handdator

Visa fullständig version : Energiförbrukning vid konditionsträning?


Runda Grodan
2006-04-27, 19:33
Jag har lite olika frågor angående konditionsträning och energiförbrukning.

Idag körde jag 35 minuter trappmaskin. Enligt displayen förbrände jag ca 620 kcal. Jag väger 105kg och körde på nivå 8-10 (kanske inte säger så mycket i och för sig). Kan energiförbrukningen stämma? Om jag ska förbränna samma mängd energi på en av de stationära cyklarna tar det längre tid och upplevs som mycket jobbigare.

Jag körde även 30 minuter roddmaskin. Displayen på denna har gått sönder så jag vet inte hur mycket jag förbrände. Vad jag nu undrar är om roddmaskin är bra förbränningsträning.

Någon kanske har en bra länk där man ser hur mycket man förbränner vid olika aktiviteter?

King Grub
2006-04-27, 19:39
http://www.caloriesperhour.com/

Trappmaskinens förbrukning låter hög.

Roddmaskin förbrukar mycket energi. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet, men energi förbrukar du, och det är huvudsaken med träningen: att förbruka energi för att skapa ett energiunderskott. Förbränner du inte lika mycket fett vid aktiviteten, kommer fettförbränninen att vara högre vid andra tidpunkter på dygnet i stället. Och tvärtom: förbrukar du mycket fett vid aktiviteten, förbrukar du i stället mer kolhydrat och mindre fett vid andra tidpunkter.

Absinteh
2006-04-27, 19:47
Var det inte några studier på inuiter som hade lyckats hålla sig i form genom sin armaktivitet?

Absinteh
2006-04-27, 19:49
Alltså, de blev inte överviktiga även pga deras extremt höga kcal intag.
Man trodde det var pga att de hade lyckats få armarna att bränna fett som brännsle.
Minns jag fel?

Runda Grodan
2006-04-27, 19:50
http://www.caloriesperhour.com/

Trappmaskinens förbrukning låter hög.

Roddmaskin förbrukar mycket energi. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet, men energi förbrukar du, och det är huvudsaken med träningen: att förbruka energi för att skapa ett energiunderskott. Förbränner du inte lika mycket fett vid aktiviteten, kommer fettförbränninen att vara högre vid andra tidpunkter på dygnet i stället. Och tvärtom: förbrukar du mycket fett vid aktiviteten, förbrukar du i stället mer kolhydrat och mindre fett vid andra tidpunkter.
Tycker också att förbrukningen för trappmaskinen låter hög.

Det låter bra det där andra som du skrev, kul att få lära sig nåt nytt. Då kommer jag att fortsätta med roddmaskinen men kanske skära ned på trappmaskinen.

Tack för hjälpen.

King Grub
2006-04-27, 19:55
Var det inte några studier på inuiter som hade lyckats hålla sig i form genom sin armaktivitet?

Inuiter kan använda fett som bränsle även vid aktivitet med axlar och armar. Dom är ett undantag.

Hur många inuiter finns här?

RajtanTajtan
2006-04-27, 19:57
Inuiter kan använda fett som bränsle även vid aktivitet med axlar och armar. Dom är ett undantag.

Hur många inuiter finns här?


*ingen räcker upp en hand*

Cerberus
2006-04-27, 20:19
http://www.caloriesperhour.com/

Trappmaskinens förbrukning låter hög.

Roddmaskin förbrukar mycket energi. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet, men energi förbrukar du, och det är huvudsaken med träningen: att förbruka energi för att skapa ett energiunderskott. Förbränner du inte lika mycket fett vid aktiviteten, kommer fettförbränninen att vara högre vid andra tidpunkter på dygnet i stället. Och tvärtom: förbrukar du mycket fett vid aktiviteten, förbrukar du i stället mer kolhydrat och mindre fett vid andra tidpunkter.

varför kan inte armarna och axlar använda fett som bränsle? Kan resten av muskulaturen använda fett?

King Grub
2006-04-27, 20:23
http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/content/full/38/1/31

maRRtin
2006-04-27, 22:46
varför kan inte armarna och axlar använda fett som bränsle? Kan resten av muskulaturen använda fett?
Som jag förstod det när jag tittade på Vetenskap på SVT så var det skillnad i muskelcellsväggen (eller vad det nu hette) så att fett kunde inte transporteras in till mitrokondierna. Tog du ut muskelfibrer och la i en maskin så kunde dom förbränna fett, men inte när som satt på plats i kroppen. Nåt åt det hållet vad det :)

Du kan titta på avsnitten här:
http://www.ur.se/vetenskap/502

Absinteh
2006-04-28, 07:36
Åhå, så jag hade rätt :hbang:
Kan man inte lära sig det på något sätt :em:

maRRtin
2006-04-28, 07:49
Åhå, så jag hade rätt :hbang:
Kan man inte lära sig det på något sätt :em:
Danskarna som deltog i experimentet lyckades inte lära armar och axlar att förbränna fett efter 42 dagars skidåkning på grönland, så det verkar svårt.

Mawic
2011-09-09, 00:18
http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/content/full/38/1/31

Men det dom skriver i artikeln säger juh att mängden fett och kalorier som förbränns är lika i överkroppen under träning men i underkroppen så förändras profilen vid högre kontraktionsfrekvens. I underkroppen så förbränns mer kolhydrater om man arbetar vid en högre frekvens. Så jag vet inte om du länkade fel artikel eller om du inte ens läste artikeln alls.

"Whereas greater energy expenditure was seen at 80 rev/min during both UE and LE, the energy distribution between carbohydrate and fat oxidation differed between the two modes of exercise. During UE, as the total energy expenditure was from carbohydrate and fat oxidation, both these subcomponents remained the same across the three pedal rates. However, during LE, the increase in energy expenditure was accompanied by a corresponding increase in carbohydrate oxidation, whereas fat oxidation remained essentially unchanged. This increase in the amount of energy derived from carbohydrate during LE may simply be the consequence of an increase in VO2 or exercise intensity as a result of an increase in pedal frequency. This finding is consistent with the observation by Hoelting et al20 of a reduction in leg blood flow during knee extension at 80 contractions per minute compared with 40 contractions per minute. This reduced circulation in the exercising limbs may force the muscle to depend more on its own glycogen to yield energy. The authors of the previous studies, which used much higher power outputs, argued that most of the additional motor units recruited at higher pedal frequencies probably consist primarily of fast twitch muscle fibres, which are more carbohydrate dependent.4,10 This, however, does not explain why more energy was derived from carbohydrate, as the intensity used during LE was only about 40% VO2peak and did not reach the threshold for mobilising much of the fast twitch muscle fibre of the exercising muscle."

Br J Sports Med 2004;38:31-35 doi:10.1136/bjsm.2002.002121
Original article
Effect of contraction frequency on energy expenditure and substrate utilisation during upper and lower body exercise
J Kang, J R Hoffman, M Wendell, H Walker, M Hebert
- Author Affiliations

The College of New Jersey, Ewing, NJ, USA

Mawic
2011-09-09, 00:24
http://www.caloriesperhour.com/

Trappmaskinens förbrukning låter hög.

Roddmaskin förbrukar mycket energi. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet, men energi förbrukar du, och det är huvudsaken med träningen: att förbruka energi för att skapa ett energiunderskott. Förbränner du inte lika mycket fett vid aktiviteten, kommer fettförbränninen att vara högre vid andra tidpunkter på dygnet i stället. Och tvärtom: förbrukar du mycket fett vid aktiviteten, förbrukar du i stället mer kolhydrat och mindre fett vid andra tidpunkter.

Men hur fungerar det om du är under svält och inte har tillgång till kolhydrater, säg att du inte har ätit någonting på 4 veckor. Säger du att överkroppen då istället skulle använda protein som energikälla istället för att använda fettet? Så om du samtidigt behöver paddla dig från din öde ö där du är strandsatt utan mat så kommer du komma hem som en död tjockis eftersom endast dina muskler har används som energi. Och endast 2000kcal eller motsvarande kommer att användas från fettet för att hålla nedre kroppen igång samt bukmuskulatur/organ.

Låter inte speciellt logiskt i min bok.

Skulle uppskatta källhänvisning istället för "hear-say".

Sniggel
2011-09-09, 06:10
Men hur fungerar det om du är under svält och inte har tillgång till kolhydrater, säg att du inte har ätit någonting på 4 veckor. Säger du att överkroppen då istället skulle använda protein som energikälla istället för att använda fettet? Så om du samtidigt behöver paddla dig från din öde ö där du är strandsatt utan mat så kommer du komma hem som en död tjockis eftersom endast dina muskler har används som energi. Och endast 2000kcal eller motsvarande kommer att användas från fettet för att hålla nedre kroppen igång samt bukmuskulatur/organ.

Låter inte speciellt logiskt i min bok.

Skulle uppskatta källhänvisning istället för "hear-say".

Lite gammal tråd men. Säg att armmuskulturen i det fallet förlitar sig på stor del aminosyror. Då kommer det att förbrännas aminosyror från blodet, vilket ju tidigare varit muskelmassa som kroppen brutit ner. Men det är knappast så att resten av kroppen inte är involverad i paddling. Det är svårt att utföra en paddlingsrörelse utan att få med hela ryggen, baksida lår (för att stabilisera överkroppen), bröst och axlar (för att föra fram paddeln inför ett paddeltag). Jag skulle säga att armarnas energiförbrukning fortfarande bara är en bråkdel av den totala energiåtgången. Lägg till grundförbrukningen som alltid finns där, den kommer i hög grad bestå av fett antar jag.

King Grub
2011-09-09, 08:08
Så jag vet inte om du länkade fel artikel eller om du inte ens läste artikeln alls.

Nej då, det är bara du som verkar tro att jag sagt något jag inte sagt.

Fettoxidationen ökar inte vid aktivitet i arm- och axelmuskulaturen, precis som det jag postar handlar om, inget annat.

Springer
2011-09-09, 16:23
Är deg inte framför allt glykogenet i armarna som används?