden för personer med hög metabolism.
Har du stoppat i dig mer kcal än vad du gör av med och inte går upp i vikt har du en sjukdom.
Sköldkörteln går på högvarv och det kan vara ett helvete att gå upp i vikt. Det finns det mediciner för.
Grymt skrivet. Känner igen mig själv i mycket av det du skriver, specielt klassrums situationen. Jag hade inte problemet med att vara för smal men hade kasst självförtroende ändå. Det som hjälpte för mig var att börja styrkaträna och om du inte gör det nu så rekommenderar jag det starkt. Du verkar äta ganska så bra ändå. Jag gjorde en rätt dum grej för något år sedan, även om jag hade mina skäl till att göra det. Jag käkade en påse chips med dip + drack en 1.5 liters cola varje kväll i 2 veckor och gick upp 5 kg. Om du inte går upp av att göra något sådant så är något skumt ;)
Håller med Jurre.
Ät till exempel så här
2port gröt. + 2ägg mjölk/juice och macka
ät nått mellanmål här
Lunch 2portioner
Mellanmål, tex 2bananer
Mellanmål, mjölk och mackor eller fil o flingor. Makrill på macka eller pasta med ketchup. typ
Middag 2 portioner
Kvällsmat. 2port Gröt eller mat igen. Kanske en omelett på ägg och bacon och potatis?
Fastna inte på gröten ät varierat!!
Anonymen
2006-04-27, 21:07
Såg bra ut det där med havregrynsgröten.
Ät mer till lunch, kanske börja stoppa i dig mer protein. har FÖR mig att det kan fåigång uppbyggnaden för personer med hög metabolism.
Har du stoppat i dig mer kcal än vad du gör av med och inte går upp i vikt har du en sjukdom.
Sköldkörteln går på högvarv och det kan vara ett helvete att gå upp i vikt. Det finns det mediciner för.
okidok, ska försöka trycka ner lite till när jag käkar lunch då och även öka intaget av protein. Har inte börjat räkna kalorier än (kalorier=kcal eller?), eller faktum är att jag inte vet hur man bär sig åt när man räknar kalorier, vad allt innehåller osv. Vad jag har hört ska man ligga på ett kaloriöverskott på cirkus 500 kcal / dag för att få en stabil viktuppgång, eller är jag ute och cyklar nu ? :/. Men hur mycket gör man sig av med under en dag då? Det är väl den stora frågan just nu :).
Absinteh
2006-04-27, 21:13
Beror ju på vad du gör.
Som sagt är du helt passiv gör du kanske inte av med så väldigt mycket.
Jag känner igen mig väldigt väl i dig. Den dagen jag satte min fot på gymmet så blev allt bara bättre och bättre. Kan starkt rekommendera dig det!
Otroligt bra skrivet, blev förfan rörd.
Tycker du skall börja räkna kalorier, finns olika program man kan använda sig av t.ex. Hälsovakten för att se hur mkt kcal man får i sig och hur mycket man förbränner, finns säkert bättre program och folk kommer säkert rätta mig, men det är det jag använder och det funkar för mig. Ät mycket, ät nyttigt framför allt och träna hårt. Men viktigast av allt låt det ta tid, saker händer inte på ett par veckor, du har en lång tid framför dig, men bra att du börjar ta tag i saker och ting, jag önskar dig all lycka i världen och håll oss underättade om din framgång :)
PS: Tro på dig själv, ser tjejen inte vilken bra person du är är hon inte värd dig.
*yourock*
Anonymen
2006-04-27, 21:42
Otroligt bra skrivet, blev förfan rörd.
Tycker du skall börja räkna kalorier, finns olika program man kan använda sig av t.ex. Hälsovakten för att se hur mkt kcal man får i sig och hur mycket man förbränner, finns säkert bättre program och folk kommer säkert rätta mig, men det är det jag använder och det funkar för mig. Ät mycket, ät nyttigt framför allt och träna hårt. Men viktigast av allt låt det ta tid, saker händer inte på ett par veckor, du har en lång tid framför dig, men bra att du börjar ta tag i saker och ting, jag önskar dig all lycka i världen och håll oss underättade om din framgång :)
PS: Tro på dig själv, ser tjejen inte vilken bra person du är är hon inte värd dig.
*yourock*
Tack för dina tips, foxx. Speciellt om programmet Hälsovakten, ska se om jag hittar det nu med detsamma ! :)
Det har nämnts ovan, mycket bra skrivet.
Att äta mycket kan betyda att äta så mycket så att du börjar med en måltid när du inte känner för det och är redan proppmätt. I min fall så tog det ett tag tills jag orkade äta tillräckligt för min ämnesomsättning - cirka 8 månader tog det, och när jag väl uppnåt det så känns det fortfarande så mycket (även 2 år senare) så att jag vill bara skrika "FAAAAAAAAANNNNN" *grr27* . Tiden går fort och så snabbt du fått en liten paus från ätandet så är det dags att äta igen.
Hur mycket havre är en "portion"? vissa säger 1dl andra säger 1,5dl... du får skaffa en våg och väga olika livsmedel ett par gånger så du får en ide om hur mycket av allting du ska få i dig - sen kan du använda den där excellmallen som finns klistrad här i kost&näring, så vet du hur många kalorier du får i dig. Går du fortfarande inte upp är det dags att höja kaloriintaget.
Lycka till med bruden :)
Ja verkligen superbra skrivet! Titta på matschemat pepz gjorde åt dig, sen tycker jag du kan underlätta saken ytterligare genom att äta energirika relativt nyttiga saker såsom nötter t.ex. Gillar du cashewnötter? Be föräldrarna köpa hem lite nästa gång de är och handlar, (och kanske gör det till en vana) de behöver ju inte veta att du tänker knapra dem för att gå upp i vikt. =) Och lycka till med tjejen, ni kommer ha as kul!
Sen vill jag bara påpeka att gå upp i vikt är inget man gör över en natt eller en vecka, det tar lite tid så det gäller att inte ge upp. Även matlusten kommer efter ett tag när man har tvingat i sig mat under en tid, förtrösta icke!
Tack för dina tips, foxx. Speciellt om programmet Hälsovakten, ska se om jag hittar det nu med detsamma ! :)
Inga problem, och är det nått du undrar över är det bara att fråga på, det är det forumet är till för.
Kan väl berätta lite om min histori med. Under gymnasiet så hade jag nästan alltid jacka även på lektionerna för då gömde jag mig bakom den och kunde se min smala kropp. På sommrarna var i stort sett bara hemma hos föräldrarna för jag inte ville visa mig i t-shirt och shorts, som jag förövrigt knappt vågade använde när jag var hemma heller.
Hade funderat ett tag på att börja träna på gym men var för feg för att våga ta steget, var rädd för att folk skulle kolla snett på en och så. Men sen iaf tog jag modet till mig och gick dit och började träna 5 gånger/vecka. Detta gjorde jag under ett sommarlov och när skolan började igen vågade jag till och med ha på mig en t-shirt. Det var underbart när man fick höra kommentarerna från klasskamraterna om hur man hade blivigt större. Sen dess har det bara gått uppåt och nu gillar jag att gå i tajta kläder och visa upp mig ;)
Jag hoppas detta kan vara till nån hjälp för dig, och jag hoppas att du lyckas ta dig ur det lika bra som jag gjorde det. Lycka till!
Det som hjälpte mig att gå upp i vikt var faktiskt gymträningen, började naturligt äta mycket mer utan att tänka på det, matlusten och apiten blev så obeskrivligt mycket bättre, sen om man är så smal som du säger att du är, så borde det bli rätt lätt att lägga på sig muskler (om man ska tro grubs studier). Förutsatt att man äter riktigt ordentligt.
Angående bruden, far och träffa henne imorn! Oavsett hur det känns, jag satt i samma situation och gjorde tvärtemot, inte att rekomendera såhär i efterhand.
Och du, det är ok att vara blyg. Försök inte dölja att du är nervös/blyg utan acceptera det, annars blir det bara värre.
Jag har själv använt mig av den inställningen i olika situationer. Vad jag än gör och hur jag än beter mig spelar ingen roll för det är sån här jag är. Folk har sina egna bekymmer (de sitter och är nervösa för att det är deras tur snart att hålla presentation) och bryr sig inte om jag blir röd i ansiktet.
Detta hjälpte mig otroligt mycket under tonåren.
Backa inte ur nu!
Träffa den där tjejen, att hon vill träffa dig betyder att hon är intresserad!
Om du vill äta mer så är ju träning ett bra sätt att öka hungern på för vissa.
Ät så mycket du bara orkar efter träningen då du är som hungrigast, då töjs magsäcken och du blir van att äta större mängder.
Egentligen spelar det ju ingen roll om du fortsätter att vara vad du uppfattar som helt galet smal eller tränar upp dig till världens biff - till syvende og sidst handlar det ändå om hur du uppfattar dig själv (jo, det finns gott om "biffar" som har komplex för att de är så små). Om det kan var till någon uppmuntran kan jag säga att risken att du kommer att se ut som du gör nu resten av livet är minimla; betydligt mindre än risken att din kropp kommer att förändras. I den ålder där du är nu händer det ju som allra mest med kroppen; om du tycker att du äter och äter och inget "sätter sig" är det förmodligen för att kroppen är upptagen med att bygga upp andra saker än just bredden: Längden, saker som finns på insidan osv. Min lillebror, som nu är en högst normalbyggd, 195 cm lång kille, hade en kropp som en slickepinne (stort huvud på smaaaaaaal kropp) till någon gång i 17-årsåldern, sedan växte han på längden så att han inte längre såg ut att ha ett jättehuvud, d.v.s. gick från slickepinne till spaghetti. Någon gång i mellantiden hann hans kropp dock "ikapp sig", och han ser, som jag skrev, numera högst "lagom" och "normalbred" ut.
Att röra på sig; träna, ägna sig åt någon sport, dans eller teater är jättebra, inte kanske främst för hur det kan förändra kroppen, utan för hur det kan förändra ens SYN PÅ sin kropp. Att lära sig använda kroppen till att göra saker, att göra saker där man tvingas att verkligen VARA I sin kropp på ett annat sätt än när man ägnar sig åt nöjen som att spela datorspel, kolla på film eller läsa böcker (alla tre saker som jag också gillar att göra, och som det absolut inte är något fel med att göra om man bara gör andra saker också) är ofta jättebra för att förbättra både kroppsuppfattning, kroppskontroll och ens egen syn på/åsikt om kroppen. Det rekommenderar jag absolut - men gör det som du tycker är kul och inte det du känner att du "borde" eller "måste" för att "nå resultat". Den metod som har störst chans att lyckas är alltid den som man gillar så mycket att man kan tänka sig att hålla fast vid den länge.
Hmm ... läste igenom ditt startinlägg och konstaterar att det var rätt onödigt att skriva det ovanstående, men jag låter det stå kvar i alla fall; kanske finns det något korn där ändå. Vid andra genomläsningen blev det dock ännu tydligare att det egentligen inte är din kropp som är det stora problemet (tycker jag, alltså), utan din egen känsla av att den inte duger. jag vet hur lätt det är att få ett "filter" framför ögonen när man är missnöjd med sig själv, som gör att man bara ser de människor som är mycket bättre än vad man själv är, och missar de som är i andra ändan av skalan. Men det ÄR ett filter, för det FINNS alltid personer som är smalare, tjockare, finnigare, klantigare, blygare osv. än man själv. Det är väldigt, väldigt sällan man är värst, och man är nog aldrig så enormt värst som man själv tror. Inte för att jag vill få det att låta som om det vore en grej man ändrar på särskilt enkelt, men i alla fall.
Har du blivit hånad för att du är smal, eller är det bara (inte så bara, men i alla fall) som du själv KÄNNER det? Jag kan tänka mig att folk faktiskt tycker att det verkar konstigare att inte bada och jämt gå i tjocka tröjor trots att det är varmt som i öknen, än att bada och vara smal. Det är ju också GANSKA få killar som ser ut som några Adonisar i sextonårsåldern. För att inte säga MYCKET få (sen kanske det finns de som TROR att de ser ut som Adonisar, men det är ju en annan sak).
DU DUGER - det är det viktiga. Du duger precis som du är - om du tynar bort till en liten makaron eller växer till Hulken kommer du också att duga. De som försöker antyda något annat (t.ex. hånande klasskompisar) är bara fåntrattar som försöker göra sig själva större genom att förminska andra. De som är kungar på gymnasiet/högstadiet kommer inte alls säkert att vara kungar ett helt liv; tro mig när jag säger att de garanterat är varken så fantastiska eller så självsäkra som de vill ge sken av att vara.
Vad gäller tjejen så lär hon inte dissa dig för ditt utseende om hon är så bra som du beskriver henne. Gör hon det är HON värd att dissas av DIG. Med handen på hjärtat tycker nog inte ens en 16-årig tjej att det som är viktigast med en kille är om man kan använda honom för att impa på kompisarna med, eller om han kan "skydda" henne (möjligen undantaget om hon vet att ryska maffian är ute efter hennes familj).
Du duger. Just som du är. Inte trots att du är som du är, utan för att du är som du är.
Det är faktiskt precis så det är.
pragmatist
2006-04-28, 00:42
Som sagt, du är inte färdigvuxen förrän i 22-25-årsåldern. Att du är spinkig i 16-årsåldern betyder inte att du är dömd till evig spinkighet.
Biffigaste killen på mitt gym är 2 meter lång och vägde som mest 130+ kilo i tävlingsform (~145 off-season). Han såg enligt egen utsago ut som ett sugrör när han var 16-17.
Metal_boy_
2006-04-28, 02:13
Du kommer att lyckas ta tag i ditt problem. Bara att du skriver så klokt och ärligt är ett stort grundsteg. Vi har alla komplex för något som vi tror att ingen annan är drabbad av, man känner att "det är bara jag som ser ut såhär". Jag har också varit obekväm med min kropp för att jag har varit smal, men jag har lyckats tygla det där. Visst, jag gillar inte att ta av mig till badbyxor bland folk än idag och då även fast jag var i skaplig form förra sommarn, men det ligger på en sund nivå nu helt enkelt. Jag är bara blyg av mig helt enkelt. Förr, när jag var i din ålder, så vet jag att jag gick och tänkte på vad alla andra tänkte om mig och jag tror att det kan ha lite med en mognadsprocess att göra. Idag är det inte lika larvigt att stå emot grupptryck när man är vuxen t.ex. Ligger det inte där, så är det något man måste se till att jobba på och ta tag i. Få stöd och lära dig tänka annorlunda och på vad som är väsentligt.
Det är en myt att alla kvinnor vill ha stora fysiskt starka karlar, jag kan lova dig det. Är du charmig, har humor, har något innanför pannbenet, ser bra ut i truten och luktar gott, så kommer du kunna få många kvinnor att fatta tycke för dig. Om man är stor och muskulös och spelar på det med en macho-attityd, så visst får man kvinnor på det sättet också och säkert snygga också. Men antagligen så är riskfaktorn övervägande att du får napp på någon som är minst lika urblåst som du själv framstår i ditt tillvägagångssätt.
När du gäller maten och din vikt, så ska du försöka fokusera dig på att "detta gör jag för min egen hälsas skull". För det finns inget bättre sätt att misslyckas, än när man tvingar sig själv för någon annans skull. Det finns många faktorer att motiveras av; du kommer orka mer i vardagen även mentalt, du bäddar för en positiv framtid med en bättre fysik, från allt vad det gäller hjärt och kärlk-sjukdomar till ryggproblem. Du får även en bättre hållning som är lättare att känna sig glad och tillfreds med sig själv i. Ja det finns massor.
Det jag skulle rekommendera till dig är först och främst att se till att få i mig mer kolhydrater och då menar jag inte rafinerat socker och andra tomma kalorier.
Ex: Potatis, Gryn(Havregryn, Rågflingor t.ex), Fullkornspasta, Fullkornsris, Grovt bröd och baljväxter. Alltså det som du alltid har till den där köttbiten eller kycklingfilén(den huvudsakliga proteinkällan). Se alltid till att du får i dig lite fett också, via nån sås eller en skvätt rapsolja.
Frukost: Se alltid till att äta en stadig frukost. T.ex: En skål havregrynsgröt, ett par kokta ägg och ett eller två glas mjölk.
Mellis: Om du nu köper Gainer( viktökning) så kan det vara nått att börja med innan du har läst på lite mer och kommit igång.
Lunch: Jag antar att du äter i skolan där. Ät för all del mycket av både fisken/Köttet/kycklingen eller vad det nu står på schemat och grönsaker. Men det du ska lasta på lite mer av är riset/pastan/potatisen eller vad det är till.
Middag: Sen äter du väl nått när du kommer hem också eller? Samma saki har vi där, som ovanstående.
Mellis: Samma som förra mellanmålet. Du kan ju ta lite mindre av gainern och kompletera resterande med en banan om du vill få lite bättre näringsvärde på mellanmålet också.
Sen går det alltid att fixa nått annat mellanmål om det är så, men då blir det lite mer jobb och det är du väl förberedd på? ;)
Du grejar det här. Kör så det ryker i tapetskarvarna!
ManuelIT
2006-04-28, 02:30
Känner igen mig i dig. I nästan 10 år har jag kämpat med att gå upp i vikt, och ibland blir man irriterad när man hör en självklart kommentar som "men ät mer då". Skulle tänka mig att det är som att gå fram till en som har haft problem med övervikt i hela sitt liv och säga åt honom "men duh, det är ju skitenkelt - ät mindre".
Hur som helst så kan jag säga att jag i nuläget har nått en normal vikt på runt 6månader, och planerar att bulka på ett par extra kilon på det. Och jag kan garantera att mitt fall var svårare än dig med tanke på att jag lider av en kronisk magsjukdom som har satt käppar för mig hela livet. Tänker inte gå in mer på det men klara jag av det så kan du också klara av det.
Det som verkligen hjälpte mig var: började träna styrketräning 4ggr/veckan (ingen kondition lr liknande). Gjorde en kostschema där jag började med att skriva ner ALLT jag käkade under en "normal" dag. Sedan när tiden gick la jag till fler och fler saker. Som tex. en gainer, keso + frukt, yoghurt, två stora glas mjölk osv. Byggde (och bygger fortfarande) på sådär konstant. Det funkar bättre än att direkt göra en 3500 KCAL kostschema som du ger upp efter en dags försök.
Käka nyttigt. Har vart i fasen där jag försökte trycka i mig bara massa godis, läsk och bakelser. Det ända du lyckas med det är att må illa. Ska du träna så måste du även käka nyttigt.
Käka ofta. Jag har fortfarande problem med att få i mig riktiga brakmåltider. Jag har löst det såsom att jag käkar mindre portioner - men oftare.
Drick mycket mjölk. Det blir lite dyrt i längeden, men det är nyttigt och åker ner så jävla lätt. Innehåller också många (bra?) kalorier. Köp även tillskottspulver. Om du missar en måltid, har bråttom på morgonen, inte kan få i dig mer mat osv. så kan en gainer göra underverk.
Många bra tips till dig dude, jag instämmer med de mesta (utom tex chips o dip kuren...)
Mitt tips är att inhandla en digitl matvåg, finns skitmånga billiga nu på Clas Olsson o Rusta o liknande. Då har du stenkoll på hur mycket du sätter i dig varje dag. Inhandla även en digtal vanlig våg. Då kan du se om du går upp i vikt eller inte.
Välkommen till forumet och lycka till!
Grubben lyser med sin expertfrånvaro? Han har säker massor med tips.
Jag tycker inte att du ska börja med våg och täkna kalorier. blir lätt en fixering.
Och jag tycker inte om förslaget med gainer till mellanmål. ska du köpa en gainer så ska du träna och ta den innan och efter.
Detta för att ett stort intag av gainer som mellanmål i längden kan orsaka diabetes.
Mjölk/juice mackor och en banan är kanon som melllanmål om du inte vill ha en matlåda med dig..
Det är en myt att alla kvinnor vill ha stora fysiskt starka karlar, jag kan lova dig det. Är du charmig, har humor, har något innanför pannbenet, ser bra ut i truten och luktar gott, så kommer du kunna få många kvinnor att fatta tycke för dig. Om man är stor och muskulös och spelar på det med en macho-attityd, så visst får man kvinnor på det sättet också och säkert snygga också. Men antagligen så är riskfaktorn övervägande att du får napp på någon som är minst lika urblåst som du själv framstår i ditt tillvägagångssätt.
Word. Och word igen.
Absinteh
2006-04-28, 07:31
Tyvärr så är det faktiskt väldigt sant som skrivet ovan.
Tjejer tänder fan inte på biffar längre *grr27* Fått detta bekräfftat av bekanta tjejer.
Som flera redan har skrivit så är det inte så konstigt att vara smal vid 16 års ålder. Jag själv åt som en häst och hade enorma komplex över hur smal jag ändå var. Inget blir bättre när omgivningen påminner och skojar om hur smal man är. Det som hände med mig var helt enkelt att jag växte på längden. Vid 16 år var jag 193 cm och vägde under 65 kg. Det är en konstig ålder kroppsmässigt och jag kan nästan lova dig att din kropp kommer anpassa sig rätt snart. Själv började jag äntligen gå upp i vikt vid 17 år och när jag var 18 år hade jag nått "normalvikt" (om det finns en sådan). Senare har jag till och med hunnit uppleva det omvända problemet, att väga för mycket. Det var faktiskt ett problem jag längtade efter när jag var i din ålder.
Det viktigaste är ändå synen du har på dig själv. Precis som Tolkia skriver så kan kroppsuppfattningen vara så skev att du ser dig själv som spinkig även när du har gått upp i vikt. De matförslag du har fått här kan säkert göra skillnad och ihop med att du blir äldre kommer du sannolikt gå upp i vikt. Se bara till att inte fokusera för mycket på din kropp. Jag vet att det är lättare sagt än gjort.
Visst finns det tjejer som bara vill ha en stor och stark kille. Låt de ha det i så fall. Jag kan lova dig att det finns många tjejer som bryr sig om annat än din eventuella vikt.
tinkerbell
2006-04-28, 07:57
Tja...
Försök att äta hela tiden, du MÅSTE äta regelbundet. Så fort du tänker på ditt liv, hur mycket du väger eller vad det är nu som beskymmrar dig, gå och ät :) kommer kännas mycket bättre.
Som många säger här så ska du givetvis satsa på BRA mat, en portion verkar inte räcka för dig, ta två gånger. Somsagt så hjälper de inte med att vräcka i sig sånt som man inte ens tycker är gott, ät mat som du tycker smakar bra och som dessutom är bra för dig.
havregryns gröt + (sylt/musli/mjölk/kanel) / Flingor <-> Fullkornmackor (2-3 st? + mer?) med pålägg (kokt/rökt skinka, ost, backon, ägg, leverpastej, keso, kesella/kvarg ...) Vad väljer du?
mjölk <-> juice
Kött, Quorn, Kyckling, Fläsk...
Pasta, Bröd, Ris, Nudlar ...
Nötter... finns mycket
Välj de du tycker är godast ist att äta sånt som inte ens är gott, för dig.
Varför skulle du inte kunna unna dig med något nån gång? Låt fantasin flöda där ... Allt ifrån godis, pizza, kakor, chips ... Däremot får du ju inte ersätta hela ditt närings intag med sånt, som jag förmodar att du redan har en aning om?
Lite tips om vad du kan välja för livsmedel som du tycker är gott, eller du själv väljer att äta.
Finns många härliga recept här på forumet som du hittar på "Matlagning & Recept" avdelningen, ta din tid att skumma igenom det och välj ut något som verkar gott och ut och gör MAT!! och ät dubbelt så mycket som receptet erbjuder.
Finns så mycket trevligt folk på detta forum som är beredda på att hjälpa dig =)
Hoppas de hjälpte och jag önskar dig lycka till ! :thumbup:
MVH tinkerbell
sundvall
2006-04-28, 08:02
Jag läste exakt samma text på fragbite för mer än ett halvår sedan.
tinkerbell
2006-04-28, 08:03
Jag läste exakt samma text på fragbite för mer än ett halvår sedan.
Gissar på att han inte har fått tillräckligt mycket hjälp där då
Från Fragbite:
Att vara smal.
Hejsan, jag känner att det är så mycket som tynger min hjärna att jag måste skriva av mig. Jag vet inte om jag valt rätt forum att göra detta i men det känns fortfarande som att det finns en gnutta intelligens kvar här på fragbite.
Till och börja med kan jag be dem som inte har lust att läsa om mitt liv/mina tankar att leta upp "bakåt"-knappen eller bara strunta i att kommentera, för jag känner mig inte i läge att ta mer skit från folk.
–-
Fol k talar om hur feta dem är, vart man än kollar så ser man artiklar, nyheter och produkter som ska få dig att bli smalare. De flesta tror att fetman är ett stort problem i dagens samhälle. Men är det verkligen så?
Jag har inte sett ett ända program på tv där de hjälper de smala personerna att gå upp i vikt, det verkar som att de ända viktproblemet som finns i världen är fetma?
Jag har levt hela mitt liv smal, jag har varken kunnat njuta av sommaren som en normal ungdom i vanliga fall kan.
Jag är en pojke på 15 år, sportig, har många vänner och gillar att ha kul på min fritid. Jag spenderar även många timmar framför datorn, delvis spel, men även för att hålla mig uppdaterad om vad som försegår i omvärlden.
Varje dag av mitt liv gör det ännu mer outbärligt, alla talar om hur de längtar till sommare och få kasta av sig kläderna och kasta sig i de svala vattnet och umgås med sina tjejer sent in på nätterna. Jag brukar försöka ligga lågt i de diskutionerna jag inte gillar, detta är ett bra exempel på en sådan. Varje dag av sommaren får jag förfrågan om att följa med ut och spela fotboll och sedan svalka av sig med ett skönt dopp i sjön, i vanliga fall älskar jag att spela fotboll. Men att var tionde minut bli frågad varför man inte tar av sig tjocktröjan och bär långbyxor är inget jag gillar. Jag tycker det är otroligt pinsamt att behöva klä mig i långa tröjor och byxor för att dölja de smala som känner sig under. Ännu färre blir det när alla vännerna ska ner och bada, jag har ALDRIG varit med och badat med vännerna som står mig nära som bröder, inte en gång har jag visat min kropp utan att ha den dold med tjocka kläder. Jag har inte heller lärt mig simma pga att mitt självförtroende inte tillåter mig att visa min kropp, det är som en människa som förbjuder mig att visa min överarmar, mina ben eller bara visa mina smalben.
När mitt självförtroende inte kan sjunka lägre så gör de det trots allt. Eftersom solens strålar inte heller får måla min bleka kropp med dess gyllenbruna-färg gör det att jag är en väldigt vit person. Eftersom jag blivit en väldigt blyg person så har jag väldigt svårt för att t.ex. hålla föredrag inför klassen i skolan. Jag blir alltid väldigt röd i ansiktet, detta gör att jag tappar min koncentration när jag ser att folket börjar smålé eller skratta åt mig. Jag börjar darra och jag gör bort mig totalt, ibland händer det att lärarna skrattar eller bara går fram till mig, där jag står helt röd och försöker tala, och drar ner mig från "scenen". Det slutar oftats med att hela klassen brister ut i skratt och pinsamheten är ett faktum.
Nu på senare tid har jag börjat flirta med en tjej jag gillar otroligt mycket, hennes utseende är vackert men det som gör henne unik är att hon har insidan, hon är en komplett tjej med andra ord. Vi har "träffats" igenom våra syskon som tidigare dejtat. Ingetligen har vi aldrig träffats irl utan bara snackat på msn, webcamat och så. Hon har bara sett mitt ansikte och vet ingenting om hur resten av min kropp ser ut. Nu har vi bestämt att vi ska träffas ett antal gånger men jag har backat ur i sista sekund för att jag är så otroligt rädd och blyg. Jag är rädd att hon ska tycka jag inte kan ge henne de skydd hon behöver, och att hon inte ska kunna "skryta" om mig som de andra kan. Jag har i alla fall tagit mig i samman och bestämt mig för att träffa henne och den här gången ska jag inte backa ur, jag skiter i om hon tycker jag är fjantig, jag gillar henne och det tänker jag säga till henne. Vi ska träffas imorgon (Söndag, 3 april)
–––––
D et finns fortfarande mycket mer att skriva om men det är nog ingen ide att göra det, med tanke på att det säkert skulle bli flera timmars läsning.
Jag undrar även med er, vad ska jag ta mig till? Ska jag acceptera att jag är smal och vantrivas med min kropp resten av mitt liv eller ska jag ta tag i det och göra min kropp "normal"?
Det är den biten med att göra min kropp "normal" som jag behöver hjälp av er med. Jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att gå upp i vikt. Jag har testat att dricka tillskottsmedel men jag klarar inte av den hemska smaken. Jag har även försökt att öka mitt dagliga intag av mat. Frukost, lunch och middag, men även mål där i mellan. Men inget har hjälpt. Jag är på gränsen till att ge upp hoppet om min kropp och klarar snart inte av detta längre. Därför ber jag är på mina bara knän, ge mig ett sätt att gå upp i vikt snabbt. :(
EDIT:
Hej igen, för vill jag tacka för att alla kunnat hållt sig på en så här pass mogen nivå och gett mig så mkt stöd och hjälp. Kan börja med att säga att jag gått upp 2.7 kilo efter att jag tagit del av era tips.
Eftersom alla verkade vara så intresserade av hur det dig med dejten så ska jag ta det kortfattat.
10:00 - Mobilen ringer, det är tjejen jag ska träffa, hon säger att hon ser fram emot att träffa mig och hon längtar som fan.
Jag blir lite peppad och börjar göra mig iordning.
12:00 - Helt klar, ger mig ut för att träffa henne. Jag är redigt nervös och försöker att hålla mig cool.
Efter ett samtal så skymtar jag hennes långa bruna hår.
Hon vänder sig om och ler, hon är underbart fin idag, tänkte jag =)
13:30 - Efter en lång promenad med massor av snack och massa andra trevligheter så bestämmer jag mig för att berätta hur jag känner.
Det var lite nervöst men jag får fram det. Hon blir otroligt förvånad, det slutar iaf med att hon kramar mig HÅRT.
14:00 - Efter hon smält allt så säger hon att hon gillar mig minst lika mycket som jag gör.
16:00 - När vi sedan gått runt ett bra tag så måste hon gå hem. Jag följer henne till porten och säger adjö, jag får en puss på kinden och ett stort tack för dagen.
–––
Idag så sitter hon i mitt rum och är min tjej :)
Väldigt lycklig och jag känner att livet börjar om på nytt.
Ett stort tack till alla på detta forum som gett mig stöd och kraft att fortsätta kampen mot min kropp :)
Senast uppdaterad 2005-04-16 13:23
Lol, vad är meningen med att dra en snyfthistoria, bara för sakens skull?
Slartibartfast
2006-04-28, 10:33
Jag var skitliten och klen en gång i tiden. Fick jävla mycket skit för det av alla. Sen tog jag mig i kragen. Idag har jag überfysik. Svårare än så är det inte. Vare sig man är fet eller smal. Förstår inte problematiken.
Jag var skitliten och klen en gång i tiden. Fick jävla mycket skit för det av alla. Sen tog jag mig i kragen. Idag har jag überfysik. Svårare än så är det inte. Vare sig man är fet eller smal. Förstår inte problematiken.
:thumbup:
King Grub
2006-04-28, 10:44
Samma sak här. Jag var tjock som ett klot. Men jag tog mig i kragen, och i dag har jag überfysik. :thumbup: Motivationsproblem och annat krafs finns inte. Just do it.
tigerofsweden
2006-04-28, 11:31
Samma sak här. Har under stora delar av min uppväxt varit tjockis. Nu är jag på på väg till min überfysik och jag njuter av vartenda lilla framsteg jag gör. Människor från mitt förflutna känner inte igen mig.
Som grub säger. Just do it :thumbup:
Jajaja... Jag håller ju på!! Jag håller ju på!! I'm doing it!! I äm!
Nåja, skämt åsido, det var ju synd att det var en fejkstart på tråden. Men faktum är att jag personligen som lidit lite av smalheten förr i tiden, och nu försöker gå upp i vikt och muskler av ren njutning och fåfänga, kan tycka att det är intressanta råd här i tråden.
Jag tänker å alla som suttit/sitter i liknande situation tacka för ert seriösa engagemang och era råd!
Nästan så jag skulle vilja ha en klistrad liknande tråd med grundråd om ämnet enligt "Cupofcoffee's" tråd om kreatin i kosttillskottsdelen av forumet.
Anonymen
2006-04-28, 16:19
Vilken överaskning det var att komma hem från skolan och se att man redan fått så mycket respons ! :).
Vill bara klargöra att killen som skrev tråden på FB är samma kille som skrev den här (jag alltså). :) . Så inget snack om fejktråd här inte va !! ;).
Jag har fått mycket uppmuntrande ord och många fina tips från er och jag är mer än tacksam, tack ska ni ha ! Känner mig nu motiverad att värkligen ta tag i det här. Ni får mer än gärna fortsätta posta tips i tråden, tack så mycket grabbar. :)
iallafall lättare att gå upp i vikt än att gå ner i vikt.
bra skrivet.
Tycker bara det verkar konstigt att historien med en tjej upprepar sig... En ny tjej nu? Hur gick det i så fall?
Slartibartfast
2006-04-28, 16:55
iallafall lättare att gå upp i vikt än att gå ner i vikt.
LOLl! Varför skulle det vara det?
Nån annan här som tycker det är lättare att lägga på sig ett kilo kött än att gå ner ett kilo fläsk? Räck upp en hand.
Hejsan, jag känner att det är så mycket som tynger min hjärna att jag måste skriva av mig. Jag vet inte om jag valt rätt forum att göra detta i men det känns fortfarande som att det finns en gnutta intelligens här på kolozzeum
–-
Folk talar om hur feta dem är, vart man än kollar så ser man artiklar, nyheter och produkter som ska få dig att bli smalare. De flesta tror att fetman är ett stort problem i dagens samhälle. Men är det verkligen så?
Jag är en pojke på 16 år, sportig, har många vänner och gillar att ha kul på min fritid. Jag spenderar även många timmar framför datorn, delvis spel, men även för att hålla mig uppdaterad om vad som försegår i omvärlden.
Varje dag av mitt liv gör det ännu mer outbärligt, alla talar om hur de längtar till sommare och få kasta av sig kläderna och kasta sig i de svala vattnet och umgås med sina tjejer sent in på nätterna. Jag brukar försöka ligga lågt i de diskutionerna jag inte gillar, detta är ett bra exempel på en sådan. Varje dag av sommaren får jag förfrågan om att följa med ut och spela fotboll och sedan svalka av sig med ett skönt dopp i sjön, i vanliga fall älskar jag att spela fotboll. Men att var tionde minut bli frågad varför man inte tar av sig tjocktröjan och bär långbyxor är inget jag gillar. Jag tycker det är otroligt pinsamt att behöva klä mig i långa tröjor och byxor för att dölja de smala som känner sig under. Ännu värre blir det när alla vännerna ska ner och bada, jag har ALDRIG varit med och badat med vännerna som står mig nära som bröder, inte en gång har jag visat min kropp utan att ha den dold med tjocka kläder. Jag har inte heller lärt mig simma pga att mitt självförtroende inte tillåter mig att visa min kropp, det är som en människa som förbjuder mig att visa min överarmar, mina ben eller bara visa mina smalben.
Nu på senare tid har jag börjat flirta med en tjej jag gillar otroligt mycket, hennes utseende är vackert men det som gör henne unik är att hon har insidan, hon är en komplett tjej med andra ord. Vi har "träffats" igenom våra syskon som tidigare dejtat. egentligen har vi aldrig träffats irl utan bara snackat på msn, webcamat och så. Hon har bara sett mitt ansikte och vet ingenting om hur resten av min kropp ser ut. Nu har vi bestämt att vi ska träffas ett antal gånger men jag har backat ur i sista sekund för att jag är så otroligt rädd och blyg. Jag är rädd att hon ska tycka jag inte kan ge henne de skydd hon behöver, och att hon inte ska kunna "skryta" om mig som de andra kan. Jag har i alla fall tagit mig i samman och bestämt mig för att träffa henne och den här gången ska jag inte backa ur, jag skiter i om hon tycker jag är fjantig, jag gillar henne och det tänker jag säga till henne. Vi ska träffas imorgon (Fredag,28 april)
–––––
Det finns fortfarande mycket mer att skriva om men det är nog ingen ide att göra det, med tanke på att det säkert skulle bli flera timmars läsning.
Det är den biten med att göra min kropp "normal" som jag behöver hjälp av er med. Jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att gå upp i vikt. Jag har försökt att öka mitt dagliga intag av mat. Frukost, lunch och middag, men även mål där i mellan. Men inget har hjälpt. Jag är på gränsen till att ge upp hoppet om min kropp och klarar snart inte av detta längre. Därför ber jag är på mina bara knän, ge mig ett sätt att gå upp i vikt snabbt. :( .
Hoppas det går jävligt bra imorron håller tummarna för dig *yourock*
tinkerbell
2006-04-28, 17:03
Nån annan här som tycker det är lättare att lägga på sig ett kilo kött än att gå ner ett kilo fläsk? Räck upp en hand.
Njäääe... Det är ju faktiskt lyxigare att lägga på sig än att dra bort :) Han menar nog att de krävs mer motivation och vilja att gå ner.
Men visst... Det är lika enkelt att gå ner som upp, där håller jag med dig :thumbup:
Njäääe... Det är ju faktiskt lyxigare att lägga på sig än att dra bort :) Han menar nog att de krävs mer motivation och vilja att gå ner.
Men visst... Det är lika enkelt att gå ner som upp, där håller jag med dig :thumbup:
Varför skulle det krävas mer motivation och vilja att gå ner än upp? Folk borde sluta att bara titta ifrån sitt eget perspektiv och applicera det som sanning för alla.
Det är nog individuellt.
Jag räcker nog upp en hand iaf här, för min del är det lättare att lägga på sig. En barnlek :D. Krävs mer disciplin för att gå ner (för min del).
Jag har då fan så mycket lättare att gå ner än upp i vikt.
Lyckades käka upp mig 20kg en gång men nu har jag tappat hälften, äter dock skitkasst och tränar inte heller atm.
Iallafall var jag 67kg på 187cm och precis som du rätt missnöjd med min kropp, hade riktiga tändsticksarmar.
Gav mig fan på att gå upp i vikt, började styrketräna och äta som en gris. Åt varannan timme, massor av drinkar med proteinpulver, mjölk, havregryn och rapsolja. (mums vad gott :laugh: )
Kom upp till närmare 90kg på lite mer än ett halvår.
men nu är det åt helvete igen, väger runt 80 och ser ut som skit.. jävla skit.
tinkerbell
2006-04-28, 17:07
Varför skulle det krävas mer motivation och vilja att gå ner än upp? Folk borde sluta att bara titta ifrån sitt eget perspektiv och applicera det som sanning för alla.
Jo, men vissa människor är ju inte tillräckligt starka nog att hålla ett lågt kcal-intag.
Jo, men vissa människor är ju inte tillräckligt starka nog att hålla ett lågt kcal-intag.
Jo, men vissa människor är ju inte tillräckligt starka nog att hålla ett högt kcal-intag.
tinkerbell
2006-04-28, 17:15
Jo, men vissa människor är ju inte tillräckligt starka nog att hålla ett högt kcal-intag.
Det är inte en stor del av oss människor som satsar på att gå upp i vikt än dom som är överviktiga, och folk som ger sig in på byggning/bygga muskler, som lyckas för de mesta.
Vi andra klarar oss genom att äta när vi är hungriga och därmed bibehåller vi vikten för vi har en förbränning som skyddar oss genom att lägga på oss.
Jag håller helt och hållet med dig om att de finns såna som har svårt för att lägga på sig.
Han menar väl att det är lättare att gå upp i vikt över huvudtaget; muskler eller fett.
Om man inte får kväljningar så borde det inte vara svårt att gå upp i vikt. En glassdrink med 0,5 dl rapsolja före läggdags fixar väl vem som helst.
En bantning däremot, är mer eller mindre en kamp för alla.
Källa på det?
Det är bara att se sig omkring. Det vimlar av tjockisar över 30 som var trådsmala som tonåringar.
Om man inte får kväljningar så borde det inte vara svårt att gå upp i vikt. En glassdrink med 0,5 dl rapsolja före läggdags fixar väl vem som helst.
Källa på det?
Det är bara att se sig omkring. Det vimlar av tjockisar över 30 som var trådsmala som tonåringar.
Ja, det är lätt för många att överäta. Men inte för alla. Att inte äta massa mat klarar väl alla, titta på svältområden i Afrika. Hur många feta personer finns det där?
Jag är smal och även när jag lagt på mig så måste jag ändå hela tiden tänka på att hålla den vikten annars försvinner det lätt. Så jag tycker banta är aslätt, bara sluta stoppa mat i mun hela tiden.
Något den magre i tråden kan gotta sig med är att avrje liten gnutta resultat, varje gram musklemassa extra verkligen kommer att synas och göra skillnad.
Att inte äta massa mat klarar väl alla, titta på svältområden i Afrika. Hur många feta personer finns det där?Skall detta föreställa någon slags ironi? Jag är trög i skallen. Förklara för mig!
Krokodil
2006-04-28, 19:39
ORD!
Källa på det?
Det är bara att se sig omkring. Det vimlar av tjockisar över 30 som var trådsmala som tonåringar.Här är en! *räcker upp handen*
Skall detta föreställa någon slags ironi? Jag är trög i skallen. Förklara för mig!
Jag sade bara att du har fel. Alla har inte svårt att gå ner i vikt, alla har inte lätt att gå upp i vikt. Det finns inget fysiskt hinder att gå ner i vikt alls. Bara ät mindre, hur svårt kan det vara?
Slartibartfast
2006-04-28, 20:20
Det finns inget på denna jord som är så lätt som att gå ner i vikt.
Tråd låst.
Dajollee
2006-04-28, 22:12
Hur gick det me bruden nu då??? e nyfiken nu!!!
har också haft problem med självförtroende o vikt framför allt men d har förbättras mkt mkt sen jag träffade frugan haha då gick jag upp typ 15kg + fick mkt bätte självförtroende.. så kan rekommendera att du skaffar en snäll flicka haha =)
Cerberus
2006-04-28, 23:02
Det finns inget på denna jord som är så lätt som att gå ner i vikt.
Tråd låst.
allt är relativt, jag tycker det är tvärtom.
JAg vill veta det här med bruden också, men mest undrar jag varför du bytat datumen när du ska träffa henne från 3 april ( det som JJ postade från fragbite) 2005 till 28 april 2006 på de båda inläggen?
Metal_boy_
2006-05-02, 08:48
Jag tycker inte att du ska börja med våg och täkna kalorier. blir lätt en fixering.
Och jag tycker inte om förslaget med gainer till mellanmål. ska du köpa en gainer så ska du träna och ta den innan och efter.
Detta för att ett stort intag av gainer som mellanmål i längden kan orsaka diabetes.
Mjölk/juice mackor och en banan är kanon som melllanmål om du inte vill ha en matlåda med dig..
Varför är gainer dåligt att börja med? Orsaka diabetes? Det är inte sagt att han ska vräka i sig 200g kolisar per mellanmål via gainers.
Metal_boy_
2006-05-02, 08:51
Källa på det?
Det är inte så jävla enkelt som att bara hälla i sig fett. Det är en klar fördel om det är bra balans mellan kolhydrater, fett och protein om man ska gå upp kvalitativt.
EDIT: Och sluta använda ordet "Banta", du låter som en kärring :D
Varför är gainer dåligt att börja med? Orsaka diabetes? Det är inte sagt att han ska vräka i sig 200g kolisar per mellanmål via gainers.
Nej, men det finns ju helt klart lämpligare mellanmål än gainers, som är både näringslöst och har skyhögt II...
Metal_boy_
2006-05-02, 14:28
Nej, men det finns ju helt klart lämpligare mellanmål än gainers, som är både näringslöst och har skyhögt II...
Jag menar bara det att det kan vara något att använda sig av i början för att komma igång.
FreshFight
2006-05-02, 14:34
Till grabben som startade denna tråd:
Hoppas det gick bra med bruden! :)
Jag känner mycket väl igen mig i din situation, varit smal hela livet ända sen jag föddes alldeles för tidigt, och vet precis hur jävla jobbigt det är att känna sig som en pinne =)
De tips jag kan ge dig är de vanliga:
1. Ät ordentligt. Havregrynsgröt till frukost, och en massa annat! Mycket protein och kolhydrater, sätt även i dig så många mellanmål du orkar. Det är bra att sprida ut matintagen oavsett om man ska upp i vikt eller ner. Det är också ett bra sätt att få i sig mycket mat även om ens matlust ligger lågt i början.
2. Börja träna. Att gå till gymmet och känna att man gradvis blir starkare har en ljuvlig effekt på självförtroendet. Dessutom stimulerar det matlusten.
3. Öka allt stegvis, ställ inte jättekrav på dig i början. Börja med vad du anser är lagom + lite till, sen ökar du lite hela tiden, till slut sitter du där och smackar i dig 10 bamsemål mat om dagen! :cool:
4. Tänk på den gamla klyschan: "Äkta skönhet sitter på insidan". Är du en bra person bör du inte ha några problem med tjejer. Min förmåga att vara populär bland damerna :cool: har inte påverkats av min vikt, och jag har varit nere ordentligt, men också tagit mig upp en liten bit på stegen. Så oroa dig inte över damerna. Det bästa tips jag kan ge dig är "Klipp dig, raka dig och borsta tänderna". Det bör funka ;)
Ett annat litet inlägg i debatten om gainers är: Använd det inte som mellanmål, speciellt inte om du har diabetes i släkten. Du får rejäla insulintoppar, och det vill man inte ha regelbundet om man kan undvika det! Ta det före/efter träningen, både och om du har ekonomi för det. Häll även i dig vatten, mjölk och vitaminer. Frukt är bra.
Så missa inte följande:
Protein
Kolhydrater
Kostfibrer
Vitaminer
Mineraler
=)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.