handdator

Visa fullständig version : Bröst & Axel pass


MaW
2002-11-20, 23:37
Tjenna tjenna...

Det är såhär.. jag har alltid undvikt att köra Bröst och axlar på samma pass.. för Bröst tar ju en del på axlarna.. (har haft problem med axlarna)
Har alltid kombinerat dessa grupper med andra..

Men nu ville jag ha lite omväxling och har lagt ihop just Bröst och Axlar på samma pass.

Började med en tung hantelpress:hbang:
Fortsatte med en tung lutande flyes
Och avslutade med en Negativt lutande bänkpress..

Nu skulle jag börja med axlar..
Började med hantelpress Fick en smärre chock när jag lyfte ungefär hälften av vikten som jag kör normalt med.. fick inte upp mer..:insane:

Jag var så trött redan att jag inte orkade mer..
Fortsatte sedan med resten av programmet (inga mer pressövningar)

Min fråga är då.. Ger det något för axlarna ändå.. även om jag kör dem när de redan är lite trötta??
Kan påpeka att jag har prioriterat axlar först i de forna programmen innan.. så de släpar inte direkt!

Satan vad långt det blev.. hoppas någon svarar ändå :love:

Sverker
2002-11-21, 07:10
Jag tycker om att träna enligt Puch - Pull - Leg principen !

Axlarna har ingen aning vilken hantel du har i handen, den gör vad den kan och den är ju redan förutmattad efter bröst träningen.

Fördelen är att axeln får vila betydligt fler dagar nu ! Vila = Växa.


Förstör nu inte axelutvecklingen med att träna smal bänk och dips för triceps dagen efter för då får axlarna ALDRIG vila.

Åse Columbus
2002-11-21, 10:58
Push - Pull innebär att man inte ska göra 2 st push program på samma dag.....

Alltså ....så brukar jag ha axlar på ryggdagen...

bara min åsikt

adde
2002-11-21, 11:24
Puch - Pull, två ord som sammanfattar många killars tonår...

Push - Pull har jag alltid tolkat som följer: Ena dagen pressövningar (eller muskler som jobbar 'från kroppen', bröst, axlar, triceps), en annan dag dragövningar (eller muskler som jobbar 'mot kroppen', rygg, traps, biceps). Benen får en egen dag.

Min röst ligger på Sverker.

/adde

Åse Columbus
2002-11-21, 11:29
Alla gör vi våra tolkningar......

men jag tycker att om man ska göra alllaaaa push delar på en o samma dag så är det nödvändigt att växla i ordningen annars råkar den delen som kommer sist att alltid bli undertränad...

min tolkning

Åse Columbus
2002-11-21, 11:35
Så här har jag lagt upp min träning just nu...

dag 1
bröst (push)
biceps (pull)

dag 2
rygg (pull)
axlar (push)

dag 3
ben
vader
och triceps (push)
detta för att de inte ska lida på dag 1 med bröst(push) före eller på dag 2 med axlar(push) före

Jag växlar däremot ibland beroende på hur dagsformen är (har jag ätit o sovit ordentligt?)

IMHO...så tolkar jag push-pull på detta sätt...o tycker att det funkar skitbra!!!!!

Åse:bpump:

z_bumbi
2002-11-21, 11:49
Åse: Ditt schema är inte ett knuff- och dragschema helt enkelt.
Det funkar däremot bra för att det är ett bra schema, fast axlarna får jobba alla tre dagarna förstås men tål man det så funkar det ju.

Sverkers upplägg (Nu får han äran för något som någon annan hittade på för mycket länge sedan, men bättre han än Weider)skonar ju axlarna och att t ex axlarna får lida om man kör bänken först förstår jag inte riktig, de får ju så många fler set i samma pass istället, kommer man sen till triceps så har de drabats av både bröst, axlar och nu även specifik tricepsträning.
Men vill man köra axlar först så kan man ju göra det förståss...

Att man kör baksida axlar med rygg och traps kan förstås vara klokt om man kollar på vad som jobbar när.

Åse Columbus
2002-11-21, 12:03
Jag minimerar axlarna så mycket som möjligt på tricepsdagen o använder övningar som exkluderar dem maximalt....

så jag upplöever inte att axlarna jobbar för mycket.....

åse:rolleyes:

MaW
2002-11-21, 14:11
Sverker: Där sa du något som jag inte hade tänkt på.. Axlarna får vila mycket mer... och det är ju inte helt fel..
Kör inte triceps dagen efter som tur är.. ::thumbup:

Åse: Jag tycker att triceps och axlar får lite väl lite vila om man kör som du säger.. men du kanske tål det som någon sa

Tack så mycket bägge två iaf!:bow: