handdator

Visa fullständig version : Pyramid träning


Stina79
2006-04-27, 14:16
Om man är intresserad av att lägga på sig maximalt med massa, är då halv pyramidträning effektivt?

tex: 10*10, 10*20, 10*30, 8*40 (reps*vikt)

eller är det bättre med 10*4 (reps*set)

Slartibartfast
2006-04-27, 14:51
hmmm...

Personligen förstår jag inte vad man skulle få ut av att köra en massa set med lätta vikter innan man börjar ta i ordentligt.

Värm upp och sen kör du på maxvikter enligt önskat repsintervall i önskat antal set.

delta_mats
2006-04-27, 14:55
Om man är intresserad av att lägga på sig maximalt med massa, är då halv pyramidträning effektivt?

tex: 10*10, 10*20, 10*30, 8*40 (reps*vikt)

eller är det bättre med 10*4 (reps*set)


Jag tycker det är bra. Samtidigt som man värmer upp musklerna eftersom med tyngre och tyngre vikter så tränar du muskeln i flera olika repsområden vilket jag tror kan vara bra. Skulle hellre ändra ditt exempel ovan till att man i varje set sänker repsen och höjer vikten.

Big Lou
2006-04-27, 15:21
Tycker det fungerar bra med halv pyramid, kör ofta så.
Börjar på en vikt som jag klarar låt säga 10 reps på,
höjer vikten så jag bara klarar 8 nästa set, 6 setet efter osv.
i önskat antal set.

Popeye
2006-04-27, 15:33
Håller med Slarti... vad är vitsen med de lätta seten?
Mina pass brukar se ut som pyramider men det blir så bra därför att jag värmer upp från låga vikter och stegar upp till arbetsvikt. Så pyramid delen är min uppvärmning.

delta_mats
2006-04-27, 16:18
Håller med Slarti... vad är vitsen med de lätta seten?
Mina pass brukar se ut som pyramider men det blir så bra därför att jag värmer upp från låga vikter och stegar upp till arbetsvikt. Så pyramid delen är min uppvärmning.


Det behöver inte nödvändigtvis vara lätt på de första seten. Om man nu vämt upp med ett par set innan. Du kan ju få kämpa med en vikt på 12 reps också, och sedan gå ner på 10, 8 och 6 reps och även då få ta i allt du kan. Det är ju det som är vitsen med pyramid, inte att köra 5 set med uppvärmingsvikter.