handdator

Visa fullständig version : "Du är vad du äter" -överdrivet?


aGGe
2006-04-27, 19:29
är allt så farligt som hon säger?
tycker hon verkar överdriva en del.

slänger rökt skinka för att det finns spår av druvsocker och nitrit.
hon slänger det mesta. även saker jag anser nyttigt.

någon som håller med mig eller har jag noll koll angående mat? *screwy*

gothen
2006-04-27, 19:32
Finns en du är vad du äter tråd tidigare där de flesta är överens om att hon är galen...

Radiohead
2006-04-27, 19:40
om hon skulle komma hem till mig och slänga min mjölk skulle jag proppa in taggtråd i anus på henne

Pellefant
2006-04-27, 19:41
slänger rökt skinka för att det finns spår av druvsocker och nitrit.


Mor äter bara kokt skinka, inte rökt som smörgåspålägg av just den anledningen sedan flera år. (pga cancerrisk tror jag)

Tror att just detta har hon "du är vad du äter" tjejen rätt i.

King Grub
2006-04-27, 19:42
Nitrit är i o f s en hälsoaspekt i charkuteriprodukter. Ett daglig stort intag av charkprodukter (inplastad skinka, kassler, osv) bör man nog vara väldigt försiktig med. Men att utesluta helt är onödigt, och hon verkar vara ute på hal is på många andra punkter. Jag har i o f s bara läst om vad hon har sagt här, inte sett henne in action, men dessa saker stämmer i alla fall inte. Som att lightdrycker ger viktpåverkan och annat.

RajtanTajtan
2006-04-27, 19:45
Jag äter en hel från Gröna slaktarn, köttbullar och pannbiffar osv. Går det att se på ngt sätt om det innehåller nitrit?

keffat_liv
2006-04-27, 19:46
Jag äter en hel från Gröna slaktarn, köttbullar och pannbiffar osv. Går det att se på ngt sätt om det innehåller nitrit?

det är rökta saker du ska akta dig för. Rökt lax, makrill, skinka, u name it. Men så länge du inte äter det varje dag så behöver du inte oroa dig.

King Grub
2006-04-27, 19:46
Jag äter en hel från Gröna slaktarn, köttbullar och pannbiffar osv. Går det att se på ngt sätt om det innehåller nitrit?

E250.

keffat_liv
2006-04-27, 19:47
E250.

men det är väl bara rökta saker, ekller har jag fel där?

RajtanTajtan
2006-04-27, 19:47
Tack för det glädjande svaret, mina kära kolobröder :)

King Grub
2006-04-27, 19:51
har jag fel där?

Ja.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9445

"Eftersom det i dagsläget är omöjligt att avgöra hur stor hälsorisk NOC innebär är det klokt att försöka minska exponeringen så mycket som möjligt. "

aGGe
2006-04-27, 19:55
Finns en du är vad du äter tråd tidigare där de flesta är överens om att hon är galen...


jomen d går ju inte att söka..
varför fixar om inte sökfunktionen för?

King Grub
2006-04-27, 19:56
jomen d går ju inte att söka..
varför fixar om inte sökfunktionen för?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1489228&postcount=2

Princy
2006-04-27, 20:37
Jag visste inte att rökt skinka var så dåligt, jag trodde att det var bra på de flesta sätt. :(

RajtanTajtan
2006-04-27, 20:41
Jag visste inte att rökt skinka var så dåligt, jag trodde att det var bra på de flesta sätt. :(


*cry*

King Grub
2006-04-27, 20:44
Det finns en klar koppling mellan ett högt intag av rött kött i allmänhet, och charkuteriprodukter i synnerhet, och mag- och tarmcancer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15644544&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15762416&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16140978&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16507831&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Greg
2006-04-27, 21:09
Grub, vad bör man då äta istället för skinka? Dels av den aspekten som diskuterats här men även för druvsockrets skull.

Jag har varit i charkdisken och frågat, om allt från kalkon till olika skinkor "Tillsätter ni socker", de svarar "ja". Vad bör man egentligen ha för pålägg?

Sniggel
2006-04-27, 21:38
Leverpastej! :eating:

Pellefant
2006-04-27, 21:44
Tänk även på att kassler är rökt, så ät det inte för ofta!

aliquis
2006-04-27, 21:48
Ja, hon e knep. Hon skulle ju dissa vad som helst om det var det enda som fanns.

"Oh, äpplen, massa socker, o potatis, bara kolhydrater, jaha, kött, protein blir du så seg i magen av, nötter? skaru bli fet eller?"

aliquis
2006-04-27, 22:03
Ja.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9445

"Eftersom det i dagsläget är omöjligt att avgöra hur stor hälsorisk NOC innebär är det klokt att försöka minska exponeringen så mycket som möjligt. "Varför godkänner man det som livsmedelstillsats då?

LunaSpice
2006-04-28, 04:06
Nitrit är i o f s en hälsoaspekt i charkuteriprodukter. Ett daglig stort intag av charkprodukter (inplastad skinka, kassler, osv) bör man nog vara väldigt försiktig med. Men att utesluta helt är onödigt, och hon verkar vara ute på hal is på många andra punkter. Jag har i o f s bara läst om vad hon har sagt här, inte sett henne in action, men dessa saker stämmer i alla fall inte. Som att lightdrycker ger viktpåverkan och annat.

Samt att avföringen ska flyta på vattnet i toan. Detta uttalande uppmärksammade jag och frågade en av gastroöverläkarna där jag jobbar. Han förstod inte alls varför det skulle flyta och ens HUR det skulle kunna flyta om man åt näringsrik och "normal" kost.

King Grub
2006-04-28, 04:39
Varför godkänner man det som livsmedelstillsats då?

Därför att botulismbakterien inte är rolig.

T-train
2006-04-28, 06:13
Som jag har skrivit förut..anledningen till att hon slänger även sådant har jag förstått beror på att de första veckorna är någon sorts reningskur..alltså, precis som när du läggs in på hälsohem för tex psoriasis eller ledvärk (där är det vanligt med en liknande diet de första veckorna) Sedan när "kuren" är över i programmet så får de äta kött igen.

userfriendly
2006-04-28, 06:18
Som jag har skrivit förut..anledningen till att hon slänger även sådant har jag förstått beror på att de första veckorna är någon sorts reningskur..alltså, precis som när du läggs in på hälsohem för tex psoriasis eller ledvärk (där är det vanligt med en liknande diet de första veckorna) Sedan när "kuren" är över i programmet så får de äta kött igen.

precis, men sedan tror jag oxå att det beroro på att kött ofta innehåller mer "skit" än vegetariska alternativ då kossor o grisar o allt vad det heter får rätt mkt skit i sitt foder som vi sedan får i oss.
Att det mesta är biologsikt är väl inte heller så konstigt. Många frukter o grönsaker besprutas med... skit ;) En tomat (tex) innehåller bara 35% av dess ursprungliga näring idag.

haiduc
2006-04-28, 11:39
Hon säger flera gånger att hon dels inte är någon dietist och dels att detta inte är kosten de ska leva på rwten av livet utan bara i "reningsfasen" under de åtta veckorna där de ska komma igång med bättre kostvanor. :)

Jag tycker att det är positivt att hon för fram nya produkter och ökar intresset för en bra kost :thumbup:

sweetkarolina
2006-04-28, 12:04
Som jag har skrivit förut..anledningen till att hon slänger även sådant har jag förstått beror på att de första veckorna är någon sorts reningskur..alltså, precis som när du läggs in på hälsohem för tex psoriasis eller ledvärk (där är det vanligt med en liknande diet de första veckorna) Sedan när "kuren" är över i programmet så får de äta kött igen.


Japp. Dessutom jobbar hon med människor som först och främst måste lägga om sin livsstil, det kanske inte var den rökta skinkan som var problemet, utan att de åt för mycket smörgåsar. Eller tar bort lightläsk för att personen borde dricka mer vatten.

Och Grug, bakterien är väl inte så hemsk?

haiduc
2006-04-28, 12:09
Och Grug, bakterien är väl inte så hemsk?

"Botulinumtoxin är det giftigaste toxin som man känner till. Som jämförelse kan sägas att ett snapsglas skulle räcka för att döda hela Sveriges befolkning, mindre än 1 milligram är dödande för människan. Förgiftningen blockerar nervimpulser och ger förlamning i bland annat andningsmuskulaturen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism

sweetkarolina
2006-04-28, 12:14
"Botulinumtoxin är det giftigaste toxin som man känner till. Som jämförelse kan sägas att ett snapsglas skulle räcka för att döda hela Sveriges befolkning, mindre än 1 milligram är dödande för människan. Förgiftningen blockerar nervimpulser och ger förlamning i bland annat andningsmuskulaturen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism


Instämmer helt! Botulinumtoxin är vansinnigt farligt.
Bakterien dödas däremot av magsyran om man får i sig den.

King Grub
2006-04-28, 12:23
Bakterien dödas däremot av magsyran om man får i sig den.

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/who270/en/

Du pratar om spädbarnsbotulism, inte botulism från födointag...

sweetkarolina
2006-04-28, 12:37
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/who270/en/

Du pratar om spädbarnsbotulism, inte botulism från födointag...

Va? Jag menar tvärtom.
Spädbarn ska inte få i sig bakterien, har för mig det har med magsyran att göra. De har inte nog med försvar hursomhellst och bakterien kan växa till och bilda toxinet som de dör av.

En vuxen människa klarar av att få i sig bakterien för den överlever inte länge nog. Däremot att få i sig toxinet är ganska dumt.

King Grub
2006-04-28, 12:54
Va? Jag menar tvärtom.
Spädbarn ska inte få i sig bakterien, har för mig det har med magsyran att göra. De har inte nog med försvar hursomhellst och bakterien kan växa till och bilda toxinet som de dör av.

En vuxen människa klarar av att få i sig bakterien för den överlever inte länge nog. Däremot att få i sig toxinet är ganska dumt.

Du pratar om spädbarnsbotulism.

Den neutraliseras hos vuxna på det sätt du beskriver.

Det är något helt annat är botulism via födointag. Där är det toxinet det handlar om, vanligen genom kontaminerad föda.

"While these spores are harmless to adults, because of stomach acidity, an infant's digestive system is not yet developed enough to destroy them, and the spores could potentially cause infant botulism.

There are three main kinds of botulism:

* Foodborne botulism is a form of foodborne illness and is caused by eating foods that contain the botulism toxin.
* Wound botulism is caused by toxin produced from a wound infected with Clostridium botulinum.
* Infant botulism is caused by consuming the spores of the botulinum bacteria, which then grow in the intestines and release toxin."

Ur Wikipeda.

Det är där E250 kommer in i bilden.

Nitrit i ekologiska charkprodukter är omdiskuterat. Å ena sidan skyddar det mot botulism - en matförgiftning som kan leda till döden. Å andra sidan kan nitrit omvandlas till nitrosaminer.

Sveriges Livsmedelsverk.

sweetkarolina
2006-04-28, 19:04
....

känns som vi menar samma sak med olika ord...

machine gun
2006-04-28, 20:29
sweetkarolina >> Du tänker på botulinumsporer, alltså bakteriesporer från Clostridium botulinum. De är ofarliga för vuxna, men farliga för små barn varför man inte ska ge t.ex. honung till små barn då det kan innehålla botulinumsporer.

När C. botulinum däremot förökat sig i ett livsmedel och bildat toxin är det däremot livsfarligt att få i sig detta. Då C. botulinum är en anaerob bakterie finns det risk att den tillväxer i vakuumförpackade varor och därför behandlar man dessa med Nitrit, då det förhindrar bakterien att tillväxa.

machine gun
2006-04-28, 20:32
Angående Anna Skipper så påstår hon ofta helt galna saker som t.ex. att matolja skulle bestå av härdade fetter.. Undrar just hur den fortfarande kan vara flytande då...

sweetkarolina
2006-04-28, 20:35
sweetkarolina >> Du tänker på botulinumsporer, alltså bakteriesporer från Clostridium botulinum. De är ofarliga för vuxna, men farliga för små barn varför man inte ska ge t.ex. honung till små barn då det kan innehålla botulinumsporer.

När C. botulinum däremot förökat sig i ett livsmedel och bildat toxin är det däremot livsfarligt att få i sig detta. Då C. botulinum är en anaerob bakterie finns det risk att den tillväxer i vakuumförpackade varor och därför behandlar man dessa med Nitrit, då det förhindrar bakterien att tillväxa.


och citatet jag citerade från början gällde botulismbakterier...
bakterier som alltså kan bilda sporer. :)

Isdrake
2006-04-28, 21:02
Angående Anna Skipper så påstår hon ofta helt galna saker som t.ex. att matolja skulle bestå av härdade fetter.. Undrar just hur den fortfarande kan vara flytande då...

Jo men många frityroljor innehåller ju transfett. McDonalks pommes innehåller transfett medan dom på Max inte gör det.

Däremot ratade hon ju chips med motivation att dom innehåller transfett vilket jag nu lärt mig att dom ofta inte gör.

machine gun
2006-04-28, 21:44
och citatet jag citerade från början gällde botulismbakterier...
bakterier som alltså kan bilda sporer. :)

Och om det hamnar sporer i en förpackning rökt skinka exempelvis (utan nitrit) så kommer de, under de gynnsamma förhållanden som råder där, utvecklas till vegetativa bakterier som sen försökar sig och bildar toxin och toxinet är som sagt farligt. Så oavsett om det är farligt att få i sig en enstaka bakteriecell eller inte, så är det sällan den här typen av bakterier kommer en och en och när de väl börjat föröka sig bildas alltså toxin.

Jo men många frityroljor innehåller ju transfett. McDonalks pommes innehåller transfett medan dom på Max inte gör det.

Däremot ratade hon ju chips med motivation att dom innehåller transfett vilket jag nu lärt mig att dom ofta inte gör.

Jovisst, vissa fetter som används inom livsmedelsindustin innehåller transfetter. Men att påstå att olja är härdat fett är ju ett ganska stort faktafel, då härdat fett är hårt i kylskåpstemperatur och matolja, som består av rapsolja och solrosolja, brukar vara tämligen flytande ;) Det är knappast det enda faktafel hon kommit med heller, jag kan inte ens kolla på programmet längre, jag blir galen bara av att se henne!

aliquis
2006-04-28, 22:12
Därför att botulismbakterien inte är rolig.Så för att överleva konsumtion av gammalt kött måste man tillsätta något som dödar bakterierna och eventuellt är skadligt för kroppen? Inte enklare att bara låta bli?

aliquis
2006-04-28, 22:13
Samt att avföringen ska flyta på vattnet i toan. Detta uttalande uppmärksammade jag och frågade en av gastroöverläkarna där jag jobbar. Han förstod inte alls varför det skulle flyta och ens HUR det skulle kunna flyta om man åt näringsrik och "normal" kost.Är väl bara osmälta saker typ majs o ärtor o sådant som skulle kunna flyta? Eller om man har rännskita? (det hör väl iofs ihop)

aliquis
2006-04-28, 22:14
precis, men sedan tror jag oxå att det beroro på att kött ofta innehåller mer "skit" än vegetariska alternativ då kossor o grisar o allt vad det heter får rätt mkt skit i sitt foder som vi sedan får i oss.
Att det mesta är biologsikt är väl inte heller så konstigt. Många frukter o grönsaker besprutas med... skit ;) En tomat (tex) innehåller bara 35% av dess ursprungliga näring idag.BS / källa?

och nej, inte hippiebosses kvacksalvartabell.

RajtanTajtan
2006-04-28, 22:50
BS / källa?

och nej, inte hippiebosses kvacksalvartabell.



:D

Metal_boy_
2006-04-28, 23:57
Finns väl inte nått livsmedel som inte har enorma nackdelar och hälsorisker snart. De som kommer leva längst är dom som går omkring och äter sånt dom intalar sig att dom gillar. Men vad är det för jävla liv egentligen?

Cerberus
2006-04-29, 09:21
Finns väl inte nått livsmedel som inte har enorma nackdelar och hälsorisker snart. De som kommer leva längst är dom som går omkring och äter sånt dom intalar sig att dom gillar. Men vad är det för jävla liv egentligen?

jag hoppas snart på att deff-chokladbollarna dyker upp, de är hälsosamma och ger inga kcal alls :D och svingoda. När de dyker upp så skippar jag alla proteindrinkar och kör på det :hbang:

Spawn
2006-04-29, 18:09
Men som ni tidigare sagt så är det inte bra att äta för mycket av köttprodukter av alla dess slag men så är det väl med all mat det är inte bra att äta för mycket av någon ting. Vi säger att en snubbe är med i programet som då äter 5 bakelser till frukost så råder hon honom att laga en rätt med bönor och vete fan istället för att bara be han ta en portion gröt eller dylikt som är mycket nyttigare än det han tidigt ätit men ändå inte är så överdrivet som hon får det att se ut. Man har inte 2 timmar på sig på morgonen om man ska till jobbet och då laga en svår maträtt. Hon överdriver det hela så grymt mycket. VIsst kan det vara farligt med skinka men i lagom mängder är mycket mat okey. hon är lite rubbad enligt mig *screwy*

Cerberus
2006-04-29, 19:49
Men som ni tidigare sagt så är det inte bra att äta för mycket av köttprodukter av alla dess slag men så är det väl med all mat det är inte bra att äta för mycket av någon ting. Vi säger att en snubbe är med i programet som då äter 5 bakelser till frukost så råder hon honom att laga en rätt med bönor och vete fan istället för att bara be han ta en portion gröt eller dylikt som är mycket nyttigare än det han tidigt ätit men ändå inte är så överdrivet som hon får det att se ut. Man har inte 2 timmar på sig på morgonen om man ska till jobbet och då laga en svår maträtt. Hon överdriver det hela så grymt mycket. VIsst kan det vara farligt med skinka men i lagom mängder är mycket mat okey. hon är lite rubbad enligt mig *screwy*

enkelt fixat, laga maten när du har massor av tid. Exempelvis dagen innan, laga massor av mat och frys in så har du flera mål mat. Finns bara dåliga ursäkter för att inte laga mat.

shadowfire
2006-04-30, 10:01
Intressant läsning får jag säga, har aldrig hört talas om Nitrit eller botilus-något, men sen lever jag iofs efter gapa o svälj-filosofin med, det som inte dödar härdar... tackar för saklig info som vissa här har framfört, grub, mcahine gun o co, kul o lära sig lite nytt.

LunaSpice
2006-05-06, 23:42
Är väl bara osmälta saker typ majs o ärtor o sådant som skulle kunna flyta? Eller om man har rännskita? (det hör väl iofs ihop)

Ja men man kan inte leva på icke nedbrytbara livsmedel. Då faller hela principen med att äta. :)

Har man diarré så innebär det att magtarmkanalen inte är som den ska och orsaken till diarré kan vara _många_ saker. Jag upplevde bara att resonemanget kring den flytande egenskapen hos avföring inte riktigt var tillförlitligt. Denna tråd har ytterligare bevisat att hon slängt ur sig en hel del felaktigheter.

Mr A
2006-05-08, 14:41
Är E251 (natriumnitrat) också farligt att få i sig? Tänkte att istället för att äta skinka m.m som innehåller E250 kan man byta ut skinkan mot ost med låg fetthalt.

King Grub
2006-05-08, 14:45
Här finns WHO:s toxikologiska bedömning med gränsvärden.

http://www.inchem.org/documents/jecfa/jecmono/v38aje06.htm

Mr A
2006-05-08, 15:02
ost verkar ju heller inte vara så bra att äta ofta om jag fattat det rätt..Vad sjutton ska man ha på sina mackor då? Finns det något proteinrikt pålägg som är nyttigt utan att man ska behöva bekymra sig över att det kan vara farligt??

King Grub
2006-05-08, 15:05
Variation. En varierad kost där du inte förlitar dig på ett eller ett par enskilda livsmedel och där det ingår massor av grönsaker, som har en skyddande effekt mot mängder av cancerformer. Du kan äta både rökt skinka och annat som innehåller bevisat tumörframkallande substanser... men gör det med måtta. En skiva skinka på frukostmackan gör ingen skada, men att fylla tallriken med kassler dag ut och dag in kanske gör det.

nihe
2006-05-08, 16:05
Du säger att grönsaker har en cancerskyddande effekt; gäller detsamma frukt, eller åtminstone vissa frukter?

Hur stor mängd grönsaker är rekommenderat? (Inget maximum eller minimum, alltså, utan vad som kan vara en rimlig mängd.)

Max
2006-05-08, 21:36
Du säger att grönsaker har en cancerskyddande effekt; gäller detsamma frukt, eller åtminstone vissa frukter?

Hur stor mängd grönsaker är rekommenderat? (Inget maximum eller minimum, alltså, utan vad som kan vara en rimlig mängd.)
Även frukt skyddar.
Rekommenderat är minst 500 g frukt och grönsaker / dag men det skall förmodligen också anpassas efter ditt övriga intag.

Mr A
2006-05-09, 07:16
Detta är kankse en dum fråga, men innehåller även mjukost mindre bra medel som tex E251 eller något annat? Har ej kunnat se detta på någon förpackning.

King Grub
2006-05-09, 08:12
Kavli Lättost Naturell som exempel:

: Hårdost, vatten, kostfiber, smältsalter (E452, E450), cheddararom, färgämne (E171), konserveringsmedel (E202).

Mr A
2006-05-09, 08:27
och dessa smältsatser, konserveringsmedel m.m är såklart inte bra eller??

Mr A
2006-05-09, 08:30
jag menar är det lika "illa" att äta mjukost som det är att äta hårdost? men eftersom mjukosten innehåller hårdost borde ju det finnas de dåliga ämnena i denna också?

z_bumbi
2006-05-09, 08:35
och dessa smältsatser, konserveringsmedel m.m är såklart inte bra eller??

Det finns en komplett lista på www.slv.se med E-nummer, där finns även info om vad livsmedelsverket anser om de olika tillsatserna vad gäller om det är "bra" eller inte.

Gör inte samma fel som en bekant till mig som inte ville ha askorbinsyra i maten men gärna drack 1 g c-vitamin en till två gånger per dag utan tänk ett steg längre vad gäller tillsatserna. :D

Mr A
2006-05-09, 09:01
Tackar!

Läste precis på livsmedelsverkets sida att det rekommenderas att man äter ca 100 g magert kött per dag som tex nyckelhålsmärkta charkuteriprodukter och att man ska begränsa intaget av ost till ca 2 skivor per dag.
Då borde jag kunna äta några skivor rökt kalkon eller kokt skinka (innehåller kokt skinka E250? Kanske finns i de flesta charkvaror?) ca 30 g per dag och ost ca 20g per dag, utan att det skulle vara dåligt för mig och mindre hälsosamt?

King Grub
2006-05-09, 09:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1527087&postcount=52

Mr A
2006-05-09, 09:26
tack grub! Insåg efter att jag postat det inlägget att du redan svarat på denna fråga tidigare i tråden.

Pellefant
2006-05-19, 15:46
"Supermaten gör dig smal Gå ner 10 kilo i månaden med Annas enkla råd."

Aftonbladet-Plus, så jag kommer inte åt att läsa artikeln. Men låter ju.... *bs*

Wider
2006-05-19, 16:09
De borde skriva "Gå ner i vikt - bli medlem på kolozzeum" :D

Trance
2006-05-19, 16:10
"Supermaten gör dig smal Gå ner 10 kilo i månaden med Annas enkla råd."

Aftonbladet-Plus, så jag kommer inte åt att läsa artikeln. Men låter ju.... *bs*

Supermaten kanske är...is!